“Alleen met Afro-Surinamer gaat het bergafwaarts”

59

PARAMARIBO, 2 sep – “Alleen met Afro-Surinamers gaat het bergafwaarts in het onderwijs.” Dit stelt parlementariër Ronnie Asabina (A Combinatie/Bep). Het is een voorlopige conclusie, gebaseerd op praktijkervaring. Asabina wil daarom een heus onderzoek naar het onderwijs in ‘kansarme wijken.’ Het zijn de wijken waar vooral Afro-Surinamers wonen.

Op een of andere manier moet er een link bestaan. Hindoestanen, Javanen en Chinezen doen het immers beter op school. “Er moet een diepgaand onderzoek komen in kansarme wijken, waar voornamelijk Afro-Surinamers wonen”, zei Asabina in het parlement. Opmerkelijk genoeg werd hij niet tegen gesproken. Tenzij er stiekem anders gedacht wordt, overheerst dus kamerbreed het besef dat Asabina minstens een tere snaar raakt.

Er kwam hooguit wat ondersteuning van oppositieleden. Shailendra Girjasingh stelde voor community scholen op te zetten. Die zijn meer leerling- dan leerstofgericht. Je moet dan wel al weten wat er precies scheelt. Vandaar dan ook Asabina’s pleidooi voor een onderzoek. Hij heeft ook graag dat het binnenland wordt meegenomen. Ook daar wordt slecht gescoord. Asabina vermoedt dat daar niet alleen het onderwijsmilieu speelt. In Brokopondo staat een hypermodern schoolgebouw, maar de prestaties zijn ondermaats.

- Advertentie -

59 REACTIES

  1. Meneer Asabina de partij bij uitstek van de Afro-Surinamers NPS viert zijn 65ste verjaardag.

    Volgens deze partij gaan ze de strijd aanbinden tegen politieke inflatie. Het is zowat het heiligste bij de viering van het vijf en zestig jarig bestaan.

    Anno 2011 weten we meer over het lot van de Afro-Surinamers, ze doen het slecht op school, bevolken voor 90% de gevangenissen, behoren in meerderheid tot de armen in Suriname en bezitten het minste grond.

    Nu mogen de Afro-Surinamers zich afvragen wat deze 65 jarige partij precies voor ze heeft betekend. Ze zijn in ieder geval niet beter van geworden.

  2. Asabina moet zijn ogen niet sluiten voor het verleden.Het zijn meestal djoeka’s die in de door hem genoemde wijken wonen.In de jaren zestig kwam J.A Pengel met het voorstel om de binnenland bewoners samen te brengen op één plaats waardoor het makkelijker zou worden om hun van onderwijs, elektriciteit,gezondheidszorg enz.te voorzien.Heden zou,indien dit voorstel was aangenomen,al een kleine stad van djoeka’s zijn ontstaan.Ze hoefden dan niet naar Par’bo’om in achter stands wijken te wonen.Maar de huidige koning van de eilanden staat[Drie tabiki] was een felle tegenstander van.Dus stond er niets op dan onderwijzers en diesel te sturen.Er is geen studie nodig dat de mensen nu gewoon zijn om alles te krijgen van gran lantie.Waarom dan leren?

    Cobie.

  3. één van de redenen zijn,dat de sme-ers van afrikaans afkomst(ex-slaven nakomelingen) in het algemeen de ned.taal niet kundig zijn..

    ze moeten het af leren om de hele dag taki-takie te praten en verder niks doen met het leerstof op school in de vrije tijd.,de school is immers een begeleidend orgaan en je moet je zelf verder bekwamen..

    naast de school moeten ze ook de bibliotheek bezoeken en boeken lezen vooral heel veel lezen,goed voor het algemeen ontwikkeling niveau..

    de ouders,zover ze er zijn,moeten veel heel veel aandacht aan die kinderen schenken noties nemen leren en begeleiden en niet alleen aan zich zelf denken..

    vooral de vaders,zijn verplicht om op te komen voor hun nageslacht en niet alleen her en der kinderen maken,hard weglopen..dat is laf zijn..

    vooral de moeders moeten gedwongen worden om hun benen stijf te houden en niet alladol kinderen baren en niet weten wie de vader is..

    je zou als regering moeten verplichten alle vrouw die buiten-echtelijk kinderen baren de man die het veroorzaakt heeft het kind te onderhouden,door onmiddellijke inhouding van zijn loon en aan de moeder afstaan..

    gewoon bij wet vast leggen en geen gedonder..

    maar ja,,,wie welke ongeschoolde ongeletterde parlementariër/minis-ter durft zoéén voorstel te doen in het parlement..

    er wordt zoveel gesproken in sme,maar konkreet gebeurt en niks..

    hele lantie-apparaat is een takie-takie baká-wajó luilaken samen scholings, werkverschaffings bijeenkomst,, iedere dag van het jaar..,totaal onproductief verloren geld van de belasting betaler..

    neem maar die opperhoofd,ligt te luieren in het binnenland in een hangmaat en doet niks..die niet-eens weetwat te doen met zijn functie..
    kan de mini-ter van onderwijs zoéén stuk niet schrijven aan de samen leving of heeft hij de kennis niet..

