‘Vicepremier wil een ‘Zwarte Piet Is Racisme’ t-shirt’

28

Vicepremier Maxime Verhagen sprak op woensdag 14 december Kno’Ledge Cesare en Quinsy Gario van het project Zwarte Piet Is Racisme. De vicepremier gaf aan het Zwarte Piet Is Racisme T-shirt mooi te vinden. Zelf wou hij een oranje T-shirt hebben om te dragen.

Tijdens het gesprek onthulde Verhagen dat ook hij fel en faliekant tegen racisme en discriminatie is. Toen Kno’Ledge hem vroeg of wij als ouders verantwoordelijk zijn voor wat we onze kinderen aanbieden kon hij dat alleen maar beamen. “Absoluut, ik geef mijn kinderen mee dat ze niet moeten discrimineren.”

“Racisme komt in verschillende vormen maar dat betekent dus dat je racisme moet bestrijden. Ik zie Zwarte Piet niet als racisme,” aldus de vicepremier. Op de vraag of hij zelf ooit Zwarte Piet is genoemd antwoordde hij “Jawel! Toen ik mijzelf geschminkt had als Zwarte Piet.” Kno’Ledge antwoordde hierop “En dat bedoel ik. Ik schmink me niet en ik wordt Zwarte Piet genoemd. Dat is het verschil.”

“Het moment dat we zouden propageren dat Zwarte Piet iets slechts is, dan hebben jullie gelijk. Maar dat propageren we niet. We propageren het juist als onderdeel van het kinderfeest dat we hebben.”
Schoorvoetend gaf de vicepremier daarna wel aan dat iemand de Zwarte Piet toebedelen negatief is. “Als je iemand de Zwarte Piet geeft in die zin, ja.” Ook gaf de vicepremier te kennen de feiten rondom de figuur niet te weten. Toen Gario hem vroeg sinds wanneer Zwarte Piet bij het feest hoort antwoordde hij “Al sla je me dood…”

“Maar als je een gewoon traditioneel feest dat we hier hebben, als je dat gaat afschaffen of bekritiseren, dan krijg je veel meer rumoer. Dan zeggen mensen ‘Waarom moet ik een Amerikaans feest gaan vieren?'”, aldus de vicepremier en minister van Economische Zaken. “Zelfs als we geen Zwarte Piet meer zouden hebben – wat jullie blijkbaar willen – een witte piet, geen piet, laat onverlet dat die Zwarte Piet in de gedachte er altijd bij zal zijn.”
“Juist goed,” antwoordde Gario. Sinds het begin van het project ‘Zwarte Piet is Racisme’ gaat het ook om kennis delen. Keer op keer in interviews en tijdens het debat op Nederland 2 geven Gario en Kno’Ledge aan dat het erom gaat dat mensen juist niet vergeten.

Kno’Ledge noteerde de manier waarop Nederland de tradities van andere landen bekritiseert. “Maar dan heb je het over iemand anders moedwillig pijn doen,” aldus vicepremier Verhagen, “Dat doen we dus niet. Dat zou zo zijn op het moment dat het gekoppeld zou zijn aan dat Zwarte Piet negatief is. Dat je Zwarte Piet mag discrimineren. Dat je niet vriendelijk hoef te zijn. Enzovoorts. Dat is dus helemaal niet zo.”

Vicepremier Verhagen spreekt zichzelf hiermee tegen. Als vader geeft hij aan dat hij het niet erg vindt dat sommige kinderen gekwetst worden. Als politicus geeft hij aan meer over zijn carrière te geven dan een bestuurder te zijn van een rechtvaardig land. Als je tegen racisme en discriminatie bent negeer je niet de feiten voor eigen politieke gewin door bestuurlijk gehoor te geven aan xenofobische geluiden. Nederland kan beter.

- Advertentie -

28 REACTIES

  1. Zwarte Piet verbannen bij Sinterklaasfeest in Canada
    zaterdag 26 november 2011 10:24

    Zwarte Piet is niet welkom bij de Sinterklaasviering in het Canadese New Westminster, vlakbij de stad Vancouver. Na klachten over racisme hebben de organisatoren besloten ‘Black Peter’ uit te bannen op het volksfeest voor Nederlandse Canadezen.

