Shubh Divali

19

Door Usha Marhé – De universele gedachte van Divali is: zoek en vind het licht in jezelf. Daarom is het een feest voor iedereen, ongeacht afkomst of geloof. De jaarlijkse viering is om ons eraan te herinneren dat we moeten blijven zoeken en streven naar verlichting, in onszelf en in elkaar. Dat universele karakter heb ik zo’n eenentwintig jaar geleden mogen ervaren, toen ik meeliep in de laatste of een voor de laatste nationale Divali fakkeloptocht in Paramaribo: ook niet-hindoes liepen mee, zowel hindostaans als niet-hindostaans. Een geweldig Surinaams festijn, met als eindhalte Palmentuin.

Ondanks de harde realiteit van de militaire tijd wist men toen nog de echte Surinaamse geest met elkaar te delen. De machthebbers van destijds probeerden na maart 1982 juist wel de etnische kaart te spelen om over de bevolking te kunnen ‘delen en heersen’, maar het is ze toen niet gelukt. Misschien is het juist door die harde tijd dat de meesten van ons zo zuinig waren op die universeel gedeelde pracht en cultuur. Helaas hebben sindsdien toch de angst en het wantrouwen gewonnen en verdeeldheid gebracht tussen mensen van verschillende culturen, en tussen Surinamers die in Suriname en Nederland wonen. Broeders en zusters zien soms het licht niet meer in hun eigen hart en in elkaars ogen.

Maar elke dag hebben we de mogelijkheid een nieuwe keuze te maken. Divali is er om ons daaraan te herinneren. Op Divalidag wordt symbolisch de overwinning van het goede over het kwade gevierd, van licht over duisternis. Alle rituelen zijn erop afgestemd de mens daaraan te herinneren. Het schoonmaken van je huis en woonomgeving is daar een van, want het licht (reinheid) kan alleen maar schijnen waar het donker (vuil) verdwijnt, is de symbolische gedachte. Zo is het ook met de geest: die maak je schoon door ruzies en problemen op te lossen, zodat er meer ruimte is voor licht in je hart. Zowel lichaam als geest moeten in een schone, lichte omgeving wonen. Dan maakt de verleiding van de duisternis geen kans.

Op de dag van Divali is het aansteken van de dia’s na de schemering een symbolische, fysieke manifestatie om ons te herinneren aan onze innerlijke verlichting en shakti. En aan de Lakshmi in ons allen. In het Hindoeïsme wordt uitgegaan van een godsbeeld dat zowel mannelijk als vrouwelijk is: Shiva & Shakti. Shakti is de vrouwelijke, goddelijke, scheppende kracht die zij aan zij met Shiva staat. Zonder Shakti kan Shiva, de mannelijke kant, niet goed functioneren. Dat is wederzijds, want we zijn beide: shivshakti energie wordt dit genoemd. Tijdens Divali staat de energie van Shakti centraal, in de manifestatie van Lakshmi, de godin van het licht.

Vanaf 1980 zijn de shakti en de innerlijke verlichting van de Surinaamse mens danig op de proef gesteld. Er zijn momenten geweest dat we met ons allen voor ons leven vreesden, dat we bang waren door de duisternis (van de angst) te worden opgeslokt. Sinds enkele jaren heeft het licht in ons meer terrein gewonnen. En toch zullen een aantal Surinamers op weg naar de verkiezingen in mei 2010 niet weten of ze voor een team moet kiezen dat voor meer licht zal zorgen, of voor een team dat meer duisternis zal brengen. De keuze lijkt zo makkelijk, want wie wil er in duisternis leven? Maar velen zullen toch twijfelen, wederom in verwarring gebracht door de beloften van de duisternis. Want die verleidt mensen door de illusie van macht aan te bieden.

