150 jaar Keti Koti [COLUMN]

44

Door Usha Marhé – “Wij echte Surinamers, en die hindostanen en javanen…” Nog steeds hoor je deze zin tijdens debatten op de radio en tijdens discussies in zaaltjes. Iedere keer blijkt het een Surinamer van Afrikaanse afkomst te zijn die deze uitspraak doet. Tyuri… De enige echte Surinamers zijn de Inheemsen, voor de rest is iedereen nakomeling van ‘import’. Maar dat zou niks moeten uitmaken, als nazaten zijn wij immers allemaal Surinamers met mooie culturele sporen van overal op deze aardbol, en zijn wij allemaal evenveel waard in het collectief van Surinaamse burgers. Daarom zingen wij met trots deze zin uit ons volkslied: ‘Wans ope tata komopo, wi mu seti kondre bun’.

Personen die bovenstaande uitspraak doen citeren graag Bob Marley – ‘Emancipate yourself from mental slavery, none but ourselves can free our minds’ – maar hebben de diepere bedoeling van deze uitspraak duidelijk niet begrepen. Dit jaar vieren wij dat de slavernij 150 jaar geleden officieel werd afgeschaft; helaas heeft een flink aantal van onze eigen Surinamers – hier en daar – nog last van mentale katibo. Maar gelukkig zijn die mensen in de minderheid en gebeuren er aan beide zijden van de oceaan interessante dingen in het verder bespreekbaar maken van de gezamenlijke geschiedenis om uiteindelijk tot ‘mental emancipation’ te komen.

Dit jaar kunt u gerust noteren als het jaar van de omslag in het Nederlandse denken, met een voorhoederol voor veel kunst- en cultuurinstellingen, die het taboe op ‘de zwarte bladzijde’ in de Nederlandse geschiedenis doorbreken, met als aanleiding de herdenking en viering van 150 jaar Keti Koti op 1 juli 2013. Dat is mooi als je bedenkt dat het kabinet Rutte door het intrekken van de structurele subsidie voor het NiNsee heeft laten merken geen zin te hebben in een discussie over dat verleden. Het maatschappelijk veld heeft echter anders besloten. Een sterk signaal is de verklaring van de Raad van Kerken waar niemand meer om heen kan: ‘We erkennen onze betrokkenheid in het verleden van afzonderlijke kerkleden en van kerkelijke verbanden bij het in stand houden en legitimeren van de slavenhandel; de slavernij heeft eeuwenlang tot 1863 plaatsgevonden onder Nederlandse vlag.’ De kerk schuwt het maatschappelijk debat niet meer. Die discussie over de kerk, God en de slavernij gaat verder in het boek ‘God is niet wit’ van Gea Gort en Eva Mabayoje. ‘Het slavernijverleden is niet alleen een verleden van mensen met roots in Afrika, maar ook van mensen die hun wortels in Nederland hebben.’ Dat wordt zichtbaar gemaakt middels 23 columns van o.a. Jörgen Raymann, Rhoïnde Doth-Mijnals, Arjan Plaisier en Manuela Kalsky.

Dat dit verleden echt niet zo ver van de huidige samenleving af staat, is goed te horen, zien en voelen in de voorstelling over de legendarische muzikant Kid Dynamite – in 1911 geboren als Lodewijk Arthur Parisius op de voormalige plantage Hannover in Suriname – die in de jaren ’30 en daarna in Nederland woonde en werkte. Deze voorstelling weet te verrassen, te amuseren en tot nadenken te zetten. Dat komt door het perspectief: het zijn voornamelijk acteurs en musici met Surinaamse roots die in een theatervoorstelling over een Surinamer vertellen. Artistiek leider Jörgen Tjon A Fong gebruikt het verhaal van Kid Dynamite (met Max Woiski als tegenhanger, beiden zijn kinderen of kleinkinderen van voormalige slaven) als kapstok om te schetsen hoe het in die tijd was om o.a. als zwarte muzikant in Nederland te leven. Hij verbindt het collectieve Surinaamse en Nederlandse verhaal met elkaar, waardoor individuele keuzes invoelbaarder worden. Want welke persoonlijke keuzes zijn goed of fout in een koloniale wereld waar alles door kleur en afkomst wordt bepaald? En welke keuzes maken we in het heden? Daarover vertellen bekende Surinaamse Nederlanders zoals Humberto Tan en Sylvana Simons middels pittige, maar humoristische columns. Het is te hopen dat de voorstelling vaker zal worden opgevoerd. Het is een goede spiegel voor heden en verleden.

