Protest bij herdenking afschaffing slavernij

21

In Amsterdam werd gisteren herdacht dat 149 jaar geleden de slavernij werd afgeschaft in Suriname en de Antillen. Er was een festival met muziek en toespraken van onder meer demissionair premier Rutte.

Maar het was niet alleen maar feest. Het Ninsee, het instituut voor het Nederlandse slavernijverleden krijgt vanaf volgend jaar geen subsidie meer. Tegen dat besluit werd gistermorgen gedemonstreerd.

Bekijk een video van NOS Nieuws:

- Advertentie -

21 REACTIES

  1. Vervang het woord slavernij door dwangarbeid en het stopzetten van de subsidie aan Ninsee door het demissionair kabinet komt
    in een ander perspectief te staan. Immers, witte slaven krijgen eerder erkenning dan zwarte slaven en geen minister die het in zijn of haar hoofd zal halen om subsidie voor een instituut voor de herdenking van dwangarbeid stop te zetten, al was het alleen maar om electorale redenen. Vrijheid ja maar gelijkheid?

  2. =Tijdens mijn werkzaamheden spreek ik Antillianen zoals Surinamers. Verder wijk ik niet uit wat ik precies doe.
    =Wat ik kan zeggen van beide groepen is het volgende:; zodra het niet goed gaat heeft een ander dat gedaan. Gauw zitten in een slachtofferrol zijn ze heel sterk hierin. Jammer.

    =Verder kan ik ook zeggen dat meneer Zundert gelijk heeft als het gaat om de eenheid die er haast niet is onder die groepen. Men gunt elkaar niet.

    =De vraag is daarom toen ook gesteld waarom sommige groepen in het algemeen wel vooruit gaan en de afro Surinamers en Antillianen niet? De andere groepen hebben ook op hun manier het een en ander meegemaakt, maar proberen toch voorruit te denken.

    =Meneer Zundert heeft ook gelijk als hij zegt dat zolang er in Suriname de afro Surinamers verdeeld zijn geen eenheid zal komen en het moeilijk wordt.Dit omdat men onderverdeeld is in:: marron, boslandcreool en creolen.
    Voor mij is een ieder een en gelijk.

    =Ik hoop dat de volgende generatie het beter zal doen en anders zal denken. De geschiedenis hoeven zij niet te vergeten, maar wel meer aan hun zelfs gaan denken in plaatst van steeds anderen de schuld te geven.

  3. waarom maken jullie je druk om subsidie?
    Weet je wel wat dat betekent, dat is hand ophouden?
    Hou de eer aan jezelf, wat er toentertijd is gebeurd moet je wel gedenken maar probeer je verder te ontwikkelen. Geef niet de slavernij de schuld van je falen in de maatschappij. Neem een voorbeeld naar andere groepen in de samenleving die een wel een andere benaming hadden dan slaven toen ze naar Suriname zijn gehaald, ze hebben wel een slaafse behandeling gehad maar ze vooruitstrevend en veel verder gekomen dan wij die nog steeds met de trauma van de slavernij rondlopen. Petje af voor deze groepen die een bepaalde mechanisme zichzelf te ontwikkelen waar ook ter wereld.

  4. Ira, het is al een paar keer gesteld dat je last hebt van een troebele wereldvisie.

    Het gaat niet goed met Afro-Surinamers en Antillianen ten opzichte van wie en waarin? Want je algemene stelling is gewoon een leugen.

    Over welke eenheid heb je het…de Irakezen blazen elkaar onderling op, nou dat is pas lekker. Om van de sloppenwijkende Indiers te zwijgen of dat gekibbel over de Euro.

    Ook zeg je een heleboel koeterwaals…wat is het verschil tussen een marron en een boslandcreool.
    En wat voor zinsconstructie is ” zolang er in Suriname de afro Surinamers verdeeld zijn geen eenheid zal komen en het moeilijk word”

    Houd toch gewoon je mond als je het niet weet.

    Het slavernijverleden is geen “zwart” ding, het gaat iedereen aan. Het Ninsee is een Nederlands instituut en Nederlanders mogen protesteren tegen haar sluiting.