  4. Het heeft wel heel erg lang geduurd voor men dit heikele onderwerp tot een discussiepunt durft te maken. Dit is niets nieuws, moeten wij deze oorzaak niet zoeken in de vaak gebrekkige samenstelling – met alle respect -van deze gezinnen. Mij dunk komt dit overwegend voor in gebroken gezinnen. De moeder staat er vaak helemaal alleen voor, in dit soort situaties. Wat vele van ons niet willen weten is dat er bij veel afro-surinaamse mannen, het verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt. Veel vrouwen en kinderen willen hebben, maar verzorgen willen zij niet. Of zeggen dat het kind niet van hun is. Wel weet ik, dit probleem is geen kattepis. Want er zijn legio oorzaken die hiertoe leiden. Ook de scholing van de ouders, vaak weinig of zeer gebrekkig, speelt een rol. Slecht betaalde banen de huisvesting vaak de kinderen aan hun lot overgelaten. Wel hoop ik dat er een club van wijze mannen samengesteld kan worden om een goede oplossing hierin te brengen. Maar, wij zijn er nog lang niet, met een goede wil zal het wel moeten lukken!

    Parbol

  5. Durf!

    Je moet durf hebben om dit te zeggen. Maar wat waar is, is waar! Toch willen we de beste baantjes bij de overheid. Zij die op mij lijken moeten hier aanstoot aan nemen en naar de schoolbanken worden gesweept.

    Vorig jaar, bij aanvang universiteitsjaar A.deKom, verscheen er een foto op dit medium.
    Iets meer dan 20 nieuwe leerlingen waaronder slechts 1 die op mij lijkt. De rest was Hindustaan, Javaan of Chinees.

    Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar dat aantal is te klein vergeleken bij de mooie banen die op te rapen zijn. Doen, want in de zakenwereld doen we met slechts 2% mee. We blijven achter en kunnen niemand anders de schuld geven dan ons zelf. O wee als er iemand de schuld aan de slavernij durft te geven. Die zal het LO niet gehaald hebben.

  6. Het zou werkelijk te ver voeren om hier aan te geven welke de daadwerkelijke bottlenecks zijn.

    Vanuit bepaalde hoek wordt/werd het zelfs gestimuleerd.

    Kijk maar naar de recente struktuur van de verschillende ministeries.

    Gelukkig heeft Bouta op de rem getrapt.

    Het “zij die op mij lijken fenomeen speelt ook een grote rol”.

  7. Oorzaak is simpel. Veel gebroken gezinnen bij de Afro Surinamers. Vaders die hun verantwoordelijkheid niet nemen en moeder en kinderen aan hun lot overlaten.

    Zelfs in Nederland zie je amper complete Afro-Surinaamse gezinnen op straat. Wel tienermeisjes met 2 tot 3 kids.

    Er zal dus een mentaliteit en cultuur verandering moeten plaatsvinden waarbij het gezin centraal moet staan. En dan geen gezeur meer over slavernij verleden graag.

    Feiten zijn feiten.

  8. Oud nieuws me boi dit weet ik al jaren ik wordt hier kwalijk genomen als de vinger op de zere plek leg,assibina moet laten onderzoeken vanaf wanneer deze slechte resultaten zijn begonnen.

  9. kijk maar naar de nps wat hun voorzitter allemaal loopt te verkondigen in plaats dat hij samen probeerd het land op te bouwen kraakt hij alles van deze regering af niet dat deze regering fout loos is maar ze doen wel wat maar niets is goed in de ogen van deze man, jammer want hij weet veel en kan veel maar hij doet het niet, dus ik zeg kom op afro surinamers doe wat zo dat wij met z,n allen dit land naar grotere hoogte brengen.god bless you all.

  10. Alleen met Afro-Surinamers gaat het bergafwaarts in het onderwijs.” Dit stelt parlementariër Ronnie Asabina . Het is een voorlopige conclusie, gebaseerd op praktijkervaring.

    Zij worden nú pas goed wakker ! Terwijl wij al langer door hebben; Blakamangs é poring gie-ing srefie….dat is al een paar jaar zo. Zij weten niet wat waarde en normen zijn. Het ergste is; dát het óók zo besmettelijk is. Andere bevolkings groepen nemen die houding óók over !!!!! Dus het probleem is,inwezen nog groter ! Het één Mentaliteit kwestie. Moet zijn volgens mij Mentali-TIJD, aLs je begrijpt wat ik met Tijd bedoel……..you know.En in Suriname van nú, hebben dé ouderen géén voorbeeld functie !!!!!

    Groet,ram,ram,goeda hafies (veel wijsheid)

  11. Het is allemaal de schuld van de NPS.Ze hebben de kansarmen altijd gebruikt als stemvee.Hun achterban werd niet gestimuleerd om aan bezitsvorming te doen.Het volk werd niet aangespoord om gronden aan te vragen. Als men een aanvraag deed werd men tegengewerkt.De mensen kregen geen adviezen op het gebied van onderwijs,huiswerkbegeleiding,enz. Groenjarie was voor feesten en grote sexpartijen.Op het arme volk werd neergekeken.Het volk werd dom gehouden.Men organiseerde geen huiswerkbegeleiding voor de achterban.En het zijn steeds weer dezelfde mensen die het in de partij voor het zeggen hebben.Mensen in de partij die kansen zagen voor het arme
    volk om het volk te verheffen werden totaal geboycot.De NPS is een vloek voor haar achterban.

