Koloniale geschiedenis Suriname in encyclopedie

22

PARAMARIBO, 27 jun – Er komt een encyclopedie over de koloniale geschiedenis van Suriname tussen 1848 en 1954. Dit meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken, Biza. De encyclopedie wordt samengesteld op basis van de zogenaamde koloniale verslagen. Uitvoerder wordt de Nederlands-Surinaamse historicus Sandew Hira (pseudoniem van Dew Baboeram, red.)

Hira’s bedrijf Amrit Consultancy gaat de verslagen eerst digitaliseren. Dan wordt de encyclopedie samengesteld en gepubliceerd via onder meer het internet. “De verslagen vormen ongetwijfeld een rijke bron van informatie over de Surinaamse geschiedenis met thema’s zoals bevolking, het plantageleven, koloniaal bestuur, immigratie, kolonisatie, cultureel leven, economie, religie en onderwijs”, meldt Binnenlandse Zaken.

Amrit Consultancy bouwt ook aan een geautomatiseerde bezoekersadministratie op voor het Nationaal Archief. Met Nederlandse hulp wordt een hypermodern archiefgebouw opgezet. Nederland heeft een deugdelijk onderkomen als voorwaarde gesteld voor het teruggeven van Surinaamse archiefmateriaal. Sandew Hira is auteur van onder meer het Surinaamse geschiedenisboek Van Pryari tot De Kom.

- Advertentie -

22 REACTIES

  1. Een goede zaak want de geschiedenis mag niet vergeten worden. De jeugd moet weten hoe de huidige Suriname tot stand is gekomen.

    Hopen dat de landkaart van Suriname ook op de juiste manier wordt weergegeven. En dat deze ook internationaal geaccepteerd wordt.

  2. Het lijkt mij een goede zaak ,dat onze koloniale geschiedenis zon goed mogelijk naar de hand van de verslagen in een encyclopedie komt. Suriname heeft ook bijgedragen aan de Nerdelandse Gouden Eeuw en dat moeten de jongeren nu ook weten .En dat Voltaire zijn Candide ook in Suriname laat rond lopen.
    Het schrijven van zo’n encyclopedie is mijns inzien in goede handen bij Sandew Hira.
    Ik wens U veel succes met het schrijven.
    Met vriendelijke groet Lohrasil Wrijfsteen

  3. Het is te hopen dat alle verslagen, -ook die weet u wel-, voor handen zijn. In elk geval ligt het resultaat van 300-jaar koloniaal hier in het land aan de Noord-Oostkust van Zuid-Amerika.

  4. Het koloniaal verleden van Suriname begint niet in 1848,maar is te begrijpen waarom want van 1848 tot 1873 zal slechts het voor
    woord zijn en dan zal met de hundoestaanse immigratie 1873 de geschiedenis van de kolonie Suriname pas beginnen. Wanneer zal Suriname,Suriname zijn?
    Het is maar dat zij die dit lezen het ook wel begrijpen.

  5. revo

    Ik begrijp wat je bedoelt hoor…
    Als jij jezelf beschouwd als een surinamer probeer eerst ALLE surinamers van welk afkomst dan ook te beschouwen als landgenoten, probeer de geschiedenis niet te herschrijven.

    1848

  6. Mijn vraag is waarom begint de schrijver met het jaar 1848? Is er wat speciaal gebeurd in 1848 en eindigt in 1954? Wil de schrijver ons wijs maken dat het geen voor 1848 niet interessant is?

  7. Er zijn boeken geschreven over de slavernij.
    Vanaf de 4e klas van de basisschool hebben we uitgebreid over de slavernij geleerd.

    Ik kan me nog heel goed herinneren dat na de geschiedenisles over de slavernij, ik me heel erg verdrietig voelde.
    Zo erg dat ik zelfs geen hap door mijn keel kreeg.

    Thuis werden we beschermd opgevoed.
    Mijn ouders wilden niet dat hun verdriet de onze werd.
    Op school werd daar geen rekening mee gehouden en op 9/10 jarige leeftijd werden we onderwezen over de slavernij en de wreedheden die de slaven hebben ondergaan.

    Over de periode na de afschaffing van de slavernij, de periode van de immigranten, werd maar mondjesmaat onderwezen.

