Grote belangstelling voor ‘Hoe duur was de suiker?’

19

Na het grote succes van ‘CLAUS!’ vorig jaar, presenteerde John Leerdam gisteren de nieuwe voorstelling ‘Hoe duur was de suiker?’ in De Balie Amsterdam. De geënsceneerde lezing met muzikale begeleiding is gebaseerd op de gelijknamige historische roman van Cynthia Mc Leod. Het stuk werd tweemaal opgevoerd en vanwege de grote belangstelling vindt er op 30 juni 2012 een reprise plaats in de Stadsschouwburg Amsterdam.

In de roman van Mc Leod wordt het verhaal verteld van een Joodse plantersfamilie en hun slaven. In de voorstelling wordt gekeken naar de rol van Nederland zowel in de historische slavenhandel als in hedendaagse vormen van slavernij. Muziek, zang en dans voegen elementen toe die het verhaal bij het publiek laten aankomen zonder afbreuk te doen aan de boodschap.

Vandaag (maandag 19 december) vindt er n.a.v. deze voorstelling een debat plaats in De Balie: Slavernij: verleden, heden, toekomst met o.a. Noraly Beyer en Cynthia Mc Cleod. Tijdens het debat staat de volgende vraagstelling centraal: ‘Heeft de huidige Nederlandse samenleving nog een taak/verantwoordelijkheid voor het slavernijverleden en zo ja, welke, of is het gewoon historisch een interessant fenomeen?’ Klik hier voor meer informatie.

- Advertentie -

19 REACTIES

  1. Paraman: Als het waar is wat je beweert, hoe komt het dan dat deze verhalen volle zalen trekken en reprises volgen? En ik zal je wat vertellen: het zijn niet alleen blanken die in de zaal zitten, integendeel!

  2. Blaka bakra,

    Die volle zalen zeggen twee dingen, vooral in het geval van , ‘hoe duur was de suiker’.

    Dat de mensen die nakomelingen zijn van tot slaaf gemaakten nog een lange weg te gaan hebben als het aankomt op mentale bevrijding. En ten tweede dat de mensen die nakomelingen zijn van de slavenmakers zelf ook nog een even lange weg te gaan hebben voor hun mentale bevrijding.

    De laatste groep laaft zich graag aan dergelijke toneelstukken omdat zij zich op die manier toch enigszins trots kan voelen en de eerste groep behaagt de tweede groep graag, vooral als zij zich door dat behagen de illusie kan verschaffen geaccepteerd maar minimaal getolereerd te worden door de dominante cultuur.

    Zie daar de reden voor volle zalen. Mensen behagen graag. Gaat het om de essentie van de materie is het andere koek. Struisvogel politiek derhalve.

    De drang tot behagen uitte zich dan ook in de toekenning van een orde aan de schrijfster van het boek, ‘hoe duur was de suiker’.

    De familie van degene die deze erkenning schonk, heeft een zeer, zeer grote rol gespeeld en mede hun fortuin te danken gehad aan het fenomeen slavernij. Dat maakt het allemaal wel heel erg wrang. Ik vraag me af of je daar dan trots op moet zijn.

    De mentale gesteldheid van de ontvangster daarentegen is dusdanig dat zij dit als een zeer grote eer ervaart. Hele groepen van mensen die lijken op Kodjo, Mentor en present, zijn blij voor de schrijfster, ook dat tekent hun mentale gesteldheid.

    Niet vrij in hun denken maar in de ban van diegene die zij adoreren, geleerd hebben te adoreren.

    Voorwaar ik zeg u. Malcolm had gelijk toen hij vroeg; wie is gevaarlijker, een man met een pistool, of iemand die jouw denken controleert, beheerst en stuurt?

    De toekenning van een orde voor de schrijfster past derhalve in een patroon. De meesten zullen ook volgens dat patroon reageren. Trots op de slagen die ze op hun rug krijgen. Ze merken het niet eens meer.

  3. Ik wens Cyntia heel veel succes.
    Ik vraag mij af, of het zin heeft om te reageren op sommige onzinnige reactie hier op dit forum.Die verhalen aan de verlengde gemenelandsweg die trekken wel veel bezoekers.

  4. Toen onze voorouders zo onvoorbereid naar de stad trokken,hebben ze na enkele dagen verlangt naar de bescherming van de plantage.Want hun was nooit geleerd om voor zichzelf te werken en zelf te zorgen voor eigen eten en drinken.Ook heerste er een tekort aan woningen.Menig van deze mensen hebben op straat geslapen met een knorrende maag.Maar ze hadden geen weg terug omdat hun geld,zuur verdiend in tien jaren,op was.