Het Amsterdam Museum verbindt het verleden en heden middels een expositie die op 5 juni, de dag van de herdenking van 140 jaar Hindostaanse Immigratie, is geopend: ‘De zwarte bladzijde van de Gouden Eeuw’. Te bezoeken tot eind augustus. In deze expo ligt de focus op de rol van Amsterdam in de slavenhandel en slavernij. Het ‘spoor van de zwarte bladzijde’ loopt langs verschillende objecten, die ook in het heden een relatie hebben met het slavernijverleden en die wordt aangeduid met kleurrijke angisa’s.

Bij het Scheepvaartmuseum is de tentoonstelling ‘De Zwarte Bladzijde’ tot augustus 2014 te bezoeken. Uitgangspunt is het verhaal over het slavenschip Leusden, dat in 1738 voor de kust van Suriname verging met ruim 650 Afrikanen aan boord, die allemaal een afschuwelijke dood stierven. Historicus Leo Balai deed hier onderzoek naar en schreef er een boek over. Over dit slavenschip is ook een documentaire gemaakt door Surinamers en Nederlanders, die de afgelopen maanden samen naar sporen van het schip zijn gaan zoeken. Deze documentaire wordt binnenkort in het Stadsarchief Amsterdam vertoond, de data worden via de website bekend gemaakt. De medewerkers van dit stadsarchief zijn in de kelders gedoken en hebben veel historisch materiaal van de tijd tussen de jaren 1600 en 1900 naar boven gehaald, allemaal terug te zien en te lezen op de website www.amsterdam-slavernij.nl.

Ook de afdeling Bijzondere Collecties UvA is in de stoffige kelders gedoken, het resultaat is tot 22 september te zien in de tentoonstelling ‘Slavernij Verbeeld’. De nadruk ligt op slavernij in Nederland en de voormalige kolonie Suriname, van de zeventiende eeuw tot en met de afschaffing van de slavernij in 1863. Historische boeken, prenten en andere materialen zoals de originele, door de gouverneur getekende vrijlatingbrief uit 1849 van de slavin Wilhelmijntje Hendrietta Christina Geilen geven een indrukwekkende kijk op dit verleden. Ook zijn een aantal oude boeken en afbeeldingen over de slavenopstand op Curacao onder leiding van Tula te zien, en uit Guyana, ook een ex-kolonie van Nederland. Op 1 juli is deze tentoonstelling gratis te bezoeken. Het rijk geïllustreerde boek ‘Slavernij. Een geschiedenis’, geschreven door Dirk Tang, werpt meer licht op deze tentoonstelling. In het boek zijn een aantal van de tentoongestelde archiefstukken opgenomen, de lezer maakt een flinke reis door de tijd van de Nederlandse slavernij.

In de internationale film ‘Tula. The Revolt’ wordt aandacht besteed aan het Nederlandse slavernijverleden op Curaçao. Het gaat op 4 juli in Nederland in première en op 11 juli op Aruba en Curaçao. Tula was één van de aanvoerders van de grote Curaçaose slavenopstand van 1795. De bekende Amerikaanse acteur Danny Glover speelt ook een rol in deze film.

De film naar aanleiding van het boek ‘Hoe duur was de suiker’ van schrijfster Cynthia McLeod draait vanaf 26 september in de Nederlandse bioscopen. De première is op 25 september, op die dag is het de openingsfilm van het 33ste Nederlands Film Festival in Utrecht. Dit boek is inmiddels ook als luisterboek ingesproken door zangeres Denise Jannah en wordt samen met de nieuwe filmeditie van het boek op 30 juni in de Koningskerk in Amsterdam gepresenteerd.

