Begrafenisvete: bemiddeling parlementariër vast

25

PARAMARIBO, 5 jan – De vete over de begrafenis van bekeerling Stanley Abini duurt onverminderd voort. Een bemiddelingspoging van parlementariër André Misiekaba is mislukt. Het conflict over de plaats waar de man begraven mag worden blijft zijn geboortedorp bezig houden.

De bewoners van het dorp, Nyun Aurora, in Brokopondo, houden vol dat Abini niet begraven mag worden op een door hemzelf gekozen plak. Dat de rechter de keus als recht erkent, doet er kennelijk niet toe. Dat was al te merken tijdens het hoger beroep. Partijen slingerden over en weer verwensingen naar elkaar. Volgens de weduwe en haar zonen worden zij met de dood bedreigd, omdat ze Abini willen begraven in een zelf gesticht dorp in de buurt van Nyun Aurora.

De bewoners van het oude dorp, die behoren tot de marronstam der Saramaccaners, zijn vierkant tegen. In tegenstelling tot de rechter, vinden zij niet dat iemand maar zelf mag bepalen waar die begraven wordt. Het is of in het geboortedorp of in Paramaribo. Abini overleed bijna twee maanden geleden. “Ik heb geprobeerd de families nader tot elkaar te brengen voor een oplossing”, zegt Misiekaba tegenover de Ware Tijd. Het lukte niet. Misiekaba wil het nog eens proberen.

- Advertentie -

25 REACTIES

  1. Dit incident is voor mij het zoveelste bewijs dat wij hier op/in dit deel van de wereld letterlijk op een tijdbom zitten.

    Alle democratische verhalen, vrijheid van meningsuiting en beleving van Godsdienst ten spijt!

    Als de deze familie al dan niet met de sterke arm gevolg geeft aan de ultieme wil van de overledene hebben wij hier de poppen aan het dansen.

    Een revolverschot was het begin van de 2e wereldoorlog?

  2. De wet op de lijkbezorging is ook al niet juridisch goed geregeld.hoe chaotisch! zucht zucht zucht.!!

  3. In principe mag er overal begraven worden tenzij het bij wet verboden is. Hier spelen echter tradities van deze groep bewoners een zeer belangrijke rol; het wordt dus schipperen tussen deze oertradities en de wens van de nabestaanden.
    Gevoel voor de motivatie van beiden is zeer vereist om tot een aanvaardbare oplossing te komen zodat dit niet uitmond in een voortslepend conflict tussen deze dorpbewoners onderling.

  4. Als de leiding van het land niet luistert naar de rechter wat verwacht je van de bevolking.

  5. Distriktscommissaris spelen en DC zijn zijn twee. Het barst van de incompetentie. Tot op dit moment is die DC een stier zonder ballen gebleken.

    Hij is niet eens bij machte om de regels van Suriname te vertalen/excerceren.

  6. Zo is de cultuur van deze afrikaanse afstammelingen,daarom is het in Afrika zo’n chaos en anarchie, het zit in hun genen.

  7. Hou het salaris van de Granman, Basia’s en Kapiteins in tot nadat de begrafenis vredig heeft plaats gevonden.En bij de eeste de beste grafschennis weer intrekken.

    @detereminist,

    Weet zeker dat je nooit in Afrika bent geweest, je vrouw heeft je zeker voor een Afrikaan verlaten !!!

  8. Ik ben meer dan eens in Afrika geweest en kan de stelling van DETERMINIST alleen maar bevestigen.

  9. Determinist en Zucht het is met jullie genen ook niet veel soeps. Zijn jullie nauw verwant aan elkaar? Gemeenschappelijke ouders zeker, die ook nog broer en zus van elkaar zijn! Inteelt tast het denkvermogen vaak aan, jullie kunnen het niet helpen dat jullie achterlijk zijn.

  10. @Ndjuka Boi,

    Ze kwijnen langzaam weg in het koude kikkerland, zo gefrustreerd zijn ze.
    Ik had het al gezegt, ga de archieven na, zelfs op moeder en vaderdag, kerstdagen en oud en nieuwjaarsdag zitten ze heel wat bullshit te schrijven.
    Hoe eenzaam kan een mens zijn?
    Reageer inhoudelijk of reageer helemaal niet.

    Verder ben ik het met jou eens of anders gezegt, schaf dat hele systeem af.