We zijn allemaal op aarde om via onze ervaringen wijsheid te verkrijgen en het licht in onszelf te vinden en aan te houden. Tijdens momenten van twijfel hebben we elkaar nodig om dit licht in elkaar te versterken en aan te houden. Om onze shakti, onze kracht, onze moed te bundelen en samen te laten werken en stralen. Zoals de lichtjes van de dia’s helder stralen op Divalidag. Onverstoord en dapper. Onze scheppende, creatieve energie hebben we gekregen om ten volle te benutten. Laten we dat dan ook doen. Laten we met ons allen de ontwikkeling van Suriname in de koers van het licht houden. Ik wens u allen een Shubh Divali. Elke dag opnieuw.

Usha Marhé

- Advertentie -

19 REACTIES

  1. Shubh Divali!

    Wat ik mij altijd weer afvraag is waarom donker/duisternis altijd zo negatief wordt afgeschilderd.
    Heeft de dag de nacht niet nodig, de zon niet de maan, wit niet zwart ?…
    Ik vraag me oprecht af waar de vrees/ minachting voor het duistere vandaan komt, temeer omdat dit wordt doorgetrokken naar mensen, naar de huidskleur van iemand.
    Gangbaar is nog steeds, hoe lichter iemand is, hoe beter.
    Een donkergekleurde vrouw.

  2. Aan allen een Subh Divali.

    Ik reageer op dat stuk van mevr.Usha Marhe.
    Ze heeft het over de machthebbers na 1982.De Militaire machthebbers hebben juist het “verdeel en heers” politiek voor een groot deel verbannen.(wie heeft de weg naar zee geasfalteerd/de weg van Henarpolder/ziekenfonds/wie zaten toen in de regering etc…)

    Liefs de boodschap van “Divali” op de juiste manier aankondigen.

    gr.Ram

  3. Usha,
    Wederom een goed stuk van je! En ook voor jou: Subh Divali, every day Again!
    Jerry kanhai

  4. Usha, een leuk stuk,ware het niet dat je de jaren 80 erbij moest noemen,ook ik heb tijdens de revo divalie gevierd en heb niets gemerkt van enige duisternis of bangheid.Moest je persé deze jaren erbij noemen in opdracht van VHP ivm de verkiezingen in 2010?
    Je zegt zelf dat Divalie een feest van licht is ,maar stiekem maak jij er een duister feest van.
    Sorry hoor,maar ik ben anders van je gewend.

  5. Usha ik hoop dat je ook een hele mooie Divali hebt gehad ! Ik vind dat iedereen dit jaar Divali in een negatief licht brengt…. ik ben gewoon moe om de verhalen nog te lezen…bang dat ik er toch maar weer teleurgesteld van raak…… 1 dag moet het toch mogelijk zijn in het jaar, om alles vanuit een positieve kant te belichten.

    Mijn Divali was prachtig ! Dat wel !

  6. heel mooi stuk ,
    wat is het zo makelijk om voor ontwikkeling en voortuitgang te kiezen inplaats voor achteruitgang en onderdrukking en vernedering.wat mij opvalt is het verdeel en heerst politiek van die beruchte partij voorzitter in suriname .

  7. Divali heeft niets met politiek te maken DU,jij maakt er weer een politiek toneel van alles van je draait om die bewuste partijvoorzitter.Usha zie daar,dat bedoel ik nou,jij maakt van dit lichtfeest een ware duisternis-feest,door je leugens dat het Divalifeest tijdens de revolutie bangheid en duisternis was,dat heb jij alleen meegemaakt denk ik,wij niet althans het feest werd toen op normale wijze gevierd,elke eerlijke Hundu kan dat beamen,wat dat betrof hebben de militairen de Hindu`s geen stobreed in de weg gelegd.
    Ach ja Usha denkt ook maar,laat me me geld waar maken(van de VHP)zo kan ik een prachtige baan op de kop tikken.
    Even ter verduidelijking,ik ben absoluut geen revo aanhanger,maar ik typ alleen maar hoe het precies gebeurd is.