Er zijn nog veel meer bijeenkomsten, tentoonstellingen en discussies in verband met 150 jaar Keti Koti gepland, o.a. in Middelburg. U kunt ze allemaal vinden door op internet te zoeken. Op 1 juli is natuurlijk de grote, landelijke herdenking en viering in het Oosterpark in Amsterdam. Speciale gasten zijn koning Willem-Alexander en koningin Maxima. Zal Willem-Alexander excuses maken voor het Nederlandse slavernijverleden? Dat weten we gauw genoeg. De leiders van wat zich een beschaafd volk noemt zouden moeten weten dat het maken van excuses voor het aandeel in deze ‘zwarte genocide’ uiteindelijk onvermijdelijk is. Ook daarom is het goed dat op 27 juni in de Tweede Kamer over het slavernijverleden van Nederland is gesproken door mensen uit het maatschappelijk veld, zoals Glenn Helberg. Zij hebben het belang van een brede bewustwording onder de Nederlandse bevolking over die ‘zwarte bladzijde’ uit de eigen geschiedenis benadrukt. Want op 5 mei de vrijheid vieren en op 1 juli de eigen slavernijgeschiedenis negeren, dat kan allang niet meer.

Usha Marhé

- Advertentie -

44 REACTIES

  1. mensen,

    waarom excuse vragen als je zelf niet bereid bent overvloed en gierigheid te verwerpen?

    mensen, slavernij ontstaat direct zodra de een overvloed wil, meer wil hebben dan de ander.

    mensen, daarom, zolang deze mentaliteit van overvloed zal bestaan, zal er altijd slavernij zijn. daarom, excuses vragen aan een volk is misschien niet slim.

    mensen, het is slim om excuses te vragen voor gierigheid, bezitsdrang en overvloedsdenken. dat is de wortel van slavernij, dat is de echte slavernij.

    mensen, de nazaten van de slaven doen nu zelf aan overvloedsdenken en gierigheid en bezitsdrang. dwz dat zij onontkomenlijk ook zelf slaven gaan maken en als slavenhouder gaan optreden!!!

    mensen, geen overdadigheidsdrang, geen bezitsdrang, geen overijverigheid, gen gierigheid, dat is echte vrijheid.

    mensen, het resultat van vrijheid is: rustig leven, relaxed leven, niet te hard werken, niet te druk worden en leven in en met de natuur en volgens de regels van de natuur.

    mensen, veel wijsheid.

  2. Beste Usha,
    Je weet toch wel dat Vele hindoestanen zich buiten Suriname geen Surinamer noemen? Mijn buurvrouw is een hindoestaanse en ik een creoolse…. Tot nu toe praat ze over wij en jullie. Ze noemt hindoestanen gewoon hindoestanen en creolen noemt zij normale Surinamers, Wannneer iemand haar vraagt waar zij vandaan komt zegt zij: “ik ben indiaas, ik ben aziatisch”. En zo zijn er meer. Dus dikke tyuri terug wanneer creolen en indianen zeggen dat zij de echte surinamers zijn. Hindoestanen willen in Suriname surinamers zijn, maar buiten suriname zijn ze plotseling aziaat!!

  3. De inheemsen, de tot slaaf gemaakte Afrikanen, de Chinese, Hindoestaanse en Javaanse contractarbeiders, allemaal, hun arbeid, bloed, zweet en tranen hebben op deze grond gevloeid en Suriname gemaakt tot wat het vandaag is. Wij allemaal die daar geboren zijn en opgegroeid, en onze nazaten,dragen hun geest in on.
    Ze zijn de voorouders van ons allemaal.

  4. 28 juni 2013

    Srika citeert:

    We erkennen onze betrokkenheid in het verleden van afzonderlijke kerkleden en van kerkelijke verbanden bij het in stand houden en legitimeren van de slavenhandel;(….)

    Van afzonderlijke kerkleden!!! Begrijpt Usha dit wel?

    In de gedachtegang van Srika neemt de Raad van Kerken van Nederland als instituut niet de collectieve schuld op zich.Volgens de sociale leer van de kerk is dit niet mogelijk. Zie ook posting van Srika t.a.v. van Bommel.

