Geëerde onderzoeker wil excuses en herstelbetalingen Nederland

96

Afgelopen weekend is dr. drs. Rajender Bhagwanbali, tijdens een bijzondere live uitzending van radio zender Amor FM in Nederland en Suriname, geëerd voor zijn baanbrekend wetenschappelijke onderzoek en boeken over de immigratieperiode van de Hindostanen in Suriname. Precies 140 jaar zette de eerste kantraki of te wel immigrant in de maand juni voet aan wal in Suriname. In aanwezigheid van PvdA Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing en Haags raadslid Rajesh Ramnewash ontving Bhagwanbali van stichting Dunya International de ‘Kantraki award 2013’ voor zijn bijzondere verdiensten.

Volgens Ramnewash is door het werk van Bhagwanbali de kijk op de immigratiegeschiedenis van Hindostanen voorgoed veranderd: ‘Het gaat ons nu goed, maar de offers en ontberingen van de ouders van onze nani’s en aja’s (opa’s en oma’s) zijn ondraaglijk groot geweest’. De bijeenkomst vond plaats in zaal Tropical te Den Haag als afsluiting van de activiteiten in de maand juni van 140 jaar Hindostaanse immigratie. Dit gebeurde met de bekende Surinaams Hindostaanse bhaitak Ghana artiesten die de muzikale tijdreis van 140 jaar immigratie vertolkden.

Een zichtbaar geëmotioneerde Bhagwanbali riep het publiek zondagavond op om hem te steunen in zijn strijd voor een standbeeld voor de verzetsdaden van de moslimvouw Tetary tijdens de immigratieperiode. Zij is de enige Hindostaanse vrouw die succesvol een opstand heeft geleid tegen de onderdrukking van de koloniale machthebbers. Vervolgens is zij in opdracht van de toenmalige Nederlandse koloniale autoriteiten door een militaire sluipschutter vermoord. Tanja Jadnanansing is volgens Bhagwanbali het hedendaagse Surinaamse Hindostaanse voorbeeld van Tetary. Ook zij vecht op het allerhoogste niveau voor gelijke rechten van vrouwen en migranten in Nederland.

Bhagwanbali ging nog een stap verder; hij is van mening dat de Nederlandse regering excuses dient aan te bieden en moet overgaan tot herstelbetalingen van tenminste 20 miljoen euro. Deze claim baseert hij op niet uitbetaalde lonen aan de contractarbeiders. Bhagwanbali wil met de gelden een instituut met een museale functie opzetten die onderzoek doet naar de immigratiebewegingen van de Hindostaanse Surinamers wereldwijd en het culturele erfgoed kan conserveren.


V.l.n.r.: Manny Gogar, Mahender Gokoel, Rajesh Ramnewash, Rajinder Bhagwanbali en Tanja Jadnanansing.

- Advertentie -

96 REACTIES

  1. @ gay
    Dus niet alleen zwarten zijn lui.
    Is toch een recht om te vechten voor gerechtigheid!
    Ik steun deze mensen.
    Ook al lijken ze niet op mij.
    Je kan niet barbaars mensen rechten schenden zonder gevolgen.
    Maar tussen tijd vingertje wijzen.
    Terwijl je 10 vieze vingers hebt.

  2. Gaat iedereen nu zijn handje ophouden in Suriname?

    Zelfs de Hindoestanen???

    Is het besmettelijk of zo?

  3. hagwanbali wil met de gelden een instituut met een museale functie opzetten die onderzoek doet naar de immigratiebewegingen van de Hindostaanse Surinamers wereldwijd en het culturele erfgoed kan conserveren.

    Mag ik een teiltje…..

  4. Men vergeet steeds hoe de Europeaan denkt. In het Europese denken geldt: de recht van de sterkste en de sterkste heeft altijd gelijk.
    Dus vergeet excuses en compensatie en zorg dat ook jij sterk wordt. Pas dan zul je enige respect kunnen afdwingen.

  5. Vigay
    Was jij ons niet aan het neer halen!
    Nu verpak je het omdat het mensen van jou soort zijn.
    Stelletje hypocrieten.
    Jullie schreeuwen huizen ver bouta bouta maar echte misdaad moet men verder orde van de dag.

  6. Jahjahfaya, wat lul je nou man? Jullie hebben toch alles van die blanken geleerd en gedragen zich precies als hen?

  7. Spreek voor je eigen kerrie soort ok.
    Bemoei met je eigen cola drinkers, vooral in nickerie.
    En al die palm zuipende plaurie eters voor de toko,s.
    Hoofdpijn zat dus.
    Investeer je kerrie energie daar in viGAY

  8. Als de nazaten van de Arikaanse slaven niet eens een excuus krijgen van NL, laat staan herstelbetalingen, dan wordt het wel een hééééêéél lange adem voor de nazaten van de Hindoe contractarbeiders.
    Ik vind deze actie, juist op dit moment, van weinig respect getuigen tegenover de nazaten van de Afrikaanse slaven.
    De contractarbeiders hebben zelf gekozen voor emigratie naar Suriname. Ofschoon de omstandigheden toen ook slecht waren, hadden zij een betere start!
    Het halve werk was al gedaan door de slaven!

