‘Onjuiste berichtgeving over protest bij Sinterklaas intocht’

43

Op zondag 17 november was er bij de intocht van Sinterklaas in Amsterdam een stil protest tegen Zwarte Piet waartoe de organisatie Nederland Wordt Beter had opgeroepen. Zo’n 40 tot 60 personen op het Damrak en ongeveer 20 op de Dam keerden de stoet vreedzaam en in stilte de rug toe uit. Van de kant van de protesteerders was er geen enkele wanklank, geen enkel geluid, zelfs niet na voortdurende provocaties.

Een journalist werd door de politie van de rijbaan verwijderd en iemand werd door de politie een steeg in gesleurd nadat hij een van de protesteerders fysiek had belaagd. In meerdere nieuwsberichten staat te lezen dat het in beide gevallen om anti-piet demonstranten gaat maar dat is simpelweg niet waar stelt de organisatie.

Ondanks dat verslaggevers van de Telegraaf, AD en The Post Online hierbij aanwezig waren en navraag hebben kunnen doen bij de politie over de ware toedracht van deze ongeregeldheden (de politie bevestigt zelfs dat de Telegraaf dit daadwerkelijk heeft gedaan), hebben deze media ervoor gekozen te melden dat het anti-Zwarte Piet demonstranten betrof.

In de Telegraaf stond op de voorpagina te lezen dat een anti-Zwarte Piet demonstrant de optocht wilde blokkeren. Dit is een moedwillige verdraaiing van de feiten, aldus de organisatie die een rectificatie eist.

Van duidelijk zichtbare aanpassingen van Zwarte Piet die na eerdere discussie waren toegezegd door de burgemeester en het intochtcomité was bij de Amsterdamse intocht overigens geen sprake. Nederland Wordt Beter gaat dan ook onverstoorbaar verder met haar campagne laat zij weten.

Een videoverslag over de onjuiste berichtgeving:

- Advertentie -

43 REACTIES

  1. Het commentaar op het Youtube filmpje is pas een goed staaltje journalistiek waar het AD wel wat van kan leren.

  2. De gasten moeten oprotten en Sint en Piet met rust laten laan ze hun eigen deeg kijken ,dan naar een ander relegie ,ga naar Su.lullen over Piet,daar ben je een schiet schijf ,wat moeten ze hier zoeken ,hebben ze geen werk of niks te doen dan lullen over je kut kleur,MPP,en MPM kut hersens,blijf waar je bent Ned.se traditie ,dus afblijven of oprotten,ik ben ook bruin/zwart,maar heb respect voor anderen.

  3. Daar gaat het laatste restje zgn Nederlandse tolerantie.

    ————————————————-

    Gekleurde pieten lokken felle reacties uit UTRECHT – De aankondiging van een buurtfeest met gekleurde pieten in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn heeft voor dreigementen en kwetsende scheldpartijen gezorgd. Na een bericht over het sinterklaasfeest met gekleurde in plaats van zwarte pieten op Facebook kwamen 485 reacties binnen, zegt de organisatie woensdagmorgen. De aankondiging is nu verwijderd.

    Iemand kondigde aan langs te willen komen „om de keel van de Pieten dicht te knijpen zodat deze vanzelf paars worden”. Anderen wilden op het kinderfeest komen om rotte tomaten en eieren te gooien. Verder waren er volgens de organisatie veel scheldpartijen in de sfeer van ‘rot op naar je eigen land’.

    Het feest wordt georganiseerd door een aantal buurtbewoners en is bedoeld voor kinderen.

  4. Gefeliciteerd Sinterklaas en Zwarte Piet, een handjevol nietdoeners hebben deze traditionele feest niet kunnen bederven.
    Nogmaals gefeliciteerd.

  5. de Telegraaf, AD en The Post Online:
    Below the belt!
    Nl lijkt soms veel op een koeienvlaai wat betreft multiculturaliteit!

  6. Hieronder een weergave van argumenten van degenen die tegen de aanpassing van de zwarte piet zijn;

    1. Het is een kinderfeest;
    2. Het is een Nederlandse traditie
    3. Zwarte piet heeft niks met slavernij te maken
    4. wie tegen zwarte piet is moet het land maar verlaten
    5. het is een kleine minderheid die aanpassing van de zwarte piet wil

    Hieronder een aantal argumenten om bovengenoemde argumenten te logenstraffen;

    1. Dit kinderfeest is niet door kinderen bedacht maar door volwassenen. Derhalve is het ook de taak van volwassenen om dit feest aan de huidige tijd aan te passen

    2. Deze traditie is niet in een steen gebeiteld. Tradities zijn aan veranderingen onderhevig en worden aan de tijd aangepast. Er zijn reeds tientallen nederlandse tradities verdwenen of aangepast. Mensen lopen tegenwoordig ook niet meer op klompen en klederdrachten.

