‘Arrogantie EGB-kerk is oorzaak voor conflict’

7

[INGEZONDEN] – R.R. Lugard, voorzitter van stichting Teeifuka – www.teifuka.nl

Arrogantie EGB-kerk is oorzaak voor het conflict rondom dood Stanley Abini

Ik kan mij nog herinneren dat een paar mannen onder leiding van Leyti en Henny Jabini na een zaterdagavond kerk in Nieuw Aurora naar het huis van Stanley Abini, meer bekend als papa Teteh zijn gegaan om hem ‘een pak slaag’ te geven omdat hij stout is geweest en zich tegen het EBG-geloof (evangelische Broeder gemeente) heeft gekeerd en te kiezen voor de volle evangelie. Hij werd op die avond door ongeveer 6 (zes) mannen met de blote vuisten mishandeld in bijzijn van vele dorpsbewoners die amusant toekeken. De heer Abini heeft alle vuistslagen geïncasseerd zonder één van zijn belagers aan te raken of te bedreigen. Nadat de mannen hem tot bloedens toe hebben mishandeld, hebben ze hem gezegd dat hij uit Nieuw Aurora moest vertrekken omdat voor hem geen plek meer was in dat EBG-dorp. De leiding van de EBG in Nieuw Aurora en in Paramaribo hebben zich nooit gedistantieerd van deze schending van de mensenrechten van de heer Abini en mishandeling in de naam van de EBG. Ook andere mensen van de dorpen Tyaikonde en Nieuw Aurora die zich tot de volle evangelie hadden bekeerd zijn die avond mishandeld of zijn het bos ingevlucht.

De heer Abini ken ik als een heel evenwichtige en rustige man die geen vlieg kwaad zou doen. Hij is ook niet direct uit Nieuw Aurora vertrokken na de mishandeling maar geprobeerd daar een eigen kerk te bouwen. Hij is constant tegengewerkt door het kerkbestuur in Nieuw Aurora en omdat de dorpsleiding ook voor een groot deel het kerkbestuur vormde was er geen onafhankelijk instituut waar hij terecht kon. Hij is toen naar Dyemongo uitgeweken.
Ook tot de dag van vandaag hebben andere mensen geprobeerd andere kerken dan die van de EBG in Nieuw Aurora te bouwen, maar ze krijgen geen toestemming van de dorpsleiding/kerkbestuur en familie die gronden of gebouwen hebben, durven deze nieuwe geloofsgroepen geen onderdak te bieden omdat ze bang zijn verstoten te worden.

Stichting Teeifuka waarvan ik voorzitter ben heeft bijvoorbeeld een educatiecentrum in het dorp, waar gemeenschapsactiviteiten worden georganiseerd. Een paar mensen die ander geloof aanhangen hebben ons gevraagd het gebouw te huren voor kerkdiensten. Wij hebben tot nu toe nog geen ja gezegd omdat een jawoord van ons de verhoudingen in het dorp negatief kan beïnvloeden en het zal niet alleen om de stichting gaan, maar zeker zal die beslissing de verhouding tussen verschillende families in he dorp verslechteren.

De begraafplaats in Nieuw Aurora, maar ook in andere “EBG-dorpen” zoals Pokigron, Abenaston en Botopasi worden gezien als EBG-begraafplaatsen. Mensen met andere geloofsovertuiging en mensen van niet-christelijke dorpen mogen van de kerk niet daar begraven worden. Verder is de EBG bezig om sommige oude traditionele Marrons gebruiken bij sterfgevallen af te schaffen of te ontmoedigen zoals het vertellen van anansitori en zingen van traditionele liederen tijdens een nachtwake, omdat deze heidens zouden zijn.

Het EBG-geloof heeft in het boven Suriname gebied zich een gigantische monopolypositie toegeëigend, waardoor het zelfbeschikkingsrecht van andersdenkenden bijna onmogelijk is gemaakt. Met zelfbeschikkingsrecht wordt hier bedoeld, het recht op eigen (religieuze) keuzen en zelfstandigheid van een individu.

Het conflict over de begrafenis van de heer Stanley ‘papa Teteh’ Abini, gaat in mijn ogen niet alleen over het wel of niet openen van een nieuwe begraafplaats en of er wel of niet eerst een vrouw begraven moet worden. Maar zeker over de afbrokkeling van de “goddelijke” macht van de EBG in het boven Suriname gebied. Papa Teteh is één van de eerste die zich heeft weten los te weken van de EBG en zijn leven en die van zijn directe familie zijn vanaf toen door de EBG gemeenschap in Nieuw Aurora niet makkelijk gemaakt.

Mensen die nu denken dat omdat een rechter in Paramaribo een vonnis heeft uitgesproken, dat het uitvoerbaar moet zijn in Nieuw Aurora en dat de uitwerking van het rechtspreken in Paramaribo voor alle delen van Suriname hetzelfde moet zijn, zijn dwazen, kortzichtig en missen elke realiteitszin.

Alhoewel ik vind dat de heer Abini onheus is behandeld door de EBG-gemeenschap in Nieuw Aurora en dat hij recht heeft om een laatste wenst te hebben waar hij begraven wil worden, vind ik niet dat de districtscommissaris van boven Suriname toestemming aan de familie moet geven om een nieuwe begraafplaats te openen op Dyemongo. Als nu wordt toegestaan dat voor de heer Stanley Abini een nieuwe begraafplaats wordt geopend, zal dat precedentwerking hebben. Er is genoeg ruimte in het binnenland en dat betekent dat iedereen die conflict krijgt met een gemeenschap/dorp waar hij/zij toebehoort, een dorpje kan gaan stichten en een begraafplaats kan opeisen.

