Regionale lancering Carifesta XI in Suriname

23

PARAMARIBO, 15 mrt – Het elfde Carifesta, het Caribisch cultureel festival, is formeel aangekondigd in Paramaribo. Dit gebeurde tijdens een speciale bijeenkomst van ministers van cultuur van én het Caribisch gebied en Latijns-Amerika. Minister Shirley Sitaldin van Onderwijs & Volksontwikkeling wees in haar toespraak om de bindende kracht van cultuur. Het festival dat in augustus in Paramaribo plaatsvindt, kon niet op een beter moment komen.

De landen van de regio zitten midden in een beweging van nader tot elkaar komen. Cultuur moet daar de dragen van kunnen zijn. “Dit is de bijzondere kracht en waarde van cultuur”, zei Sitaldin. President Desiré Bouterse noemde de bijeenkomst en Carifesta mooie toonbeelden van samenwerken en eenheid. “We zullen Simon Bolivars filosofie en Hugo Chávez droom van vrede en eenheid moeten uitdragen. Laat cultuur het anker van onze eenheid zijn”, zei Bouterse.

Hij nodigde ook de Latijns-Amerikaanse staten uit. Eerder was al besloten dat het festival wordt uitgeslagen naar het vasteland. Voor de overleden Venezolaanse president Hugo Chávez was er een minuut stilte. Hillary Brown, Caricom topfunctionaris voor culturele aangelegenheden zei dat Carifesta een ‘waardevolle bijdrage’ levert aan regionale samenwerking. Het festival vindt voor de tweede keer in Suriname plaats. Het thema deze keer: Culture for Development.

- Advertentie -

23 REACTIES

  1. Yup. Was gister persoonlijk bij. Dat was een geweldig evenenemt. Doet je goed om vooruitgang te zien in Switi Sranan.

    Heel mooi land, om heel trots op te zijn.

  2. Er is 17miljoen srd(!) uitgetrokken voor dit feest?!

    Ik heb 2 projecten ingediend waarvan één heel orgineel maar nog niets vernomen.
    Helaas pindakaas!

  3. ‘Hugo Chavez droomde van EENHEID ‘…zegt de diktator van Suriname bouta over zijn boezemvriend Chavez,de diktator van Venezuela!

    Russische en Duitse wetenschappers hebben gezegd dat het te laat is om het lichaam van de overleden Venezolaanse president Hugo Chávez te balsemen. Dat zei waarnemend president Nicolás Maduro gisteren, woensdag 13 maart 2013.

    ‘Misschien gaat het niet, het is lastig’, zei Maduro op televisie.

    De voormalige president van Venezuela overleed op 5 maart en vier dagen later werd besloten om het lichaam te balsemen. Veel te laat, volgens Maduro.

    De staat van een lichaam kan snel verslechteren, vooral als het al in niet zo’n goede conditie was toen de persoon nog leefde. Ook moet het lichaam goed gekoeld bewaard worden. Het beste moment om te balsemen is op de dag van overlijden zelf, of de volgende ochtend.

    De bedoeling was dat het lichaam van Chávez ‘voor de eeuwigheid’ was te zien in een museum, zoals ook het geval is met de gebalsemde lichamen van de communistische leiders Lenin, Stalin en Mao Zedong. Ondanks de bevindingen van de overgevlogen wetenschappers zegt de regering later deze week nog met een verklaring te komen.

    March 14, 2013

    ‘Arme diktator’ Chavez had gedacht dat hij in de etalage kast zou belanden en nog altijd onder de levenden aanwezig zou zijn [al is hij dood],hij had gedacht dat hij de wereld zou tonen dat hij nog onder de levenden aanwezig is.
    Wel hallo Chavez je gaat nog altijd gewoon ZES VOET ONDER DE GROND,zoals het dagelijks gebeurd.Dit is de NATUURWET EN JE KAN HET EENMAAL NIET VERANDEREN. Het is niet jou wet die hier geldt!Zelfs jij en je vriendje bouta kunnen het niet veranderen al schreeuwt hij zijn keel kapot in Ocer dat hij wat eraan gaat doen ,aan de natuur wet en straf gaat hij ook niet ontkomen!!

  4. @Sankofa,

    Je geeft wel erg snel op zeg!
    Als je iets echt wilt, is een afwachtende houding funest.