    Wederom wordt het gras weggemaaid voor de voeten van de Creool!
    Lage, smerige stunt van bhagwanbigibali om nu met zoiets te komen! BAH!
    Hopelijk stuurt NL je naar je m***

    RAY, als deze ding doorga ga je ook cente krijge! Ga je weigere dan, want je ben tog zogenaamde prinsjiepieel?

  9. Tamara, je hebt gelijk!VALS, VALS, VALS!!!
    Ze ruiken geld en worden meteen loops!!!
    Rattenmentaliteit!

  10. Jahjahfaya,
    “@ gay
    Dus niet alleen zwarten zijn lui”.

    Als je niet weet wat je moet zeggen, kun je beter je mond houden.

    Wanneer het in racisten hun straatje past willen ze zwarte Haïtianen naar Suriname halen want dat zijn heel harde werkers, in de slaventijd moesten ze zwarten uit Afrika hebben om 300 jaar lang op de plantages te werken, niet omdat Afrika relatief lekker dichtbij lag, maar omdat zwarten zo hard konden werken. Toen de slavernij verboden werd, haalden ze Hindoestanen uit India want die konden hard werken en zwarten plotseling niet meer. En wij, de afstammelingen van al die mensen die uitgebuit zijn door die racisten, geloven die praatjes en gebruiken die om tweespalt te zaaien onder de nakomelingen van de slachtoffers. Wanneer zwarten of wie dan ook voor een eerlijk loon en voor compensatie (niet per se in geld) pleiten, dan zijn ze lui en moeten ze maar gaan werken en hun luie handen uit de mouwen leren steken.

    Het onbeschoft rijke Nederland (waarom gooit men anders groenten met een vlekje weg?) hoeft geen buidel met geld aan de nakomelingen van slaven en contractarbeiders te overhandigen, maar het zou een goed gebaar zijn als Surinamers producten, die in Suriname geproduceerd worden en op de Nederlandse markt voornamelijk door Surinamers gekocht worden, invoerrechten vrij op de markt mogen invoeren (dat mocht toen we geassocieerd lid van de EU waren) of de invoerrechten die op die producten geheven zijn en dus de Nederlandse staat ten goede komen, gewoon door de Nederlandse staat laten storten in de kas van de Surinaamse overheid om b.v. scholen van te bouwen. Niet voor eeuwig, we moeten niet onredelijk zijn, maar 300 jaar, net zo lang als de slavernij geduurd heeft, lijkt me niet onredelijk.

  11. Te beginnen met het KLM vliegtarief drastisch te verlagen voor alle Surinamers!
    Dat zou een klein beginnetje kunnen zijn!

  12. Zijn boek “De nieuwe awatar van slavernij” lijkt me zeker de moeite waard.
    Daar wil ik wel geld voor uitgeven.
    Maar hou toch op over herstelbetalingen.

  13. Henkes.

    Mooi pleidooi.
    Ik moet het niveau verlagen omdat dat het gehanteerde niveau is op wkn.
    Ik zal altijd acher mijn volk staan,kosten wat het kost.
    Het is een en al neer halen van het Zwarte volk enof Suriname en de democratisch
    gekozen ministerpresident.
    Het gekibbel is ook een gevolg van de slavernij.
    Wij zwarten waren al verscheepd en wij zitten nu met verschillende bevolkings groepen opgescheepd.
    zwarten en indianen zijn broeders,Zwarten javanen zijn vreedzaam.
    zwarten hindu foute combi.
    Het werkt niet !
    Zij voelen zich verheven en machtsgeil.
    Zij hanteren de zelde methode als de witteman”Zwarten zijn lui”
    Waarom kom je daar pas na 300jaar achter!
    Wij hebben de basis met zweet en tranen opgebouwd.
    Wij hebben het met bloed moeten bekopen.
    Geef ons de eer en zo krijg je wederzijds respect!
    Wij pikken dit niet meer.
    Mijn generatie gaat dood voor ons volk.
    Het gebeurt ons nooit meer.
    Gaan doden vallen.

  14. Ja Henkie Molenaartje, goed plannetje hè! Daar ga jij ook lekker van profiteren! Hoe vaak kom je dán naar SU? 🙂 🙂

  15. Ik zit nu l een maand in Si en blijf nog een maand… en dat 2 keer per jaar..

  16. Is toch een recht om te vechten voor gerechtigheid!
    Dames en heren dit schrijft iemand die voorstander is voor het verlenen van amnestie aan de meest gruwelijke en meedogenloze massamoordenaar in de geschiedenis van onze republiek Suriname.
    Hebben de nabestaanden van Moiwana en 8dec 1982 geen recht op gerechtigheid??
    Ik hoor nu niemand roepen dat Hindoestanen geen Surinamers, als het om geld gaat dan zien creolen geen verschil, blank of hidoestaan maakt ze dan niet uit.

  17. Gaymap

    Heb ik gezegd dat de nabestaanden niet voor hun rechten mogen vechten?
    Ook al ben ik voorstander van amnestie , dat is toch ook een recht!
    Is mijn mening en die mag ik hebben.

    Sinds wanneer zien mensen kleur wanneer het om geld gaat ,.
    Hindu s zijn daar meesterlijk in.
    Strey libi hebben zij uitgevonden.

    Verduidelijking:met doden vallen bedoelde ik als wij weer op het punt stonden weer geknecht te worden!