    Usha Marhe, wordt scherper in je analyse!!
    Srika

  5. Hoe was het ook weer bij het schuld bekennen van het grootschalige kindermisbruik in de kerk?
    Toen waren het ook afzonderlijke kerkleden.
    Heeft de kerk toen ook niet de collectieve schuld op zich genomen?
    Of was dit volgens de leer van de kerk ook onmogelijk?

    Ook al is er maar één kerklid dat schuld bekent, dan is het er één en niet GEEN!
    Alles is meegenomen…..

  6. De Hindustaanse gemeenschap, is 140 jaar in Suriname, onderwijl de eerste negroide slaven al vanaf 1502 naar de Amerika’s werden ge-exporteerd.

    Ik vind het nog steeds jammer dat de Oer Surinamers de (Indianen) geen stem hebben binnen de gemeenschap want dat zijn de echte Surinamers, alle andere zijn importers !

    Hebben jullie onlangs, President Obama gezien in Senegal in het fort van waar uit de slaven werden geladen en vervoerd naar de nieuwe wereld ?
    De man en z’n gezin waren emotioneel wat de blanken (de goeroe’s van GMAP, Henkie, midete, etc) met zijn en onze voorouders hebben gedaan !

    Usha schrijft wel een mooie intro over het verleden, maar weet half niet wat er zich honderden jaren daarvoor in Suriname heeft afgespeeld.
    De dalits uit India zijn onlangs naar de nieuwe wereld vertrokken, dus zijn deze één der laatste importers van Suriname.

  7. Het is ongelooflijk hoeveel je kunt zien door te kijken.Je dient daar voor echter bereid te zijn alle geloofssystemen aan de kant te zetten,anders zal je alleen zien wat je wilt(kunt) zien.

    Het is belangrijk dat je ziet dat potentieel aanwezig is in alle levende wezens.

    Groet,Ram Ram,Goede Hafies( Veel Wijsheid!!!)

  8. Usha:Daarom zingen wij met trots deze zin uit ons volkslied: ‘Wans ope tata komopo, wi mu seti kondre bun’.
    Nog een mooie zin uit ons volkslied: “Hoe wij hier ook samen kwamen, aan zijn grond zijn wij verpand.”
    Wij kwamen hier ALLEN op dezelfde manier, belast en beladen, uitgehongerd, uitgeput, vernederd, straatarm en verlaten….
    Ons verleden achter ons latend….onze geest gebroken…
    En kijk waar we nu zijn.
    Zie dit los van de huidige regering. Die zijn een intermezzo en laten ons goed beseffen wat we NIET willen!

  9. @Milton Fleur,

    Wat is je pleidooi? Dat wie het langst in Suriname aanwezig is, de enige echte Surinamer is? In dat geval kunnen we stellen dat de blanken eerder in Suriname waren dan de Afrikanen, dus dat de blanken de ‘echte’ Surinamers zijn. Zie je hoe krom jouw redenering is?

  10. @Andre Reeder…
    …en de boeroe’s dan, waarvan de helft door ziekte en/of uitputting niet lang na aankomst stierf?!

    P.s. Het is erg moeilijk om na ‘doorsnee’ 200 jaren de context (géén ontkenning!) van die tijd voor het voetlicht te brengen.
    En zijn de wetenschappelijk/technische berekeningen van Armand Zunder een goedbedoelde ‘voorzet’ voor de meer geïnteresseerde; maar een ‘stilstand/achteruitgang’ voor diegene, die in deze hypothese de legitimiteit vinden om, óf op ‘Holland’ te kunnen blijven kankeren, óf om in lengte van dagen achterover geleund op de Grote Som (geld) te blijven wachten/hopen…

  11. 29 juni 2013

    @Lea,

    Kindermisbruik is gekoppeld aan alleen de Rooms-katholieke kerk.

    Maar laten wij maar 01 juli a.s. afwachten en kijken welke uitspraken of excuses aangeboden worden en door wie.
    Srika

  12. Misschien had Usha zich ietwat meer kunnen inspannen om de Hollanders tot een zeker besef te brengen van hun fout verleden, en nu voor eens en altijd af te rekenen met dit donker verleden.

