Uit de kast

35

Iwan BraveDoor Iwan Brave – Holi als nationale feestdag in Nederland. Dat oppert de Haagse wethouder Rabin Baldewsingh in het Algemeen Dagblad. Hoe verzint-ie het?! Ik krijg het gewoon Spaans benauwd van de heel enge hokjesgeestgedachte die achter Baldewsinghs voorstel schuilgaat. Wil je iets ‘nationaal’ maken, dan moet er substantieel maatschappelijk draagvlak voor zijn. Het aantal mensen dat rechtstreeks uit India komt en in Nederland woont is te verwaarlozen. Op de 16 miljoen zielen in dit land zijn nog geen half miljoen van Surinaamse afkomst. Trek daar nog eens alle niet-Hindoestanen van af met als resultaat: nihil nationaal draagvlak. Het idee van Baldewsingh is mogelijk ingegeven door hoogmoed, etno-superioriteit of een minimal brain-damage.

Toevallig zat ik me de afgelopen weken weer suf te piekeren hoe Suriname nou tot ware nationale eenheid zou kunnen komen. Wat bindt hen allen daar, behalve dat ze binnen een bepaald afgegrensd gebied leven tussen de Corantijn en de Marowijne? Als ik stemrecht in Suriname zou hebben gehad, zou ik het moeilijk vinden mijn stem uit te brengen. Alle politieke partijen claimen ‘nationaal’ te zijn maar de leugen regeert, behalve dan bij de NDP in dit geval. Ze zijn vrijwel allemaal etnisch gestoeld. Ik zou niet op de NPS kunnen stemmen, alleen maar omdat ik ‘creools’ ben. Dat stuit mij tegen de borst. Bij de NDP stuit ik op een moreel probleem. Als die partij ondubbelzinnig afstand zou nemen van de bloedige uitwassen van de militaire dictatuur – al was het maar met de woorden “dit had nooit mogen gebeuren” – dan wist ik het eventueel wel. En als het Nieuw-Front met behoud van alle etnische bloedgroepen de euvele moed had te fuseren tot één partij – met één voorzitter – dan wist ik het al helemaal!

In Suriname zijn er talloze etnisch getinte radiostations. Waar in Nederland ‘zendtijd voor minderheden’ in een rommelige potpourri van uurblokjes is opgedeeld, heeft in Suriname elke etnisch hokje zijn eigen frequentie. Er is niets mooier dan de Surinaamse FM-band aflopen; een kleurrijk ala-kondre-snoer! Bij gebrek aan klassieke zenders stemde ik weleens af op een Hindoestaanse zender. Vooral die slepende, vioolachtige vrouwenstemmen brachten me tot rust. En op het heetst van de dag, als de dagelijkse hossel nog volop in gang was, stemde ik graag af op Saramaccaanse of Aucaanse muziek voor een verhoogd rumble-in-the-jungle-gevoel. Na een stevige joint liet ik mij, zwevend in de hangmat, door Javaanse gamelan vervoeren naar een ander sterrenstelsel. Het Surinaamse radiobestel met mainstream zenders zoals Radio 10, ABC, SRS en Rapar moet en mag vooral zo blijven.

Maar in Nederland heb ik moeite met de veretnisering van zendtijd. Het draagt hier geheel niet bij aan ‘versterking van de eigen culturele identiteit’. Het versterkt juist de marginalisering van minderheden. Alleen al het feit het dat die zenders opereren vanuit de kelders van de lokale ether. En als ze al op nationaal niveau golven, dan op tijdstippen dat alleen werklozen thuis zitten, mensen in de file staan of juist die zondagmiddag eindelijk eens uitslapen. Ik zie af en toe best interessante topics op etnozendertjes zoals OHM en NIO. Maar na een tijdje krijg ik toch dat benauwende etnisch-hokjesgevoel. Begrijp me goed: dat ervaar ik ook bij die bleekschetenprogramma’s zoals ‘Mooi! Weer de Leeuw’ en ‘Ik hou van Holland’.

Bij mij ligt al geruime tijd een machtigingskaart oningevuld en onder het stof om donateur of lid te worden van SME, ‘de enige Afro-Nederlandse Omroepvereniging’. Ik onderschrijf de noodzaak van meer kleur in het bleke omroepbestel. Maar van een ‘Afro-Nederlandse’ omroepvereniging krijg ik hetzelfde verstikkende gevoel als bij OHM en NIO of het voorgestelde Holihokje van wethouder Baldewsingh. De dag dat mij wordt gevraagd lid te worden van de eerste landelijke Nederlandse multiculturele zender, dan doe ik dat terstond voor het leven! Nu blijven al die etnozendertjes nationaal ongehoord en ongezien in hun eigen hokje. En het voorstel van wethouder Baldewsingh geeft juist blijk van een ernstige besmetting met het politiek-Surinaamse hokjesvirus. Hij spreekt niet eens namens álle Hindoestanen als je bedenkt dat Holi een hindoefeest. Wel een erg benauwend hokje voor ‘nationaal’ feestgedruis. Baldewsingh, kom toch uit die kast(e) van je!