    Een truc is wekelijks, zo niet dagelijks een update vragen.
    En natuurlijk netwerken….in het ‘paarse’ veld.
    Wie zijn de keypersons?
    Gewoon binnenlopen en een gesprekje aangaan, vertellen over je origineel project.

    suc6

  5. @Es
    Many thanks!!
    Ik geloof dat ze bij cultuur misschien een beetje moe zijn geworden van mij(ons).

    Ook ben ik niet binnen in de “paarse kliek”.
    Zij hebben begin februari contact met mij gezocht met de mededeling dat het eind februari duidelijk zou zijn wie er in de programmering kon komen.
    Ik ben benieuwd!

  6. @Es Esmerald
    Er zijn veel (Engelse) woorden erin maar ik ga het doorspitten!

    Many thanks!

  7. Wat de kolonialisten niet willen,was,het eenwording onder het onder drukte volk (slaven ),vandaar het verdeeltheid structuur door hen gecreëerd om die andere groep (slaven ) in verdeeldheid zo lang mogelijk te houden om het heers structuur onder die mensen(slaven)te verwezenlijken,daarbij werd gebruikt,scholing gebaseerd op vooruitgang voor hun economische doeleinden.
    Nu in Su (onafhankelijk) moeten die negatieve kenmerken vernietigd woorden voor een positief levenswijze.

  8. Minister Shirley Sitaldin van Onderwijs & Volksontwikkeling wees in haar toespraak om de bindende kracht van cultuur.

    Maar cultuur van wie dan? Van de Indianen, de Afrikanen-afstammelingen, de Hindoestanen, de Europeanen, de Guyanezen, Colombianen etc.

    Als je in Suriname goed om je heen kijkt, dan zie je dat de Hindoestaanse cultuur steeds meer in verdrukking komt en de Creools-Westerse cultuur zich steeds meer aan anderen opdringt. Vindt er ion Suriname langzaam aan een cultuurmoord plaats?

  9. @Samundar
    De afstammelingen van de mensen uit India vormen toch de grootste etnische groep? Ok, je hebt er die moslim zijn en hindoestanen. Maar je kan me echt niet doen geloven dat zij hun 6000 jaar oude cultuur gaan kwijtraken. Zij hebben nog hun eigen taal, radio, tv en religie! En vele grote bedrijven worden door hun gerund! Dus geld is er ook!

  10. Sankofa,

    Wie z’n taal kwijt raakt, raakt z’n identiteit kwijt.

    Voor de onafhankelijkheid van Suriname was het de diepste wens van mensen als Eddie Bruma e.a. om de Hindoestanen hun cultuur af te nemen en ze te ‘Afrikaniseren’ door gemengde huwelijken en door ze politieke invloed af te nemen. Dit had er voor een groot deel toe bijgedragen dat veel Hindoestanen naar Nederland vertrokken.

    Loop je nu door Paramaribo, dan zie je veel gemengde stellen waarvan een partner een Hindoestaan is. Ook in de districten is dit in toenemende mate het geval. En het probleem van/bij Hindoestanen is dat als een Hindoestaan een relatie aangaat met een niet-Hindoestaan, dat de Hindoesaan dan ALTIJD zijn identiteit inlevert: zijn taal, zijn godsdienst, zijn cultuur.

    De meeste jongere Hindoestanen in de stad spreken geeneens meer hindoestaans en in de districten gebeurt dit ook al.
    Iemand maakte op deze forum laatst de terechte opmerking dat de jongere Hindoestanen niet eens meer weten wie Sita en Raam zijn, laat staan dat zij het ideale voorbeeld van Sita&Raam volgen. Een ander noemde de Hindoestanen bijzonder krassie. En ook dat is in steeds toenemende mate waar.

    Waar de Hindoestaanse cultuur zich voor de onafhankelijkheid van Suriname m.n. op richtte op een goede opvoeding en normen en waarden (zoals van Sita en Raam), daar zijn ouders nu radeloos omdat de corrumperende invloed van Indiase films en een Westerse levensstijl de Hindoestaans jeugd helamaal in verwarring heeft gebracht. Zelfs de werkethos van de oudere generatie is verspilde moeite bij de nieuwe generatie. Omringd door andere culturen en mensen voelt de huidige jonge generatie Hindoestanen in Suriname zich minderwaardig tegenover de andere bevolkingsgroepen en wie zich minderwaardig voelt, gaat zich gedragen zoals de anderen, neemt de dingen van anderen over en weet dan niet meer wat de eiegen waarden, taal, cultuur e.d. waren. Men bekeert zich tot een andere godsdienst. Veel Hindoes bekeren zich tot het Christendom/Islam, veelal om geldelijke redenen: de kerken en moskee-en zijn rijk en bieden hulp aan (voor je ziel).