    Het is een contradictie want de Hindustaanse broeders in Suriname zijn de Hollanders zeer dankbaar dat zij naar Suriname zijn verkast, want hun situatie zou op dit moment totaal anders zijn geweest in India. Ik heb nimmer een Surinaamse Hindustaan horen klagen jegens Holland, ondanks het wrede verleden van de Nederlanders.

    @ Krobia, mijn insteek is dat de Indianen het alleenrecht hebben om zich Surinamers te noemen. Niet de blanken, Afrikanen, Chinezen of Hindustanen.

    @ Jacobus, idd was dit een door van no return, en wat als al deze mensen nooit uit Afrika waren vertrokken ??
    Let wel, de blanken hebben Afrika ontdaan van honderden miljoenen van haar beroepsbevolking. Er is dus een disruptie van het economisch systeem op dit continent geweest die tot op heden haar impact heeft.

  13. Emancipate yourself from mental slavery none but ourselves can free our minds.
    Bob Marley.
    Black people will never no themselves until their back is against the wall. Marcus Garvey.
    The Black skin is not a badge of shame, but rather a glorious of national greatness. Marcus Garvey.
    De mens wordt vaak wat hij denkt.
    Wantrouwen is een teken van zwakheid.
    Waar liefde is, is leven.
    Mahatma Gandhi.

  14. Milton Fleur,
    Jij komt geestelijk veel tekort mi boi.
    Wanneer neem jij afstand van alle mensenrechtenschending op deze wereld? het is te kortzichtig en onwetend om de blanken van nu verantwoordelijk te houden voor wat hun voor voor vaderen hebben gedaan, 32 jaar geleden heeft jou idool en president 15 van zijn tegenstanders gemarteld en afgeslacht, hij is wel jou held, hoe hypocriet kan je als mens zijn??
    Er is niets belangrijker in de wereld dan vrijheid.vrijheid is het waard om opoffering voor te doen,het is het waard om er je baan voor te verliezen,het is het waard er voor in de gevangenis te zitten.Ik ben liever een vrije pauper dan een rijke slaaf.Ik zou liever sterven in bittere armoede met mijn overtuigingen,dan leven in weelde zonder zelfrespect.
    Martin Luther King.

  15. ” A PEOPLE without the knowledge of their past HISTORY,ORIGIN and CULURE
    is like a tree without ROOTS, Marcus Garvey.

  16. Parable,
    past,History in het ruimste zin van het woord neem ik aan?? Als het gaat over past, History dan kunnen sommige Suriname tot de slavernij gaan.

  17. Politiek is de (per definitie onvolmaakte) wijze waarop in een samenleving de belangentegenstellingen van groepen en individuen tot hun recht komen – meestal op basis van onderhandelingen – op de verschillende bestuurlijke en maatschappelijke niveaus. Aldus wikipedia. De relatie Suriname-Nederland moet bezwaard blijven met de historische hypotheek van de slavernij en mag niet gedepolitiseerd worden zoals diverse cabaretiers, journalisten, clowns, kunstenaars en leeghoofden van Surinaams en Surinaams-Nederlandse afkomst menen te moeten doen. Het is beledigend voor talloze Surinamers in Suriname en Surinamers in Nederland dat men de gruweldaden, begaan door de Nederlanders in de slavernijperiode degradeert tot een jaarlijks folkloristisch bijeenkomst, bijelkaar gekletst door een dik betaalde clown. De relatie Suriname met de rest van de wereld is niet belast met dit gruwelijke en verdorven verleden van wrede kinder- en vrouwenverkrachtingen en perverse moorden begaan door Nederlanders. Nogmaals, de relatie van Suriname met de rest van de wereld is niet belast met deze hypotheek van Misdaden tegen de Mensheid waartoe Nederland in 2001 door de VN is veroordeeld. Zie bijv. de relatie van Suriname met een groot land als China waar de samenwerking niet belast is met misdaden en de samenwerking geschied op basis van respect, vertrouwen en een win-win situatie. Het zelfde geldt voor de relatie tussen Suriname en Brazil, Suriname en Haiti, Suriname en Venezuela, Suriname en Belgie, Suriname en Duitsland ed. De slavernij is geen folkloristisch, cultureel of humoristisch fenomeen maar een politiek-historisch feit (Black Holocaust) die jaarlijks gepast en ingetogen herdacht moet worden. Er stierven in de zwarte Holocaust vanwege de slavernij in 3 eeuwen meer dan 100 miljoen zwarte mensen uit Afrika (Bron Sandew Hira)Aan de witte Holocaust uit de jaren 1940, stierven nog geen 7 miljoen joden.Ook heel erg trouwens. Echter ook hier komt het witte racisme om de hoek kijken en de domheid van sommige zwarte BN’ers ea: er is niet 1 cabaretier, clown of kunstenaar die het in zijn hoofd zal halen een parodie op de witte holocaust, sjoa of shoa op te voeren of er een bagatelliserend folkloristisch feestje van te maken. Ze zouden in Nederland worden opgepakt door de politie en ingesloten worden. Waarom van de zwarte holocaust, die veel erger was dan de witte holocaust, wel een feestje van maken ? De misdaden uit de slavernij in Suriname mogen niet vergeten worden. Vergeven is mogelijk onder voorwaarden. Een slot tip; Duitsland betaalde 350 miljard marken aan de joden om vergiffenis te krijgen voor de misdaden begaan in de 2e wereldoorlog gedurende een 5 tal jaren. Misschien een idee voor een ‘wiedergutmachung’ met Suriname waar het betreft meer dan 300 jaar Slavernij. Drs. Ing. Leendert Callender (politiek-analist). Check http://www.Facebook.com/LeendertCallender