  8. Quote
    De machthebbers van destijds probeerden na maart 1982 juist wel de etnische kaart te spelen om over de bevolking te kunnen ‘delen en heersen’, maar het is ze toen niet gelukt.
    Unquote

    Hey Usha, heb je hier enig bewijs dan wel achtergrond informatie over? Ik heb in Suriname gewoon tijdens die roerige dagen maar kan mij niks herinneren wat hierop lijkt.

    Thanks

  9. politiek heeft met alles te maken meneer als je het wil of niet vertel mij waarom bouterse en zijn militairen toen erbij waren? omdat ze het zo leuk hebben gevonden denk jij nee om daar politieke munt uit te slaan dus kom mij geen larrie koek vertellen a.u.b bouterse heeft geprobeerd om zo een opening te vinden naar de grootste bevolkings groep in suriname daarom die zamenwerking met rijke rijstmagnaten in suriname blijf maar slapen mi boi.

  10. President Barack Obama celebrated Diwali by lighting the ceremonial lamp at the White House amidst chanting of Vedic mantras seeking world peace, becoming the first US President to personally grace the occasion.
    The ritual of lighting up the “diyas” and celebrating Diwali at the White House has been initiated by Bush government in 2003.

    “I think it’s fitting that we begin this work in the week leading up to the holiday of Diwali – the festival of lights – when members of some of the world’s greatest faiths celebrate the triumph of good over evil,” Obama said in his remarks on the occasion at a White House function held at its historic East Room on Wednesday.

    This is for the first time that a US President attended and celebrated Diwali at the White House – thus giving an official recognition to the festival of lights celebrated across the world by millions of Hindus, Sikhs and Jains.

    “This coming Saturday, Hindus, Jains, Sikhs and some Buddhists, here in America and around the world, will celebrate this holiday by lighting ‘Diyas’, or lamps, which symbolise the victory of light over darkness, and knowledge over ignorance,” Obama said.

    Among those present at the occasion were several eminent members of the Indian community, nearly half a dozen members of his Cabinet and several Indian American members of his administration. The visiting Union Minister of Commerce, Anand Sharma, and Indian Ambassador to the US Meera Shankar graced the occasion.

    “While this is a time of rejoicing, it’s also a time for reflection, when we remember those who are less fortunate and renew our commitment to reach out to those in need,” Obama said…

  11. Onderstaande tekst van mevrouw Marhé vind ik echt treffend.

    “Helaas hebben sindsdien toch de angst en het wantrouwen gewonnen en verdeeldheid gebracht tussen mensen van verschillende culturen, en tussen Surinamers die in Suriname en Nederland wonen. Broeders en zusters zien soms het licht niet meer in hun eigen hart en in elkaars ogen”

    Helaas moet ik erkennen dat ze gelijk heeft, alleen aan sommige reacties op Waterkant al te merken.

    Mensen worden djoeka’s genoemd, twee groepen Surinamers die alleen maar geografisch gescheiden zijn maar verder in dezelfde cultuur zijn opgegroeid worden uitgekotst door elkaar. Hindustanen hebben ook onderling wat toestanden want de ene is moslim en de andere hindoe.

    Kortom; het is een zooitje en degenen die het ontkennen zijn hartstikke blind of spelen struisvogeltje.

    Verder wens ik iedereen een goed Divali feest.

  12. Mijn mening is dat Mevr Usha Marhe, die ik overigens wel een goed schrijfster vind/vond, hier duidelijk de plank heeft misgeslagen, door ongefundeerde stellingen te poneren.

    Vind ik echt jammer, had haar echt veel hoger aangeslagen.

    Je mag alles vinden van Bouterse en zijn beweging, maar ze hebben naar mijn mening nooit geprobeerd verschillende bevolkingsgroepen tegen elkaar uit te spelen of 1 bepaalde bevolkingsgroep belangrijker te laten zijn dan een andere!