    Je ziet ook in het stemgedrag van Hindoestanen dat ze zich niet meer identificeren met de Hindoestaanse gemeenschap. Waar vroeger alle bevolkingsgroepen op een partij van de eigen bevolkingsgroep stemdem en dat nog steeds doen, zijn Hindoestanen het m.n. die op andere partijen stemmen. Een nJavaan, Creool of Boeroe die op de VHP stemt is een bijzondere uitzondering.

    En hoewel de Hindoestanen de grootste etnische groep zouden vormen (is dit THANS nog wel het geval?), vormen ze niettemin geen meerderheid, hooguit 30% van de Surinaamse bevolking.

    Dus het is aan de Hindoestaanse gemeenschap om er op te letten dat de Hindoestaanse cultuur behouden blijft net zoals het aan de Creoolse gemeenschap is om er voor te zorgen dat de Creolen nog hun cultuur hebben over 50 jaar.

    Maar voor de Hindoestanen ziet het er niet zo best uit, zeker met de komst van de Chinezen waardoor alle Hindoestaanse winkeltjes zowat verdwenen zijn en men dus ook economisch flink achteruit is gegaan.

  11. Samundar bhai, apkhe sathiya ghatiye. wat is er met je? Suriname is aan het veranderen. trouwens de hele wereld is aan het veranderen.
    wat wil je? Hindoestanen verhuren hun winkelpanden aan Chinezen, daar wordt flink US dollar aan verdiend. Hindoestanen hebben ook een neus voor waar het geld is en waar macht is. Daarom zitten ze bij de andere partijen dan de VHP, want deze heeft geen macht meer.
    Ooit wilde een Hindoestaanse vader mij met een kodja geven omdat ik een ander Aziaat ben (maar Surinamer). Dus als er een jong stel waarvan het meisje Hindoestaans is, zeg ik dan tegen mijzelf waarom kon dat vroeger niet. Suriname is van ons allemaal Ingi, Hindoestani,Kreoro,wong Djawa,Chinoa,Boeroe en met zoveel meer anderen. no frus

  12. Sumandar, Sumandar gaan we weer praten met dat vijandige wij-zij onderbuik toontje??? En nog wel met betrekking tot Carifesta. Jij bent degene in verwarring omdat je in de tijd wilt blijven haken en vastroesten!

  13. Tjali bit mi,

    Indien massale vermenging zo mooi is, waarom zijn het dan uitsluitend de Hindoestanen die hun identiteit moeten inleveren? Zie je ooit een Creool of Javaan of een ander die Hindoestaanse gebruiken, gewoonten, taal, godsdienst, cultuur overneemt? Ik zie ze niet.

    Boem,

    Wij-Zij heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan. Iedere cultuur, volk, ras, taalgroep, godsdienst enz. heeft recht op zijn behoud. Dat je behoud wil van je eigen groep betekent niet dat je de andere groepen vijandig gezind bent. Als Hindoestaan kan ik natuurlijk niet mijn identiteit ontlenen aan een Bakra of Creool of Javaan. Al was het alleen daarom al dat die Creool, Bakra of Javaan mij aanspreekt als Hindoestaan en het mij heeft over roti en niet over sauto. Daarom is het voor mij van belang dat de Hindoestaanse cultuur, taal, godsdienst, identiteit blijft bestaan. Maar in Suriname en ook Nederland is dat steeds meer aan het vergaan. Tjali noemt dat modernisme en met de tijd meegaan en dat is precies wat ik zou willen: dat de Hindoestaanse cultuur, godsdienst, identiteit, taal enz. met de tijd steeds blijft bestaan!!!

  14. @Samundar
    Al weer zo’n LULKOEK!
    De NPS …….. wat betekent die afkorting tot heden?
    Wordt een neger(in) verstoten indien hij/zij met een jongen/meisje van Hindoestaanse afkomst op de proppen komt?
    Staan de Hindoestanen er open voor dat een Creool of Javaan of een ander die Hindoestaanse gebruiken, gewoonten, taal, godsdienst, cultuur overneemt?
    De VHP wat betekent(de) die afkorting van oorsprong?
    WIE SLOOT ZICH AF VAN DE REST?

    LAAT DE DISCUSSIE NIET ONTAARDEN HOOR!