    Niet toegestaan in Canada
    Mijter Sint ook omstreden
    Niet alleen Zwarte Piet heeft last van politieke correctheid. Een paar jaar geleden bleek ook de mijter van Sinterklaas plotseling omstreden omdat er een christelijk kruis op staat.
    Gemeenten willen kruisloze multicultimijter Sinterklaas

    Lees ook de weblog van Liesbeth Wytzes over Zwarte Piet: Koesteren van tradities maakt je nog geen nazi
    Het is de eerste keer sinds 1985 dat Zwarte Piet niet bij het feest zal zijn, schrijft de Vancouver Sun.

    Zwarte Canadezen hadden geklaagd over de aanstaande komst van het hulpje van Sinterklaas, die volgens hen een racistisch stereotype is en daarom beledigend. Sinterklaas arriveert volgende week zaterdag wel gewoon in de haven.

    Zwarte gezichten
    ‘We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ze een punt hebben,’ zegt Sinterklaas-organisator Tako Slump.

    ‘We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn.’

    Achterkamertjes
    Het is onduidelijk wie de goedheilig man nu gaan helpen bij het uitdelen van pepernoten en cadeautjes.

    Zwarte Piet is buiten Nederland omstreden. Sinterklaasvieringen in de Verenigde Staten worden vaak gehouden in achterkamertjes, zodat Zwarte Piet zich niet in het openbaar hoeft te vertonen

    Dit bevestigd weer , dat in andere delen van de wereld , de bewustwording verder gevorderd is m.b.t. dit onderwerp.
    Gelukkig wordt de Taliban van het westen met de neuzen op de feiten gedrukt. Blijkbaar zit de achterlijkheid dienaangaande diep geworteld. Zelf koloniale negers gaan er mee aan de haal , zoals neus en wiki.

  2. Dit is gewoon aanstellerij.Als kind hebben wij niet anders gekend dan Sint met zijn Zwarte Piet.Dat vonden wij heel leuk.Ook de kleintjes van nu vinden het zo geweldig.Als je nu een Piet met een wit(blank) geicht ziet is het niet meer leuk.Die kinderen moeten echt bang worden van Piet’s gezicht.Zwart is strak en daar worden kinderen echt bang van.Denk ook aan de nacht.Die is ook zwart en kinderen zijn bang voor de nacht. Zwarte Piet maakt 5 december altijd spannend, niet de Sint.
    Nee, zonder Piet is het niet leuk.

    Danitia

  3. Als een zwart persoon reacties als aanstellerij en zwarte piet is leuk, post. Dan denk ik dat die persoon toch dringend zijn/haar culturele achtergrond goed moet onderzoeken en daarna zijn /haar reactie moet heroverwegen.Zo lopen er vele van ons rond als verloren zwarte broeders en zusters.

  4. Ik vindt het ook aanstellerij en ik zal ook uitleggen waarom, een deel van die zwarte mensen die klagen over zwarte piet hebben in suriname Sinterklaas feest gevierd en nu vinden ze het discriminerend. we moeten uitkijken dat we ons zelf niet gaan discrimineren want om achter alles discriminatie te zoeken of zien vindt mierenneukerij.Wie weet waar ik een t-Shirt kan bestellen met GMAP??

  5. @ # 5 dat heet bewustwording, of voortschrijdend inzicht…

    Wat een belachelijk standpunt, alsof je nooit van mening mag veranderen omdat je ooit iets gedaan hebt…

    op deze manier zou er nooit iets veranderen in de wereld en zouden wij nog leven als in de middeleeuwen, zou de aarde nog steeds plat zijn en alle negers nog slaven van witte mensen… maar misschien is dat wel jouw ideaal?

  6. het is gewoon racisme want de blanken doen het gewoon weetje en dit is heel lang zo maar onze voorouders wist niet beter.in deze tijd past het niet.weg met zwarte piet.

  7. Ik ben nu in SU en heb Surinaamse kinderen enorm plezier zien hebben bij Sinterklaas feestjes inclusief Zwart Piet.
    Get a life please…. Hou je bezig met belangrijke dingen

  8. Expat, sorry hoor maar zulke onwetende reactie als de jouwe slaan kant nog wal.laten we ophouden over middeleeuwse praktijken wat heeft een kinderfeest met middeleeuwen te maken?
    ik wordt moe van deze onzin discussie sorry.