  18. Ik hoef geen geld maar als ik er RECHT op heb dan wil ik het wel hebben…

    dr. drs. Rajender Bhagwanbali maakt een statement wat er gedaan wordt met het geld oa..een instituut met een museale functie opzetten. Het is immers geld wat niet is uitbetaald ondanks het destijds was overeengekomen.
    Mooi gebaar vind ik integenstelling tot andere broeders (die niet willen werken) die over de rug van hun over overgrootouders geld op hun rekening willen hebben.

    @GMAP
    Broeder:
    Voor wat betreft Moiwana is de staat verplicht de nabestaanden te compenseren echter wordt dit steeds uitgesteld.

  19. jahjahfaya,
    Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, daar ben ik het met iedereen eens.
    Het is wat anders als je censuur plaats of iemand dood omdat die ee andere mening hebben, als het 5 dec is, of 1 juli dan krijgt iedere blanke het weer te horen, maar wanneer die zelfde blanke met een zak geld naar suriname gaat dan zegt niemand van ga terug met jou geld omdat…….
    Ik hoef geen enkel geld te hebben, no blood money, ieder mens zal naar mijn overtuiging verantwoording moeten afleggen bij hoogste baas. de baas van de mensheid.

  20. Roy

    Ik als nazaat ben voor he leven geschaad.
    Mijn naam en taal staan ver van mijn uiterlijk en dat zal generaties lang zo zijn.
    Mijn stamboom is vernietigd.
    Waar kom ik vandaan?????
    Jij kan naar india op basis van jou familie naam acherkomen waar jou roots liggen.
    Wij niet.
    Dus het gaat niet alleen om het 300jaar geslaafd zijn.
    Mijn roots mijn naam mijn taal.
    Wie ben ik.
    Onherstelbare schade.
    En dat dient gecompenseerd te worden.
    En ook al is het over de afgekapte hoofden van de slaven, dan is dat compensatie erfenis en nalatenschap van hun.

  21. Grappig dat de mensen waar jij zo voor op neemt(wittemensen)zich niet bij hoge baas hoeven te verantwoorden.
    America,s, indianen, africa slaven, england india, australie aboriginals,tegenwoordig middenoosten irak palestina sirie enz enz.
    Ze zullen nooit stoppen.
    Zit in hun bloed.
    Geld kent geen kleur, wittemensen gaan het halen.
    Al moet er bloed vloeien.

  22. Jahjahfaya, dat jij voor het leven geschaad bent klopt, maar dat dat iets met jouw voorouders te maken heeft durf ik te betwijfelen, maar meer met jouw eigen realiteit, hoe je in het heden staat en of je in een schijnwereld leeft, maar gewoon doorgaan zo, wordt je nog gefrusteerder en gekker, of probeer wat meer in het heden te leven kijk om je heen en kijk wat je hebt en gebruik het verleden om het nu en in de toekomst beter te hebben en stap uit die slachtoffer rol

  23. @Jahjahfaya
    Ik als nazaat ben voor he leven geschaad.
    Zal ik een afspraak voor jou maken bij dr Joemankhan, voortreffelijk psychiater ?

    Go wrokko joe lessie beest….dan doe je iets goeds in het leven en geef je ook goed voorbeeld aan de kinderen.
    joe wang schadevergoeding terwijl joe e pierie mars e sribie her-day

  24. Ow ik leef in het heden hoor hans.
    Zit lekker om me ipad te reageren.
    Ik ben ondernemer en doe de zelfde dingen die normale mensen doen hoor.
    Maar ik ben geinterriseerd in mij,wie ben ik.
    Wie waren mijn helden/voorbeelden zoals men praat over willem de 1ste.
    Ow nee die zijn vermoord.
    Mijn verleden/roots begint bij de slavernij.
    Dus moet ik opstanders als boni kwaku als held nemen want verder kan ik niet onderzoeken.
    Aangezien ik van geschiedenis houd.
    Het begint bij mij bij de slavernij

  25. Roy

    Drink koelie cola.
    Doe iets met je leven.
    Ga je dochter verkopen voor een paar koeien ofzo.
    Dan doe je beter.
    Maar meng je niet in dit soort discussies.
    Wanneer we het over grammaxone hebben mag jeje bek weer pieren.
    Stuk kerriekip dat je er bent.
    Hogebloeddruk dragende motherfuckers

  26. Jahjahfaya, volgens mij begint je leven bij je geboorte, en niet ver daarvoor, mijn verleden begint toch ook niet in de 80 jarige oorlog , over onder Napoleon toen mijn voorouders een achternaam kregen, of in de 2e w.o. toen Hitler alles kapotmaakte wat mijn grootouders hadden opgebouwd, nee mijn leven begon 60 jaar geleden , heb geschiedenislessen gehad en bij dit soort zwarte bladzijden altijd gedacht, dat nooit weer, en ga door met mijn leven, blijf niet hangen in een leven wat ik niet lijfelijk heb meegemaakt, ik ga niet lopen verwijten en beschuldigen, gebruik mij energie liever op een positievere manier gericht op de toekomst, i.p.v. zielig te lopen doen en in de slachtoffer rol te kruipen

  27. Maar dat ben jij hans.
    Ze kunnen het vak geschiedenis dan opdoeken op school.
    Het heeft toch geen waarde, we praten alleen over toekomst.
    Pleur op man.
    Als je niet weet waar je vandaan komt weet je ook niet waar je gaat.

