Keti Koti viering in de grote steden van Nederland

4

Deze donderdag herdenken en vieren Surinamers de afschaffing van de slavernij, 147 jaar geleden op 1 juli 1863. In verband hiermee zijn er diverse bijeenkomsten in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In Den Haag is er op 30 juni een herdenking die plaats vindt op de Haagse Hogeschool met een lezing van historicus Sandew Hira (‘Decolonizing the mind’). Verder zijn er multimediapresentaties, beeldende kunstenaars, zang en muziek.

In Rotterdam vindt op 30 juni een herdenkingsdienst plaats in de Laurenskerk van 18.00-21.00, uur met voordrachten van koren, geestelijke leiders en hoogwaardigheidsbekleders. Op 1 juli geeft Peggy Wijntuin om 12.00 uur het startsein voor de ‘Bigi Spikri’ optocht van het Heemraadsplein naar het Lloyd Multiplein. Aansluitend tot 23.00 uur is er het grote festival met een culturele- en literatuur markt met optredens van Avion Boyz, Corona band en Koropina.

In Amsterdam vindt op 1 juli vanaf 12.00 uur ook een ‘Bigi Spikri’ optocht plaats vanaf de Stopera naar het Oosterpark. Aansluitend is er de nationale herdenking bij het Slavernij Monument in aanwezigheid van o.a. demissionair minister Rouvoet, de gevolmachtigde ministers van de Nederlandse Antillen en Aruba, en ambassadeurs van Suriname, Ghana en Zuid-Afrika. Om 14.30 uur is er de viering met muziek, debat en theater met o.a Maikal X & The Evolution Band, de Antilliaanse topformatie Q-Sign.

- Advertentie -

4 REACTIES

  1. En natuurlijk voor het gemak niet vergeten ….het gebeuren waarmee het allemaal begon de Nationale bijeenkomst van Besef op het Surinameplein in Amsterdam op de Dag van Besef (30 juni)

    Programma strat om 17.00 en duurt tot 22.00

    Om 20.00 natuurlijk weer de internationale minuut van Besef.

    Ook dit jaar wens ik u allen veel RESPECT

  2. ik hoop dat elke viering van de afschaffing van de slavernij in SME, ook iets bijdraagt aan het afschaffen van het idee van ‘slavernij-verleden’ > alleen dan gaan wij zelfbewust kunnen uitstralen : ‘i mek ing nanga den p’taa fu mi, ma mi na wan tra tabakka’.

  3. Twee jaren terug heb ik, in het oerwoud van Suriname, een bezoek gebracht aan de plaats waar de eerste slavenopstand had plaatsgevonden.Ik heb ook een deel van de, waarschijnlijk, eerste vluchtroute van die opstandige slaven gelopen. Ja, ik stond op de plek waar de geboorte van de vrije creolen(lees: ook marrons)heeft plaatsgevonden.

    Ik vroeg een oude oom, die mij de weg wees, hoe het mogelijk was, dat de gevluchte slaven het in zo een moerassig gebied hebben kunnen volhouden en uiteindelijk het van de slavenmeesters hebben kunnen winnen.
    Zijn antwoord was kort en duidelijk: (Vrij vertaald vanuit het Surinaams) “Die vrije slaven hadden geloof in elkaar en er was samenwerking. Ook met de Inheemsen(Indianen)”

    Ik vraag mij alleen maar af waarom vooral de creolen hier in Nederland, zo moeilijk met elkaar kunnen samenwerken. Een Keti-Koti viering moet mijns inziens oprechte samenwerking inhouden. Anders krijgt mijn oude oom gelijk met zijn gezegde: ” Te pingo e broko busie, a tron katibo-juroe dji ontimang.(Vrij vertaald:”Wanneer de structuur ontbreekt, trekken de profiteurs hun voordeel uit.”

    En structuur, vind ik, ontbreekt bij vele creolen. Zijn zij dan geestelijk vrij?
    Srika

  4. ik moet eerlijk bekennen dat ik niet mee doet aan dit soort feest partij waar anderen over de rug van mijn landgenoten een graantje wille mee pikken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.