Iwan Brave

- Advertentie -

35 REACTIES

  1. Iwan,
    Ik begin het al aardig eens met je te worden.

    Laten wij die dingen gaan doen op onze respectieve eilanden van herkomst. Holland is geen Afrika, India, Indonesia, China of dergelijke. Op die manier blijven wij generaties hokken!

  2. het wordt tijd om het terreur front uit de weg te ruimen; want zij zien niet in wat echt belangrijk is voor eenheid. alle buitenlanders moeten vertrekken, dus alle amerikanen, canadezen, en brazilianen die vooral voor eigen gewin de surinaamse politici om te oren binden. de afgelopen 15 jaren is voor miljarden us dollars aan illegaal goud weggeroofd. als dat nou door surinamers zelf nou werdt geregeld, dan bleef dat geld in suriname zelf en kon de eigen mensen via werkgelegenheid en inkomsten hun kinderen beter leven geven en hun ouders een beter oude dag voorziening realiseren..het is de politiek zelf die geen eenheid maar verdeelheid zaait in suriname en dat hebben zij ge-erfd van de blanke hollanders.. zo dom is mijn suriname, dat zij nog steeds niet inzien dat de surinamers zelf belangrijk zijn en dat alles aan hen toekomt. er is door de tijd zoveel gebeurd en toch wil men niet inzien dat het tijd is om alles anders aan te pakken..misschien is het tijd om een geurillia te beginnen tegen de brazilianen en de canadezen, want die bestelen mijn landgenoten…wie doet mee…

  3. “etno-superioriteit”, mooi woord; ook redelijk geprobeerd de racistische ondertoon van het stuk te verbloemen en een nationale insteek voor te staan. Stemt mij echt wel triest, en vind het gewoon jammer.
    Ik kon wel raden dat er tenminste 1 iemand op het voorstel van Baldewsingh zou springen; maar vanuit deze hoek had ik het niet verwacht. Eens te meer ben ik naief geweest, als een echte koelie!

  4. Ik citeer:”Het idee van Baldewsingh is mogelijk ingegeven door hoogmoed, etno-superioriteit of een minimal brain-damage.”
    Iwan heb je met Baldewingh gesproken om nategaan of dit werkelijk de reden was waarom hij met dit voorstel kwam?
    Hoogstwaarschijnlijk niet, maar je conclusie stond vast en je hebt gelijk je etiketen met niet mis te verstane beledigende benamingen opgeplakt!!
    Je geeft met jou uitspraak blijk van, dat je net zo kortzichtig bent als de mensen die je verderop in je artikel daarvan beticht!
    Je hangt een utopisch verhaal op waaruit blijkt dat je bar weinig weet van de geschiedenis van de mensheid.
    Kijk maar naar Afrika waar de mensen die op jou lijken elkaar tot hapklare brok verwerken; of ontgaat jou wat er in Rwanda, Boeroendi,Kenia,Congo,Zimbabwe,Zuid-Afrika,Sudan,Uganda etc. etc. gebeurd?!
    Als de mensen die opelkaar lijken mekaar nieteens lusten wat verwacht je dan van de rest?!
    Dat het met Suriname nooit wat zal worden vindt vooral zijn oorzaak in dat de bevolkingssamenstelling een mamjo is met bevolkingsgroepen die elk qua denken anders zijn geprogrameerd!
    Deze hebbie hebben we aan onze kolonisatoren te danken die een bravoe hebben gecreerd die nergens naar smaakt!
    Het ware beter geweest dat bij de onafhankelijkheid van Guyana en Suriname zij een volksverhuizing ingang hadden gezet, zodat ieder zijn stek had gehad, zodat de hindoestanen en creolen elkaar niet in de weg hadden gezeten.
    Een ieder had zijn utopie of zijn Zimbabwe/Haiti kunnen creeren!
    We hadden dan ook niet gezeten in de eeuwige rivaliteit tussen deze twee groepen.
    Vanavond naar Panorama op Canvas gekeken over de steekpartijen onder de jeugd in Engeland en je raadt het al wie weer daarin de hoofdrol vervulden.
    Je pretendeert/denkt met je verhaal zelf niet in zo’n kast te zitten als Baldewsingh en dat noem ik arrogant en van weinig zelfkennis getuigen!
    De perfecte mens moet nog gecloond worden!
    Ik hou het maar op het liedje van de zanger Armand:”Iedereen is er even gek en een(1) van hun ben ik”!