    En slachtoffér speel je niet dat ben je.
    Dus dat papegaai gedrag van slachtofferrol kan je mee stoppen.

  28. Roy,
    Brother… je kan ze uit de goot halen, maar me je kan de goot niet uit ze halen.
    Iemand die een grote smoel heeft over het recht om te vechten voor gerechtigheid valt helemaal terug in zijn paarse parochie.
    Jullie spelen inderdaad slachtoffer, omdat het enige wat jullie kan gezen geld is.
    steek jou klauwen uit de mouw en ga iets nuttigs voor de samenleving waar jullie van profiteren.

  29. JahJahfaya, dat papegaaigedrag stop ik niet mee, zolang dat geouwehoer over dat verleden van jou ook aanhoudt. bovendien zul je toch eens moeten gaan lezen, en in de toekomst zien kan ik toch niet, maar lees dit eens,
    “God geef ons de kracht te aanvaarden wat we niet kunnen veranderen,
    de moed om te veranderen wat we kunnen veranderen,
    en de wijsheid om tussen deze twee onderscheid te maken

  30. @Jahjahfaya
    je bent een zachtboerende kaalkontige warhoofd baviaan die dringend psy hulp nodig heeft…jepie deh,,, bel datra Joemankhan mek a nak joe wang (vals) spoitie..

  31. @GMAP
    Neen broeder, werken willen ze niet..bang om hun klauwen vies te maken..maar ze zijn niet vies om die lekkers uit holland in ontvangst te nemen…of die “stongtji” in holl…

  32. Wat beteken jij roy, wie ben jij.

    Ik werk hard voor mijn geld.
    Betaal keihard mijn belastingen.
    Laat wkn zien wie je bent of heb je de guts niet.
    Je weet me te vinden.
    Ik kan je een make over geven hoor roy.

  33. Jahjahfayah,je spreekt jezelf dus behoorlijk tegen, je laat zien wat je bent en wat je doet, maar niet “wie” je bent, gezien de eerdere posting waarin je jezelf de vraag steld wie ben ik? en waar kom ik vandaan, gewoon een beetje warhoofd dus, neem een lekkere blow en wees een beetje happy

  34. jahjahfaya

    erger jou niet aan die haatzaiers.
    als jij wil weten wie onze voorouders geweest zijn,kan ik jou aan iemand voorstellen die al jaren onderzoek ernaar doet en veel over het criora(kemetaan)volk teweten is gekomen.

  35. Het is nu afwachten op een onderzoeker die dit wetenschappelijk onderzoek verwerpt.
    Tegenwoordig weet je het maar nooit, met al die onderzoeken.

    In mijn mind zijn de Hindostanen, vrijwillig als contract arbeiders naar Suriname geïmmigreerd, hoezo herstelbetalingen?
    Heb ik wat gemist of zo????

    Ik zal er niet van opkijken, als ze toch nog enige vergoeding krijgen daar in Den Haag, zoveel invloed hebben ze wel.

    Maar………..als dit lukt, dan wil ik ook een schadevergoeding van bouta en van Nederland, de eerste als vluchteling en landverrader en de tweede als immigrant.

    dus datie!

  36. roy maak je niet druk die septic tank doe ik een keer voorgoed dicht kan je ook nooit meer uitkomen, jij klein stukje drol.

  37. Roy,stontji is voor elke Nederlander ongeacht je afkomst,ik durf te wedden dat je zelf nooit gewerkt hebt hier,anders betichtig je een ander niet,wat je zegt/typt ben jezelf.

    Als er geen onderzoek wordt gedaan naar het stinkende verleden van Nederland blijven we in het ongewisse.

  38. Opdonderen allen, ja ja, nu zitten we te smachten naar de euro’s?

    Nederland heeft al genoeg gedaan voor Suriname en vele van hem worden in Nederland met een uitkering verzorgd, van wieg tot het graf.

    Geen cent naar Suriname.

    Laat Bouterse eerst de nabestaande slachtoffers compenseren.

    Laat Bouterse eerst uitleggen hoe hij aan al die centen komt terwijl deze man nimmer iets bijzonders heeft gedaan of echt heeft gewerkt.

    GEEN STUIVER NAAR SURINAME EN ZEKER GEEN EXCUUS MEER!

  39. @Sabidieri
    als jij de septic tank voorgoed dicht kan krijgen dan ben je een held, jij grote tranga drol. je slaapt er zelf in en het eten is gratis…
    Je gaat toch niet je gratis huis in de fik steken…

  40. he poepe roy je mag tieren en gieren hoeveel je wilt, maar in die septic tank daar zal je blijven vertoeven.

  41. @al
    volgens mij heb ik een HEEL gevoelige snaar geraakt..
    go wrokko joe lessie beest ipv je handen op te houden

  42. Die meneer Bhagwanbali weet precies hoe hij zich populair moet maken, lekker een punt van maken dat er achterstallige betalingen zouden zijn bij al reeds overleden contractarbeiders, om op die manier geld los te peuteren bij de Nederlandse overheid, het is precies zoals Emerald al vermeldde, op vrijwillige basis zin de Hindoestanen naar Suriname gekomen, met een contract voor 5 jaar in de zak, wat en nu kan ik het fout hebben , wat verlengd kon worden of ze mochten terug naar India of je konden een stukje grond krijgen om voor zichzelf te beginnen, klaarblijkelijk hadden ze het toch beter in Su dan waar ze vandaan kwamen want de meesten zijn gebleven, en velen hebben het lang niet slecht gedaan. Nu komt er een meneer om op deze manier vragen om geld, precies wat behoorlijk wart mensen graag horen, de manier waarop lijkt wel wat op hoe wijlen Pim Fortuin en kort geleden Geert Wilders het ook probeerden, gewoon op een slimme manier roepen en vragen wat het publiek wil horen, om daarmee de populaire jongen uit te hangen

  43. Alweer een Dr. Drs Huppeldepup die een zogenaamde onderzoek heeft gedaan naar de ontberingen tijdens de contracttijd van de Hindoestanen.