    Please doe me een lol, reageer voortaan niet meer op dit soort zaken.

  5. Goedemiddag.
    En toch geef ik Ira gelijk.
    Natuurlijk zijn er HEEL VERSCHRIKKELIJKE DINGEN gebeurd,Maar een advies geef ik:Blijf vooral in jullie slachtofferrol hangen.Het zal zeker vooruitgang brengen.

  6. Dus als je wilt stilstaan bij het feit dat je voorouders werden behandeld als een stuk vuil plaats je jezelf dus direct in de slachtoffer-rol? Volgens mij willen sommigen liever keti-koti afschaffen zodat ze in de toekomst kunnen zeggen dat er nooit slavernij heeft plaatsgevonden.

  7. Door steeds over de slavernij te praten kijkt men niet verder dan de neus lang is. De grootste onrechtvaardigheid kwam na de emancipatie. Anders dan veel landen in het Caribische gebied werden de Vrije mensen (voormalige slaven) 10 jaar lang GEDWONGEN op de plantages te werken voor een schijntje. Veel van de ideeen over zwarten en hun aversie voor landbouw zijn in die dagen geboren, door planters aan elkaar vertelt, totdat ze een urban myth zijn geworden. Maar het was deze groep vrije zwarten die de cacao en koffie plantages tot bloei brachten. Voor veel mensen was er echter na 1873 geen werk meer, ze werden subiet van de plantages, hun kostgronden en leefomgeving gebonjourd. Veel vertrokken naar de stad, om een leven in armoede te slijten. Volgens de volkstelling van 1901 woonden veel zwarten in hutten en in krotten, spraken velen geen Nederlands. Andere bronnen melden ziekten zoals malaria en bilharzia (bigi futu), veel vrouwen bleven ongehuwd omdat het huwelijk nu eenmaal geld kostte en men geen zin had in pater en dominee aan huis.

    Als we over Slavernij praten, laten we praten over de ellende van velen in een plantage kolonie waar geen werk was, en waar de Nederlanders na 1900, bijna geen cent in investeerden. Pas na 1949 kwam het welvaartsfonds en toen was het voor velen te laat.

    En wie denkt dat het voor Hindustanen en Javanen beter was? Think again. Ook voor hun was het Nederlandse beleid streng en zeer onrechtvaardig.

  8. Marcus Garvey, waarom heb je niet gereageerd toen ene Ling letterlijk schreef dat de immigratie van de Hindustanen maar niet meer herdacht moet worden, omdat de voorouders van de Hindustanen allang zijn overleden?

    Ik heb die Ling gelijk lik op stuk gegeven en hem zelf de kans gegeven op mijn weerwoord te reageren, maar hij zweeg.

    Het probleem van Suriname is dat elke bevolkingsgroep alleen maar aandacht heeft voor haar eigen lijden en verdriet.
    Dat van de andere bevolkingsgroepen o.a. van de Hindustanen en de Javanen telt gewoon niet mee.

    Dus Marcus Garvey hou een keer op met dat zielig doen en sta er bij stil dat een ieder het recht heeft op het herdenken van het leed dat onze voorouders hebben moeten doorstaan, of het nou de Creool is, of de Hindustaan, of de Javaan of wie dan ook.

  9. Jaivi, Ik zit pas op dit forum en ken de hele discussie tussen jou en Ling niet. Een ieder heeft het recht zijn voorouders te eren dus ook de Aziatische Surinamers net als de Creolen of de Joden met hun holocaust. Ik praat alleen met keti-koti over de slavernij, de rest van het jaar is het totaal geen issue en nu noem je me zielig.

  10. Javi wat is je probleem, we praten hier over keti-koti. Stick to the topic.

    Ik word er echt schijtziek van. Iedere keer wanneer Surinamers het slavernij verleden willen herdenken, die ene gado dei in het jaar, komen anderen zeuren over slachtoffer rol en kijk naar hoe jantje, pietje en klaasje met hun ellende om gaan.

    Wat is toch jullie probleem net een magneet zuigen jullie je vast aan allerlei negativiteit en komen het dumpen op een dag en een plek waar mensen hun voorouders gedenken en aandacht vragen voor bepaalde problemen.