    3. De zwarte piet is in 1850 (vlak voor de afschaffing van de slavernij) bedacht door een Nederlandse leraar.
    Daarvoor ging de sinterklaas alleen op stap.
    In de loop van de tijd is deze Nederlandse traditie continu aangepast aan de tijd. Eerst liep de sint alleen.
    Na 1850 kwam er een zwarte hulpje erbij. Na de 2e wereld oorlog kwamen er meerdere hulpjes erbij en werden ze knechtjes van de sint. Tot in de jaren 80 waren deze knechtjes nog boemannen later werden ze gebombadeerd tot een soort van vroljke hulpjes.

    4. Mensen die zich gediscrimineerd voelen maken ook deel uit van de Nederlandse samenleving. Zij hebben ook hun rechten en plichten. Een ieder in Nederland heeft het recht om voor zijn/haar mening uit te komen.
    Moet een ieder die voor haar mening uitkomt het land uit worden gezet?

    5. Hier in Nederland is ons geleerd dat ook de minderheid een stem heeft. We leven in een democratie waar ook de minderheid gehoord wordt.
    In de 2e kamer heb je een meerderheid die deel uit maken van de regering en een minderheid die deel uitmaakt van de oppositie. Maar hier in Nederland heeft deze minderheid wel degelijk invloed en een stem.

    Nederland bestaat niet meer uit louter blanke mensen.
    Door de globalisatie is Nederland een multiculturele samenleving geworden waarin meningen worden gerespecteerd.
    Van een ieder. Waarom is het dan niet mogelijk dat de zwarte piet naar de moderne tijd wordt ge-updated een een kleine aanpassing ondergaat waardoor een ieder, ook die minderheid, van het Sinterklaasfeest kan genieten zonder negatieve zij-effecten.

  7. Het Sinterklaasfeest werd verpest toen Jan Schenkman zijn zwarte duivel verving door een zwarte knecht.

  8. Een goede en goedkope manier om de tegenstanders van zwarte piet een slechte naam te geven is geen objectieve of gekleurde berichtgeving. Gelukkig dat er objectieve buitenlandse journalisten erbij waren. Nu is zwarte Piet wereldnieuws geworden.

  9. Als de telegraaf meer kan verdienen met leugens te verkopen zullen ze dat nooit nalaten. Eerlijkheid mag nooit in de weg van winst staan.

  10. Wanneer het gaat om die drugscriminele president bouterse , dan roepen zijn volgelingen dat hij democratisch is gekozen.
    Wanneer het gaat om een onschuldige kinderfeest die door miljoenen witten en zwarte mensen wordt gevierd dan voelen 60 man zich gediscrimineerd .

  11. @ GMAP,
    Je vergeet die paar honderd van het Beursplein!
    En die paar duizend die niet durven komen omdat ze bang zijn.
    Want je wordt gestompt in je rug of buik en uitgescholden door witte mensen.
    In zo’n land wil ik niet wonen!
    Geef me liever die paarse roversbende, ze roven en stelen maar ze komen niet aan mijn lijf!
    Het is kiezen tussen twee slechten en dan ga ik voor de minst slechte.
    Hier in SU kan niemand tegen mij zeggen zodra ik mijn mond open doe: Rot op naar je eigen land!
    Hier in SU ben ik niet de mindere!
    Ooit verdwijnt deze Paarse troep, maar de discriminatie en het racisme is voor EEUWIGGGGG!
    Want het zit hen in de genen!

  12. Lea,

    Dat racisme in Nederland wel degelijk aanwezig is blijkt uit de schokkende racistische uitingen van degenen die zich ten koste van alles willen vasthouden aan de zwarte piet die alle kenmerken heeft van een zwarte man en bovendien bedacht is in de slavernij (1850).
    Zoals; ‘Nederland heeft het hele jaar door zwarte pieten alleen de sinterklaas ontbreekt’.
    ‘alle zwarten die de zwarte piet willen veranderen mogen kanker krijgen’.

    Het sinterklaasfeest is inderdaad ee onschuldig kinderfeest en dat moeten we ook zo houden. Maar waarom moet in godsnaam de knecht van de sinterklaas nou zwart zijn en kenmerken hebben van een zwarte man????
    En het verhaal dat ze zwart zijn geworden door het roet uit de schoorsteen klopt ook voor geen meter.
    Waarom heeft die piet dan kroeshaar en dikke lippen???
    Heeft die piet onderweg dan een permanentje genomen en zijn lippen gestoten?

    Als de zwart piet inderdaad een onschuldig figuur is denk je dat het de kinderen dan zou uitmaken of de piet nou zwart is of gekleurd???
    Als de zwarte piet nu of volgend jaar een gekleurde piet wordt zullen de kinderen die nu worden geboren over een aantal jaren niet beter weten dan dat de piet een hulpje is met verschillende kleuren ipv een zwarte piet.

    Er wordt niet gevraagd om het sinterklaas feest af te schaffen. Nee! er wordt gevraagd om de zwarte piet aan te passen aan de huidige tijd waarin Nederland niet alleen maar uit witte mensen bestaat maar degelijk ook uit zwarte mensen die ook op een ‘normale manier’ het sinterklaas feest mee willen vieren.