  9. Ik snap dat mensen moeite hebben met zwarte piet en de reden die zij aanhalen zijn gegrond ook. maar ik maak mij echt niet druk om die gasten.Ik sta boven die gasten die zich uitsloven de zwarte mens belachlijk te maken achterlijker en kleinzieliger kan je niet zijn, jij geeft meer als mens aan wat jou denkniveau is dan dat je denk een ander aan te plakken.

  10. @Henk Molenaar @WikkiLeaks
    Van mij mogen jullie Piet geweldig vinden en beweren dat Sinterklaas ook in Suriname wordt gevierd. Maar ga dan niet lopen mekkeren tegen de admin als ik het heb over Witte Nederlandse pedofielen in Suriname. Vandaag stond er in de krant dat er weer eentje was opgepakt in Cambodja. Die runde daar een kindertehuis en speelde elke dag voor Sinterklaas. Over Piet stond er niks bij.

  11. Maxime Verhagen staat in Nederland bekend als DE RAT. Dit is veelzeggend!
    De mening van een rat m.b.t. ook dit onderwerp, is derhalve totaal niet relevant.

  12. Danitia #3
    “Zwart is strak en daarom worden de kinderen er ECHT BANG van”

    Heel goed maar bedenk dan dat hij ook een pruik van kroeshaar op heeft,dikke rode geschminkte lippen oorbellen in heeft en ook nog dom doet.
    Snap je nou waar het over gaat?
    of nog steeds niet!!!

    Danielle #5

    Ken je deze zin?
    “Met de wetenschap van vandaag had ik dit gisteren NOOIT gedaan”.

    molengek op #9

    in deze discussie ben jij totaal irrelevant”

  13. Dit is pas het begin van een massale bewustwording onder de jonge Zwarte surinaamse en antilliaanse herbreeuwse jongeren

  14. @ Stenaf

    Gezien het feit dat Sinterklaas een Nederlands feest is, lijkt het me vreemd om te stellen dat de inbreng van Nederlanders totaal irrelevant is voor de discussie.

  15. Het zwarte Piet gebeuren in terug te vinden uit de gedachte het kwaad in de mens een zwart uiterlijk te geven. Maar dit kwaad is in de loop der tijden op mensen uit zwart Afrika
    geprojecteert. Met andere woorden bewust het
    kwaad dat in ieder mens leeft op het leven van deze mensen over te dragen.

    Zie hier het diep gewortelde racisme die zijn
    oorsprong vindt uit een verkeerde denkwijze
    In ieder mens is goed en kwaad aanwezig, daar is niets mis mee.Maar je eigen verdervelijke aard op andere levens overdragen dat is
    pas slecht.Je zelf schoon en rein denken en een andere als verderver aanwijzen.Creatie van de zondebok……….denk na.
    De Sint, de Goedheilig man, het goede in de mens en Zwarte Piet, het kwaad, woont in ieder mens.Zij gaan hand in hand en zijn onafscheidelijk. Als je wit of zwart of geel
    ben je eenheid bestaat uit licht en duisternis.Wees dus jezelf dan heeft de wereld rust. Vrede op Aarde !!!!!!!!!

  16. Op bepaalde schilderijen werden Europese huisnegers (dus negers die naar de EU waren gehaald om als bediende / huisknecht te werken bij de rijken thuis) afgebeeld met dezelfde klederdracht als de huidige Zwarte Piet. En daar komt de Zwarte Piet vandaan. Zelf weet ik jammer genoeg niet welke schilder dit is geweest, maar je hebt / had bepaalde zaakjes in Nederland die dit soort kunst verkopen / verkochten. Dus het is volkomen terecht als men onwetend roept dat Zwarte Piet rascstich is.

  17. De vice premier spreekt met twee tongen Het is daarom niet te verwachten dat het fenomeen ”Zwarte Piet” tot het verleden zal behoren.

    Belangrijk is dat de zwarte mens boven dit alles behoort te staan. Als zwarte mens, behoor je in jezelf te geloven en trots te zijn op wie je bent en wat je in de ogen van een ander bent.

