Hoe Duur was de Suiker; van boek tot film. Hoe gaat dat?

35

De film Hoe Duur was de Suiker naar het boek van schrijfster Cynthia McLeod gaat op 25 september in première op het Nederlands Film Festival en draait vanaf 26 september in bioscopen door heel Nederland.

Cynthia McLeod: ‘Het kwam voor mij als een klap op de vuurpijl dat Hoe duur was de suiker nu eindelijk wordt verfilmd! Iedereen in Suriname kijkt uit naar de film, want iedereen kent het boek: het is met meer dan 100.000 verkochte exemplaren in Suriname het meest verkochte boek ooit.’ Regisseur Jean van de Velde was tijdens het schrijven van het script voortdurend in contact met Mc Leod: ‘Cynthia heeft alle versies gelezen en de dialogen in het Sranan Tongo vertaald. Ze had her en der wat opmerkingen, maar niks groots. Ze was er heel erg blij mee, maar het is dan ook haar verhaal, haar boek.’

Anders dan het boek, waarin de blanke stiefzusjes Elza en Sarith de belangrijkste personages zijn, vertelt Van de Velde het verhaal vanuit het perspectief van Mini-Mini, de lijfslavin van Sarith. ‘Ik vind het interessant om te onderzoeken hoe het kan dat iemand die slachtoffer is van een systeem, toch loyaal blijft aan dat systeem. Daarin zit voor mij de spanning van de film. Wanneer denk je: nu is het genoeg? In mijn visie wil Mini-Mini maar één ding: ze wil haar misi Sarith gelukkig maken. Ze heeft ook nooit iets anders geleerd. Het spannende is: waar en wanneer trekt zij een grens? Dat kun je beter vertellen vanuit Mini-Mini dan vanuit Sarith.’

Van de Velde werkte ruim vier jaar aan de diverse scenario’s voor de film en deed uitgebreid research, onder andere in Suriname zelf. ‘Cynthia is mijn belangrijkste bron. Ik kon haar altijd bellen met vragen en kreeg toegang tot al haar bronnen die zij gebruikte voor het boek’.

Jean van de Velde: ‘Dit is een film zoals die niet eerder gemaakt is. Het is de eerste film over de Nederlandse slavernijgeschiedenis in Suriname, in het Nederlands én in het Sranan Tongo. Net als het boek laat de film zien dat er ook veel warme, menselijke relaties waren tussen slaven en blanken.’

- Advertentie -

35 REACTIES

  1. sodemieter op met je , er waren ook veel warme en menselijke relaties tussen slaven en blanken. Het feit al dat iemand jouw slaaf is maakt het niet warm en menselijk.
    Zijn ze de boel weer aan het romantiseren of witwassen?
    Het maakt niet hoe jullie het proberen te brengen, het is en blijft doorzichtig.

    Hotep

  2. Lijkt een leuke film te zijn. Ik ben benieuwd. wat wel jammer is (persoonlijk) is het nederlands accent van mini mini vind ik wel een beetje storend. maar dat zal wel aan mij liggen…

  3. @Hotep: ik las ’t artikeltje en dat laatste zinnetje viel bij mij ook meteen in ’t verkeerde keelgat! warm en menselijk???!!!! in een context met slavernij????!!! only from a white man perspective..SMH
    Net als die gruwelbak van ‘alleen maar..’ zal ik deze rommel alleen op n door niet door mij gedownloade versie bekijken. omdat ik er nu alweer teveel energie in steek en zulke rommel nog geeneens t downloaden waard zijn althans niet bij mij haha en ik moet t zien zo dat ik wanneer t nodig is dingen kan uitleggen hoe t werkelijk r aan toe ging ed! Laat die regisseur ff lekker n film maken tussen de ‘warme n menselijke relaties die de duitsers met joden hadden..;)

  4. Hotep ik ben 100% met jouw Reactie eens.wat warme band en Menselijk .dat men je als slaaf behandeld?????? nou,nou wat Romantis is dat dan. ZUCHT!!!!!!! EMANCIPATE YOURSELFES FROM MENTAL SLAVERY!!!!!!!