  11. ndjuka boi,

    Ook ik hen afrikaans negerbloed, dus mi sabi sa mi skrifie. Mi gro na abra broki dus sooma na joe…..nepdjuka

  12. Dat het vonnis, uitgaande van het soeverein centraal gezag van Suriname, niet ten uitvoer gebracht kan worden,
    versterkt alleen maar mijn reacties vanaf 2007 op dit forum. Dit betreffende de rechten op de grond van de in stamverband wonende binnenlandbewoners van Suriname.

    Wat zich nu afspeelt is een uitlokking van een powerplay waarbij de in stamverband levende leiders van het binnenland van Suriname door zo te handelen meer macht naar hun toe proberen te trekken en hierdoor het soeverein gezag van Suriname deels in die gebieden ondergeschikt wordt gemaakt. Dit is ernstig.

    De dreiging van regionalisme of zelfs separatisme wordt
    straks werkelijkheid. Gebieden dus, die de centrale en wettelijke overheid niet meer willen of zullen erkennen!

    Ik ben nog steeds voorstander van de rechten op de grond voor de binnenlandse bewoners van Suriname.Maar als er nu reeds signalen ontstaan waarbij radicalisering van traditioneel geloof de bovenhand dreigt te krijgen, maatschappelijke en sociale ontwikkelingen geremd worden en het wettelijke gezag is Suriname genegeerd wordt, dan vraag ik mij af of het binnenland van Suriname nu al rijp is voor het verkrijgen van die gronden met daarbij het erkennen en behouden van de staat Suriname als geheel.
    Srika

  13. BA ANANSI ja dat klopt en mijn zuster is jou moeder en tevens je grootmoeder ,komt door de inteelt van je grootvader.

  14. STENAF Noord Afrika zuid Afrika oost Afrika en de Sahellanden.moet je ook nog weten wat ik er deed?

  15. Waarom wordt er haast nooit inhoudelijk gereageerd op een artikel?
    De ene heeft het over Afrika de andere over zijn ,wikileak,pain in the ass.

    Weer een bewijs dat de Marrons denken dat zij Suriname en zijn grond bezitten,geen graantje respekt voor de wens van een overledene.

  16. Zolang er geen andere vorm van rechtspreken in suriname is, dan is de rechter de bevoegde instantie die recht doet spreken in Suriname en daar zal iedere surinamer zich aan moeten houden.

  17. Zucht, zie je wel, je bent Achterlijk met een hoofdletter. Het enige wat klopt in je redenering is dat je me gelijk geeft dat jij het produkt bent van inteelt.

  18. Yu gro na abra broki, wel mi gebore in Richard voullaire stratie uit Aukaanse ouders, mi go na schoro en libi te nek mi 18 yari drape.

    Dus sa yu wan leg uit,zuma moro nep ????

  19. Als je tog aan het vertellen bent doe dan goed en kom niet met algemeenheden en wedervragen, jij moest zonodig vertellen dat jer er was.

  20. Yu gro na abra broki, ma mi gebore in wan djari in Richard voullaire stratie uit Aukaanse ouders, go na St. Tarticius schoro, libi te neki mi 18e yari drape.

    Da soema na a moro nep ndjuka?

  21. ik schaam me dood als surinamer. Op de eerste plaats bosnegers hebben geen eeuwen oude tradities. Het zijn gevluchte slaven tijdens de overheersing van de nederlanders. Ze moeten dat bos uit komen want die witte man met zijn zweep die is er niet meer. Integreren in de surinaamse gemeenschap dat moeten ze doen in plaats van hun op te stellen als een aparte bevolkingsgroep. Zolang ze dat niet doen zal er altijd denigrerend en minachtend over ze gedacht en gepraat worden.Aboi no koni a dong.

  22. Mijn reactie van vrijdag 06 januari jl. komt steeds duidelijker naar voren.

    Het is een goed gecalculeerde powerplay tussen het marrongezag ( der Saramaccaners) en de centrale overheid van Suriname.Het gaat mijns inziens om het gezag en beheer over gebieden die de marronbewoners nog niet van de centrale regering van Suriname verkregen hebben.

    De hoofdkapitein zal praten met de president. Maar er liggen twee vonnissen van rechters.
    Moet de president zich hiermee inlaten en zo ja, wat wordt zijn standpunt? Ik ben benieuwd.
    Srika

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.