    Dat heeft Bouterse en CS altijd overgelaten aan VHP, KTPI, NPS, PL, ABOB, BEP, Seeka…

    Wat daarnaast jammer is van dit stuk, is dat is geprobeerd een verband te leggen tussen het mooie Divali feest en de Surinaamse politiek. Divali is te mooi en te verheven en moet m.i. niet samengenomen worden met de alledaagse rottigheid van de Surinaamse politiek.

  13. Een beknopt geschiedenis van het oude India

    Vermoedelijk 2500 jaar voor onze tijdrekening begonnen stammen uit Centraal Azië of daaromtrent vanuit het noordwesten India binnen te vallen. De taal die zij spraken was verwant aan het Sanskriet. India eenmaal binnengevallen wachtte de stammen een grote verassing. Daar vonden ze de hoog ontwikkelde beschaving van de Indusvallei, ook Harappa beschaving genoemd, die er al sedert meer dan duizend jaar bloeide. De bewoners van de steden die ze vonden waren de Dravidiërs. Een over het algemeen donker gekleurd volk, de oorspronkelijke bewoner van India. De Centraal Aziaten ookwel Ariërs genoemd dreven de Dravidiërs zuidwaarts diep India in en vernielden hun steden. De Arische kolonisatoren van India schreven in enkele eeuwen tijd de Vedas, verspreidden het Sanskriet over heel India en lagen aan de basis van de machtige Gangesbeschaving. De Vedas bevatten zowel elementen uit het oeroude Indiase beschaving van de Dravidiers alsook nieuwe inzichten van een Centraal Aziatische cultuur. Het Dravidische oorspronkelijke cultuur van India werd nooit verdreven. Het werd gemodificeerd over een periode van enkele eeuwen.
    Tussen 1920 en 1922 begonnen Indiase archeologen opgravingen te doen in de Indusvallei in Harappa en Mohenjodaro. Ze legden steden bloot die veel ouder waren dan alles wat tot nu toe in India was ontdekt. Wat eerst de beschaving van de Indusvallei of de Harappabeschaving werd genoemd, wordt nu steeds vaker de Sarasvatie of Sarasvatie Sindhoebeschaving genoemd. Ze bloeide van 3500 tot 1900 voor Christus. Er werden ruim 1500 locaties opgegraven, die zich uitstrekken tot Iran in het westen, Kashmir in het noorden, de Godavarievallei in het zuiden en voorbij Delhi in het oosten. Alles tezamen een oppervlakte van twee miljoen vierkante kilometer, groter dus dan de beschavingen van Egypte en Messopotamië. Het was veruit de grootste beschaving die ooit werd ontdekt. De steden waren oordeelkundig gepland. Er was een goed ontwikkelde riolering. Er waren baden. De steden waren beschermd tegen indringers en overstromingen. Er waren vergaderzalen, voorraadschuren, werkplaatsen. En er was een opmerkelijke bijzonderheid die deze beschaving onderscheidde van alle andere: er waren geen fortuinen besteed aan de bouw van paleizen voor de rijken. De voorzieningen voor de gewone stedeling waren de beste van alle. Er was een bloeiende handel en er werden talrijke bewijzen gevonden van overzeese handel met Oman, Bahrein en Sumerië. Varma R

