Bewoners Surinaams binnenland eisen grond op

10

PARAMARIBO, 2 jul – het moet maar eens afgelopen zijn met de uitverkoop van grond en natuurlijke hulpbronnen in het Surinaamse binnenland. Dit stellen vertegenwoordigers van Inheemse en Marrongemeenschappen op de conferentie Tribale Rechten. Binnen vijf jaar moet de heerschappij over hun woon- en leefgebied duidelijk zijn.

De grondwet zal voor dit doel drastisch gewijzigd moeten worden. Op de conferentie is weer duidelijk gebleken hoe principieel de verschillen zijn. De overheid gaat er vanuit dat alle bodemschatten haar automatisch toebehoren. In de grondwet staat het ook zo geregeld. Ngo’s binnen de Inheemse en Marrongemeenschappen vinden juist dat al wat op en onder hun woongebied voorkomt, hun erfdeel is.

Doorgaan op de oude voet, is niet aanvaardbaar. De vrees is groot dat uiteindelijk de gemeenschappen niet meer zullen bestaan. Vooral de huidige goudkoorts vormt een ernstige dreiging. Volgens president Ronald Venetiaan moet hoe dan ook een oplossing gevonden worden. Beide groepen willen nu campagne voeren om politici in Paramaribo op andere gedachten te brengen.

- Advertentie -

10 REACTIES

  1. Een ander optie is beschermde natuur reservaten oprichten voor deze groepen, zodat men niet bang hoeft te zijn dat het land wordt verwoest. En dat er helemaal niet meer gemijnd en gekapt wordt in deze gebieden. Het is al genoeg vergiftigd. Een milieu vriendelijke economie moet daar gestimuleerd worden als inkomstenbron.

    Het lijkt me niet verstandig als de marrons naar een eigen staat en grondwet toe willen in het binnenland.

    Nickerie heeft dan ook straks het recht om te zeggen dat het hun land is. Zo ook de andere distrikten. Waar is dan het einde.

    Als er olie of goud onder mijn land wordt gevonden is het ook niet helemaal van mij maar ook van de staat en van het volk.

    Elk burger van een land moet niet alleen willen profiteren van de lusten, maar ook zich een beetje kunnen opofferen voor de lasten die het land met zich meebrengt. We moeten allemaal een beetje water bij de wijn doen.

  2. Zie je wel? Daar begint het gedonder al. Ik had het al voorspeld. Als de inheemsen hun tribale rechten (die er niet zijn) opeisen omdat er b.v. goud in de grond zit, gaan zij voorbij aan de centrale overheid. Anarchie dus. Wordt vervolg, mark my words!!!!

  3. de bodenschatten behoren aan het surinaamse volk in het algemeen en niet aan een stam of dorp dat de mensen die daar wonen ook de voordeel van moeten genieten daar ben ik het met iedereen eens maar dat opeisen vind ik te ver gaan het zou wat mooist zijn als de bewoners van groningen vinden dat de gasvelden die daar zijn van hun is de welvaard moet wel eerlijk verdeeld worden.

  4. DU=
    Hij is een domoor of zeer gevaarlijk….drijf deze mensen dieper het oerwoud in…Jij Du kan toch geen moer met bodemschatten en geef het maar aan de buitenlander voor appel en ei…..Dag Du yu tigi pu.

  5. Zonde zonde zonde,
    het was een gemiste kans bij open doel.
    Reminder: de binnenlandse oorlog.
    Potentiële kans voor onze Inheemsebroeders om gezamenlijk met onze Marronbroeders een tribaal establishement op te zetten en zo de regering van DDB onder druk te zetten. Hierdoor konden meteen alle kwesties aangaande het binnenland opgelost worden.
    Maar toen kwamen de Tucajana Amazones, de Mandelas, de Antroewa’s en de Koefie makka’s.
    Dan heb je het bekende spreekwoord: ‘united we stand, devided we fall’. En weg waren de kansen.
    Vandaag de dag hebben de binnenlandse bewoners geen grondrechten. Alleen buitenlandse multinationals kunnen die rechten verwerven, terwijl onze tribale broeders machteloos moeten toekijken….schande schande schande.
    WAKKER WORDEN!!!!!!!!!!!!!!!
    Niemand (geen Bouta, geen Vene…etc…) zal het voor jullie doen Tribale broeders……jullie zullen het zelf moeten doen. Zelf toen Bouta aan de macht was is dit niet bewerkstelligd. Daarna kwam Bosje…ook niet. Nu heb je Vene….wat doet hij?…Misschien met Somo?
    “We benne bebieuwd”….zou Sjonnie zeggen.

  6. Faja blo,sotoe faja,opsteken en geen ideen aandragen is iets waar veel mensen zich aan schuldig maken.

    Altijd eerst destuctief en dan afwachten tot het onaangename achter de rug is en dan hup de beste stuurlui staan dan present aan wal.

    Het is juist heel goed en belangrijk dat die mensen, na het weggeven van rijkdom,aan het sociaal gebeuren in Suriname, en metname in hun leefgebied gaan deelnemen.

    Door hun standpunt zijn ze wel zelf in Holland op het forum opgemerkt,dus zo dom als wij stads en hollandse negers hun beschouwen, zijn ze niet.

    De beleidsmakers hebben de inheemse binnenland bewoners ontkend en bestreden en daar voelen de inheemsen binnenlandse bewoners zich nu erg verdrietig over.