    Wat deze heerschap vergeet te vermelden is dat de Hindoestanen na afloop van de contracttijd de keuze kregen om terug te keren naar India of in Suriname een nieuw leven op te bouwen. Ze kregen allemaal een stuk grond aangeboden om landbouw uit te oefenen en ook nog een klein bedrag aan startgeld. Dit als afkoopsom van de terugreis naar India. Het overgrote deel van de contractanten koos voor een vrijwillig verblijf in Suriname. Slechts enkelen gingen terug. Bekend is het feit dat veel van de teruggekeerde contractanten spijt kregen van hun terugkeer naar India en vrijwillig op eigen kosten terugkeerden naar Suriname.

    Ex-minister Maurits Hassankhan, minister van Binnenlandse Zaken in het vorige kabinet, is de enige deskundige op het gebied van de Hindoestaanse immigratie. Als historicus heeft hij 30 jaar onderzoek naar gedaan en is de grondlegger van het Hindoestaanse Immigratie Archief. Alle gegevens over de immigratie van de Hindoestanen naar Suriname (en overige landen in de West) zijn door hem verzameld, met medewerking van de autoriteiten in India en het Verenigd Koninkrijk (Engeland).

    De Hindoestanen hebben zich in de 140 jaar na de beeindiging van de immigratieperiode goed ontwikkeld en de beste kansen gekregen om zich zowel in Suriname als in Nederland een goede status te verwerven.
    Het nageslacht van deze immigranten (contractanten) hebben een beter leven weten op te bouwen dan de nazaten van hun familieleden in India.

    Wat een gezeur over herstelbetalingen van ca Euro 20 miljoen. Waar baseert deze heerschap dit bedrag op. Het is een schande en getuigt van weinig respect naar de grootouders die hun leven hebben geriskeerd om hun nageslacht een beter leven te geven dan hen in India was toebedeeld. Bekend is het feit dat veel van de Hindoestanen die naar Suriname als immigrant gingen in India de laagste status hadden in het kaste systeem : de Tjamaars (de Ongenaakbaren).

    En deze Dr. Drs. en zijn clubje op de foto zijn allemaal nazaten van de Ongenaakbaren, de Tjamaars. In plaats van zeuren over de leefomstandigheden van hun grootouders, dienen deze lui dankbaarheid te tonen voor de offers die hun grootouders hebben gebracht om hun een beter sociaal leven te geven dan hun soortgenoten in India. Die blijven voor eeuwig een Ongenaakbare !

  44. Vindt het niet echt gepast om 20 miljoen op te eisen en dat voor een instituut te gebruiken.
    Wat voor rol heeft hij daarbinnen.
    Betaalt hij zichzelf salaris ?
    Wie bepaald waar het geld aan uitgegeven wordt.
    Tja geeft een naar smaakje.
    Kom over als profiteur.
    Hoe kan hij het geld opeisen is die daartoe gerechtigd.
    Roept teveel vragen op.

  45. @MENEERTJE BHAGWANBALI,
    Kijk ,wij de hindostanen in Suriname met voorouders uit India,willen absoluut niet profiteren met het leed die onze voorouders geleden hadden.Zij hebben gewerkt onder ermbaarlijke omstandigheden en hebben nooit geklaagd,zon of regen ze waren altijd te vinden op de velden.
    WAAR ER EEN WIL IS IS ER EEN WEG!
    Geen enkel hindostaan in Suriname staat met de mond en hand open om SMARTENGELD in ontvangst te nemen!!
    Wij werken meneer Bhagwandin,hoe klein of groot onze inkomsten wel niet zijn ,wij hebben geen plannen om ons te verrijken ten kosten van onze reeds LANG overleden en Begraven voorouders!
    Er moet een duidelijke onderscheid zijn tussen de nazaten van de hindostanen uit India en de nazaten van de afrikanen uit Afrika,in Suriname !!
    Wij weigeren het om in 1 lijn samengenoemd te worden met de nazaten van de afrikanen in Suriname of elders!
    Wij,de nazaten van de hindostanen uit INDIAWILLEN GEEN SMARTENGELD,WIJ ZIJN NIET DE NAZATEN VAN DE AFRIKANEN DIE REKENEN OP EEN FORSE UITBETALING!!!!
    Meneertje Bhagwanbali je poging om smartengeld uitgekeerd te krijgen zal als een MOP gezien worden en de meeste kritiek die je te incasseren zal krijgen zal komen van de nazaten van de hindostanen uit India wonende in Suriname,of Nederland of elders!!
    Wij hebben niet geleerd de handen op te houden voor aalmoesjes.
    Onze voorouders hebben een sterke wil en uithoudingsvermogen getoond en die hebben wij van hun overgenomen en dat is kostbaarder dan welk ook papier of munt geld!