  5. De kindertjes van Suriname willen maar één versie horen.
    Gelukkig weten we uit de verslagen en brieven wel meer.

  6. Dergelijke films typeren Cynthia Mc Leod. Zij wil het andelen van de slavenhouders vergoelijken. Haar boeken zijn bepaald geen toevoeging aan de Surinaamse literatuur, ook historisch niet. Zij doet geweld aan de realiteit, want iedereen weet dat Suriname de ergste vorm van slavernij had. De blanken hebben op een wreedaardige wijze daar huis gehouden. Ik ben niet geinteresseerd in het boek, evenmin in de film. Ik heb geen nostalgische gevoelens.Ik behoor gelukkig niet tot de simpele zielen die Cynhtia en haar familie adoreren.

  7. @Vene69, de NL accenten is wat mij ook enorm stoorde aan de Surinaamse scenes van Sunny Boy, evenals bagatelliserende en vergoelijkende uitspraken als:’Net als het boek laat de film zien dat er ook veel warme, menselijke relaties waren tussen slaven en blanken.’

  8. Platform Slavernijverleden boos op koning Willem-Alexander

    “Ik vind dat wij pijnlijk worden geconfronteerd met het leed van onze voorouders. Iedere keer als ik naar de gouden koets kijk, word ik overvallen met gevoelens van pijn, verdriet en onmacht.”

    Dat zegt LPS-voorzitter Barryl Biekman tegen de Ware Tijd. Zij ergert zich eraan dat het maatschappelijk debat over de gouden koest niet van de grond komt in Nederland. De media en de wetenschap zwijgen in alle talen, “wat zijn we diep gezonken”.

    Get a life…..

  9. “History is not what happened, but what historians wanted us to remember.”

    Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar! Deze zal selectief geschreven worden vanuit `n roze bril! Men heeft dit in Nl geschiedenisboeken weggelaten maar uit `t boek van John Gabriel Stedman(1744 – 7 maart 1797), Narrative of a five years expedition against the Revolted Negroes of Surinam schrijft hij `t volgende: Volgens deze Nederlandse/Britse man in NL dienst waren de Nederlanders van oudsher de meest wrede slavenhandelaren. Dit schrijft `n man die de slavenopstand moest onderdrukken! Slaven buiten Suriname die verzet pleegden, werden gedreigd met transport naar Suriname! Ik denk niet dat slaven echte warme gevoelens koesterden voor hun meester/es, maar puur uit angst&lijfsbehoud! In onze tijd spreken we van `t Stockholm syndroom! U gaat ook geen grote mond opzetten tegen uw baas, met het risico uw baan te verliezen! U houdt u wel rustig! Het spreekwoord if you can`t beat them, join them is in mijn ogen zeer van toepassing op deze ongelijkwaardige relatie!

    Ik heb o.a. het boek “Hoe Duur was de Suiker” jaren geleden gelezen; mooi boek! Echter, door de kennis die ik in de loop der jaren heb vergaard, voel ik mij door Mw. McLeod enigszins misleid! Ik begrijp dat mensen van haar generatie de “witte man/vrouw” nog steeds op `n voetstuk plaatsen, maar verstand&wijsheid komt toch met de jaren? Misschien ben ik te voorbarig, maar de film is met `n Nederlandse blik/ogen geschreven en geregisseerd, dus zal `t leed van de tot slaaf gemaakte mens zoals gewoonlijk wel gebagatelliseerd worden!

    De geschiedenis van de Inheemse bevolking, de Indiër, de Afrikaan en de Javaan wordt tot de dag van vandaag door Westerse historici “verkracht” door onwaarheden! De “haat” tussen de verschillende bevolkingsgroepen is door het Westen georkestreerd, zoals in `t verleden geen solidariteit&eenheid, maar ook in `t heden en toekomst, om de groepen in bedwang te houden! Open uw ogen, uw mond en oren!! Het is genoeg geweest!! It`s time to unite!!!

    Fijn weekend!

  10. Vrijdag 20 september 2013 om 13:54 uur, door Shima

    je bent een slechte student.
    Ik ben al jaren de archieven van de VOC aan het naspitten.
    Als er één administratie compleet en volledig is dan is die wel van de VOC.

    Er zijn ook veel correspondentie gevonden tussen slaven en slavenhouders.
    Ga studeren en raadpleeg de archieven.
    Ze liggen in Suriname.