  12. Asabina lijk op een NPS man met zijn gezegdes.
    Deze dinges zijn die dinges die NPS zegt.
    NPS heben altijd die zelfde verminderwaardigheid complex.
    Dat roep ik nou die kraboe mentaliteit van NPS.

  13. Asabina ligt het aan het onderwijs of ligt het aan de mensen zelf. Onderzoek dat eerst voor je de vinger wijst naar anderen.

  14. Mij gaat het niet echt voor de wind, maar ook niet bergafwaarts. Het leven is van moedersschoot af aan, “pompen of verzuipen”.
    Wat mij betreft zal wie niet werkt ook niet eten!

  15. negre lobi soso prisiri,
    loop voor het gemak in de stad langs krasje in de middag uren dan zie je dat 99% van schoolkinderen die slenteren in de stad alleen maar creolen zijn.Als je langs de markt loopt of rij in de vroege ochtend uren dan zie 99% alleen maar hindoestanen die hun goederen aan de man brengen die creool slaapt of is aan het feesten tegen die tijd, wat mij ook opviel laatst toen ik op vakantie was zijn de haitianen die hun grong nyan aan de man brengen. negre lesi.

  16. Als we weten dat we over 10 jaar stratenmakers, huizenbouwers, landbouwers, medisch personeel enz.enz.enz nodig hebben, waarom stemmen we de scholen daar niet op af???

    Zo kun je ervoor zorgen dat de jongeren aan een baan komen en geen externe arbeiders hoeven geimporteerd te worden.

  17. Als je als regering niet durft om een gezin een stukje grond te geven om een waardig huis op te bouwen, dan zal het zeker niet goed gaan op school. je kant geen huiswerk maken in een krot met dekzeil te sunnypoint ..
    Denk ook aan die getraumatiseerde kinderen…

  18. Asabina behoort tot de groep Surinamers die is blijven steken in het oude denken,dat etnisch gericht is.Wij Surinamers moeten nou eindelijk een keer gaan denken in natie vorming,anders zullen wij het nooit redden.

  19. Het is makkelijk de schuld te geven aan de slavernij wat bijna 300 honderd jaar geleden plaatsvond. Een perfecte smoesje om alle gebrekken te camoufleren binnen dit groep. Hindoestanen zijn ook zwaar onderdrukt geweest door Engelsen en Hollanders, ik heb ze nooit horen klagen.

    Ik zou zeggen afstammelingen van de slavernij word eindelijk eens een keertje wakker. Blijft niet nostalgisch, hangen in de slavernijverleden maar denkt vooruit, ouders voedt je kinderen goed op, laat ze niet aan hun eigen lot over en als je niet voor ze kan zorgen en een goede toekomst aan kan bieden, neem ze dan niet. Leer ze dat werken en scholing geen slavernij is maar dat het goed is voor hun ontwikkeling en van het land.

  20. Zolang de kaaiman een andere mening toegedaan blijft heeft het geen zin om hierover te delibereren en resoluties aannemen ten unste van toevallige overstekers.

  21. Het onderwijs in Suriname moet compleet hervormd worden, scholieren moeten ’s ochtends vanaf 08.00u tot in de namiddag 17.00u in de schoolbanken zitten en intensief onderwezen worden en niet de rare schooltijden hanteren van nu.

    tevens de dienstplicht herinvoeren is een must, het creert orde en tucht en houd met name de mannelijke jongeren van straat, tevens leren deze unieke vaardigheden…een noodzaak in een samenleving met een hoge criminaliteit en grote onveiligheidsgevoel!

  22. Dus als ik de bovenstaande goed lees en begrijp, mag ik dan concluderen dat de Afro surinamers een land ook niet kan regeren zoals nu! Zie ook elders waar een neger zit in welk land dan ook gaat nooit goed! Of niet soms ronny asabina??

    Ehh!! Ronny Asabina? wat doe jij dan in de regering?/ Funtioneer je wel naar behoren?? Jij bent ook een Afro Surinamer!! en die hele gang van Bouta!! Dus het zal ook nooit goed gaan! Je kunt zelf niet eens een spijker timmeren en je droomt van een paleis!! ga toch bananen en cassave of dobru doewa
    planten man!

  23. Ik zag net een stoot jonge zwarte vrouwen in de laadbak van een pick-up voor Energie met luide muziek op de vroege zondagmorgen zo goor en vulgair mogelijk tegen elkaar aan hossen.

    En dat gespuis wil morgen dit land overnemen.

    Wij moeten onze grote mond gewoon dicht houden, stelletje ongeregeld.

  24. Opvallend, terwijl ” we” 15 jaar een Afro-Surinamer als President hebben gehad……die ene met die 10 schone vingers (omdat ie nog nooit wat heeft uitgevoerd)

  25. Paramanpinto,
    Jij bent dubbelhartig me boi een hele grote huichelaar ben jij.Die gespuis die mede door jou nu aan de macht zijn in Suriname daar rep jij met geen woord over, kijk naar jou president een sportinstructeur met militaire opleiding is nu jou president. Na 25 feb 1980 is Suriname in een stroomversnelling van moreel verval terecht gekomen daar licht het probleem van deze hele ellende, want voor 1980 waren de school prestatie beter en het onderwijs niveau was hoger dat van nu.
    Zolang die negers de boosdoener als hun profeet zien zolang zullen jullie de paarden achter de wagen spannen.Surinamers zijn heel slecht in het noteren van zaken.Hier in nederland staat alles op papier je kan makkelijk het hoe en waarom opzoeken en met een oplossing komen . En dit nog Surinamers En vooral creolen hebben een probleem wanneer je ze een spiegel voor houd, het zit in hun bloed om gelijk in de aanval te gaan ze hebben vaak hele lange tenen.