  14. Een beknopt geschiedenis van het oude India.(II)
    Veda betekent: kennis, wijsheid. Het is afgeleid van de werkwoordswortel vid, die weten betekent. Er zijn vier Vedas: de Rigveda, de Yajoerveda, de Saamaveda en de Atharvaveda. Ze vormen met hun 20358 verzen de omvangrijkste gewijde literatuur uit de oudheid. Ze worden beschouwd als een geopenbaarde wijsheid, die gedurende duizenden jaren mondeling werd overgeleverd door brahmaanse families. Ieder woord ervan werd door de discipelen van buiten geleerd. Dit is een traditie die tot op de dag van heden in ere wordt gehouden. De Vedas vormden de basis voor later geopenbaarde wijsheid zoals de Brahmanas (rituele teksten), de Aranyakas (rituele teksten en meditatieteksten voor asceten) en de Oepanishads (esoterische teksten). Dat deze literatuur onverminderd werd bewaard is op zich een wonder. India kende vele invasies. Onder andere van nomaden uit China en uit het noordwesten, van de Grieken onder Alexander de Grote en van de Hunnen. Van 1000 tot 1700 speelde de Islam een rol in de geschiedenis van India. De architectuur van de Islam wijkt sterk af van wat er tot dan toe bekend was in India. Toen kwam de De Britse overheersing, dit zou duren tot de onafhankelijkheid van India in 1947. Ook die overheersing heeft heel wat sporen achtergelaten in India. Geschiedschrijvers in het oude India hadden echter een probleem. Het tropisch klimaat maakt het bewaren van geschreven documenten problematisch. Ondanks dat alles werd de spirituele erfenis bewaard en vond er in de twintigste eeuw zelfs een renaissance plaats. Hindoegeleerden, zoals Swami Vivekananda, Aurobindo en Swami Sivananda begonnen de oude wijsheid te prediken in de taal van de verdrukker zelf, het Engels. Het werk van Westerse geleerden, die op zoek gingen naar de wortels van de Indiase beschaving kwamen onder de ban van de Vedische wijsheid. Dit droeg veel bij tot de renaissance van het hindoedenken.
    De Vedas werden gedateerd rond 1500 voor Christus. Modern onderzoek op het gebied van archeologie, sterrenkunde, vergelijkende taalstudie enz. bewees dat dit onmogelijk juist kan zijn. De Vedische beschaving is mogelijk veel ouder. Het is nog steeds een punt van discussie hoe oud de Vedische beschaving is.-Varma R

  15. Een beknopt geschiedenis van het oude India(III)
    De Sarasvatie is een rivier die in de Vedas met gloed wordt bezongen. Het was ooit een machtige stroom, zoals men in de twintigste eeuw pas ontdekte. De Sarasvatie leeft al sinds mensenheugenis in het geheugen van de bewoners van India en hun afstammelingen voort. Archeologen legden evenwel de bedding van de Sarasvatie bloot. Hun werk werd bevestigd door satellietfoto’s. De Sarasvatie ontsprong in de Himalayas en monde uit in de Arabische zee. 4000 jaar geleden begon de rivier te verzanden. De grote droogte tussen 2200 en 1900 voor Christus betekende niet alleen het einde van de Sarasvatierivier, maar veroorzaakte ook de ondergang van de Sumerische beschaving in Messopotamië. De steden aan haar bedding werden verlaten en verdwenen onder de woestijn. De bewoners verhuisden onder andere naar het oosten en stichtten de machtige Gangesbeschaving.
    De Sarasvatiebeschaving was Vedisch van oorsprong. Wie de Vedas bestudeert, merkt spoedig dat wat erin wordt beschreven aan rituelen en gebruiken heden ten dage nog altijd in zwang is in het hedendaagse hindoeïsme. Er is geen culturele breuk tussen het verre verleden en het heden. Ook tussen Noord en Zuid India of zelfs in de diaspora is er geen sprake van een culturele breuk. India is veel meer een eenheid dan bijvoorbeeld Europa. –Varma R

  16. Ik wil reageren op reactie 2

    Hier op aarde kan je de hemel noch hel ervaren. Aan jou de keus welke richting je op gaat.
    Donker is een negatieve aspect van onze Brahman. Donker brengt negatieve gevoelens in ons op zoals angst, kwade gedachten, belemmering van de zintuigen.
    In onze geschriften kent men geen donker in de hemelen. Daar schijnt het eeuwige licht van Brahman. Licht staat gelijk aan energie. Een astrale lichaam bestaat uit energie en heeft geen slaap nodig, echter meditatie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.