    Onze voorouders (zowel van de Hindostanen als van de Javanen) hebben het ook niet makkelijk gehad. Zij hebben ook een soort van slavernij gekend.

    Ook zij werden geslagen als het werk niet naar behoren was gedaan.
    Ze kregen een karig loontje waarop werd gekort als de plantage eigenaren niet tevreden waren.
    Vrouwen van immigranten werden ook verkracht.
    Veel van deze verhalen zijn haast nergens terug te vinden en werden van generatie op generatie mondeling doorverteld.

    Hoeveel van die geschiedenis weten de Creolen? Heel weinig en om eerlijk te zijn het interesseert ze ook niet, gezien de reacties van Revo en Smara.

    De meeste Creolen staan niet open voor de geschiedenis van de immigranten.
    Voor hen telt alleen de geschiedenis van de slavernij.

  8. Kijk dat bedoelde ik nou: de reacties van #7 & #10. Ik merk op dat zodra de Hindustanen met iets bezig zijn die o.a. betrekking op de Hindustaan zelf heeft, dan moet een bepaalde groep gelijk kritische opmerkingen plaatsen. Maar omgekeerd, als die ene groep met hun “eigi sanie” bezig zijn, dan hoor je de Hindustanen op hun beurt.. niet klagen..

    vreemd nietwaar?

  9. Raj!
    Het gaat niet over als de schrijver Hindoestaan is of niet,ik zou alleen willen weten waarom de schrijver daar begint en het schijnt dat je het direct racistisch ziet.Deze vraag zou ik ook aan een Hollander gesteld hebben.Ik ben een Surinamer die meer dan 50 jaren in Scandinavie” woont en ben nog steeds zeer geinteresseerd in de geschiedenis van mijn geboorte land en ben tegen alle vooroordelen.

  10. Het stond vrijwel vast dat de volgende chef van de Verenigde Naties uit Azië zou komen. De Indiër Shashi Tharoor was een van de kandidaten. Hij heeft veel weg van Kofi Annan. Misschien wel wat te veel vonden de Europeanen en Amerikanen. Grof gezegd, er was een hechte samenwerking tussen een Hindoestaan (Shashi) en creool(Kofi). Te hecht vonden…………….
    De voornaamste reden dat Shashi Tharoor een serieuze kanshebber leek te zijn voor de post van VN-chef is deze: hij lijkt in veel opzichten op secretaris-generaal, Kofi Annan. Dat zei de Ghanees Kofi Annan zelf, maar er werd niet overal geluisterd. Die Tharoor is een uiterst capabele diplomaat met een lange staat van dienst in het VN-apparaat, die op uiteenlopende posten zijn kwaliteiten bewees en nog steeds bewijst – de omschrijving geldt voor Tharoor zowel als voor Annan overigens. De 50-jarige Indiër werd ondersecretaris-generaal van de VN, net toen Kofi Annan, in december 1996 eigenlijk volkomen onverwacht, tot het hoogste wereldambt werd geroepen. Annan en Tharoor hadden blindelings vertrouwen in elkaar. ‘India gelooft’, zei woordvoerster Navtej Sarna, ‘dat een toekomstige VN-Secretaris-Generaal onberispelijke geloofsbrieven moet hebben en sterk toegewijd moet zijn aan hervorming van de VN en de belangen van de ontwikkelingslanden.’. Afrika steuende Tharoor, Kofi Anand steunde Tharoor. De Islamitische wereld en heel veel Aziatische landen en zelfs moeilijke China steunde Tharoor ook. Toch werd hij het niet de nieuwe secretaris generaal van de VN. Ik zal maar verder zwijgen maar vullen jullie het maar aan.

    Varma

  11. hoop dat ook alle gruweldaden in vermeld staan,niet alleen van de slaven maar ook van de aziaten want sommige onder ons denken dat alleen een bepaalde groep gruweldaden aan den lijve ondervonden hebben…..

    Dit had al in de 19e eeuw moeten gebeuren waarom nu pas?????