    Overigens was ook ik niet naar de demonstratie op de dam
    maar ook ik vind dat de zwarte piet aangepast dient te worden aan de multiculturele samenleving. En zo ken ik nog velen die ook zo over denken maar ook niet op de dam waren om te protesteren.

    Het sinterklaasfeest mag zeker niet afgeschaft worden maar
    de zwarte piet is wel degelijk toe aan een update naar deze tijd.

  13. Mijn zwarte broeders moeten nu eindelijk eens zichzelf bevrijden, de emancipatie ervaren en niet proberen de piet van de Sint te scheiden.Ik zag ene mevr.uit Afrika,getrouwd met een bakra en bruine kinderen,vertellen hoe erg ze zich door verschijnings vorm van de piet gediscrimineerd voelde.De zwarte moet zich niet belachelijker maken.Gun de kinderen uit de armoede gezinnen wat.Het is de enige keer in het jaar dat ze een cadeautje krijgen.

  14. @Nicolaas uit Syra,

    Je schrijft dat Zwarte Piet niets te maken heeft met de Slavernij: Ik zeg dat Zwarte Piet alles te maken heeft met de Slavernij, GOOGLE JAN SCHENKMAN: Jan Schenkman is de GEESTELIJKE VADER VAN ZWARTE PIET, Schenkman introduceerde in 1848 een AFIKAANSE MAN als HELPER VAN SINTERKLAAS.

    GOOGLE ELMER KOLFIN: Hij stelt zonder meer vast dat Zwarte Piet afstamt van een NEGERKNAAP UIT DE 17E EEUW.

    GOOGLE M.C GRUNBAUER: In 1968 wees deze Amsterdamse op het RACIALE ASPECT van Zwarte Piet.
    Zij lanceerde haar WITTE PIETENPLAN, maar veel bijval kreeg ze niet.

    Jouw punt 4 is regelrechte onzin/ DEGENE die tegen Zwarte Piet is, moet het land verlaten. Ben je soms een BOTHA-ZUID AFRIKAANDER??

  15. @Nicolaas uit Syra,

    Sorry, sorry, beschouw mijn reactie als niet geschreven.
    Ik heb je reactie in eerste instantie verkeerd begrepen.

  16. Jacobus, jij gelooft écht in Sinterklaas, hè?
    Je zegt:”Gun de kinderen uit de armoede gezinnen wat.”
    Weet je wat nog meer schrijnend is aan dit feest!
    Arme kinderen krijgen niets van Sint omdat ze arm zijn.
    Hun ouders kunnen het niet missen.
    Mooi kinderfeest??
    Voor de rijken, ja.
    Zit als kind in de kring op maandag en hoor de verhalen aan van wat de anderen allemaal in hun schoentje hebben gekregen. Marietje een chocoladeletter en Jelle een duur computerspelletje. Kwame heeft alweer niets gekregen. Hij is bedroefd. Hij denkt dat Sint niet van hem houdt.
    En zie Marietje zielig kijken en denken: wat is die Sint toch gemeen.
    En dit heeft nu even niets met zwart te maken maar wel met arm en rijk!
    Maar dat is het volgende hoofdstuk. Nu eerst eens afrekenen met Zwarte Piet!

  17. De overgrote deel van de Witte Nederlander zit als een moederkip op haar eitje wanneer het gaat om de discussie van de racistische kenmerken van de zwarte piet. En owee als je dichterbij durft te komen..
    Zelfs ‘zwarte nederlanders’ die om welk reden dan ook deze witte nederlanders ondersteunen in hun stugge en onbegripvolle houding wat betreft de zwarte piet laten zich niet onbetuigd. De racistische uitingen van de witte Nederlanders is niet voldoende. Deze ‘zwarte Nederlanders’ zijn zelfs bereid hun eigen medeburger die tegen de zwarte piet zijn een stevige trap na te geven.
    Hoe je het ook draait of keert; de zwarte piet is ontegenzeggelijk een stereotiep van de zwarte man.

    Gelukkig zijn er ook nog witte Nederlanders die zich niet willen vastklampen aan deze stugge houding waarin totaal geen begrip is voor andere medelanders.
    Gelukkig zijn er ook witte nederlanders die wel willen luisteren naar hun medeburger en wel degelijk openstaan voor een kleine modificatie van de zwarte piet.
    Nadat ik het onderstaande gelezen had kwam ik toch tot het besef dat toch niet alle witte Nederlanders een racistiche ondertoon hebben en dat de zwarte piet tzt wel degelijk zal worden ge-update;