  46. @Michael en Hans,

    wees gerust jullie twee.
    Deze Bhagwanbali gaat niet slagen in zijn poging Smartengeld eruit te halen want hij zal dwarsgezeten worden door NIEMAND MINDER DAN ONS,DE NAZATEN VAN DE HINDOSTANEN UIT INDIA !!
    Je mag van mijn aannemen dat dit de eerste en de laatste keer is geweest dat wij van deze Bhagwanbali gehoord hebben!
    Wij de nazaten van de Hindostanen Uit India,distancieren ons van deze meneer Bhagwanbali en zijn EENMANS missie!!!

    Je

  47. Hoezo er is toch te weing uit betaald rot op er moet wel een herstelbetaling komen pfffffff ech wel eerst ons ontvoeren uit India JA dan ook nog het loon verlagen JA rot op gewoon dokken en snel ja !

  48. En vegeet niet er werden meer mannen ingeladen op de boot en de vrouwen zijn meendeels geronseld gewoon ontvoed ja….. zakelijk gezien is er gewoon recht op herstelbetaling die wij in een mooi iets kunnen stoppen, ja huh dan zijn jullie het maar allemaal oneens maakt me niet uit, dit is gewoon MIJn mening, wat fijn ook dat ik die NOG mag HEBBEN pfffff

  49. Ik wil ook gratis geld want mijn opa heeft ook voor veel te weinig loon in een Jappenkamp gewerkt.

    Daar heb ik nog steeds last van en volgens mij is dat een syndroom.

    Waar kan ik mij melden?

  50. Vanity: Ben je het geld al aan het uitgeven…..?


    . zakelijk gezien is er gewoon recht op herstelbetaling die wij in een mooi iets kunnen stoppen”

    Zakelijk gezien? Uit welk Paasei kom jij?

  51. ..En gaat Suriname herstel betalingen betalen aan alle chineese slaven die op dit moment 20 uur per dag werken om de winkels in Suriname te vullen met goedkope kleding? Dubbel moraal!

    Hoeveel miljarden zijn er betaald bij de onafhankelijkheid?

    Hoeveel ga je ophalen bij de Ashanti?

  52. Ashanti?,
    Van een kale kip kun je niet plukken
    Iedereen weet dat een heler erger is dan de dief.

  53. @ray

    Ik heb 3 klanten afgewerkt.
    Heb weer tijd voor je.
    320 eu weer in het laadje.
    En jij?
    Aardige klanten gehad hoor wel moe maarja.
    Een ondernemer werkt nou eenmaal hard.
    Zo af en toe reageren kan.
    Maar 24 uur en toch nog werkzaam ergens zijn.
    Ik geloof het niet

  54. Die dame van de PvdA Jadnansingh, is een Bakra likker. Ik heb haar toen gezien op tv hoe ze reageerde op het sluiten Van de Ibn ghaldoen school. Ze denkt alleen aan haar eigen hachie en denkt heel wat te zijn. Bij volgende verkiezing nooit meer op haar stemmen. Ze is een paard van Troje in de hindoestaanse gemeenschap. Ze vernedert andere culturen neemt partij voor de Bakra laat de buitenlander aan hun lot over.
    Wat een gezeik over nabetaling. Stelletje profiteurs. Ga eens werken. Domme koelies

  55. @Jahjahfaya

    Jij denkt dat men specifiek op kantoor moet zitten om te zeggen ;hij /zij werkt?!!

    Hai boi,wat ben je toch jaren achter in de maatschappij!
    Je moet proberen ons in te halen okay!!

  56. Woensdag 3 juli 2013 om 20:59 uur, door Mike

    Wat een gezeik over nabetaling. Stelletje profiteurs. Ga eens werken. Domme koelies

    Zeggen wij ook aan de domme en OERLUIE creolen!

  57. Klopt Ray,
    Niet alleen de koelies, maar gehele Surinaamse bevolking moet een keer gaan werken. Laten ze maar een voorbeeld nemen van de Chinezen .

  58. Ik moet 3x vragen vragen wat hij voorsteld.
    Nada niets nopes.
    Ik ben geen bluffer of internet gangster.
    Ik sta voor wat ik zeg en daarom geef ik me bloot.
    Ben geen pussy als ray die anoniem brutaal bezig is.
    Ik heb een doel en dat ga ik bereiken met volste vertrouwen.
    Jahjah got my back.!!!

  59. @Jahjahfaja,
    Volgens mij, blijft het beste, met (jouw)argumenten en (jouw)gezond verstand redeneren. Je zult dan zien dat men niet meer op je reageert of ze gaan uit de context reageren.

    En als het klopt dat de mensheid en BESCHAVING zijn oorsprong vindt in AFRIKA, dan zal ook jij verder terug moeten kunnen kijken dan vanaf de periode van de transatlantische slavernij.

    De meeste reageerder hier zijn uncle tommies of een enkele kaas die ECHT niet weet waar het om gaat voor wat betreft de gevolgen van eeuwenlang uitbuiting familiesplitsing ontheemd zijn zonder rechten discriminatie enz enz.
    Still a lobie dè!

