Marrons Witagron woest op minister Betterson

10

PARAMARIBO, 16 nov – De Kwinti Marrons van Witagron, in Sipaliwini, zijn des duivels. Tientallen hebben in Paramaribo gedemonstreerd bij het ministerie van Regionale Ontwikkeling, RO. Minister Stanley Betterson zou zich inlaten met ‘interne aangelegenheden’. Het blinde en zieke opperhoofd van de stam, André Mathias, wordt misbruikt.

Vanwege de kwakkelende gezondheid van de stamleider was besloten zijn bevoegdheden over te dragen. De stam had die bevoegdheden geplaatst bij een lagere leider. “We willen vooral onze economische belangen beschermen, zoals houtkap in ons leefgebied”, zegt . Nu wordt Betterson ervan beticht te hebben ingegrepen en het opperhoofd weer aansprakelijk te hebben gesteld. Wettelijk is daar niets mee aan de hand. Alleen, de stam is het er niet mee eens.

En dit des te meer omdat de gevolgen pijnlijk merkbaar zouden zijn. “Ons opperhoofd wordt misbruikt en er wordt buiten ons om grof geld gemaakt”, aldus . Betterson was er niet op het moment van de demonstratie. Topfunctionaris Ifna Vrede probeerde naar beste vermogen de groep te bedaren. De groep eist dat de stam in zijn waarde wordt gelaten. Eigen besluitvorming moet worden gerespecteerd, zeker door hen die een beschermende rol is toebedeeld.

- Advertentie -

10 REACTIES

  1. Is het niet dezelfde ministerie waar 100000 SRD verdwenen was uit de kluis? Is dezelfde minister er nog?

  2. Yep het is die zelfde gast.
    Er was een diepgaand intern onderzoek aangekondigd.
    Helaas zoals vaker zijn de resultaten nooit openbaar gemaakt.
    Het is nog maar de vraag of dit onderzoek wel ooit heeft plaatsgevonden.

  3. De Kwinti’s[werd vroeger Quenti geschreven]hebben een interessant verleden.Toen de Matawai hoofd man op weg was naar Par’bo om handel te drijven,vroeg hij op één van de plantage’s te Para om aldaar te overnachten.Dat werd hem geweigerd en als wraak roofde hij de slaven van 4 plantage’s.150 Man in totaal.Dezen werden opgenomen in de Matawai gemeenschap.Vanwege wrijvingen verlieten 100 van hun de Matawai en daaruit kwam later de Kwinti voort.

  4. de marons(zwarte mannen en vrouwen)zijn de originele bewoners van die gebied,hun(ons)voorvaders en moeders(uit afrika) waren de eerste in het zuiden van suriname ook sipaliwini was in de vroegere tijden een bloeiende economie,maar door invallen van de europeanen voor een groot gedeelte werdt verwoest.

    als het om een eigen leef gebied met eigen orde zonder inmenging van mensen die het verwoestende zogenaamde moderne leven bij die mensen wil introduseren door manupilatie of door burocratie,’dan zijn het deze Kinti marons die het meerdan 100% verdienen.
    deze bewoners van het sipaliwini gebied hebben hun zelf in stand door al die eeuwen kunnen houden,waarom zou men als land genoot die ballans verstoren.

    koni.

  5. -Er staat geschreven:::::::::::“We willen vooral onze economische belangen beschermen, zoals houtkap in ons leefgebied”,zegt.

    =Als de binnenlandbewoners zich daadwerkelijk aan de “boswetten” zouden houden denk ik dat men anders zou piepen vandaag.

    -Men leeft in een gemeenschap die ik respecteert, maar men houd zich vaak niet aan de regels van de overheid en eist alles op.
    -Als de gemeenschap op een stukje grond zouden wonen die afgebakend zou zijn en vandaag geen bossen meer zouden kappen, zou de hek van de dam breken, reden,:: teveel kinderen worden geboren en men zit dan met een huisvestingsprobleem. Wat gebeurt er dan “””de bossen worden weer vernietigd.””””
    =Nu gebeurt het omgekeerde,,,men houd geen rekening en de bossen worden massaal vernietigd.

    =Meneer jabinie zou zo graag willen hebben dat de kapitein, basjas en gramman als amtenaar gezien worden en dat zij ook elk jaar recht hebben op salarisverhoging.
    Persoonlijk zeg ik dit nooit toelaten. Ik weet uit ervaring dat alleen deze groep en hun familie genieten in het binnenland en de rest mag stikken en onderdaan blijven zodat deze groep zijn geld maar ontvangt.

    -Waarom lopen de kinderen in het binnenland achter ten opzichte van kinderen in de stad???Er zijn twee nieuwe scholen naast elkaar voor twee verschillende stammen te Aurora gebouwd, maar de kapitein eist dat eerst de andere school door de EBG geaccepteerd moet worden anders gaat de school niet openen dit omdat de mensen heidenen zijn.
    Dit is ook gebeurd.De kinderen gaan weken al niet naar school.

    =Mensen, de binnenlandbewoners houden hun eigen ontwikkeling achter en als het niet goed gaat heeft de overheid het gedaan.
    In gemeenschap leven wil nog niet zeggen dat jij boven de wet staat en dat is iets wat men zo wilt houden.
    ===Traditie maakt meer kapot dan men denkt…….

  6. De Kwinti’s vestigden zich te Pakka Pakka en Koffiemaka en later ook te Witagron en Kaaimanston.
    De surinaamse dominee Hewitt was als eerste te Kaaimanston om de Kwinti’s te kerstenen.Vandaar dat deze gegevens achterhaald kan worden in de annalen van de EBG.
    De genoemde dorpen bevinden zich in boven Coppename.

  7. @Ira

    dat van christenen en heidenen in het binnenland heeft een heel diepe oorzaak.Gaat terug tot in Afrika.
    De Afrikanen hadden al kennis gemaakt[middels missie] met het christendom voor zij slaven werden.Velen van hen waren al gedoopt toen zijn in Sur.aankwamen.Voor hun betekende christendom slavernij.Deze hebben na hun zelf bevrijding het christendom steeds geweerd uit hun gebied.Als bescherming tegen het kwade en onbekende hebben ze de GRAN TATA eredienst ge-introduceerd.Deze laatsten zagen de school als de deur voor de christendom.Dus maar geen scholen.Nu willen ze dat wel maar de EBG niet

  8. Tedje/roy

    Als jullie niks van zwarte geschiedenis kennen,zou het raadzaam zijn om niet zomaar een antwoord te geven dat nergens opslaat.

    Jullie weten helemaal niks van het zwarte geschiedenis.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.