    ‘Zwarte piet wie kent hem niet en
    natuurlijk zwarte piet

    Zo begint het lied over het kinderfeest
    waarover momenteel zoveel
    discussie is. Maar zo natuurlijk is het
    zwart van zwarte Piet niet meer.
    Tegen de kleur, rol en uitdossing
    van Piet bestaan bezwaren. Ook al
    is de rol van zwarte Piet in de tijd
    wel veranderd van boeman naar kindervriend,
    dit neemt de bezwaren
    niet weg. “De traditionele uitbeelding
    van zwarte Piet met krompraat,
    kroeshaar, dikke lippen, oorringen
    en onderdanigheid bevestigen de
    door velen gevoelde band met slavernij”,
    zo schrijft burgemeester Van
    der Laan aan de gemeenteraad.
    Gelukkig wil hij samen met de
    HoofdPiet dit beeld vermijden. Piet
    wordt minder zwart en minder
    knecht zo is de boodschap van de
    HoofdPiet. Maar verandering van
    zo’n lange traditie gaat niet van
    vandaag op morgen en dwing je
    niet af door verbod en regelgeving.
    Door gesprek en overtuiging kunnen
    we een oude traditie vernieuwen
    die past bij deze tijd en rekening
    houdt met de bezwaren. Een
    volgende stap is nodig. Laten we bij
    deze discussie geen woorden
    gebruiken die we voor onze kinderen
    niet zouden durven herhalen.
    Dat het anders kan, blijkt gelukkig
    uit voorbeelden op scholen in
    Zuidoost zelf. Zo blijft Sinterklaas
    een kinderfeest voor iedereen die
    het wil vieren.

    Tjeerd Herrema
    stadsdeelvoorzitter

  18. KOELIMAN, is een leugenaar en spreekt zich zelf tegen mij kan het sinterklaas niet schelen maar dat neemt niet weg dat anderen niet anders mogen denken of praten jij schrijft dat je respect hebt voor anderen waar is dan jou respect voor anders denkenden dus jou respect voor anderen is gelul slijm en hielen likken en geen respect voor je zelf lees zelf maar goed wat jij geschreven hebt en dat ze dan moeten oprotten waar naar toe waar jij vandaan komt. EN GMAP, wat heeft SURINAME of de regering van SU hier mee te maken is jou haat zo erg tegen SU als je niks te zeggen hebt over onderwerp waarom niet gewoon niks zeggen moet je over elk onderwerp SU bij betrekken dus dan ben jij het die niks te doen hebt vandaar mond open en lucht vervuilen.

  19. @Lea

    zus van Rachel.Je moet geen onderscheid maken tussen rijke en arme kinderen!Want de honden leven ook van de kruimels die van tafel vallen.En soms wordt hen ook een homp brood toegeworpen.
    In de donkere middeleeuwen was het een status symbool van steden om op zijn minst een weeshuis,armen huis en weduwen huis te hebben.Je was pas een stad als je deze instellingen had en je je rijke gasten[toeristen]kon wijzen wat je aan barmhartigheid deed.En vooral langs deze huizen gingen toen de Sint en de piet langs.Deze behoeftigen huizen bestond al lang voor de Europeaan van de neger had gehoord.Want God was in de eerste plaats voor de minst bedeelden.

  20. En dan waren er de ouderen huizen voor mannen.Het oude mannen huis.
    En zo ook voor vrouwen.
    Als de kinderen hun ouders niet meer konden verzorgen om welke redenen dan ook,brachten ze hun naar de ouderen huizen.Zo iets als de lantie gron van toen en het huidige Ashiana.Ook voor deze mensen was de Sint met zijn knecht een uitkomst.Want niet veel mensen keken naar hun om.
    In het verleden gaven de rijke heren elkaar graag pronkerige cadeau’s.Een pratende parkiet,een baal zout en later ook weleens een baal kriudnagel of peper.Na de ontdekkingen werden ook mensen als cadeau gegeven.Zo ook de beroemde moor.
    Als de ‘heer’gasten had,liet hij de moor,zijn cadeau, roepen om hem aan zijn gasten te tonen.En als gasten de moor bekeken en bevoeld hadden,mocht de moor weer weg.
    Vandaar:De Moor heeft zijn werk gedaan,de moor[of Moortje] mag weer naar zolder.Sedert de 14e eeuw mocht er geen slavernij zijn in Ned.
    Toen Columbus Amerika ontdekte,nam hij ook indianen en ARA’S mee voor de Spaanse koning.

  21. Jacobus, lieverd,
    Ik praat over los’ losie en jij over bor’ borie
    We begrijpen elkaar niet, denk ik.
    Maar ik geef je toch een plus voor elk stuk!

  22. Beste Lea,
    erg bedankt voor de plus punten.Ze van een dame krijgen,geeft toch een wat hogere dimensie aan.
    Ik was pas op helft van mijn inleiding die er toe moest leiden voor overtuigend bewijs dat Piet geen racisme is.Daarom vond ik nodig een summiere chronologie van de geschiedenis te geven.Nu we toch waren bij de ontdekking van Amerika zou de grote over steek van zwarten plaats vinden en hoe de bijbel die de armen in Europa te eten gaf maar de zwarten de Spaanse bok gaf.
    Komt geen vervolg.