    Really , get a life, a wife, a dog, maar laat die zwarte mensen met rust.

  11. Marcus Garvey, van mij mag je heel het jaar door praten over keti-koti, daar heb ik absoluut geen problemen mee.

    Ik vind het zielig als je schrijft dat sommigen willen dat keti-koti afgeschaft moet worden, vandaar mijn reactie.

    Wat het herdenken betreft voor alle Surinamers staan we op dezelfde lijn.

  12. jenke het grootste probleem van jou is dat je aan het jennen bent.

    Ga eerst lezen wat er staat, eer je begint te zeuren.

    Mi gado, Ira kreeg ook al op haar donder van je, maar ook haar heb je niet goed gelezen.

  13. Neen Jenke leest niet goed wat er staat, waarom zou Jenke dat doen dan? Het is makkelijker om je vast te bijten in een image, een idee over iets zonder de nuance op te zoeken. En is dat dan niet wat we zouden moeten doen? De zaken van alle kanten bekijken, ook al herdenken we en lopen we de Bigi Spikri?

  14. Ach, je kan het op honderd manieren verpakken, uiteindelijk komt het toch neer op jullie zeuren, anderen is erge dingen of hetzelfde overkomen maar die zeuren niet, kom uit je slachtoffer rol en nog meer van dat soort onzin.

    Ik zou zeggen, zoek een ander zeikpaardje….pffff met jullie zogenaamde nuance

  15. Het jennen zit jou in je aard he jenke?
    Veel plezier baya met dat gejen en gejank, maar toch een fijne herdenking met switi nyan, dringi nanga presiri.

  16. Jenke, ik begrijp je volkomen.

    Men schrijft en praat maar leest niet terug en hoort niet wat men zelf zegt.

    Ik hoor de laatste tijd de variant dat het beter is de 1 juli ‘breder’ te ‘trekken’ omdat er nu nog steeds slavernij is.

    Heb me moeten inhouden om ze geen baks te geven! Geloof me, daar gaan ze energie in stoppen de komende tijd. Rutte is er ook al mee begonnen.

    Deze zaak moet worden gecounterd en goed ook! Volgend jaar is het 140 jaar ( voor anderen 150), we benne benieuwd!

  17. @ ik vraag me af
    Bij elke topic een en al negativiteit. Wat is er toch mis met deze mensen?

    En dat breder trekken verhaal geeft alleen maar aan dat mensen geen flauw idee hebben waar ze het over hebben.

    Ik heb nog nooit een volk meegemaakt dat zo een verschrikkelijke gebeurtenis, zo gemoedelijk gedenkt als Surinamers. Ze trekken een mooie jurk aan, trommelen een muziekband op, hebben misschien hier en daar een spandoek en dat is het. En dan krijgen ze een stortregen aan bagger over zich heen dat ze slachtofferen.

    Terwijl elk voetbalfeest in dit land er in gesneuvelde ruiten en straatgevechten. Ma dan hoe dan…stelltje geschiftelingen deze gasten.

  18. Beste Gamba:

    je slaat de spijker op zijn kop.
    Veel bevolkingsgroepen die in de afgelopen honderden jaren zwaar zijn onderdrukt vermanen zich en komen veel sterker uit hun vreselijke situatie. Er is maar één groep die 200 jaar blijft zeiken.

    Ik zou zeggen:

    “How is that working for you so far? ”

    PS: Dat heeft niets te maken met het feit dat de vreselijke gebeurtenissen omtrent de slavernij niet herdacht moeten worden.

  19. Beste Henk en landgenoten,

    Herdenken is een hele goede zaak waar ook ter wereld moeten gruweldaden jegens de mensheid herdacht worden. Ook in Nederland wordt de einde van de 2e wereld oorlog herdacht. Maar wat ik wil aangeven is dat je verder moet kijken en jezelf ontplooien en laat zien dat je mij niet klein krijgt toon ingetogen kracht en niet verbale kracht, verspil geen energie gebruik het voor je toekomst perspectieven.
    Tang boeng kondre mang.
    soso lobie nanga kraktie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.