  26. Beste Paraman,

    Ik ben het weer met je eens. Dat wordt vervelend.

    Creolen moeten begrijpen dat ‘easy money’ niet bestaat. Creolen zien vaak een levenslange carriere in de bijstand als hoogst haalbare.

    Voor elke cent moet je werken, studeren, je best doen. Creoolse vrouwen moeten het macho gedrag van Creoolse mannen niet accepteren. De vrouwen gaan er al vanuit dat de vaders niet voor hun kinderen gaan zorgen.
    In elke land en elk continent ter wereld vormen de Creolen de onderlaag van de maatschappij. Het is hard maar waar.

    Door een totaal gebrek aan ambitie. Terwijl Creoolse jongeren in Nederland meer in gangsta kleding op straat slenteren en afglijden, zie je Chinese, Javaanse en Hindoestaanse jongen en meiskes op school hun best doen.
    De Creoolse meisjes met vaak zeer ordinair gedrag op zeer jonge leeftijd zie je ook niet op school Ze zetten de traditie voort met een carriere in de bijstand net als hun ouders. 3 kinderen van 4 vaders op hun 20ste. En op hij 30ste oma. Ik zie het overal om mij heen in Nederland.

  27. De surinaamse vrouw wordt onderdrukt. Meer rechten voor de vrouw. Cursussen voor meisjes en vrouwen om hen te laten zien dat ze niet afhankelijk hoven te zijn van een man.
    De basis om het gezin naar naar een hogere niveau te tillen.

  28. Actueel voorbeeld: waar gebeurd.

    Al tijdenlang staat er hangjongeren bij mij moeder voor de deur. ( Creolen). Tot diep in de nacht, harde muziek, troep op straat em lekker stoned zijn. Bijna zelfde situatie als in Suriname…. Komen ook pas om 01.00 hun bed uit.

    Moeder belt mij ten einde raad. Ik er naar toe. Probeer in gesprek te raken. Ik vraag”:”Hebben jullie nou echt niet anders te doen dan de hele dag rond te hangen en mensen lastig te vallen. Moeten jullie morgen niet aan het werk of zo””

    Antwoord van Rasta met bloeddoorlopen ogen van de dope: “Werken meneer, wat een onzin, wij laten anderen voor ons werken. Dat is toch veel relaxter”

    Hij zei het zonder schaamte.

    En dat de verwijten. “U houdt net van negers zeker”

    Dat mijn halve familie uit Surinamers bestaat die wel hard werken meld ik hem maar niet. Vergeefse moeite voor weer een verloren generatie

  29. Ik denk dat Asabina citeert uit de boeken van Julian With. Alleen geeft With in zijn boeken aan waar het omslagpunt ligt. Dat mis ik in het betoog van Asabina.
    Hij wil een onderzoek naar de oorzaak. Dus: weer een commissie. Met het vingertje naar anderen wijzen heeft geen enkele zin. Het is een sociaal-maatschappeljk probleem, door de eeuwen heen. Als je ouders al niet kunt overtuigen dat scholing voor hun kinderen belangrijk is, heeft praten weinig zin.
    In het boek “Waarom wij het niet redden” geeft With ondubbelzinnig aan waar volgens hem het probleem ligt. En daar kun je het mee eens zijn of niet.

  30. cowboy lonny brijnswijk durfde aan te kaarten dat het leeuwendeel van Santo boma..

    ,,het komt niet meer goed” zegt de with!!

    asabina luidt de noodklok!!!

    wie is de volgende die roepen gaat,….Amofo van huisvesting???

  31. Ook in de Bijlmer zie je dit, Afro-Surinaamse jongeren doen het ook in nederland niet goed. Heeft volgensmij gewoon met de opvoeding te maken, als je van huis uit je kinderen niet bijbrengt dat scholing heel belangerijk is om te slagen in de maatschappij dan wordt het een lastig verhaal!!

  32. @Paraman #25

    Waren ze opweg naar een NDP meeting in het OCER?

    Of was het gewoon éémn van je n.tte dromen in je kamertje 3 hoog achter in de Pijp??

  33. Volgens de volkstelling van 2004 was 32,4 % van de Surinaamse bevolking Afro-Surinaams.

    Stel dat het met 100% van deze groep bergafwaarts gaat (wat niet zo is) dan gaat het met 67,6 % van de bevolking de goede kant op.

    Zelfs een pessimist die bij het zien van een half glas water, zegt dat het glas voor de helft leeg is, mag dan niet ontevreden zijn want in dit geval ziet de optimist dat het glas voor meer dan de helft gevuld is.

    Na dit wel heel erg generaliserend bericht hoeven we ons als optimisten, geen zorgen meer te maken over de toekomst van de Surinaamse bevolking want zo kort na het verkrijgen van de onafhankelijkheid gaat het al met het grootste deel van de bevolking immers de goede kant op.