  23. Dit is het Nederland welke door de @sters zoals Medusa, en in het verleden een zekere Who cares, types met toch niet de meest caucasische voorkomens, wordt opgehemeld…

    Sterkte aan hen die het stilzwijgend over hun heen laten gaan…. Voor de strijders daarbij ook het doorzettingsvermogen en liefde wat zeer nodig is in dit (beetje) zieke land!

    Gelukkig wordt ik, en met mij iedereen hier, er in dit land niet mee geconfronteerd. Maar daarmee ben en voel ik me er niet van verlost daar mijn familie en anderen er wel mee worden gepest. Of ze het accepteren of niet is een tweede!

  24. Het mooie van de actie is dat het doel is bereikt: “Big Brother” zijn oog is geopend.

    De VS en China hun stem is in de Hollandse media als een “donderslag” binnen gekomen omtrent Gordon zijn opmerking “nummer 39 met rijst”.

    Zwarte Piet is zijn tijd aan het aftellen. Hij gaat zich “moeten” aanpassen aan die kleine groep om zo die domme grote groep te beschermen tegen de aller grootste groep. 🙂

  25. Ray,

    -Een handjevol nietsdoeners heeft er wel voor gezorgd dat
    de Verenigde Naties Nederland betitteld heeft als een racistisch land wanneer het aankomt op de zwarte piet.
    -Een handjevol nietsdoeners heeft er wel voor gezorgd dat
    de racistische kenmerken van de zwarte piet internationaal op de kaart is gezet.
    -Een handjevol nietsdoeners heeft er wel voor gezorgd dat het sinterklaasfeest niet zal worden geplaats op de werelderfgoedlijst.
    -Een handjevol nietsdoeners heeft wel kunnen blootstellen dat de witte Nederlander van nature racistisch is. Gelet op de schokkende en massale racistische uitingen van de witte Nederlander tegen degenen die tegen de zwarte piet zijn.

    Ray, de opstand tegen de blanke racistische overheersing in Zuid-afrika is ook met een handjel niksdoeners olv Nelson Mandela begonnen.

    Ray, dat jij je niet beledigd voelt of de racistische trekken van de zwarte piet wil onderkennen is jouw goed recht. Maar jouw waarheid is niet de waarheid van een ander en omgekeerd.

    Het is even goed ook het RECHT van degenen die zich beledigd voelen en de racistische kenmerken van de zwarte piet onderkennen, om daar tegen op te komen en hun bezwaren kenbaar te maken.

    Laat het sinterklaasfeest een kinderfeest blijven!Zeker!
    Maar waarom moet het knechtje van sinterklaas nou in deze tijd nog steeds de kenmerken hebben van een zwarte man?
    Tegenwoordig heeft bijna geen enkel huis nog een schoorsteen. De piet komt dus ook niet meer via de schoorsteen naar binnen waardoor hij zwart wordt.
    De zwarte piet komt tegenwoordig gewoon met de auto!
    Het wordt dus tijd om van die zwarte kleur af te komen.
    In Nederland wordt met iedereen rekening gehouden.
    Met de homo’s , met de wietrokers, met de pedofielen, met racisten (wilders)…,
    en waarom niet met degenen die vinden dat de zwarte piet
    niet meer van deze tijd is????

  26. @Nicolaas uit Myra

    vertel mij dan eens waarom de zwarte piet niet meer van deze tijd is.Want traditie’s duren eeuwen voort als het echt gedragen en beleefd wordt door generatie’s heen.

  27. @Henry

    ik dacht dat je naar een hele verhandeling van Jan Schenkman verwees.

    De Sint en zijn knecht Piet bestonden al in 12e toen en nog lijf eigenschap bestond in Nederland.Ieder dorp en stad feesten op haar eigen manier.Schenkman heeft het alleen gestroomlijnd zodat het nu overal hetzelfde is.

  28. @Jacobus,
    Verminking vd geslachtdelen duurt ook voort, is het goed?
    Het kastenstelsel duurt ook voort, is het goed?
    De stierengevechten duren ook voort,is het goed?
    De hanen gevechten duren ook voort, is het goed?

    Het mag dan wel traditie zijn en blijven hoor(de knecht), maar dan liever een fictieve en géén karikatuur van de zwarte mens!

    Ik las ergens dat jij nog steeds geen argumenten had kunnen lezen waarom dan wel niet de figuur zwarte piet.
    Ik zou zeggen; doe die oogkleppen van je af!!

  29. @Jacobus,

    Jan Schenkman introduceerde de Helper van Sint Nicolaas als een AFRIKAANSE SLAAF.
    GOOGLE ELMER KOLFIN: Hij zegt ZONDER TWIJFEL, ZWARTE PIET STAMT AF VAN NEGERKNAAP UIT 17 EEUW.

    GOOGLE M.C.GRUNBAUER: DE ZAAK ZWARTE PIET; in 1968 wees mevrouw Grunbauer op het RACISTISCH ASPECT VAN ZWARTE PIET.
    Zij lanceerde haar WITTE PIETENPLAN, maar veel bijval kreeg ze niet.