  18. Eerst deed premier J.A. Pengel dat (“A moni kon!!!”) wanneer hij -terug op Zanderij- de toegestroomde, dolenthousiaste aanhang ’n vet Hollands Bedrag voorhield…
    …zo halverwege 1975 deed Henck Arron (letterlijk bij monde van Olton van Genderen: “GÉLD!! GÉLD WILLEN WE ZIEN!! GÉLD!! GÉLD!!!”) te Torarica er nog ’n Schepje bovenop.
    Nu doet de Prof. L. Callender dat alles nog maar eens Dunnetjes over.
    (Dit ter meerdere eer & glorie van de Vooruitgang)!

  19. @milton fleur het is de waarheid, wat u zegt ik heb ook nooit een hindoestaan horen klagen over de blanken,ondanks hun wrede verleden.hindoestanen voelen zich niet echt surinamers, ze voelen zich indiaas.
    ze houden niet van de creoolse surinamer,dat weet iedere surinaamse creool.op het werk huichelen ze met de hollandse collega achter je rug om,en als de hollandse collega hun wat flikt , dan komen ze bij hun creoolse landgenoot zeuren en klagen over die hollandse collega ,hoe slecht hij of zij niet is.
    Dus voor mij zijn de indianen, en de creolen de echte surinamers.
    want zelfs als ze reageren op een forum is het altijd anti surinaams. dit is echt de waarheid .Ik heb niks tegen de hindoestanen, maar het is gewoon de waarheid, en dat vindt ik dan zo jammer.

  20. netie jij bent net zo dom als milton fleur, die blanken man of vrouw op de straat heeft niets met de slavernij te maken, yo os . Jullie verdedigen die wreedheden van bouterse die 32 jaar geleden hebben plaats gevonden, ik schaam mij jullie voor domme argumentatie.

  21. @GMAP, ik verdedig niks en niets over bouterse, ik heb nooit wat over bouterse geschreven.hypocriete hond. yo racistische hond.yo blanke gatlikker.

  22. Milton Fleur

    vlak voor de Afrikanen door de the door of no return gingen,kregen ze hun eerste stempel [brandmerk] op het lichaam.
    Door zo een deur moeten ook de NDPers gaan met of zonder stempel.
    En als deze mensen niet weggevoerd waren,zouden ze aan oorlogen of honger of ziekte ten onder zijn gaan.Nog steeds is de levens verwachting in Afrika erg laag.