In Paramaribo zou de regering, de district commissaris en buurtbewoners het toch ook niet toestaan en mee instemmen dat iemand achter in zijn tuin, wordt begraven omdat dat zijn/haar wens was toen die nog leefde.
Ik ben ook benieuwd welke vonnis een rechter een zo’n zaak in Paramaribo zou vellen.
Ik leef met de directe familie van Abini mee en ik weet dat ze door Nieuw Aurora zijn verstoten, in de steeg zijn gelaten en daardoor vreselijk hebben geleden. Maar begraven van papa Teteh op Dyemongo zal in mijn ogen het begin inluiden van een ander nieuw probleem, dat hij nooit zou willen veroorzaken. Die man is vredelievend en integer en daarom denk ik dat hij nooit met zijn wenst om op Dyemongo te worden begaven, een conflict had willen veroorzaken. Daarom zou de directe familieleden deze confrontatie niet moeten aangaan en hun ratio de baas te laten worden van hun emoties.

Ik kan mijn voorstellen dat begraven in Nieuw Aurora, misschien te veel van de directe familie gevraagd is, gezien alles wat in het verleden gebeurd is. Als alternatief zouden andere omliggende dorpen zoals Guyaba, Botopasi, Pokigron, Abenaston en Jaw Jaw toestemming kunnen geven om Papa Teteh daar ter aarde te stellen.

Ik vind dat het tijd is dat de EBG zich over haar positie in het binnenland van Suriname gaat bezinnen. Ik maak zelf de fout om in mijn artikel te schrijven over ‘EBG-dorpen’, omdat het ook bij mij heel diep zit. De Marrons die in dorpen wonen waar een EBG-kerk staat, moeten zich realiseren dat ze niet in een EBG-dorp wonen, maar dat ze in een Marrondorp wonen, waar toevallig een EBG-kerk staat. Deze bewustwording is van groot belang om EBG niet meer te zien als de eigenaar van dorpen en de daarbij behorende voorziening, maar dat de EBG-kerk een voorziening is in hun dorp en niet meer dan dat.

Als het EBG-geloof in Nieuw Aurora zich niet zo arrogant en intimiderend had opgesteld en papa Teteh het leven zo zuur had gemaakt, zou er nu geen conflict zijn.

R.R. Lugard

- Advertentie -

7 REACTIES

  1. Ter info,

    Je kan een verzoek indienen om wel begraven te worden op je erf.Dat beslist de kantonrechter.

    Ik weet dat dhr. Roy Wong swie sang )voorganger van de stichting Lobi Makandra’ vorig jaar 2011 begraven is op zijn erf te Santodorp, in Suriname.

    Alfa

  2. Zelf ben ik beleidend EBG’er, maar geen wonder dat die EBG kerken leeglopen ten faveur van de Volle Evangelie.

    Arrogantie leidt nergens toe, ook niet aan de Waterkant.

  3. Het christendom is naar mijn mening geen godsdienst maar een cultuur. Die cultuur en haar belijders hebben genocide gepleegd en plegen dat in principe nog steeds.
    Onder het mom van evangelisatie mensen bekeren en hun cultuur, tradities, familiestructuren ontwrichten is genocide.

    Hele volksstammen zijn geïnfecteerd door dit virus dat ook de kritische faculteiten van haar belijders ernstig aantast. Dat vermeende superioriteitsgevoel dat zo prominent aanwezig is bij mensen als molenaar hier predikend op waternet, is het streven van de meeste verchristelijken.

    Kijk je kritisch naar de christenen, is het stuitend dat ze totaal geen kennis hebben van hun eigen ‘godsdienst’. ze kennen de oorsprong en de evolutie niet.

    Vandaar dat er ook meer kerken zijn dan scholen onder christenen. Voor mij, is een van de slechtste zaken die de mensheid ooit is overkomen deze cultuuruiting.

    Geen enkele andere ‘godsdienst’ heeft in haar naam zovelen naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

  4. Op dit relaas heb ik weinig op aan te merken.

    Ik hoop dat er een bevredigende oplossing gevonden zal worden in het belang van alle betrokken patijen.

  5. Het is toch een schande dat je de overledene niet naar zijn laatste rustplaats gebracht kan worden? Ik ben van mening dat religie zich niet mag bemoeien met het leven van een ander. Bij leven mag je altijd aangeven wat je na je dood wilt. Het is aan de mensen in de Marrondorpen om in te zien dat relegie (in dit geval de EBG) misbruikt van hen maakt. Ze spinnen er garen bij. Hoe meer zieltjes ze winnen hoe hoger de inkomsten. Van enig respect hebben ze geen kaas gegeten.

  6. Ik vind het heel erg jammer dat de EBG kerk nog steeds niet een onderzoek heeft ingesteld omtrent Stanley Abini? Waarom wordt de verantwoordelijke van de EBG kerk niet onder ede verhoord omtrent de waarheid? Waar blijft toch de bemiddelende en verzoenende rol van Carl Breeveld van DOE hij is toch ook een gelovige van de EBG? waarom steken de gezagdragers hun hoofd in het zand en de EBG doet of het is een familiekwestie is? Graag zou ik een reactie willen op deze vragen die mij bezig houden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.