  30. Wat voor de ene afschuwelijk en afgewezen is, is voor de andere een mascotte ( gelukspop ) Zwarte Piet! Bring him in, Bring him in, Bring him in ……… Trek al zijn sieraden voor hem aan en geef hem een plaats in je leven.
    Hiep, hiep hoeraaaa voor de Zwarte Piet.

  31. Mijn dank aan degenen die geprobeerd hebben om mij te overtuigen dat Piet een iets uit de slavernij is..Vooral dank dat jullie niet begonnen te schelden en een ieder voor dom en onwetend uit ging maken.Wij zijn nu eenmaal zo.Kijk maar naar Afrika.Daar moet de VN alle landgrenzen bewaken anders vliegen ze daar elkaar in de haren.Het aard van het beestje ie sabi tog.
    Als de blanke voor iets bang is,dan is boete krijgen.Dus was er iets van slavernij in Piet dan zou de Ned.regering er niet voor schromen het te verbieden.Tenslotte hebben ze ook toegegeven en een monument opgericht om het slavernij verleden niet te vergeten.
    Schenkman is ook een humorist geweest.Dan kan je van hem verwachten dat hij grollen uit haalt.
    Grunbauer zwengelde dat Piet ding aan omdat zij toen iets zou hebben met een donkere iemand gaan de geruchten.
    Zo deed ene Anouk het ook laatst omdat zij samen met een donker iemand woont.
    Elmer gaat af op een schilderij uit het verleden.De afstamming van de moor heb ik uit gelegd in mijn posting aan LEA.
    Al vanaf de 13e bestond er geen lijfeigenschap meer in Ned.Dus kan er later ook geen slavernij zijn geweest in Ned.Wel namen de planters soms hun lijfslaaf mee naar het moederland.
    Straks wordt de intocht van Willem van Oranje herdacht te Scheveningen[Bout moet er nog heen].Voor zij die in Ned.wonen is het een unieke gelegenheid om te gaan kijken wat voor klederdracht er toen heerste.

  32. @Jacobus,

    Het getuigt van moed en eerlijkheid om toe te geven dat je nu overtuigd ben dat Zwarte Piet iets uit de Slavernij is.!!

    Odi,

  33. @Henry

    in het vervolg zal ik het in mooie zinnen uitleggen.Zodat het begrijpelijk wordt voor een ieder.Ook voor mensen in Ned.

    Odi.

  34. @Jacobus,

    Ik kan mij niet voorstellen dat je een UNIVERSITAIR DOCENT KUNSTGESCHIEDENIS weg zet met een opmerking als Elmer gaat af op een schilderij in het verleden.

    Ik kan mij niet voorstellen dat je Jan Schenkman als HUMORIST ziet van wie je grappen en grollen mag verwachten. De AFRIKAANSE SLAAF die hij heeft geïntroduceerd is voor jou HUMOR.

    Je vergelijkt mevrouw M.C.Grunbauer met Anouk die een relatie zou hebben met een donker persoon woont.

    Ik heb in de verste verte niet gedacht dat je dit meent vandaar dat ik vanuit ging dat je hebt ingezien dat ZP iets met de Slavernij te maken heeft.

    In het Algemeen Dagblad staat: ZWARTE PIET NIET WELKOM OP AMBASSADE VS.

    GEKLEURDE PIETEN BIJ INTOCHT IJBURG: De helpers hebben LIPPEN in verschillende kleuren, geen OORRINGEN EN IN EEN AANTAL GEVALLEN ZONDER AFRO-PRUIK.

    Dus hoezo, was er iets slavernij in Piet zou de Ned. regering er niet voor schromen het te verbieden.

    Ik had echt gedacht dat je het licht had gezien met name toen je begon met: MIJN DANK AAN DEGENEN DIE GEPROBEERD HEBBEN MIJ TE OVERTUIGEN DAT PIET IETS IS UIT DE SLAVERNIJ.

  35. @Henry

    Gerben Graddesz Hellinga, Geschiedenis van Nederland. De CANON van ons vaderlands verleden.Zie je de ontwikkelingen die geen plaats liet voor slavernij.

    en Don Quichot van Saavedras geven een mooi beeld van het leven in het verleden in Europa.
    Don Quichot heeft ook een knecht en die heet Pancha en die laat je echt lachen.

  36. Jacobus,

    Het is volstrekt logisch dat
    -de overgrote meederheid van de witte nederlanders de negatieve symboolfunctie van de zwarte piet niet zien.
    -de overgrote meerderheid van de witte nederlanders niet kan begrijpen dat de zwarte piet voor sommige mensen negatieve associatie met de slavernij oproept binnen het sinterklaasfeest.
    -de overgrote meerderheid van de witte nederlander vindt dat niemand aan ‘hun traditie’ mag komen, dat bijna een nationale gedachte is.