    Als men het probleem niet een beetje genuanceerder benadert, zorgt dit bericht niet voor een oplossing van het probleem, ik ben bang dat het probleem door dit soort berichten en boodschappen alleen maar vergroot zal worden. Als mensen gaan geloven dat ze gedoemd zijn te mislukken, waarom zouden ze zich dan nog inspannen? Als onderwijzers denken dat bepaalde bevolkingsgroepen altijd mislukken, waarom zouden ze zich dan inspannen om kinderen uit die groep les te geven?

    Toen ik op de mulo zat (Calor school aan de dr. S. Redmondstraat) heeft een juf, haar naam is mij bijgebleven, onze klas verdeeld in een domme rij en een knappe rij, in de knappe rij zaten de meisjes, in de domme rij de jongens. Dat jaar zijn alle meisjes, maar slechts één jongen uit onze klas, overgegaan. Zijn ouders hadden (toevallig?) een heel grote handelszaak in Paramaribo. Zoals het bericht gebracht is zou het makkelijk ertoe kunnen leiden dat de ‘domme rijen’ van de toekomst vooral uit Afro Surinamers zullen bestaan en de ‘knappe rijen’ uit de rest. Het zou interessant zijn om in dit verband te onderzoeken of op de medische faculteit in Suriname (waar een numerus fixus van kracht is) de verdeling van studenten naar etnische afkomst een dwarsdoorsnede van de Surinaamse bevolkingssamenstelling weergeeft.

  34. Ik heb de reacties gelezen,tuurlijk heb je een paar tussen die weten waarover het gaat,maar de meesten hebben echt niet door wat de beste man ons probeert te zeggen,we moeten ophouden om alles politiek gelinieerd te benaderen.Het is een probleem die ons allen raakt, vandaag is het de afro-surinamer die het slecht doet op school morgen kan het een andere bevolkings groep zijn,wat er nu moet gebeuren is kijken hoe we dit met z’n allen gaan oplossen.Voor zij die vonden dat de vorige regering niets deed om dit probleem op te lossen ziet het verkeert,weet men dat de meeste beurzen tijdens die regering gegeven is.Maatschappelijk gaat het echt niet goed in het land,de mensen in Suriname zijn door de jaren heen opgevoed met een mentaliteit dat ze niets hoeven te doen om iets te willen bereiken,men blijft de handen open houden voor de regering om geholpen te worden.ik kan me nog herrinneren dat er een minister was in de vorige kabinet die zei dat men prioriteiten moest stellen en niet alles willen hebben dat je niet kan veroorloven.Ik kom uit een 1 ouder gezin,maar ik ben er goed van terecht gekomen,ook gezinnen die zogenaamd stabiel zijn hebben maatschappelijke problemen.vaders die de moeders mishandelen of aan alcohol verslaafd zijn.Ik denk dat deze forum juist goed is om met oplossingen aan te draven dan maar negatief bezig te zijn.

  35. ik werd een keer gestopt door een groep creoolse dames en jongens,die op een of ander manier niet verder naar de stad konden vanuit republiek toen ik ze erop wees dat ze wel zouden kunnen meerijden maar dat ik geen banken had doch gewoon op de vloer konden plaatsnemen van mijn bestelbus,hebben sommige ervoor gekozen met grimmige uitdrukking om liever te wachten ongeacht het late uur op een andere mogelijkheid waar ze lekker op banken konden zitten richting stad.terecht of niet ?? noot mijn bestelbus is nooit vuil van binnen.

  36. De creoolse jeugd moet aan Satsang doen. Zal hun ogen (en hoofd en hart) openen. Weet je niet wat Satsang is? Google dan even!

  37. Alweer zo een onzin uitspraak van een achterlijke politicus die op niets gebaseerd is..mag ik cijfers zien meneer Asabina? en wilt u die ook naast die van de inheemsen leggen, want ook die mogen al 60 jaar genieten van het tweede rangs onderwijs dat het machtscentrum in Paramaribo in het binnenland dumpt…

    Nadat met allerlei inspanningen het analfabetisme in Suriname in de jaren tachtig praktisch nihil was moesten twee huidige politieke leiders zonodig jungle commando gaan spelen in het binnenland…gevolg..2 generaties die weer geen onderwijs hebben gehad…en toen het wel kwam werd de bijbel ze ook nog door de strot geduwd waarbij ook weer 1 generatie beleefd weigerde en openbaar onderwijs eiste…wat volgens mij een basisrecht van elke Surinamer is. Van elk dorp in het binnenland zitten tientallen kinderen in de stad of elders, ver van huis alleen maar om onderwijs te genieten. But garbage in is garbage out en als ze in Paramaribo arriveren of met analfabete ouders opgroeien op Sunny’s Point hebben ze al een onoverbrugbare achterstand.

    Ik lees ook de meest achterlijke reacties van even achterlijke reageerders die van geschiedenis en statistiek geen kaas hebben gegeten en allerlei irrelevante zaken erbij halen. Er is een groot probleem met het Surinaams onderwijs, maar het is al sinds de jaren 40 van de vorige eeuw zo dat binnenland bewoners aan het korste eind trekken. Asabina moet niet doen alsof zijn neus bloed…hij moet het probleem concreet benoemen, wie zijn de dropouts? en met cijfers komen en met oplossingen komen, want dit probleem is een Surinaams probleem en niet nieuw.