  23. Omdat jou Hindoestaanse collega roddelt achter jou rug met jou blanke collega zijn alle Hindoestanen in jou ogen geen Surinamers.
    Ik maak het zelfde mee op mijn werk met een creoolse Surinamer op mijn werk, betekend het ook dat alle creoolse Surinamers geen Surinamer Zijn???
    Voor alle duidelijkheid ik ben een creoolse Surinamer die zich mateloos ergert aan de arrogantie van sommige creoolse Surinamers, de blanken, Hindoestanen, Javanen,Binnenlandse bewoners hebben het allemaal gedaan in jullie ogen, terwijl de creoolse Surinamers de grootste schade hebben aangericht aan ons land.
    Jij noemt andere racistisch terwijl jij degenen bent die een racistische betoogd hier houdt over jou Hindoestaanse collega.

  24. Hindoestanen noemen zichzelf geen surinamer. Val anderen niet aan wanneer zij dat napraten. Hindoestanen moeten minder hypocriet doen tov andere rassen. Je bent wie je bent! Verloochen je afkomst niet!

  25. Wanneer een Hindoestaan zich verwant voelt met het land van hun voor ouders, is het slecht in de ogen van sommige creolen, wanneer die zelfde creool zich verbonden voelt met Afrika dan dan is er geen enkel probleem.
    Over welke afkomst heb jij het shera???

  26. @ netie, maak je niet al te druk over GMAP, hij is onze (waterkant’s)forum gek, zoals wij allen de bekende dorpsgek kennen met vele bla bla’s maar niemand naar luistert.

    @Jacobus, ik denk niet dat jij de boodschap mbt de impact van de slavernij op het Afrikaans continent hebt begrepen want jij slaat nu de plank totaal mis.

    Let wel, er is door de slavernij een totale ontwrichting op het Afrikaans continent geweest mbt de sociale en economische leefomstandigheden. Probeer jezelf dat nou eens voor te stellen !

    Wat denk je dat er Europa zou gebeuren als men op dit moment 200 of 300 miljoen personen van de beroepsbevolking zou onttrekken en naar Mars of de maan zou sturen ???

    Waarom de NDP’ers vergelijken met onze voorouders die enorm hebben geleden en gestorven zijn, voor ons die er nu leven en zijn ???
    Misschien begrijp ik jou verkeert beste Jacobus, of ben jij anders een zeer grote sukkel dus verklaar je nader want jij doet een onsamenhangend verhaal op dit forum waar niemand iets van snapt !

    De Surinaamse hindustanen zijn meestal afkomstig van de Dalit gemeenschap uit India, en vraag ik me af of bv Santokhie (indien naar z’n kaste gevraagd wordt in India) het zal redden als counterpart voor de Indiase elite mbt het zakendoen met India.

  27. Zoals ik al zei: Negeer GMAP, Henk Molenaar en hun achterban. Het is allemaal gebakken lucht! Als niemand meer reageert, gaan ze vanzelf wel weg. Ze geilen op reacties, haat en dergelijke.

    Iedereen moet ze gewoon negeren!

  28. Ik weet dat jullie geen spiegel thuis hebben,ik vindt het toppunt van arrogantie om uit te willen maken wie wel, en wie geen Surinamer is.Ik bespeur deze arrogante houding vaker bij de creolen, terwijl de echt Surinamers de Indianen nooit zo een arrogante houding aannemen.
    Als ik met vakantie ga naar Suriname valt het mij wel op dat er meer Surinaamse Hindoestaanse naar hun land met vakantie gaan dan anderen.corrigeer mij als ik het niet juist hebt???

  29. Toen ik pas geslaagd was en ging werken in een bedrijf te parmaribo noord.Ik was toen de enige zwarte jongens en 22 jaar jong verbaasde ik mij altijd dat mijn Javaanse en Hindoestaanse collega’s mij zagen als de Surinaamse jongen terwijl zij dat ook waren.
    Dus het ligt niet aan de zwarte man het ligt aan de Hindoestanen en Javanen zelf