    En waarom is het bovenstaande een logische gedachtengoed van de meerderheid van de witte Nederlander?

    Gewoon omdat deze mensen wit zijn. Deze witte Nederlanders hebben geen kader om zich te kunnen verplaatsen in de gevoelens van mensen die zich gediscrimineerd voelen door de figuur zwarte piet. De witte Nederlander kan zich bijna niks voorstellen bij de slavernij omdat er in Nederland zelf geen slavernij was. Bovendien wordt op de Nederlandse scholen weinig of niks onderwezen over de slavernij. Wat de slavernij inhoudt voor sommigen is dus voor de witte Nederlander bijna niet voor te stellen.
    Voor de meerderheid van de witte man hoort de zwarte piet bij een traditie.
    Maar het neemt niet weg dat de traditionele uitbeelding van zwarte Piet met krompraat,kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid de door velen gevoelde band met slavernij bevestigen.

    Jacobus,

    Ik ben het volstrekt met je eens;
    Verandering van zo’n lange traditie gaat niet van
    vandaag op morgen en dwing je niet af door verbod en regelgeving. Echter door gesprek en overtuiging kunnen
    we een oude traditie vernieuwen die past bij deze tijd van een multi culturele samenleving en rekening
    houden met de bezwaren. Een volgende stap is nodig. Het sinterklaasfeest is een taditie dat door heel Nederland gevierd dient te worden en daar past de jaarlijkse maatschappelijke onrust niet bij.

  37. @nicolaas uit Myra,

    Nicolaas,

    perfect verwoord!! Eindelijk iemand met een beetje gezond verstand.

    wanneer je een Hollander vraagt iets te vertellen over de
    de VOC dan kan hij/zij vol trots en tot in detail over vertellen.
    Vraag je ze echter iets over de de slavernij te vertellen dan komen ze niet verder dan dat er slaven uit Africa zijn gehaald om op de verschillende plantages in andere werelddelen te werken. Die vernederingen en die gruwelijkheden jegens de slaven, daar hebben die Hollanders totaal geen weet van. (Of ze willen dat niet weten) Die referentiekader ontbreekt inderdaad dus bij deze Hollanders. En daarom kunnen Hollanders niet begrijpen waarom sommigen zich druk maken over zwarte piet. Voor hen is de piet gewoon een nar die toevallig (door roet??) zwart is en een hulpje is van de Sinterklaas.

    Voor degene die wel de referentiekader hebben van de slavernij is de piet een stereotiep van een slaaf die
    een knecht is van een blanke.
    Daarom beweren deze mensen dan ook dat de zwarte piet wel degelijk verwijst naar de slavernij terwijl de Hollanders vinden, vanwege het ontbreken van die referentiekader, van niet. Het is dus een kwestie van perceptie.
    Het verschil in perceptie tussen de Hollander en de afstammelingen van de slaven heeft dus puur te maken met
    het ontbreken van die referentiekader mbt de slavernij bij die Hollander. Die Hollander snapt dus de ophef over de zwarte piet niet en kan derhalve geen begrip voor de
    bezwaren opbrengen.
    Dat is dus ook de reden dat voor- en tegenstanders van de
    zwarte piet zo ver van elkaar staan.

  38. Wie was Jan Schenkman die volgens de anti zwarte piet lobby het Sinterklaas feest zijn huidige gezicht gaf? Was dit een racist? Wat was de De Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen (http://www.nutalgemeen.nl/lnk-historie) waar hij prominent lid van was. Wat daaruit naar voren komt was een man die humanist was en die geloofde dat door opvoeding en scholing een betere samenleving zou ontstaan. Schenkman voerde in zijn boekje over Sinterklaas een moor op die de hulp is van Sinterklaas. Als we de prenten in dat boekje bekijken zien we bijvoorbeeld Sinterklaas op zijn paard op het dak vergezeld van deze moor die ook trots te paard zit. Wie was die moor en waar kwam hij vandaan. Schenkman was onderwijzer en dus bekend met kinderen en hun beleving, bekend met kinderliedjes, gedichten en verhalen. Veel mensen hebben wel eens gehoord van het kinderliedje moriaantje zo zwart als roet. Een lied wat nu (maar ook eerder) net als zwarte piet (ontstaan uit de moor van Schenkman) verbonden wordt met discriminatie en racisme. Deze verbinding is echter een leugen dat blijkt uit de oorspronkelijke tekst die in 1844 (voor Schenkman zijn boek over Sinterklaas schreef) uitgegeven werd:

    Die Geschichte von den schwarzen Buben

    De geschiedenis van de zwarte Jongens

    Heinrich Hoffman 1844, (1809-1894)

    Een moriaan, zoo zwart als roet,
    Ging eenmaal wand’len zonder hoed;
    De zon: die scheen hem op zijn bol:
    Daarom nam hij een parasol.
    Daar kwam ook Frits naar dezen kant:
    En hield een vlagje in de hand;
    Toen kwam de kleine Jan ter stee:
    Die bracht een lekk’re kraak’ling mee;
    En eind’lijk kwam de kleine Klaas:
    Dat was een regte hoepelbaas.
    Het drietal jongens lachte luid
    Het hoedenlooze moortje uit,
    En spotte met zijn zwarte huid.