    Trouwens…
    Als het niet aan Afro-Surinaamse onderwijzers had gelegen die van deur tot deur gingen om Javaanse en Hindoestaanse boeren hadden gesmeekt om hun kinderen naar school te sturen was de helft van Saramacca en Nickerie nog analfabeet. Marijke Djwalapersad is als tiener in hongerstaking gegaan om zo haar familie te dwingen haar naar school te sturen. Maar ja, hier op waterkant heeft iedereen liever last van selectief geheugenverlies.

  38. Marc, #39, wat wil je met je verhaal duidelijk maken? Gaat het, omdat een paar niet in je schone bestelbus wilden meerijden, slecht met alle mensen uit deze groep? Mijn xxxx buurman heeft ondanks het feit dat we goede buren waren, vaker mijn kippen gestolen, zijn daardoor alle mensen uit groep xxxx dieven?

  39. Marc,
    Ik zou ze een half ons laten wegen. Te nengre fini boeng ding wani kek@ na ini brakra maksing.

  40. Een bekend persoon heeft gezegd:
    Vraag niet wat jou land voor jou kan doen maar wat jij voor jou land kan doen.

    Afro surinamers neem dit ter harte.

  41. What’s new pussycat?

    Alsof wij dit nog niet wisten.
    Noem mij in dit verband slechts 1 land in de wereld dat geleid wordt/ werd door een negroïde zwarte man of vrouw, waar het goed gaat of ging.
    Antwoord: geen enkel land!

    Overal waar zij het van de blanken hebben overgenomen, brak vervolgens de pleuris uit. Voorbeelden??????????

    Dus ook met Suriname geleid door de huidige incompetente negroïde kliek, komt het de vele bodemschatten ten spijt, nooit goed. Wen dus maar vast aan deze wetmatigheid!!!

    De verandering hierin zal slechts aanvangen na het individueel toepassen van een totale “MIND SHIFT” m.a.w. de bovenkamer van de afro-surinamers in het algemeen, “RESETTEN”. Alleen deze zo vaak genoemde urgente drastische mentaliteitsombuiging in de bovenkamers van de gemiddelde afro-surinamer, kan het tij nog doen keren. Alle andere verzinsels over slavernij, slecht onderwijs, discriminatie, woonsituatie e.d., zijn slechts tijd- en geldverspilling.

    O ja, noem mij bij gebrek aan steekhoudende tegenargumenten, a.u.b. geen racist. Want dat ben ik absoluut niet.

  42. Het probleem ligt bij het gezin als instituut. Veel Afro’s weten niet zeker wie hun vader is. In vele Afro gezinnen ontbreken vaders, ook in Nederland. Wie zal het ontkennen dat het ontbreken van een vader of moeder in een gezin, invloed heeft op de opvoeding van het kind?

    Ten tweede: Afro kinderen mogen tot laat in de nacht rondzwerven op straat. Wat gaat er op school van terecht komen? Hindoestaanse, Chineze en Javaanse kinderen zul je bijna nooit (eigenlijk nooit) zien rondzwerven gedurende tijdstippen waarop zij hun huiswerk moesten maken of lessen leren. Hoe komt dat? Er is een strak beleid in het gezin. Op een bepaald tijdstip dien je binnen te zijn.
    Hindoestanen offeren zich op voor hun kinderen. Hoe dan ook, de studie van de kinderen zullen ze altijd proberen te betalen, al eten zij een broodje minder. Bij Afro’s zie ik geen opofferingen voor kinderen. Hoeveel Afro’s hebben hun kinderen geholpen met het kopen van een perceel, zoals bij de Hindoestanen het vaker aan toe gaat?

    Bij de Afro’s wordt te makkelijk de schuld aan een ander gegeven.

    Er is geen “lang-termijn denken” bij de Afro’s.

    Geef een Hindoestaan/Chinees een € 100.000.
    Geef een Afro eveneens een € 100.000.
    Vraag: Hoeveel geld heeft de Hindoestaan/Chinees na een jaar?
    Antwoord: In ieder geval meer dan € 100.000, want hij gaat investeren of sparen.
    Vraag: Hoeveel geld heeft de Afro na een jaar?
    Antwoord: In ieder geval minder dan € 100.000 (eigenlijk niets meer), want hij gaat consumeren, feesten, rode auto kopen, elke dag uit eten, kinderen verwekken bij concubines. Kortom: Consumptief gedrag, geen investeringsdrang, geen spaarzaam gedrag, korte termijn gedachte.

    De Hindoestanen en Chinezen kwam zonder geld uit India/China. Ze begonnen evenals de Afro’s met nul centen. Hoe komt het dat de Afro’s economisch gezien op bijna het zelfde niveau als toen zijn gebleven? Ze zijn in ieder geval niet uitgebuit door de Hindoestanen en Chinezen. In tegendeel, is deze laatste groep wel vaker beroofd door de Afro’s.

    Van lezers vraag ik commentaar op de door mij opgesomde feiten, maar dan goed geargumenteerd.

  43. 2eHenkie
    Ik geloof je zeker over het geen je daar zegt over de juf in de klas, dat heb ik zelf mee gemaakt.Het licht veel aan de onderwijs methoden die in Suriname toegepast worden,daar de zwakken of beter gezegd de kinderen die meer tijd nodig hebben niet de tijd krijgen.In Suriname heb je ouders die hun kinderen na de School naar bijles sturen voor betere prestaties.Niet alle ouders kunnen het permitteren want ze hebben het geld niet.Daarom zeg ik zoek de fouten in het onderwijs die niet allen genoeg kunnen helpen dat 99% van de leerlingen slagen.