    Laat geen minderwaardigheidsgevoelens bij jezelf toe of laat je dit ook niet aanpraten.

    De burgerrechtenactivisten in de VS van de jaren vijftig en zestig hadden niet voor niets de uitspraak of leus ,, Say it Loud i’m black and i’m proud” . Wees hiervan doordrongen !!

    Racime is een kwestie van opzettelijke achterstelling ten voordele van de racist. Dit ban je uit de gedachten van een racist niet uit. Die is er op uit om je pijn te doen en dat wil hij in principe graag zien om zichzelf te verheerlijken en zichzelf als superieur te bevestigen. Dit bij de gratie van wat je wellicht als ”minder machtige zwarte” zelf toelaat

    Het is pijnlijk te beseffen hoe sommige zwarte mensen in hun verweer over hun beleving van hun zwart zijn, zichzelf nog belachelijker maken en aan frustraties ten onder door gaan.

    De blanke is in principe onderdrukker, die hoef je niet te overtuigen wat onderdrukking inhoudt en hoe het als zwarte aanvoelt, hij weet dit echt wel.

  18. Tell Me:

    “De blanke is in principe onderdrukker”

    Ach als je er deze mening op na houdt, komt het nooit goed met. Volgens mij is er op hele Afrikaanse continent oorlog, dictatuur, armoede, onderdrukking en (stammen) geweld.

    Dus wie is er op dit continent “in principe” de onderdrukker?

    Graag een logische verklaring hiervoor van jou…..

  19. Boni Tula / Sabimang : “Dit is pas het begin van een massale bewustwording onder de jonge Zwarte surinaamse en antilliaanse herbreeuwse jongeren”

    Beste Boni/Tula/Sabimang. Deze week de uitslag van een onderzoek dat bij de helft van de Antillaanse – en Afro Surinaamse gezinnen in Nederland de vader nergens is te bekennen. En dat de moeder er dus bij de opvoeding van haar kinderen er helemaal alleen voor staat.

    Denk je dat DAAR de bewustwording van de jonge zwarte Surinaamse en Antiliaanse jongeren niet zou moeten beginnen? In plaats van je energie te verspillen aan Zwarte Piet????

  20. Dus wie is er op dit continent “in principe” de onderdrukker?

    Graag een logische verklaring hiervoor van jou…..
    Henk Molenaar
    Molentje doe niet zo onwetend.

    Ooit gehoord van “verdeel- en heers politiek?”

    Hoe kan ik dat volk verdeeld houden om zodoende goedkoop aan die grondstoffen te komen?

  21. @24 Beste Henk,

    ~ De blanke is ‘in principe onderdrukker’~
    Met deze stellingname, wat naar mijn mening voor de hand ligt,heb ik willen aangeven, dat het antwoord voor de individuele zwarte mens verscholen ligt in het psychologisch denkproces van de zwarte individuele mens zelf zodat er anders met het fenomeen Sint en Piet kan worden omgegaan.Maar ook in het algemeen hoe men naar de blanke kijkt en wellicht zichzelf daarbij tekort doet of schaadt.

    Een logische verklaring moet kortweg gezocht worden in de psychologische complexiteit bij de vorming van de eigen (zwarte) identiteit waarvan o.a opvoeding /adaptatie/ sociale omgang, normen en waarden deel uitmaken

    In essentie bekijk ik het mechanisme van de onderdrukking door de blanke suprematie vanuit de achtergrond van een veel breder perspectief, wat gemaakt heeft dat de individuele zwarte mens zichzelf niet meer kent.De Identiteitsvorming is medebeinvloed
    en als het ware bepaald vanuit de perceptie van de blanke alsook door het principe van verdeel en heers. De blanke heeft zich daarbij vanuit arrogantie danook strategisch gepositioneerd.

    Opvoedkundig worden kinderen bijvoorbaat gevoed met meer invloeden en opvattingen van buitenaf en staan in feite niet kritisch tegenover wat er op hun afkomt. Zie daar de rolverdeling bij de relatie van sint en de ondergeschikte zwarte piet als voorbode van het sluipend kwaad bij de ontwikkeling van de eigen (zwarte)identiteit.