  12. VOOR ALLE LEZERS EEN HELE KORTE INLEIDING i.V.M Keti Koti
    Het is 1562. Sir Hawkins een Engelse zeevaarder had van eerdere reizigers naar de koloniën ver van het moederland Engeland gehoord dat er economische problemen voor Groot Brittannië op komst waren door een tekort aan arbeidskrachten op de plantages. Zijn bekendheid had hij al verdiend door eerdere opdrachten van de Britse koning. Ook zag hij door de komst van steeds meer zeevaarders zijn bestaansmogelijkheden uitdunnen. Hij kreeg van de Britse koning de opdracht om naar Afrika te reizen. Er werd in korte tijd drie schepen, geld en honderd zeelui aan hem beschikbaar gesteld. Hij kon wegzeilen met een schip dat rantsoen had voor drie maanden. Hij kende het kustgebied waar hij heenvoer nauwelijks. Nog nooit was hij zover van het moederland geweest. Het was in zijn ogen een mysterieus reis naar een mysterieus continent waar hij zijn schip ergens voor anker moest zetten. Hij zag van verre de blauwe hittewaas en kon niet geloven dat het zandsteen zo ongelooflijk mooi kon zijn. Hij had de West Afrikaanse kust van Guinee bereikt. Hij herkende de zeeinham waar eerdere zeevaarders over hadden verteld. Dit was in zijn ogen die andere wereld waar hij van gehoord had. Hij hoorde tromgeroffel in de verte. Hij was van beroep zeerover en moest een kijkje gaan nemen waar al dat geroffel vandaan kwam. Alles ruikt anders hier zegt John Hawkins. De geur van kreupelhout ruik je hier vermongen met Eucalyptus. EN ZO GAAT HET VERHAAL VERDER…………………………
    Varma

  13. Langs de baai vlogen tientallen verschillende soorten papegaaien rond. Hawkins besefte dat hij hier niet alleen was. Hij herkende de rosékaketoes en de kleine papegaaien. Die had hij ooit in Engeland op een plaatje gezien. Zoveel verschillende soorten had hij nooit bij elkaar gezien. Dit grondgebied was sinds onheugelijke tijden het bezit geweest van de inboorlingen en de hen omringende dierenwereld. Honderden parkieten had hij nog nooit in een zwerm zien vliegen. Het zou wel een zorgeloze wereld zijn waar in hij was terechtgekomen.
    Om zich een voorstelling van het landschap te maken verlaat Hawkins het schip. Het verbaasde Hawkins dat het tromgeroffel niet minder werd toen hij de wildernis inliep. Diep in de wildernis kwam hij op een heuveltop. Hij keek naar de eerste mensen die hij tegenkwam. Zij hadden de kleur van eikenhout dat met glas is versmolten. Met hun pijl en boog waren ze op jacht terwijl stamgenoten op de grond zaten te trommelen. Ze hadden ook speren en houtskool bij zich. De geur van eucalyptusolie en gom hing overal op de heuveltop. Oostwaarts lopend onder aan de rivierbedding, waar stroompjes water traag van poel tot poel kabbelden zag hij kano’s liggen en de eerste vrouwen en kinderen. De kinderen waren met een varaan aan het spelen. De vrouwen zo schoon als de zee, met oker beschilderd hadden de geur van karamel. Zij droegen gouden stralenkralen. Zij spraken een taal die hij niet verstond. Hij ving de gebaren op. Hij moest doorlopen. De vrouwen waren bezig vislijnen van bastvezels te maken. Hij vond het terrein door de verschillende diersoorten die hij nooit had gezien geheimzinnig. Hij zou het hier niet kunnen overleven dacht Hawkins. Alles hier herinnerde eraan dat ze nog verbonden waren met hun verre voorouders. Hij zag dat er geen particulier eigendom bestond maar dat alles leek op een territoriale instelling van een stam. De mensen hier hadden hun voorvaderlijke gronden nooit verlaten. Hun voornaamste voedselbron was de zee. Ze visten vanuit hun kano’s. Hij zag in het wild genoeg eucalyptusbomen waar de inboorlingen hun kano’s van maakten.(Mijn maties vroegen mij om nog een vervolg-groetjes R.Varma)

  14. Het wedijveren positief omzetten.

    Iemand kan toch met een verbeterwens komen, en zeggen, als de meneer klaar is met 1848 tot en met 1954, ga ik ook zoiets als een consultancy opzetten,gedegen onderzoek doen,en de eventueel ontbrekende geschiedenisstukjes aanvullen.
    Constructief
    Iedereen op de hoogte houden over de ontwikkelingen en of tegenwerking die je tegenkomt.

