De Rotterdamse theatergroep WONDRU presenteert op zondag 15 juli 2012 in het Bijlmer Parktheater het historisch verhaal of te wel het theaterstuk “De Slaaf en de Bijbel”.
Dit historisch verhaal “De Slaaf en de Bijbel” is een theaterstuk dat aan het Amsterdamse publiek gepresenteerd wordt. Het is een slavengeschiedenis dat door de Surinaamse theatergroep “Wondru”, op zal worden uitgebeeld. Een verhaal over Afrikaanse slaven die, door de Nieuwe Wereld gekerstend werden en een geheel andere identiteit moesten aannemen. In dit meeslepende verhaal komt tot uitdrukking, hoe slaven hun Afrikaanse geloofscultuur moesten opgeven of verwisselen tegen het christendom. Natuurlijk zal het aan komische fragmenten niet ontbreken.
De Theatergroep “Wondru” bestaat uit een twintigtal leden onder leiding staat van Helen Mijnals. Eerder waren ze in Rotterdam Theater Zuidplein te zien in voorstellingen als: “Het leven van Wanda”, “Verbeter de wereld begin bij u zelf”, “Verberg je gevoelens niet” en “Kom uit de kast”.
In de ”Slaaf en de Bijbel” wordt overwegend Nederlands gesproken natuurlijk verweven met komische Sranantongo teksten.
Tekst en regie: Helen Mijnals onder auspiciën van Max Sordam.
Bespreek uw op tijd er zijn slechts 160 zitplaatsen beschikbaar
Reservering € 12,50 Aan de kassa € 15,–
Plaats : Anton de Komplein 240 te Amsterdam zuidoost. Aanvang: 15.00 uur.
Ik hoop, dat Helen Mijnals ooit een toneelstuk schrijft over de dictatoriale afrikaanse stamhoofden, die voor kraaltjes, spiegels en sopie hun mensen aan de slavenhandelaren verkochten. Slavernij keur ik ten strengste af, maar ik wordt kriegelig van de zwarte man of vrouw uit Amsterdam Zuidoost, die zich vandaag de dag voordoet, door de slavernij getraumatiseerd te zijn geraakt.
Maak melding
????
Ik heb op school geleerd dat slaven in Nederlandse kolonien juist GEEN christenen mochten worden. Pas in aanloop op 1863 werden ze bekeerd, als middel om ze onder controle te houden na de emancipatie.
Zal wel een vertaald Amerikaans of Engels stuk zijn.
Maak melding
In Suriname hadden wij nergens last van, en was sinterklaasfeest een feest,keti-koti een feest!!
Eenmaal in nederland worden wij verwend met WW en Woning en krijgen wij hierbovenop subsidie om onze afkomst in ere te houden!!!
Met Dank Aan De Subsidie Van De Blanke Ras Krijst ZUID OOST Al Reeds 2 Generatie WOI WOI WOI AFRIKA, ………
!!!!!!!! In Suriname Hadden Wij “KA” Subsidie !!!!!
Maak melding
Ik heb ketikoti in Suriname gevierd. Wat een leuk feest. Niks geouweh. over slavernij.
Veel beter feest dan in Nederland.
Maak melding
Beste Lasede_Bouta en Pasew
Jullie halen me bijna letterlijk de woorden uit mijn mond.
En op TV en in media zie je altijd dezelfde mensen uit Zuidoost bij dit soort evenementen………die blijkbaar super gevoelig zijn voor het slavernij trauma/syndroom. Eerlijk gezegd vind ik deze mensen behoorlijk mediageil.
Maar nu zal ik wel weer voor racist worden uitgemaakt…….
Maak melding
er is geen zelf respect in de werld al die hoge pieten zuigen bloed van de aller armste en zeggen dat ze in god geloven ik vraag mijn af in welk god geloven zij.
als je van de armen leeft en geeft hen bijna niks voor al die werk en voor je eigen kinderen de duurste trouwerij dan ben je toch een lul of een lafaard.
Maak melding
Die keti koti viering die ik heb beleefd in Suriname toen ik er nog woonde, was echt switie, die ik me kan herinneren en nog goed ook, was die van 1963 boi, dat beng bigi, en heel mooi, een feest was dat, en een man die daar toen, ja, de leider was J A Pengel, aan die jaren denk ik vaak terug, dat waren vieringen etc, en vooral die grote optocht van 1963, foer oso!!!!!
Maak melding
malle henkie kan weer geil reageren op een van zijn favoriete onderwerpen.
Ik hoor hem niet bij de 4/5 mei subsidie industrie waar elk jaar ook weer dezelfde mensen en clubs acte de presence geven.
Ik vind het maar wat vreemd dat gekke henkie problemen heeft met wat en hoe anderen zich bezig houden met hun geschiedenis. Ik vind het vreemd dat gekke henkie en sommige zelfhaters vinden dat iederen zijn geschiedenis moet kennen en er mee moet omgaan zoals het hen behaagt maar dat dit net geldt voor Afro Surinamers.
geschiedenis is de gids van de toekomst!
Hendrick Clark zei eens: “if we are to change tomorrow, we are going to have to look back in order to look forward. We will have to look back with courage, warm our hands on the revolutionary fires of those who came before us, and understand that we have within ourselves, nationaly, internalionally, the ability to regain what we have lost and to build a new humanity for ourselve.
Een ieder die vindt dat we onze geschiedenis moeten vergeten, is een achterlijk persoon. Een ieder die vindt dat we ons wentelen in een slachtofferrol als we die geschiedenis aanhalen, moet aan zichzelf gaan werken.
Malle henkie dat onbehagelijk gevoel dat je krijgt als het zaken aangaat van mensen die er anders uitzien dan jij, is een ernstige zaak. Voer voor een psychiater lijkt mij.
Evengoed,.. de manier waarop wij de emancipatie, benaderen, is onze zaak en gaat jouw niets aan gekke kerel.
En voor jou informatie,…. ja, je bent een racist en een zeer uitgesproken racist ook nog. Die van het ergste soort.
In plat Amsterdams zouden ze je ook nog eens een gluiperd noemen, een patjakker, een mannelijke temeier.
goede dag
Maak melding
Beste Ik vraag me af:
In plat Rotterdams zou ik ook heel veel passende namen voor je hebben.
Maak melding