    Voor de volwassen echter de constatering dat in sociaal/ economisch, maatschappelijk en emotioneel opzicht de invloeden van de blanke heerschappij wel degelijk voelbaar zijn. Achterstand en achterstelling maakt dat de zwarte mens vanwege zijn kleur is gaan behoren tot een groep van klagers uit de dwingelandjes die niet gehoord worden door de blanke.

    De zwarte mens wordt systematisch onderdrukt en is door de eeuwen heen verworden tot slechts een jaknikker van de blanke superieur. De zwarte voelt zich danook mindermachtig maar zit per slot van rekening met een minderwaardigheidscomplex.

    Door de eeuwen heen heeft de blanke overal en altijd zijn stempel in de wereld willen drukken door zichzelf als superieur ras te zien en de andere rassen als inferieur te beschouwen.Blanke wetenschappers beweerden en pretendeerden vanuit de verschillen in vorm en inhoud van een blanke danwel een zwarte mensenschedel, hun inteligentie als supermenselijk ras daaraan te ontlenen.
    Met deze pretentie heeft men getracht op velerlei wijze de zwarte te onderdrukken en hun gevoel van eigenwaarde te ontnemen. Niet goedschiks danwel kwaadschiks. Noem op slavernij, burgerrechten, indoctrinatie.

    Het is niet verwonderlijk dat de zwarte vandaag de dag moet opbotsen tegen de vooringenomen houding van de blanke, die meent zich superieur te stellen boven alles wat niet blank is. Hebben zwarten dit aan zichzelf te danken omdat ze naast hun rationele kijk op zaken, beter en ook meer emotioneel zijn ontwikkeld. Het zet je wel aan het denken of het voor de dwingelandjes ooit anders zal worden.

  22. Zwarte Piet moet blijven!!! Door Jet Nijhuis

    Er is ophef over de rol van zwarte Piet. Kranten schrijven er over en in televisieprogramma’s wordt er over gediscussieerd. Hij zou een voorbeeld van discriminatie en racisme zijn. De blanke Sint is de baas en zwarte piet moet het zware werk opknappen. Wordt het geen tijd om de rollen om te draaien, nu ook de ‘negerzoenen’ uit de schappen zijn verdwenen? Weg met de slavernij!

    Misschien is het handig om iets meer te weten over de oorsprong en de geschiedenis van het Sinterklaasfeest. Zoals alle jaarfeesten heeft ook deze een voorchristelijke en een christelijke geschiedenis.

    De Germanen noemden hun oppergod Odin. Nu had hij meer den 72 namen en wij kennen hem meestal onder de naam Wodan. Woensdag is naar Wodan genoemd. Hij reed op een snel, achtbenig paard Sleipnir, door de lucht. Hij, de goede Odin had de mensen de taal gegeven. Hij was immers heer van de lucht die ook door de longen stroomt.
    Behalve de spraak had hij ook de taal gegeven. De mondelinge taal en de schriftelijke. De runen waren heilige letters die veel kracht hadden. Wie deze runen in zijn zwaard kerfde was verzekerd van een goede overwinning in de strijd. Odins zonen, Balder bijvoorbeeld en Frey waren vruchtbaarheidsgoden. Zij hadden de taak met zon en regen voor een voorspoedige oogst te zorgen.
    In de wintertijd riepen de Germanen met offers en feesten hun goden aan om hen gunstig te stemmen. De kwade geesten werden met vuren verjaagd. Zo zou de vruchtbaarheid ook voor het volgende jaar gewaarborgd zijn.

    Toen vanuit het zuiden eeuwen later de monniken in onze streken kwamen,
    vertelden zij verhalen over de heilige Nicolaas die in de 3de eeuw na Chr.bisschop was geweest van Myra. Verhalen over grote wonderen. Hij had zeelieden gered in een zware storm, kinderen tot leven gewekt en huwbare meisjes met goudstukken aan een bruidschat geholpen.