  44. Ik weet 100% zeker,dat incomplete/gebroken gezinnen het meest zwaar hebben in SU.Moeders moeten alles op alles inzetten de monden te vullen.
    95% zeker dat complete gezinnen,vader&moeder,minder problematisch met de kroost hebben.Op school en in de maatschappij functioneren…70% goed.Het kan beter,voldoende dus!

  45. @37 Tweede Henkie
    Je schrijft:
    “stel dat het met 100% van deze groep bergafwaarts gaat (wat niet zo is) dan gaat het met 67,6 % van de bevolking de goede kant op”.
    Deze conclusie kan je niet trekken. Vergelijk het met de volgende zin:
    als je het niet met mij eens bent dan ben je tegen mij. Onzin natuurlijk
    @39 Marc
    Dit zegt veel, heel veel.

    Thea Doelwijt geeft in het boek:
    “Suriname en ik” op bladzijde 133 een mooi voorbeeld van slechte opvoeding: een moeder in de tram met haar zoontje. “je staat voor niemand op. Bouterse staat ook voor niemand op.” En dan zegt de moeder plotseling kordaat: “ Ik vind dat ik nu een beetje op een te Nederlandse manier met je praat. Surinamers houden niet van die toon.”

    Ik werd vijf jaar geleden aangesproken door een Surinaamse mevrouw in een eethuisje toen ik bami ging kopen in Amsterdam. Ze vroeg mij . Praat je altijd zo tot je zoon (hij was 5jaar). Ik zei ja hij is erg wijs. Ze vond het heel goed. (Volgens mij probeerde ze haar man die erbij was iets duidelijk te maken). Je moet niet tegen een kind zeggen: je hebt auw. Dat kind heeft pijn en geen auw.Zeg dat dan
    Op school denken ze dat mijn zoon hoogbegaafd is. Ik weet zeker dat dit niet het geval is. Hij weet veel omdat ik hem niet als een dom achterlijk kind behahandel.
    Opvoeding begint al op jonge leeftijd.

  46. Men kan afgeven op de afro-surinamers hoeveel men wilt. Wat men moet begrijpen is dat zolang een groot gedeelte van de gemeenschap achterblijft ook de rest van de gemeenschap achterblijft. Je wordt hoe dan ook beinvloed en het werkt door in de gmeenschap. Je komt elkaar tegen op school, werk, uitgaansgelegenheden, familiebanden-feestjes, woonomgeving etc. Je beninvloed elkaar soms ten nadele. Men zegt ” it takes a village to raise a child”. D.wz. eenieder in ” village” neemt zijn verantwoordelijkheid. GEbeurt dat niet dan zalhet alleen maar langzamer duren voordat de gehele gemeenschap vooruit komt.
    En voor diegene die denken dat zij niet deel uit maken van ” die” gemeenschap.
    Think again!!!

  47. Wikkileaks e.a.,

    Sinds de tijd van A.Pengel, E.Wijntuin en E.Bruma was reeds sprake van een sociaal-economische achterstand onder een grote groep creolen. Marrons en Inheemsen werden toen nog niet genoemd. Toen politiek nog niet interessant. Zoek naar de verkiezingspropaganda van bovengenoemde heren/ politieke partijen.
    Zelfs toen deze heren politieke macht kregen, deden zij weinig voor de sociale-economische ontwikkeling van hun doelgroep. De spirituele/ culturele ontwikkeling werd zelf niet gestimuleerd.

    Daarentegen zien mij bij de Hindustanen, Javanen en Chinezen-de Brazilianen komen er ook aan- een ander concept van bewustwording en handelen waarbij de spirituele-culturele ontwikkeling belangrijk werd voor de succesvolle sociaal-economische ontwikkeling.Denk hierbij aan de samenwerken(bijv.Kotjo Rojong bij de Javanen) en de chineze verenigingen. Alle met het doel elkander te helpen. En toen zij ook politieke macht verwierven, hebben hun leiders ook gretig de doelen verder nagestreefd.

    Een practijk voorbeeld: Als jonge docent, pas afgestudeerd van het IOL, moest ik voor drie jaren in het binnenland van Suriname werken.Mijn Hindustaanse studiegenoten bleven dicht bij de stad en konden zo hun studie MO-A / MO-B verder vervolgen. Zij verkregen dus zo een voorsprong in toekomstige maatschappelijke posities. Dit gebeurde in het Openbaar Onderwijs.

    Het antwoord geven op het achterraken van een grote groep creolen is een complexe zaak. Mijns inziens moet het antwoord gezocht worden in de structuur en op het microniveau van deze croolse groep.
    Srika

  48. “Alleen met Afro-Surinamer gaat het bergafwaarts”

    En wie zien we op dreef? Henk molenaar natuurlijk, die is in zijn sas met eigen ervaring en al.

    Henk molenaar die is opperbest in zijn nazirol natuurlijk, hij hoeft zich in dit soort topics niet in te houden, het staat toch geschreven zal hij denken en waarom doe ik duitje bij.

  49. @ 2e Henky,
    ik weet niet wat je wenst te weten,eerder nog ik weet niet wat ik je moet antwoorden,jij trekt je konclusie,jouw vraag sluit in het geheel niet aan het geen ik heb geschreven.