  11. @Henk Molenaar,

    Ik schat jou hoog in. Doe daarom niet mee met die discussie van het Landelijk Platform Slavernijverleden. Vriend Van Mulier heeft in Facebook terecht opgemerkt dat het een soloactie is van Biekman. Zij is het enige lid van het platform, soms bijgestaan door enkele volgelingen. Meer is het niet. Baryl is een vrouw met een dubbele moraal. Zij is grote fan van Bouterse, is vaak op het kabinet en Ocer. Ik heb haar nooit iets horen zeggen over de moorden van 1982. Wel kletst zij voortdurend over het Nederlandse erfgoed, de koets met de afbeeldingen.

  12. Beste mensen,
    Wanneer de nazaten van de slavenmeester een film maken hoe ze onze donkere afrikaanse voorouders hebben behandeld dan raad ik iedereen om zo’n film te verwerpen. De filmmakers hebben toegegeven het moest een melodrama worden met ander woorden de WREEDHEDEN mochten niet getoond worden omdat de BLANKEN INVESTEERDER zich anders zouden terug trekken uit het project. Hoe duur is een pak suiker en TULA zal over honderd jaar als bewijs materiaal worden gebruik om aan te tonen dat de slavenhandel en slavernij wel mee viel dit is geschiedenis vervalsing . slavernij filmen moet gefinancierd en gemaakt worden door donkere mensen met al die wreedheden die de slaven meester hebben begaan zodat hun nazaten huilen de bioscoop uitrennen wanneer ze zien hoe wreed hun VOOROUDERS waren!!

  13. Heel mooi boek. De film zal ook wel goed zijn. Heel erg trots op Cynthia McLeod. Er mogen meer Cyntia’s over heel Nederland worden verspreidt die met feiten en cijfers komen.

    De stichting Slavernijverleden Suriname en Nederlandse Antillen in Zoetermeer gaat een boek uitbrengen over regenboogpieten in november. Deze zullen wij overhandigen aan de Sint. Dit jaar willen wij regenboogieten zien. Het zal niet in heel Nederland gebeuren, maar het is wel een streven.

  14. Beste FADSO,

    Je hebt een paar goeie Punten ik wil ook de WAARHEID over alles weten. Maar bouwen en vertrouwen op de internationale media? De nationale Media doet onderzoek laat mij niet lachen de nationale media is de papegaai van de internationale media. De internationale media is de westerse landen sterke wapen om hun suprême tegen de rest van de wereldbevolking te behouden. Jij vertrouwd de internationale media vooral de Amerikaanse media die een mondstuk is van de Amerikaanse regering, Wester se media Sadam heeft kern waoens 100% zeker laten filmen , geluidbanden en tekeningen zien. EIND RESULTAAT WE HADDEN HET ALLE MIS. Westerse media KHADAFI slacht zijn bevolking met de hulp van ZWARTE HUUMOOREDENAARS. Eind resultaten Duizenden NATIVE ZWARTE LIBIË
    Worden in hun eigen land vermoord door de Arabieren. Westerse media schildert Zwart Afrika en de zwarte mens in hun media als Primitieve mensen.
    Vertrouw jij maar op je westerse media ik ken de VIJANDEN van mijn volk die ons al eeuwig beschilderd in hun MEDIA en ik zal ze met de WAARHEID vernietigen.

  15. WAARHEID
    Beste mensen,
    Wanneer de nazaten van de slavenmeester een film maken hoe ze onze donkere afrikaanse voorouders hebben behandeld dan raad ik iedereen om zo’n film te verwerpen.

    IK zou zeggen MAAK DAN ZELF EEN FILM!!!!

  16. Waarom nu weer een film over die periode?
    Het is al zo lang geleden! De zwarten zijn beter af in Suriname en de rest van de Caraïben!
    In Afrika slachten ze mekaar alleen maar af. Nederland heeft niet eens winst gemaakt in Su! De Joden, Hindus, protestanten klagen toch ook niet!

  17. Beste Sankofa,

    Wie noem je ZWARTEN als jij ons Creolen Zwarten noemt dan moet je dit voor ons gezicht zeggen. Wie ben jij om voor ons te bepalen dat wij beter af zijn en wat voor leugens vertel je dat Nederland geen winst heeft gemaakt en Nederlandse Hindoestanen klagen niet als jij de WAWARWHEID NIET KENT ga je zelf onderwijzen voordat je ONZIN uit kraam en wij zijn geen ZWARTEN maar verschillende kleuren BRUIN. Sommige Hindoestanen zijn DONKERDER dan de CREOLEN . zie link HINDUS KLAGEN NIET
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/1214269/2008/05/20/Ook-Hindoestanen-zitten-met-pijnlijk-verleden-opinie.dhtml

  18. ach wat een discussie’s allemaal, het was te verwachten natuurlijk, al deze reactié’s op deze film. Ik snap het ook wel, zwartste bladzijde uit de nederlandse geschiedenis en dat maakt emoties los.