  5. slm Harry, ik denk dat niet per sé alle buitenlander het land uit moeten.
    Dan zou je met die buitenlander ook de kennis en now how het land uit sturen.

    Maar Suriname had alles zelf in de hand moeten houden en alleen die bedrijven de toegang tot het land moeten geven die een positieve bijdragen leveren aan de opbouw en ontwikkeling van het land.

    Maar men dacht om zonder moete en/of inspanning te kunnen caschen.

    Dat is ook wel gelukt maar het rendement is slechts 5% van de 100% die men zou kunnen binnenhalen.

    Dus ik zou zeggen gooi alle contracten met buitenlandse ondernemingen op de schop en stel nieuwe contracten op die zowel op korte als lange termijn gunstig zijn voor Suriname.

    Willen die buitenlandse bedrijven hier niet aan meewerken, dan blijkt duidelijk dat men alleen uit is op het eigen gewin en niets voor het land wil betekenen.

    95% van de winsten die buitenlandse bedrijven maken in Suriname moet in Suriname geïnvesteerd worden en niet zoals nu 95% naar het moederbedrijf in het buitenland.

    Als we dat zouden kunnen bereiken zou Suriname een rijk land zijn zonder armoede

  6. er zijn aantal opvallende dingens die ik eruit pikt .
    wil jij iets nationaal maken dan moet er substantieel maatschapelijk draagvlak voor zijn klopt als een bus je kan mensen niet iets opleggen. bij de NDP stuit ik op en moreel probleem.als die partij ondubbelzinnig afstand
    zou nemen voor bloedige uitwassen van de militaire dictatuur, al was het met de woorden dit had nooit mogen gebeuren, en precies daar wringt die schoen, baldewsing zeg duidelijk het zou kunnen en hij zeg niet het moet . de mensen die dit weer aangrijpen om hun raciale frustratie weer kenbaar te maken hou a.u.b ermee op.

  7. De ware roots van een Surinaams, samen met Nederlands Suriname, eenheid, krijgt een uitspatting van heldere kristal in jouw stuk van vandaag.

  8. pinto je hebt altijd wat te zeiken over anderen. Heb je uberhaupt wel trots?
    Het is nooit goed met jullie soort.
    Het liefst willen jullie verplichte assimilatie het gedachtengoed van bruma.
    Heb je je weleens afgevraagd waarom jullie dat zo graag willen?
    Jullie zijn niet trots op jullie uiterlijk denk ik? Michael jackson is een goed voorbeeld.

  9. Morgen komt er weer een andere eendaagse vlieg van het eiland van Tjieletjap een Tjieletjapdag opeisen, dan hebben die Ptata’s een Tjieletjapdag erbij.

    Kijk maar naar Suriname.

    Daar hoeven wij haast niet meer te “werriken”.

    Het is haast elke feest.

    Vindt jij het gek dat wij bij minste regenbui verzuipen?

    Wees toch realistisch mannen en manninnen.

  10. Haha.alweer die Baldewsingh. No spang Iwan, deze meneer weet heus wel dat hij b..ls.tt praat, en sowieso niet namens de hind gemeenschap. Het gaat alleen maar om indruk maken op de hind gemeenschap, door welke hij al is verguisd. Misschien zoekt hij een manier om weer geaccepteerd te worden door de hind. gemeenschap door een balletje te werpen ; helaas niet richting goal maar buiten de lijn. By the way, het is heerlijk dat elke cultuurgroep eigen zenders kan hebben ;EENHEID IN VERSCHEIDENHEID..
    Zo heeft de Almachtige ook moeder aarde geschapen. Onder de bomen, de planten, de dieren, de mensen. Groetjes medesuri’s

  11. Laten ze in Suriname maar ALLE nationale feestdagen afschaffen, behalve 3 te weten: nieuwjaarsdag, dag van arbeid en 25 november.

    Breid het aantal vakantiedagen met ongeveer 5 fictieve dagen uit, zodat een ieder kan besluiten met welk feest hij/zij vrij wilt zijn.

    Veel Surinamers zijn christenen. De christelijke feestdagen zijn nationale feestdagen. Zij hoeven geen vrij te nemen om hun religieuze feesten te vieren.

    In Suriname hebben de christenen 6 nationale religieuze feestdagen: 1e en 2e kerst, 2e pasen, 2e pinksteren, goede vrijdag en hemelvaartsdag.

    Niet christelijke gelovigen kennen die luxe niet. Om vrij te kunnen zijn met die voor hen belangrijke dagen, nemen zij 1 of meerdere vakantiedagen op.