  15. @Samundar
    De film WAN PIEPEL is niet door een Creool of Hindoestaan gemaakt,maar door iemand,een Surinamer van joodse komaf,van wie we mogen aannemen dat hij op een neutrale manier naar de Surinaamse bevolking kijkt.
    Je kent toch de rode draad die door die film loopt?
    Is dat toeval?????
    Weet je hoe het is afgelopen met de Hindoestaanse actrice,SITA?
    En hoe het is afgelopen met de acteur van negeroïde afkomst,ROY?

    Samundar je bent nieuw nôh (mmar niet heus)zou Sankofa zeggen,dus hou het rustig!!!

  16. Medusa zegt: Staan de Hindoestanen er open voor dat een Creool of Javaan of een ander die Hindoestaanse gebruiken, gewoonten, taal, godsdienst, cultuur overneemt?

    — — —

    Ja zeker staan Hindoestanen daar open voor (zie de ISKCON, de Art of Living enz). Het probleem is echter dat de andere partijen er niet voor open staan. Vraag maar aan een Creool, Javaan, Indiaan, Blankman om geen vlees, vis, alcohol, tabak e.d. te gebruiken op de dag dat ze naar de tempel gaan en het wordt al direct een probleem. Zelfs voor menig (daru doksa-masala) Hindoestaan is dit al een probleem laat staan voor de anderen die veel meer gehecht zijn aan hun dagelijkse portie dier, tabak en alcohol. Jij stelt gewoon een theoretische vraag en hebt minder oog voor de praktijk, lijkt mij.

    Bovendien discrimineert ook de regering. Waarom mag het Surinaamse volkslied wel in Nengre Tongo en het Nederlands en niet in het Hindoestaans? Waarom plaatst de regering in gebieden waar vnl Hindoestanen wonen, info-borden met de tekst in het Nengre Tongo ipv in het Nederlands (officiele taal en overheidstaal) of Hindoestaans? Waarom wordt er gedacht aan het inpikken van Hindoestaanse feestdagen terwijl er zoveel Christelijke feestdagen zijn? Etc.
    Het is goed alert te blijven en je zorg over iets uit te spreken.

    Een discussie kan niet ontaarden als je gewoon netjes je punt wil maken. Houd het netjes en het ontaard niet!

  17. @Samundar
    Je hebt niet gereageerd op mijn vragen van zaterdag 16 maart 2013 om 15:24 uur.
    Maar goed!

    1.Nengre tongo?
    Wat is dat?
    Ik ken het Sranangtongo.Een contacttaal (lingua franca) voor iedere Surinamer!
    Chinees,Javaan,Hindoestaan,Marron,Creool,Indiaan,Neger,Libanees,Blanke Arrowak,Caraïb,Paramaccaner, Saramaccaner,Matuariër,Aucaner,genaturalisseerde Haitiaan of Braziliaan ga zo maar door.
    Waarom zou het volkslied dan ook speciaal in het Hindoestaans moeten????
    En als alle bevolkingsgroepen dat dan ook willen?
    Niemand kan de Hindoestaan tegen hiouden als hij een hindoestaanse tekst maakt voor het Surinaams volkslied alleen zal dat niet op officiële plaatsen te horen zijn,anders wordt het een ratje toe om redene die ik net gegeven heb!

    2.Moeten wij verder onze identiteit(normen ,waarden,zeden en gewoonten) prijsgeven om met elkaar samen te kunnen wonen en leven?Moet dat???
    Christenen eten geen vlees op Goede Vrijdag en Stille Zaterdag andere bevolkingsgroepen hebben andere zeden en gewoonten,dat kan toch?
    Ik wil wel integreren,maar niet assimileren!

    3.Hoeveel Christelijke feestdagen ken jij?
    Je zegt zoveel???
    Help me tellen!

  18. Niemand moet, niets moet, wat moet is (sorry) als je naar de wc moet, dat moet. wie zat dan niet allemaal in de regering dan in al die voorbijgaande jaren. de VHP nu Vooruitstrevende Hervormings Partij( vroeger de Verenigde Hindoestaanse Partij) had toch ook de regeermacht. dus de VHP discrimineert zichzelf. Wat betreft het volkslied dat is officieel in het Nederlands. (Sranan tongo is mooi hoor, je kan er mooie gedichten en liederen van maken)De Sranan tongo versie is er ook. de Javaanse versie is er ook, heb op youtube gehoord. Als er geen Hindoestaans is moet je niet klagen, maak eentje. Als de vele stammen Indianen of de Saramacaners ook eentje willen kunnen ze dat doen.Een verrijking. Infoborden als, rij nanga koni is beter te begrijpen en te lezen dan ध्यान से ड्राइव. Als je naar de tempel, de moskee, de kerk of elk ander bede huis gaat is dat voor jezelf je moet de ander niet belasten. Iemand die vast in Su of elders (tijdens de vastenmaand) gaat toch niet tegen de ander zeggen. wil je ergens anders eten, want ik ben aan het vasten. Samundhar,heb laatst van pandhit S.Bansidhar gelezen op bhagavata.net gluur maar als Hindoestaan even erin. misschien wordt je rustig van. niets moet hoor!