    Daar kwam de groote Niklaas aan:
    Die had een inktpot voor zich staan:
    Zoo groot: ja grooter dan de maan.
    Hij sprak: “komt kind’ren, hoort mij aan,
    “En laat dien moor met vrede gaan!
    “Het is zijn schuld toch waarlijk niet:
    “Dat hij zoo zwart als steenkool ziet.”
    Maar kleine Frits en Jan en Klaas,
    Die hoorden niet naar Nikolaas;
    De jongens spotten lustig door
    Met onzen armen zwarten moor.

    Toen werd de groote Niklaas kwaad;
    Gij kunt het zien op deze plaat;
    Hij pakte fluks de jongens op.
    En smeet ze toen. hals over kop,
    In de inktpot neer, in ’t zwarte sop

    Eerst hoepel-Klaas, toen kraak’ling-Jan,
    En eind’lijk ook de vlaggeman;
    Die stelde vrees’lijk zich te weer :
    En riep om hulp wel twintig keer.
    Maar toch moest Frits, de schreeuwersbaas,
    Ook in den pot van Nikolaas
    Hier gaan ze, zwarter nog dan roet:
    En dan het moortje zonder hoed

    In ’t zonlicht stapt de brave moor
    De zwart-geverwde knapen voor.
    ’t Was enkel door hun stout gespot:
    Dat zij geraakten in den pot;
    Dus: lieve Kind’ren! spot toch niet,
    Als gij iets vreemds aan and’ren ziet!

    Hier worden de groote Nikolaas en zijn moor opgevoerd als strijders tegen discriminatie en racisme. Voor straf worden spotters en haters van de anders gekleurde mens, zelf zwart gemaakt om zo zelf de spot te ondergaan die ze anderen aandoen. Dit is de Nikolaas en de moor waar Schenkman als kenner van kinderliedjes en -poëzie zijn boek over Sinterklaas liet handelen. We zien dus dat we aan het huidige beeld van Zwarte Piet als kinderheld een rol kunnen toevoegen en wel die van de hulp van Sinterklaas in hun gezamelijke strijd tegen discriminatie en racisme. Dit is goed nieuws voor zowel de pro’s als contra’s omdat hun verschillen hiermee wegvallen en we allemaal gezamelijk het Sinterklaas feest kunnen omarmen als een feest voor kinderen en volwassenen tegen discriminatie en racisme, een Sinterklaas en Zwarte Piet die tonen dat het niet de kleur is die er toe doet maar de intentie waarmee je je medemensen tegemoet treedt. Ga uit van het goede tot het slechte aangetoond is. Ga niet als eerste uit van het slechte want daarmee komen we nimmer tot elkaar.

    Ten tijde dat Jan Schenkman zijn boekje over Sinterklaas schreef brengt verder onderzoek tot het licht dat ene H.C. Focke een vrijgemaakte creoolse slaaf, waarschijnlijk schrijver van Njoe-jaari-singi Voe Cesaari en auteur van het eerste gedrukte Neger-Engelsch Woordenboek (1955), ook een actief lid was van de Maatschappij tot nut van ’t Algemeen. Ook weer iets dat er op wijst dat Jan Schenkman actief verbonden is geweest aan abolitionistische activiteiten. Het is een gotspe dat juist zoiemand er nu van wordt beschuldigd een racistisch figuur in het leven te hebben geroepen.

  39. wanneer een buitenlander zijn mening zegt heet dat GELOOFSOVERTUIGING.
    Wanneer een Nederlander zijn mening zegt heet dat Racisme en word vermoord.

    Als ik zeg : “Algerije is voor de Algerijnen !” dan roept iedereen BRAVO.
    Als ik zeg : “Afrika is voor de Afrikanen !” dan roept iedereen BRAVO.
    Als ik zeg : “Turkije is voor de Turken !” dan roept iedereen BRAVO.
    Als ik zeg : “Marokko is voor de Marokkanen !” dan roept iedereen BRAVO.
    Maar als ik zeg : “Nederland is voor de Nederlanders”, dan roept iedereen RACIST.

  40. Ik wil graag even iets rechtzetten over mijn moeder mevr MC Grunbauer: “Zij heeft nimmer ‘iets’ met een andere man dan mijn vader gehad, en dat zogenaamde gerucht wordt dus hier ter plekke door Jacobus verspreid. Een staaltje ‘nepnieuws’van de bovenste plank. Mijn moeder werd overigens wel lastiggevallen door lieden die wel ‘witte pietjes’bij haar wilden maken! Dit soort opmerkingen worden dus als zeer denigrerend ervaren. Ik heb zelf overigens nooit onderscheid gemaakt tussen witte en zwarte vriendjes. Mijn vrienden zijn mijn vrienden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.