    Cobie.

  5. Paraman: Als het waar is wat je beweert, hoe komt het dan dat deze verhalen volle zalen trekken en reprises volgen? En ik zal je wat vertellen: het zijn niet alleen blanken die in de zaal zitten, integendeel!
    blaka bakra

    Mensen scheppen nou eenmaal behagen in Indianen verhalen.

  6. @ 6 Paraman: Zullen we dan de rest van alle tori’s over het slavernijverleden dan ook maar als indianenverhalen betitelen? Want daar word ik echt indiaans moe van!

  7. De Afro-Surinamers (eigenlijk negers – niet discriminerend bedoeld)blijven tot in den eeuwigheid slaven. De blanken hebben hen gekerstend en Nederlandse namen gegeven. ze zijn hun Afrikaanse roots verloren door de blanken.Wie houdt de slavernij in stand de Afro zelf

  8. Het bagatelliseren van de slavernij zal nog steeds volle zalen blijven trekken. Zowel bij wit als bij zwart. Het is natuurlijk een trieste zaak. Maar gezien de onuitroeibaarheid van het postkoloniaal syndroom zullen deze praktijken nog wel even doorgaan.

  9. @ 6 Paraman: Zullen we dan de rest van alle tori’s over het slavernijverleden dan ook maar als indianenverhalen betitelen? Want daar word ik echt indiaans moe van!

    » Rapporteer deze reactie, klik hier…

    blaka bakra

    Jij bent rijkelijk laat om nu pas tot dat inzicht te geraken. Jij hebt altijd een vermoeiende indruk op mij gemaakt.

    Yu na wakamang, yu no sabi sidonmang pina!

  10. Bakra, mi e taki bori bori, yu e taki losi losi.

    Volgens mij heb jij er de ballen verstand van. Taki Oransi yere.

  11. @Henk Molenaar
    Ik zou je graag van repliek willen dienen maar dat lijkt me niet erg verstandig. Ik merk dat veel van mijn reacties in een zwart gat verdwijnen en dan is het gewoon zonde van alle tijd en moeite. Misschien schrijf ik niet wat men graag wil horen maar dat geeft niet want ik behoor niet graag tot de eenheidsworst. Af en toe zal ik een reactie posten op een artikel maar reacties op reacties laat ik graag over aan mensen die schrijven wat men graag wil horen. Het ga je goed beste Henk. No hard feelings!

  12. Henk Molenaar,(14)

    Dit is een typische en arrogante reactie. Standaard reactie om een inhoudelijke discussie uit de weg te gaan. Ik heb je nu een tijdje gevolgd en een goede analyse kunnen maken van jouw persoon. Een koloniaal, arrogant mannetje en inhoudelijk niet geremd door enige kennis.

    Ik vind het vrij amusant je reacties te lezen en vooral omdat jij jezelf erg serieus neemt en denkt dat anderen dat ook doen.

    Wellicht kom je in eigen kringen weg met dooddoeners en kijken mensen tegen je op vanwege je intimiderende (bij hen dan) positionering en formulering. Maar geloof me, op een open forum is het lachwekkend.

    Vanuit je geprivilegieerde positie zal jij niet snel een paradigma verschuiving ondergaan. Je tunnelvisie is ook nog eens exemplarisch voor jouw soort mensen.

    jouw agenda hier op dit forum kan ik scharen onder zelfbevrediging. Grappig derhalve.

  13. Bewustwording van eigen waarden en innerlijke
    kracht zal pas tot stand komen wanneer het
    zwart Afrikaanse ras zich richt op zichzelf
    en niet steeds het uiterlijk van een ander ras wil aannemen. Het lijkt wel alsof men ieder ander mensenras wil zijn behalve zichzelf. Door dit gedrag is vooral zwart Afrika tot de bot verdeeld en hebben vreemde rassen daar vrijspel. Het eigen volk wordt
    elke levensruimte ontnomen. Is dit geen zelf haat?
    De waarheid maakt vrij !!!!!!!

    P.S wat betekend het woord (bakra) denk toch
    na.

  14. Beste ik vraag me af: wil je niet zo van die moeilijke woorden gebruiken “paradigma” “geprivilegieerde positie” “exemplarisch voor jouw soort mensen.”

    Ik neem op dit forum helemaal niemand serieus en zeker mij zelf niet. Maar dank dat je de tijd hebt genomen om een grondige analyse van mij te maken. Ik ben vereerd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.