    Maar zoals het in ieder film gaat word ook in deze film alles mooier gemaakt dan het was daar ben ik van overtuigd.

    Ik twijfel of ik deze film ga zien in de bioscoop omdat ik zeker weet dat ik me kapot ga schamen omdat mensen net zo blank als ik daar donkere medemensen als honden hebben mishandeld, misbruikt en vermoord. Daar ik wel nieuwsgierig ben naar de film zal ik deze waarschijnlijk terzijner tijd op dvd huren en bekijken.

    Ik vind het onbegrijpelijk hoe mensen elkaar dit aan kunnen doen, ook vandaag de dag nog!

  19. Beste @WAARHEID?
    Je bent zeker pas op deze forum, vandaar jouw reactie.

    Ik denk ook bijna zeker te weten dat diegene die mij plusjes geven op mij hierboven gegeven reactie, of ziek(elijk)zijn of rascistisch aangelegd!

    Mijn reageren was/is louter bedoeld om te kijken of er nog wel gelijkgestemden zijn op deze site!

    De ECHTE azijnpissers en rascisten(ja in één adem) kennen mij en geven mij daarom géén plusjes!

    bless BLESS
    SANKOFA

  20. Sankofa, je hebt het over klagende zwarten.

    Maar het zijn toch echt een boeltje witte en bijna-witte mensen die achter deze film zitten hoor.

    Als je de zwarte slavin Mini in deze film hoort klagen, bedenk dan dat haar uitspraken en gedragingen zijn gedicteert door een witte scenarioschrijver……
    Had een boeltje zwarten achter deze film gezeten, dan was Mini misschien heel anders geportretteerd. Dan was er misschien geen geklaag geweest, maar juist actie, enzo….
    Just saying.

  21. @ Shima

    Dat de NL de wreedste slaveneigenaren waren verbaast mij niet, het is zelfs nu nog terug te zien wat hun werkelijke aard en cultuur is. Zoals men toen de slaven uitbuitte, zo weigert men nu dat te veroordelen. Maar ondertussen wel de wereldheerschappij en het geroofde goed van de zgn gouden eeuw verheerlijken.

    Dit boek is zo simpel en geromantiseerd dat het geen recht doet aan de geschiedenis. Hoog uncle Tom gehalte, vooral door de elite Mcleod types die zich nooit echt zwart hebben gevoeld. Dat zijn de ergste racisten, omlaag trappen en je wit likken om je geen slachtoffer te voelen.

  22. Ach Afro Surinamers zijn altijd verongelijkt…altijd oproepen tot boycot of whatever. Ik ga zeker naar die film en niet om te leren daarvoor ben ik al naar school geweest.
    Daarom hebben jullie geen moer. Zodra een andere Surinamer zijn nek uit steekt om een boek te schrijven een film te maken of gewoon in een tv programma te verschijnen ontstaat er een felle discussie waarin die afro Surinamer wordt afgemaakt.

  23. @Tege!
    Maar je hebt wel naar deze serie zitten kijken.
    Of via een (dvd).

    Kunta Kinte

    Roots was een Amerikaanse televisieserie uit 1977 naar het boek Roots: Wij zwarten van Alex Haley.

    Dus neem even de tijd voor een bezoekje aan de bioscoop.

  24. Cynthia McLeod bagatelliseert de slavernij en behoort tot de redimusu-elite van Suriname die denken dat ze beter zijn dan de rest. Deze roman kan men gerust als rommel betitelen en de film wordt afgekraakt in de Nederlandse media. De slavernij was geen sprookje en het romantiseren daarvan lijkt mij geen goede zaak. Cynthia McLeod kan zichzelf beter als goedkoop verkopen.

  25. Aan al mijn broeders en zusters. Deze film is de moeite waard om te zien.
    Alle waarheden komen NU naar buiten. Tip de waarheid zit in uw BIJBEL!