  50. Paraman #43, de odo die je aanhaalt (te nengre fen bun de ka na bakra maksin) stamt uit de slaventijd. Blijkbaar waren er toen ook blakaman die vonden dat blakaman dankbaar moesten zijn dat ze als slaaf mochten werken voor blanken, ze moesten dat tonen door de blanken op geen enkele manier te dwarsbomen. Het lijkt mij het minste wat je als blakaman zou moeten of willen doen met het magazijn van een slavendrijver.

  51. Hallo Afu Sensie,

    Dat is het probleem met types zoals jij.
    Noem mij 1 feit dat niet klopt in mijn bewering. De waarheid is hard.

  52. @ Peter op # 46..je opsomming zijn geen feiten maar meningen en dus geen argumentatie waard.

    De moderne wetenschap mag van geluk spreken dat jij er geen onderdeel van uitmaakt, want anders hadden we nooit een eerste maanlanding mogen beleven.

    @ 45 meneer Coblijn
    Noem mij 2 Aziatisch landen die in staat zijn geweest duurzame democratische en economische stabiliteit te bewerkstelligen (en om het leuker te maken, graag ook op eigen kracht zonder handje vasthouden van Amerika)…..
    Noem mij 1 minister van financien van een Westers land dat niet wakker ligt van hun zelf uitgebraakte economische wereldcrisis…..(ken je die mop van de euro en het Italiaanse staatshoofd?…)

    Probeer een keertje kranten te lezen met wat minder plaatjes en chocolade letters en wat meer tekst…misschien dat je daarna dit soort onzin vergelijkingen achterwege zal laten.

  53. @peter

    Het eerste punt wat je aanhaalt betreft de eenouder gezinnen en het ontbreken van een vader of moeder in de afro surinaamse gezinnen. Onzin! Waar het mee te maken heeft is de gesteldheid van de ouder die de opvoeding van elk kind op zich neemt. dit staat los van etnische afkomst. Er zijn zat gevallen bekend waar personen die opgevoed zijn door een enkele ouder zeer succesvol zijn.
    Je 2e punt evenzeer onzin wat betreft het rondzwerven van kinderen op straat. Dit betreft ook weer personen die geen weet hebben van bepaalde zaken zoals opvoeding en een veilig klimaat creeren voor kinderen. Dit geldt niet alleen voor afro-surinamers of wil je dat wel beweren.

    Wat betreft de omgang met geld wil ik je het volgende meedelen: Wanneer ouders kinderen bepaalde zaken meegeven dan wordt dat overgedragen op generatie en generatie.Wellicht is het in veel afro-surinaamse gezinnen niet zaligmakend om van een ton 2 ton te maken. Geld is niet hun GOD. Eerder hechten ze meer waarde aan het genieten van het leven. Een verschil van levensfilosofie moet er zijn.

    Bij je 3e punt geef je aan dat hindoestanen net als de chinezen zonder middelen naar Suriname kwamen.Ik vraag me vaak af hoe het zou zijn geweest als de omstandgigheden vergelijkbaar waren geweest of mag dat niet gezegd worden.
    Erg kortzichtig “Peter”

  54. @ Srika,
    Doe jij zelf a.u.b niet geweldiger voor dat je bent.Ik ben niet hooggeschoold maar ik kan wel redelijk denken.
    In iedere samenleving heb je mensen die buiten de boot vallen zelf in het rijke Nederland komt het voor het is aan de regering om een vangnet voor deze mensen en hun kinderen op te zetten
    Ik heb lansie grung nog meegemaakt in suriname, CIS, de rijper jeugd, vakantie school waar kinderen een warme maaltijd kregen in de vakantie tijd, sosis al deze sociale voorzieningen zijn verdwenen in suriname. in 1979 bestonden deze sociale vangnetten nog. sommige mensen kregen zelf een uitkering van de overheid in suriname.Het probleem met onze zwarte broeders en zuster is dat zei niet willen kruipen voordat ze gaan lopen, als je snapt wat ik bedoel?
    weet jij hoeveel creoolse Surinamers met een beurs naar Nederland zijn vertrokken om nooit meer terug te gaan naar Suriname. Bruma was iemand die ik persoonlijk hebt gekend hij heeft veel Surinamers met een beurs geholpen naar het buitenland dus kom mijn niet zeggen dat sinds de tijd van pengel, bruma en wijntijn het slecht gaat met de creolen.Srika Jij laat bewust een heel belangrijke aspect in deze hele materie buiten deze discussie en dat is gevolgen van de revolutie op degene die het al niet zo breed hadden. de sterken overleven het meestal wel, maar de zwakkeren die redden het niet en dat zien wij nu gebeuren in Suriname.
    De Suriname die ik hebt achtergelaten had je rijk de middenklasse en minderbedeeld of arm.
    Nu heb je RIJK en ARM En dat hebben wij te danken aan de revolutie. De revolutie heeft zijn eigen rijke elite gemaakt door samen te gaan werken met zeer rijke rijst-boeren die voor hun medewerking lappen grond , import en export vergunningen kregen om zo miljoenen te verdienen over de ruggen van een bevolking die het al zeer slecht hadden in de jaren 80 , 90.
    Srika laten wij eerlijk en oprecht zijn tegen elkaar want met leugens en bedrog kom je er niet.Mijn mening.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.