Suriname-première Hoe duur was de suiker benefiet

10

PARAMARIBO, 3 dec – De première van de film ‘Hoe duur was de suiker’ krijgt een speciaal tintje. De opbrengsten van de eerste voorstelling op Surinaamse bodem is bestemd voor een goed doel. Dit gebeurt op aangeven van Cynthia McLeod, schrijfster van het boek. Het is een manier om te geven aan het land waar de inspiratie vandaan kwam.

McLeod zelf zegt eigenlijk al een beetje te weten hoe in Suriname gereageerd zal worden. Of het stil zal zijn tijdens de voorstellingen, zoals in Nederland, is nog lang niet zeker. “Bij de première in Nederland was het heel stil in de zaal. Ik geloof dat dit ook gaat gebeuren”, zegt actrice Genelva Krind. De reacties zullen uiteraard ook afhangen van de mate waarin Surinamers iets van zichzelf zullen herkennen. De makers van de film wonen de première bij.

McLeod zegt tevreden te zijn over de vertolking. De verhaallijn is gerespecteerd en dat is het belangrijkste. De schrijfster vindt nog steeds dat Suriname met de eer had kunnen strijken. Hoe duur was de suiker had een Surinaamse productie kunnen zijn. “Er is achttien miljoen Surinaamse dollar gestopt in Carifesta (het Caribisch cultureel festival, red.). Als we maar vijf miljoen hadden besteed aan de verfilming, hadden we een pracht product voor Carifesta”, aldus McLeod.

- Advertentie -

10 REACTIES

  1. “Er is achttien miljoen Surinaamse dollar gestopt in Carifesta (het Caribisch cultureel festival, red.). Als we maar vijf miljoen hadden besteed aan de verfilming, hadden we een pracht product voor Carifesta”, aldus McLeod.

    Maar dan had Baas B niet met de eer kunnen strijken. De film staat niet op zijn naam.
    Met het Carifesta gebeuren, strijkt hij wel met de eer!
    En daar gaat het bij hem om, EER! (met geleend geld)

  2. Je kletst , niet een enkel film gaat t cultuur van suriname preseteren , t land bestaat uit verschillende culturen en dat heeft hij gekozen om vertoond te worden tijdens carifesta . Hij is de president van t land en niet een film promotor. Dan vind ik t wel mooi en prachtig dat die film gemaakt is , maar men wil altijd geld vanuit de overheid trekken als men wat wil doen. Zet jij die vijf miljoen.

  3. Jullie hebben ervoor gekozen om het een nederlandse product te maken,dus wat heeft carifesta ermee te maken.
    Aasgieren,witman ini blaka buba.

  4. @Jean,
    ik denk dat je posting tegen mij gericht is.
    De film als onderdeel van Carifesta, 5 van de 18 miljoen, zou een groter succes zijn geweest in die periode. Dat is waar, los gezien van hoe men naar de film kijkt.
    Dan was er nog 13 miljoen over voor andere culturele festiviteiten!
    Niet zo egocentrisch denken! De tijd waarin deze film speelde is er één uit de Surinaamse historie waar wij ALLEMAAL, deel van uitmaken
    Zou je ook zo reageren op de film “Marienburg”, vraag ik mij af?
    Vast niet!

  5. Persoonlijk vind ik het verhaal van Raja Harischandra interessanter. Daar zit echt alles in, van slavernij tot spiritualiteit. Geen wonder dat het zo inspirerend was voor Mahatma Gandhi en Marin Luther King.

  6. Raja Harschandra & Taramati.

    De Wijsgeer Vishvamitra wil enkele zich arrogant gedragende Devtas (Goden) de les leren dat de mens misschien wel een betere wezen is dan zij. Hij verkiest koning Harischandra als zijn menselijk bewijs: dat de mens zo gebonden is aan eerlijkheid en rechtvaardigheid dat hij onder geen enkele omstandigheid zijn eerlijkheid en rechtvaardig opgeeft, niet terugdeinst, niet vervalt in immoraliteit, geweld en gebrek aan wilskracht en bereid is alle ellende te aanvaarden om z’n integriteit als mens te behouden. Hij brengt koning Harsichandra in zo’n situatie dat de koning een armoedzaaier wordt, om z’n woord gestand te doen, met instemming van z’n vrouw en zoon, hen verkoopt als slaven, zichzelf verkoopt als slaaf, z’n koninkrijk natuurlijk kwijt is en uiteindelijk zijn eigen vrouw moet onthoofden, de begrafenis van zijn eigen zoon moet verhinderen. Harischandra ondergaat dit allemaal, leeft het leven van een slaaf, maar volhardt in zijn opvatting en de uitvoering ervan dat hoezeer hij ook lijdt, hij nooit een ander pijn zal doen om z’n eigen (en die van zijn geliefden) ellende te verlichten en nooit zijn plicht zal verzaken. Op het moment dat Harischandra de bijl neerlaat op de nek van z’n vrouw, grijpt God in, zegent hem, geeft hem alles terug dat hij kwijt was en de Wijsgeer Vishvamitra verklaart de mens als winnaar over de Goden, dankzij de integriteit van koning Harischandra, diens vrouw en zoontje. Harischandra is nooit vervallen tot geweld, heeft alle ellende die over hem heen kwam geaccepteerd, heeft zijn gegeven woord altijd gehouden, zijn plichten nimmer verzaakt en niettemin God en Dharma nooit afgewezen of vervloekt. En heeft zichzelf opgeofferd.

  7. Cynthia McLeod snapt het nog steeds niet. Suriname zit niet te wachten op een slecht geschreven geromantiseerd verhaaltje over de slavernij. Redimoesoe Cynthia: blijf maar lekker dromen en de polonaise dansen met je witte baasjes in Nederland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.