    Ik weet uw verdrukking en armoede, hoewel gij rijk zijt, en de laster van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn, doch het niet zijn, maar een synagoge des satans. (Openbaring 2:9 NBG51)

    Pease and Love
    BenYah Y’sraël

  26. Voltaire schreef in 1759 in zijn boek de beroemde/beruchte zin “c’est à ce prix que vous mangez du sucre en Europe”, “This is the price at which you eat sugar in Europ”, een klaagde daarmee de gruwelijkheden van de slavenhandelaars/eigenaars in Suriname in de 18e eeuw aan.
    VOLTAIRE : ” LE NEGRE DE SURINAM” Candide ou l’optimisme, 1759

    Voltaire’s Candide ou l’optimisme, 1759

    Nadat hij Europa heeft verlaten doorkruist Candide Amerika en ontmoet een zwaar mishandelde man in Suriname.

    Terwijl zij de stad naderden, ontmoetten zij een man liggend op de grond, slechts half gekleed, met alleen een onderbroek van blauw katoen aan; deze arme man had geen linker been meer en geen rechter hand.

    – Eh, mijn God! zegt Candide tegen hem in het Nederlands, wat doe je daar, mijn vriend, in deze verschrikkelijke toestand waarin ik je zie?

    – Ik wacht op mijn meester, meneer Vanderdendur, de beroemde handelaar, antwoordt de man.

    – Heeft meneer Vanderdendur je zo behandeld, zegt Candide?

    – Ja, meneer, zegt de man; dat is de gewoonte. Men geeft ons een katoenen onderbroek als enig kledingstuk twee keer per jaar; wanneer wij werken op de suikerplantages en onze vinger onder de molensteen terecht komt, dan snijdt men ons de hand af Wanneer wij willen vluchten, hakt men ons been af; ik heb me in beide situaties bevonden : “c’est à ce prix que vous mangez du sucre en Europe” , “This is the price at which you eat sugar in Europe”. Toen mijn moeder mij verkocht voor tien ecus patagons aan de kust van Guinée,

    – zei ze toch tegen mij : “Mijn lief kind, dank onze afgoden, aanbid hen altijd, zij zullen je gelukkig laten leven; je hebt de eer de slaaf te zijn van onze blanke heren, en daar zal je fortuin maken voor je vader en je moeder”. Helaas, ik weet niet of ik hun fortuin heb gemaakt, maar zij hebben niet het mijne gemaakt; de honden, de apen en de papegaaien zijn duizend maal minder ongelukkig dan wij. De Hollandse dominees, die mij hebben bekeerd, zeggen elke zondag tegen mij dat wij kinderen zijn van Adam, blank en zwart. Ik ben geen stamboomdeskundige; maar als deze dominees gelijk hebben dan zijn wij allen achterneven; welnu, bekent u mij dat men zijn bloedverwanten niet kan behandelen op een nog afschuwelijkere wijze.

    – O Pangloss! riep Candide uit, je had deze afschuw niet voorspeld! Het is een feit, ik moet uiteindelijk verzaken aan jouw optimisme.

    – Wat is optimisme? zei Cacambo.

    – Helaas, zegt Candide, het is de zucht te blijven beweren dat alles goed is wanneer men slecht is.

    En hij stortte tranen terwijl hij naar de man keek, en al huilende ging hij Suriname binnen.

    Bernadin de St. Pierre, a French aristocrat and contemporary of Voltaire declared in 1773 : “I do not know if coffee and sugar are essential to the happiness of Europe, but I know well that these two products have accounted for the unhappiness of two great regions of the world: America has been depopulated so as to have land on which to plant them; Africa has been depopulated so as to have the people to cultivate them.”

    Candide: Or, Optimism, a novel by Voltaire, 1759
    Chapter 19. What Happened To Them At Surinam…

    http://www.readbookonline.net/read/20653/57771/

  27. Odie,

    ik heb die film mogen zien en moet zeggen is een zeer walgelijke film.
    Ik moet zeggen die bekende mevrouw, haar naam wil ik geeneens in de mond nemen want dan ga ik meteen kokhalzen.
    Ze heeft MIJN voorouders ZWAAR beledigd.
    Zij heeft daar een film neergezet dat het tegendeel heeft bewezen. Of ze heeft een andere geschiedenisboek gelezen dan de meeste hebben onderwezen gekregen.

    Deze mevrouw moet zich diep schamen. Maar het laat zien uit welk huis ze komt.
    Haar vader heeft ons ook nooit als mens gezien. Want hij stond aan de kant van de huichelaars, de kolonisator, de misdadigers.
    Maar ooit zal ze tot bezinning komen, hopelijk is het niet te laat voor haar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.