  60. Woensdag 3 juli 2013 om 16:25 uur, door Henk Molenaar

    In Nederland want je opa heeft daar voor Nederland in zo’n kamp gezeten. Dit heeft niks met ons land te maken! Suriname heeft hier niks mee te maken. In die tijd werd Suriname nog misbruikt door de blanke heersers en nu door een zilverrug met indianenbloed!
    Wederom weer iets constructief van piet paniek en Henk de mallemolenaar.

  61. @ JahjahFaya

    Mijn steun heb je in deze strijd.
    dit gaat ons zeker niet meer gebeuren.
    De tijd is ook aangebroken om de juiste wereldgeschiedenis te vertellen aan onze kinderen.
    Een geschiedenis om als zwarte trots op te zijn voor dat we uberhaupt met deze mensen in contact kwamen.
    Moet wel erbij vermelden dat ze zelfs die geschiedenis proberen wit te wassen. Door nu te beweren dat bv donkere mensen uit Afrika geen negers zijn maar,zoals zij het noemen “dark Caucasians”.

    Je moet wel lef hebben.

    Hotep

    Door gebrek aan die kennis worden wij zwarten hedendag zo behandeld.

  62. @Jahjahfaya

    IK ZEG KEIHARD DE WAARHEID,of jij het leuk vindt of niet!!!
    Alsof jij hier bezig bent zonder anoniem te zijn !!
    Als het jou doel is om het op te nemen voor een crimineel met amnestie nogerbij,heb ik nog een betere doel,zeg maar ik heb een NOBEL doel!!

    MIJN DOEL IS DE CRIMINEEL T EHELPEN BERECHTEN EN GERECHTIGHEID TE WILLEN ZIEN GEBEUREN VOOR DE 15 VERMOORDE BURGERS VAN SURINAME EN HUN NABESTAANDEN !!

  63. Alle comments van Ray zijn dezelfde.
    In ELK commentaar van Ray staan de woorden: Amnestie, crimineel, moordenaar,berecht, gemarteld, 15 vermoorde burgers enz. 8 dec en Moiwana
    Ray heeft een zeer beperkte woordenschat en het lukt hem niet deze uit te breiden.
    Er komt geen nieuw woord bij!
    Daarbij zit hij muurvast in de slachtofferrol van 8 dec en Moiwana.
    Ray zijn leven wordt beheerst door zijn enige Held DDB.
    DAG EN NACHT. ER BESTAAT NIETS ANDERS voor RAy!
    Arme Ray!
    Somebody please help him!

  64. Nederlande krijgt nog geld voor de bootreis naar Suriname.
    Dankzij die reis konenden de Hindoestanen zich ontworstelen aan hun kastensysteem en een toekomst opbouwen in Nederland.

  65. Piet Paniek, je hebt helemaal gelijk, dat de opa van Henk in een Jappenkamp heeft gezeten, net zo goed dat de huidige generaties, de meeste voorouders van hun wisten niet eens waar Suriname lag Laat staan dat ze wisten wat daar zich afspeelde, uitgezonderd een aantal zakenlieden en hun relaties uit vrnl.Zeeland, in Nl. niets met die slavernijperiode te maken hebben, dus dat misplaatste gebedel om geld waar jullie “denken” recht op te hebben kun je gewoon naar fluiten , laat dat toch eens doordringen in die stomme koppen van jullie, stelletje zielige gefrusteerde randfiguren

  66. Donderdag 4 juli 2013 om 22:40 uur, door hans

    Hoe je het draait of keert ze hebben recht op geld!
    Maar zolang Nederland het weigert om excuses aan te bieden zal dat niet gebeuren!
    Nederland heeft wel hun land opgebouwd over de ruggen van heel veel mensen die met geweld uit hun normale bestaan zijn weggerukt!
    Weggerukt maar dat vind jij ook normaal of niet Hans!

    Misschien snap jij dit niet en daarom voor jou iets concreter.
    Stel er komt iemand bij jou op bezoek en drukt een pistool tegen je kop en neem t vrouw en kinderen mee naar een ander land en je weet helemaal niet waar naartoe.
    Je zult je familie dus nooit meer zien.
    Ze worden mishandeld en ondervoed. Je vrouw wordt als hoer misbruikt.
    Later blijkt dat je familie misbruikt is door drugshandelaars.
    Om er beter van te worden.
    Na 25 jaar bieden deze heren hun excuses aan en dan vindt jij dit goed.
    Let op: Nederland heeft zijn hele economie opgebouwd over de ruggen van deze mensen.
    Tot op heden heeft Nederland niks en daadwerkelijk niks gedaan voor Suriname.
    En dan bedoel ik constructief!
    Dat wil zeggen zogenaamd ontwikkelingsgeschiedenis geven maar zorgen dat het via de achterdeur rechtstreeks weer naar Nederland terug gaat!

    Als ze wilden dat het met Suriname hoed ging had men hun geholpen na de onafhankelijkheid dwz beter begeleid.

    Hans wat doe je trouwens in ons land?

  67. Woensdag 3 juli 2013 om 20:59 uur, door Mike

    Laatste zin klopt niet ga werken domme koelies.
    Een koelie betekend harde werker dus je ontkracht je eigen voorstel!