    De bewoners van Noord-West Europa smulden van deze verhalen en vermengden het feest van zijn verjaardag met de feesten in de joeltijd.
    Zij herkenden in deze goedheiligman hun eigen oppergod Odin. Met een grote
    vanzelfsprekendheid werden beiden tegelijk vereerd.
    Het godendom van de Germanen verdween om plaats te maken voor de christelijke god. Ook Odins naam werd niet meer genoemd. Alleen in de namen van de dagen leven zij nog voort. Dit in tegenstelling tot de naam van Sint Nicolaas die ongekend populair werd.
    In de 12de eeuw was zijn populariteit zo groot dat hij in één adem werd genoemd met Jezus en Maria. Het Sint Nicolaasfeest was in die tijd een feest voor volwassenen. Pas in de 19de eeuw werd het een kinderfeest.
    Sint Nicolaas werd beschermer van de zeelieden, vanwege zijn wonderbaarlijke
    redding. Amsterdam met zijn zeehaven staat nog steeds onder zijn bescherming. Talloos zijn de Nicolaaskerken in de havensteden.

    Ook de huwbare meisjes vroegen hem om steun en hulp. Hij had immers ooit drie meisjes aan een bruidschat geholpen? Lange tijd is het zelfs gewoonte geweest om op 5 december te trouwen. Men hoopte op de zegen voor geluk en vruchtbaarheid in de wintertijd, zoals lang geleden de Germanen in deze tijd Odin om vruchtbaarheid voor het volgende jaar smeekten.
    Wel eens naar de afbeelding op een speculaaspop gekeken? Tegenwoordig is het
    vaak een molentje, maar vroeger was het een vrouw en een man. Het waren ‘vrijers”. Naast het eten van speculaasjes kennen we rondom het Sinterklaasfeest nog meer gebruiken.
    De chocolade- en banketletters herinneren aan de runen van Odin. Ook de gewoonte om met Sinterklaas gedichten te maken heeft een Germaanse herkomst. De goden gaven de mensen namelijk de taal in de vorm van poezie.
    Het paard is ook een Germaanse erfenis. Het paard Sleipnir van Odin had acht
    benen. Die zijn inmiddels gereduceerd tot vier, maar Sinterklaas rijdt zoals Odin door de lucht, hoog op de daken.

    Sinterklaas draagt mijter en tabberd, zoals de bisschop in de christelijke kerk. Ook het boek waarin goed en kwaad staat beschreven, komt uit de christelijke traditie. De bijbel was de leidraad voor een goed leven. Wie ervan af week, deed kwaad. De gouden munten zijn overgebleven uit het verhaal van de drie zakjes munten die Nicolaas gaf aan de drie huwbare meisjes.

    Zwarte Piet kennen we pas sinds de 19de eeuw. Voor die tijd trad Sint alleen op
    of werd hij vergezeld door de duivel. Deze was in de Middeleeuwen niet alleen
    vertegenwoordiger van het kwaad, maar ook een grappenmaker. Naast de statige Sint zien we nu nog de pieten allerlei kwajongensstreken uithalen.
    De duivel die de boel op stelten zet kennen we ook uit de Middeleeuwse kerstspelen.

    Behalve een historische hebben gebruiken en personages ook een symbolische
    betekenis. De dualiteit van goed en kwaad noemen we duivel en engel, zwarte piet en sinterklaas. Goed en kwaad zien we in allerlei vermommingen om ons heen en kennen ze in onszelf. De omo-witte man kan de roetzwartste ziel hebben en omgekeerd. Ras en huidskleur hebben daar niets mee te maken.
    Wie deze andere lagen van de werkelijkheid niet ziet, kan denken dat zwarte Piet een neger is en dat het Sinterklaasfeest een verwijzing is naar onderdrukking en slavernij. Wie deze andere betekenis wél ziet kan van zwarte piet leren hoe we om kunnen gaan met de donkere kant in de ander en onszelf. Piet houdt ons in zijn rijmpjes een spiegel voor. Hij benoemt onze minder goede kanten die we van onszelf niet kennen of liever niet willen zien. En dat doet hij met humor, met lichtheid.
    Is dat niet een les? Voor mij is het een les om het kwaad te bestrijden door in het licht te blijven staan.
    En als we de pijn van onze gekleurde medemens weg kunnen nemen door van
    zwarte piet een groene piet te maken? Van mij mag het.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.