    Die meneer is vast als ondernemer begonnen om de geschiedenis, die we goed in ons hoofd hebben en niet nog meer mee willen exploiteren, voor ons te eploiteren.

    Als je het niet beter kan ,moet je het wel niet stuk maken, maar die aanleiding als jou begin punt nemen ,om zaken constructief om te zetten.

    Die meneer is ondernemer die is opzoek naar,en pakt alles op, wat je laat liggen.

    En dan niet jammerlijk vervelend zijn.

  15. @ 13: Weet jij waarom ze het noodzakelijk hebben gevonden om “slechts” de periode tussen 1848 en 1954 te digitaliseren? wat is de reden geweest? dat weet ik niet, nog minder jij, dat weten zij alleen. als je (of jullie) er moeite mee hebben, pak de telefoongids, en bel het ministerie van binnenlandse zaken van suriname en vraag ze waarom ze het o zo noodzakelijk hebben gevonden om “slechts” die periode gaan lopen digitaliseren. liever doe je dat, ipv hier allerlei insinuaties te maken, betrekking hebben op het ras (zoals poster #7 dat heeft gedaan).

  16. Deel 3(keti koti trilogie)
    John Hawkins geboren in Plymouth Engeland liet zijn eerste observatie van die dag achter zich en keerde terug naar zijn schip. Aan boord vertelde hij dat de meeste hutten die hij op afstand gezien had van klei waren gemaakt. ‘’Ze wonen in primitieve’hutjes’ ze kennen onze bouwstijl niet’’. ‘’Maar ze leven in harmonie met de natuur’’. ’’ Ze houden een vuurtje brandend op een plakkaat klei op de grond”.” Zo kunnen ze hun vis roosteren en eten.’’ Ik heb zelf grote hutten gezien waarin veertig tot vijftig mensen onderdak zouden kunnen vinden’’ zei Hawkins. ‘’ De stammen kennen een stamhoofd en aan de hoofd van alle stamhoofden staat een koning.’’ ‘’Andere adel hebben ze ook en zelfs een priester’’. Aan boord werd hij door de stuurman eraan herinnerd dat hij met een doel van de koning van Engeland naar Afrika was gestuurd en van een misdadige klasse was. ‘’Je moet je houden aan de strikte Engelse regels, je moet misdaad produceren net als een hoedenmaker hoeden en een bakker brood produceert’’. ‘’Blijf primitief in je denken, vraag de eerste de beste stamhoofd wie hun inheemsekoning is om de krijgsgevangenen van de vele stammenoorlogen aan jou over te leveren in ruil hebben wij genoeg rum en metalen voorwerpen aan boord’’. ’’ De krijgsgevangenen worden hier toch ook als slaven gebruikt’’. ’’Hawkins Je bent toch een sadist, waanzinnig en meedogenloos’’. ‘’Je denkt toch niet in een moreel rechtschapen wereld ’’: zei de stuurman. Hawkins, ”Het Engelse strafrecht zal ons niet sparen als wij ons taak niet naar behoren uitvoeren’’. ’’ We worden in het openbaar opgehangen’’. ’’ Wij worden in Engeland toch als kinderen op onze zesde verjaardag aan het werk gezet’’. ‘’ Wij zijn hier met honderd mensen aan boord’’. ’’Het is eentonig, de drank wordt gespaard om als ruilmiddel te gebruiken’’. ’’ Je denkt soms te lang na zei de Portugees Pedro del Ponte’’. ‘’Hij is toch ook slavenhandelaar de grootste van Afrika misschien en een vriend van jou.’’. ‘’de koningen zullen ruimschoots gecompenseerd worden en wij zullen in geval van nood partij kiezen voor de ene stam zo dat wij aan genoeg slaven kunnen komen. Hij spande daarmee het paard achter de wagen. (Vrienden nu een trilogie-Groetjes-R.Varma)

  17. Prof.Afoecencie, Raj, jongeren+ beste mensen, de geschiedenis kan je op verschollende manieren bekijken. Jullie weten van school al die rijtjes met jaartallen en gebeurtenissen. Je kan het ook zien als iets dat 500 jaar geleden is gebeurd”’waar je d’r bij was”. Ook kan je vanuit een leuke invalshoek bekijken als zijnde turbulente jaren. Je moet het in een bepaalde perspectief zien.

    Varma

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.