    Stadsmensen noemen ze nu nog dong djoeka’s,ze hebben geen goede mooie scholen,ze hebben geen goede ziekenhuizen in hun gebied terwijl er zoveel rijkdom in de bodem zit,ze hebben geen,gestructureerde,geregistreerde gezondheidszorg,ze hebben geen creatievehuizen voor hun kinderen,oudjes en jongeren,geen onderwijzers die met plezier naar het binnenland willen om te onderwijzen enz,enz

    Door diskwalificatie van de inheemse/binnenlandbewoners door de huidige frontbeleidsmaker,ziet de jongeren dat in deze situatie er sprake is van verwaring, onduidelijkheid,wantrouwen en vyandigheid,hetgeen de beleidsmakers hebben doenontstaan, geen aandacht aan hebben besteed en zo instand gehouden.

    Dat willen de jongeren niet meer hebben!

    De jongern maakt uit dit artikel op dat de overheid geen flauw idee heeft hoe ze met deze doelgroep moet omgaan.Ze worden toch beschouwd als leken?

    De jongeren denken dat beleidsmakers die over een oplossingsgerichte vermogen beschikken,zouden het volk nu kunnen vertellen,wat de visie is van de overheid op het binnenland,lange en korte termijn
    We weten nu pas een beetje over de visie van de bewoners op de ontwikkeling van het gebied.
    Wat de visie van de beleidsmakers en de bewoners van het gebied,op de wijze van samenwerking. weten ze geen eens die frontbeleidsmakers.
    Visie op marktpositionering
    Visie op attitude
    Nu kunnen de frontbeleidsmakers niet een vertellen,hoe ze al deze doelstellingen met elkaar gaan verbinden of hebben verbonden.

    weer een staaltje willen,maar niet kunnen, vanwege drukke boefachtige werkzaamheden of kunnen,maar niet willen, vanwege de egoistische ,opportunistische bezigheden van beleidsmakers die het volk 27 jaar door een persoonlijkconflict, wat nu blijkt opgehouden hebben.

    Wat hebben ze stuk voor stuk allemaal gedaan?

    mie goede hemel jere,weer een beleidsscandaal.

  7. Waar zijn RedFoxx en NDP Forever gebleven? Of hebben die zich verzameld onder de naam De Jongeren? Lijkt er veel op.

  8. Hier spelen duidelijk verschillende discussies door elkaar. Laten we eerst de belangrijkste aspecten op een rijtje zetten.
    -1- Er zijn op dit moment geen goede en duidelijke grondtitels die rekening houden met het cultuurverschil: de binnenland bewoners willen gewoon een vrij gebruiksrecht van de gond voor een hutje en hun kostgrondjes. Dat zijn de traditionele rechten zoals die ook door de OAS herkent en deels erkent zijn.
    -2- Mijnbouw vindt nu vaak plaats op gronden die de binnenland bewoners traditioneel gebruikte. De ontginners maken gebruik van de infrastructuur die er al ligt en belangen conflicten zijn daarbij onvermijdelijk. De huidige consessies en jurisprudentie is nog niet zo ver ontwikkeld dat belangrijke conflicten voorkomen kunnen worden. Gevolg touroperators die beslag leggen op stukken grond die voor het dorp heel belangrijk zijn, goudzoekers die kustgrondjes wegspoelen, broedplaatsen van muskieten. Al met al wegen de geringe voordelen vaak niet op tegen de vele nadelen. Bedenk goed dat deze buitenstaanders vaak met het waan idee leven dat de tribale rechten om overal een hutje op te zetten ook betekent dat zij dergelijke rechten hebben. Echter dat is beslist niet waar. Sterker nog de rechten zijn niet zonder meer overerfbaar.
    -3- De binnenland bewoners willen een betere controle over deze invasie processen. Zij beschouwen het als hun gebeid in worden daarin (ten dele !!) gesterkt door organisaties als het OAS. Mijnbouw, etc. mag allen plaats vinden op een wijze die de lokale bevolking niet tot (grote) overlast is dan wel er moet een adequate compensatie zijn.
    -4- Een aantal slimme figuren denkt dat ze dit kunnen interpreteren als “het goud is van ons”. Maar de meeste NGO’s zijn kundig genoeg om te weten dat die stelling nergens op slaat en nooit stand zal houden. Er zijn nergens rechtsgronden omdat het een staat binnen de staat zou inhouden. De bodemschatten zijn gewoon van SME als geheel en de regering moet goed huisvader zijn.

    Jammer is dat dit probleem in SME weer door allerlei opportunisten wordt misbruikt. Gevolg alle diskussies in de DNA verzanden en de nodige wetten komen er niet. Iets waar we de zwarte piet bij alle partijen moeten en kunnen leggen. Populistisch inhoudsloze teksten als die van “De jongeren” horen ook in dat rijtje thuis. De hele discussie zal pas goed van de grond komen als er een duidelijk aanvaardbaar algemeen basis standpunt is van waaruit gewerkt wordt. En dat standpunt is er al – gesteund door wetten en allerlei organisaties -:

    De bodemschatten horen toe aan het gehele volk van SME en de regering heeft de plicht om aan consessie goede voorwaarden te verbinden die recht doen aan de belangen van de lokale bevolking. Compensatie voor verwachte of geleden schade is daarbij één van de mogelijkheden.

    Zoals de zaken er nu voorstaan worden de tribale rechten slechts misbruikt in een poging voor de komende verkiezingen stemmen te winnen. Opvallen toch dat de partijen nu opeens aandacht hebben voor het probleem. Als ze werkelijk betrokken waren dan hadden ze al een concept wet, dan waren ze al lang in discussie met betrokkenen.
    Dan reikte hun inspanningen veel verder dan een l.llig kranten artikeltje of een inzending op het forum.

  9. Lieve neus

    je schrijft praktisch het zelfde,als wat ik getypt hebt.

    Heb je last van mijn mening, koop die namaakpop de jongeren, de houten knuppel, zet die naast je neer, en elke keer als je last van de jongeren hebt, geef je ze een flinke therpeutische pakrammel, volgens de Japanse therapie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.