  19. Vrijdag 15 maart 2013 om 19:54 uur, door Samundar
    Sankofa,

    Wie z’n taal kwijt raakt, raakt z’n identiteit kwijt.

    Voor de onafhankelijkheid van Suriname was het de diepste wens van mensen als Eddie Bruma e.a. om de Hindoestanen hun cultuur af te nemen en ze te ‘Afrikaniseren’ door gemengde huwelijken en door ze politieke invloed af te nemen. Dit had er voor een groot deel toe bijgedragen dat veel Hindoestanen naar Nederland vertrokken.

    Loop je nu door Paramaribo, dan zie je veel gemengde stellen waarvan een partner een Hindoestaan is. Ook in de districten is dit in toenemende mate het geval. En het probleem van/bij Hindoestanen is dat als een Hindoestaan een relatie aangaat met een niet-Hindoestaan, dat de Hindoesaan dan ALTIJD zijn identiteit inlevert: zijn taal, zijn godsdienst, zijn cultuur.

    De meeste jongere Hindoestanen in de stad spreken geeneens meer hindoestaans en in de districten gebeurt dit ook al.
    Iemand maakte op deze forum laatst de terechte opmerking dat de jongere Hindoestanen niet eens meer weten wie Sita en Raam zijn, laat staan dat zij het ideale voorbeeld van Sita&Raam volgen. Een ander noemde de Hindoestanen bijzonder krassie. En ook dat is in steeds toenemende mate waar.

    Waar de Hindoestaanse cultuur zich voor de onafhankelijkheid van Suriname m.n. op richtte op een goede opvoeding en normen en waarden (zoals van Sita en Raam), daar zijn ouders nu radeloos omdat de corrumperende invloed van Indiase films en een Westerse levensstijl de Hindoestaans jeugd helamaal in verwarring heeft gebracht. Zelfs de werkethos van de oudere generatie is verspilde moeite bij de nieuwe generatie. Omringd door andere culturen en mensen voelt de huidige jonge generatie Hindoestanen in Suriname zich minderwaardig tegenover de andere bevolkingsgroepen en wie zich minderwaardig voelt, gaat zich gedragen zoals de anderen, neemt de dingen van anderen over en weet dan niet meer wat de eiegen waarden, taal, cultuur e.d. waren. Men bekeert zich tot een andere godsdienst. Veel Hindoes bekeren zich tot het Christendom/Islam, veelal om geldelijke redenen: de kerken en moskee-en zijn rijk en bieden hulp aan (voor je ziel).

    Je ziet ook in het stemgedrag van Hindoestanen dat ze zich niet meer identificeren met de Hindoestaanse gemeenschap. Waar vroeger alle bevolkingsgroepen op een partij van de eigen bevolkingsgroep stemdem en dat nog steeds doen, zijn Hindoestanen het m.n. die op andere partijen stemmen. Een nJavaan, Creool of Boeroe die op de VHP stemt is een bijzondere uitzondering.

    En hoewel de Hindoestanen de grootste etnische groep zouden vormen (is dit THANS nog wel het geval?), vormen ze niettemin geen meerderheid, hooguit 30% van de Surinaamse bevolking.

    Dus het is aan de Hindoestaanse gemeenschap om er op te letten dat de Hindoestaanse cultuur behouden blijft net zoals het aan de Creoolse gemeenschap is om er voor te zorgen dat de Creolen nog hun cultuur hebben over 50 jaar.

    Maar voor de Hindoestanen ziet het er niet zo best uit, zeker met de komst van de Chinezen waardoor alle Hindoestaanse winkeltjes zowat verdwenen zijn en men dus ook economisch flink achteruit is gegaan.

    Deze verschuivingen kan je toch niet tegenhouden, vooral door de komst van de sociale media. Wereld is veel opener geworden. Vroeger wast het toch anders. De tijden kan je niet terugdraaien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.