  30. @Bryan,

    Voor een deel komt dat doordat de creool het Surinamerschap uitsluitend voor zichzelf opeist: ze sluiten anderen uit als Surinamer door steeds te beweren dat zij de echte Surinamer zijn. De anderen krijgen dan zoiets als wees jij dan maar de echte Surinamer, dan wees ik wel Javaan, Chines, Hindoestaan, Braziliaan.
    Vanwaar de behoefte bij de Creolen om zichzelf als echte Surinamer te profileren en daarmee de rest zwart te maken?
    Bovendien hebben alle anderen een ding gemeen: ze worden vaker overvallen en beroofd door die ‘echte’ Surinamers dan door anderen. Door de criminaliteit van de marolen (marool = MARron/creOOL) willen de anderen zich niet associeren met hen.
    Ook speelt een rol dat in de media, m.n. de Nederlandse, een Surinamer bij voorbaat een Marool is. Slechts weinigen in de media associeren een Chinees, Javaan, Hindoestaan met Suriname.

  31. Wat een nonsense….
    Creolen weten niet veel van afrika en hebben veelal niet echt meer een band omdat we al honderden jaren geleden van daar werden gehaald. verder weten we dat t afrika is, maar welk land van afrika???? dat soort dingen moet je maar van boeken, maar die verhalen zijn ook verwarrend want overal staat wat anders. Hindoestanen voelen zich nog verbonden met India omdat hun grootouders vaak nog verhalen van hun ouders kunnen vertellen die wel in India hebben gewoond. Dat is niet zo lang geleden en ook niet verwarrend. Je weet dat het India is! je hebt je naam behouden die je daar al had! Creolen kregen namen van plantagemeesters. Dus wat je doet GMAP is appels met peren vergelijken.

  32. Het valt mij op dat alleen Hindostanen over de Creoolse geschiedenis schrijven, waar zijn mijn Creoolse geleerden?

  33. @ Vijay!!
    Die hindoestaanse bendes zijn momenteel actiever!
    Wel het nieuws blijven volgen!
    Altijd denkt men dat het de boslandcreolen zijn. Ik stond wel erg versteld toen ik in su was!

  34. Die verrotte kop van GMAP,moet en zal over Bouterse beginnen ,dit slaat echt nergens op,die waterkant-gek ziet echt door de bomen het bos niet meer.Idioot,wat de Nederlanders hebben gedaan in het slavernij verleden weegt echt niet op wat er is gebeurd in 1980.Ik blijf erbij Bouterse heeft naar Nederlandse opdracht gehandeld.Shippssss ik laat me verleiden om hierover te beginnen bah tegen mezelf.

    Net gekeken op Ned.2 naar de Herdenking in A’dam,als MENS krijg je echt een belabberd gevoel wat mijn voorouders met de Afrikanen hebben geflikt,schending van de menselijkheid in top vorm noem ik dat.

  35. In alle voorgaande discussies mist de nuchterheid. Afrikaanse mensen werden door hun eigen bloedverwanten geroofd ,onderworpen en verkocht aan de blanken. Van de 11 miljoen verhandelde slaven hebben de Nederlanders 5% aandeel in gehad. De Engelsen,fransen ,spanjaarden en portugezen deden de rest. Hoe gaan de afrikaanse familieden herstelbetaling voldoen aan hun Surinaamse familieleden als zij zelf nu nog steeds te weinig te besteden hebben? Of mogen zij van de nazaten buiten beeld blijven? Hoe gaan de Egyptische en Arabische slavenhandelaren herstelbetaling betalen en aan wie voor hun eeuwenlange slavenhandel, nog ver voor de blanken deze handel betreden? Het is wel selectief om slechts over de afro surinaamse kant van de zaak een punt te maken terwijl het fenomeen veel groter is dan een beperkt inzicht kan bevatten.

  36. “Vrijdag 28 juni 2013 om 21:45 uur, door Andre Reeder
    De inheemsen, de tot slaaf gemaakte Afrikanen, de Chinese, Hindoestaanse en Javaanse contractarbeiders, allemaal, hun arbeid, bloed, zweet en tranen hebben op deze grond gevloeid en Suriname gemaakt tot wat het vandaag is. Wij allemaal die daar geboren zijn en opgegroeid, en onze nazaten,dragen hun geest in on.
    Ze zijn de voorouders van ons allemaal.”

    Helemaal mee eens Andre Reeder!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.