  68. Piet paniek, dit verhaal ken ik in allerlei varianten, en heb het helaas veel te vaak gehoord om nog geroerd te raken, helemaal om dat mijn en de generatie daarvoor en die daarvoor er helemaal geen zak mee te maken hebben, en helemaal niet de mensen die ook maar enige familiband of relatie hebben met die lui in het verleden, die zich met die smerige praktijken bezig hielden, maar hoe is jouw verhouding eigenlijk met de nazaten van jou eigen volk uit Afrika die jullie toen gewoon gevangen namen en verpatsten, gaan jullie daar ook excuses en financieele genoegdoening vragen.
    Door mijn huwelijk met een Surinaamse dame en mijn verblijf voor ’75 als militair in Suriname en de vele fijne mensen die ik daar in de vele jaren heb leren kennen, die trouwens wel wat realistischer denken dan de groeping die jij vertegenwoordigt ben ik ook van Surinamer gaan houden, en gun ze gewoon het beste

  69. Wie biedt excuses aan? Iemand die oprecht spijt heeft van iets.
    Wie biedt herstelbetaling aan? Iemand die vindt dat er schade is geleden door zijn toedoen of door toedoen van zijn dierbaren.

    Conclusie: de nazaten van de slavendrijvers hebben geen oprecht spijt en ze vinden niet dat de slachtoffers schade hebben geleden OF ze hebben geen moed.
    Ik hou het op het laatste. Dutch courage.

  70. @ Vijay:
    -Hoe kun je spijt hebben van iets wat je niet hebt gedaan?
    -Dus jij loopt in kleding die ALLEEN maar door maatschappelijk verantwoord ondernemen is gemaakt en niet door chineese slaven en kinderarbeid?
    -Slavernij is geen NL uitvinding, als de slaven niet door de WIC (West-Indische compagnie) -Dit is dus niet de NL staat- waren de slaven ergens in het midden oosten uit gekomen.
    -En ben het HELEMAAL met je EENS: De slachtoffers (de slaven) hebben geleden. JIJ NIET !!

  71. @kaaskop,

    Moord is ook geen Nederlandse uitvinding, toch worden moordenaars in Nederland gestraft.

    De slaven en contractarbeiders hebben zeker geleden, maar hun nakomelingen ook, want ze zijn bezoedeld met de naam dat ze afstammelingen zijn van slaven c.q. contractarbeiders, oftewel onvolwaardige mensen.

    En betreffende kinderslavernij: het is iets wat die mensen hun eigen ras/cultuur aandoen, ze doen het niet een ander ras/cultuur aan onder de mom dat het terecht is omdat die andere ras minderwaardig is.

    En je vraag, totaal ongevoelig, hoe kun je spijt hebben voor iets wat je niet hebt gedaan slaat nergens op. Het is menselijk dat je meevoelt met slachtoffers, wie ze ook moge zijn, dus ook voor de kindarbeiders en ook voor de slaven/contractarbeiders van destijds. Jouw mentaliteit van denken deugt totaal niet. Je probeert zaken recht te praten die krom zijn. Het zou mij niks verbazen indien jij een slavenhouder zou worden als je de kans daartoe kreeg.

  72. Ik ben van mening dat Nederland moet betalen. Niet ouwehoeren maar schuiven.Ik heb het vaker gezegd,en ik zeg het weer. De Nederlandse gouden eeuw was alleen maar goud vanwege uitbuiting.En nu die gasten moeten betalen drukken zij zich. Het zijn echte kruideniers.Betalen!!!!!
    En die Henk kan kletsen over de jappenkamp.Henkie, het was oorlog en die Nederlanders hadden geen flikker te zoeken daar. One way or the other. Zij zullen betalen.

  73. Lekker kort door de bocht Hokstam, elke nuance ontbreekt, ben je echt zo simpel of doe je alleen maar zo, en wat ga je doe als er niet betaald word, met je grote mond

  74. @Vijay
    – Vrije keuze van chineese arbeiders die 20 uur plus werken? Kinderarbeid cultuur ipv economische dwang? Triest…De surinaamse winkels liggen vol met chineese slavenarbeid…Dubbel moraal!

    -Als je je na 150 jaar nog slachtoffer kunt voelen, dan kun je niet toestaan, dat jezelf door chineese slaven gemaakte artikelen koopt!

    Voor de duidelijkheid, ik vind ook dat de slavernij een andere plaats in de NL samenleving moet krijgen en anders moet worden verteld, tijdens de geschiedenis lessen.

  75. @Kaaskop,

    Koop dan ook geen tomaten, komkommers en tuinbouwproducten want de Oost-Europese arbeiders worden ook uitgebuit en slecht betaald.

  76. @ Jesse

    Ho ho, ik schreeuw niet om herstelbetalingen, en gelijktijdig de moderne slavernij sponsoren!

  77. WAAR ZIJN ALL DIE 1000 KILO GOUD ELKE PERSOON IN ELKE EX KOLONIE MOET ZEKER MIN 50.000EURO KRIJGEN

  78. Een excuus is genoeg hoor.trouwens zonder die slavernij
    liepen we waarschijnlijk nog steeds in afrika rond,en op zoek naar water.

  79. Deze lul verhaal over reparatie en geld etc is een mooie politieke stunt, maar verder komt ie niet. Een analoog zou zijn ik laat mijn hond een grote bot zien, dan doe ik als ik het weggooi, hond rent weg, zoekt, en keert teleurgesteld terug, dan nep ik die hond weer. Dus elke jaar tussen 5 juni en 1 juli gooit hij die bot, surinamers beginnen te kwijlen voor gratis geld dan lachen Rajen en ik ons kapot om die dwazen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.