    In Suriname betekent dat voor de hindu’s 1 dag opnemen voor divali en in Nederland 2 voor Divali en Holi. (Over de andere hindu feestdagen wil ik het niet eens hebben).
    Dat gaat ten koste van de vakantiedagen.

    Ook andere gelovigen die geen christen zijn, nemen 1 of meerdere vakantiedag(en) zodat zij hun religieuze feest(en) kunnen vieren.

    Rabin Baldewsingh zegt niet expliciet dat Holi een nationale feestdag moet zijn in Nederland. Hij zegt dat Holi een nationale feestdag ZOU KUNNEN ZIJN. Dat zal er nooit van komen, dat de hindu’s zich daar maar goed bewust van zijn.

    Omdat niet alle hindustanen hindu’s zijn, zijn ze daarom geen hindustanen maar HINDOSTANEN.

  12. Iwan,

    Geweldig stuk. De discussie die hierop is onstaan bevestigd slechts jouw woorden. Heb je er echter over nagedacht dat misschien, héél misschien, Baldewsingh dezelfde bedoeling heeft gehad maar dan op nationaal niveau?

    Blijf in elk geval schrijven. Ik geniet van je stukken en vooral de reactie’s die daarop volgen. Op de één of ander manier zijn er surinamers die nooooit buiten de hokjes zullen (durven) denken.

  13. Iedereen heeft zijn of haar mond vol van hokjesdenken en eenheid in verscheidenheid, maar niemand komt me uitleggen hoe men precies invulling daaraan wilt geven. Zelfs deze Iwan kan het niet voor zijn geest toveren, al dan niet mbv zijn joint. Eromheen lullen kan men wel nietwaar?

    Zodra de ene groep iets van zijn eigen cultuur naar buiten toe demonstreert, hoor je gauw de ander groep jammeren over hoe “etnisch geladen” het wel niet is en dat het niet goed is voor de nationale eenheid (in verscheidenheid?). En meestal komen zulke opmerkingen van de negeroide kant. Het is alsof men zich “bedreigd” voelt in hun eigen voortbestaan. Deze reactie heeft veel weg van een verkapte, moderne vorm van stammenmentaliteit: “De ene stam voelt zich bedreigd door de ander stam”. Het zal niet verwonderlijk zijn als ook jaloezie/afgunst bij komt kijken, dat de ene groep zijn plezier en vertier heeft, en de ander maar aan de kantlijn blijft staan kijken, omdat ze hun eigen “egi sani” geen beurt kunnen geven.

    Afgaande van dit gedrag kan ik concluderen dat de neger qua gedachtengang niet veel verschilt met die van de blanken in NL, die zich “bedreigd” voelen door de aanwezigheid van kleurlingen, bv de moslims in NL (bv boerkaverbod, hoofddoekjesverbod e.d.). Hun verkapte vorm stammenmentaliteit heet “integratie”.

  14. Volkomen eens met Iwan!!!
    We moeten niet meer in hokjes denken, want als elke bevolkingsgroep een nationale feestdag wil opeisen dan is de hek v/d dam!!
    Het is toch absurd dat er op zo’n manier de assimilatie gestimuleerd wordt en dan zijn we nog verder van huis!!

  15. Djogo,

    In augustus 2008 schreef Iwan Brave een column over piraterij. Je reageerde als volgt:

    ´Ik lees altijd met plezier de stukken van Iwan Brave. Hij heeft als enige Surinaamse journalist de gave een artikel te schrijven die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.´

    Onlangs reageerde je op zijn opmerkingen over de Haagse wethouder Baldewsingh in zijn column ´Uit de kast.´ Baldewsingh wil ´Holi´ als nationale feestdag in Nederland. Brave vindt dit een hokjesgeestgedachte.

    Je schrijft dat Brave kortzichtig is en je vraagt hem om te kijken naar de mensen in Afrika. Je vindt dat ze daar op hem lijken en elkaar verwerken tot hapklare brokken. Merkwaardig! Is Brave een betere schrijver geworden of kom jij iets te kort?

    Ik zou nooit de suggestie wekken dat Algerijnen, Egyptenaren, Libiërs, Marokkanen, Tunesiërs, en de blanken en Hindostanen in Kenia, Namibië, Oeganda, Zimbabwe en Zuid-Afrika, op Brave lijken, maar dat doe jij wel. Of je vindt je dit geen Afrikanen?

    Wat me nog het meest voor de borst stuit is dat je Brave ervan beschuldigt in dezelfde kast te zitten, waar jij, in dit verband niet tot mijn verbazing, al lang in opgesloten zit. Heb je zijn column wel goed gelezen? Hij heeft niet slechts kritiek op de Hindostaanse hokjesgeest, maar op talloze etnisch getinte instellingen, etc. En dus ook op de politieke partij met veel mensen die wel op hem lijken: de NPS.

    Oh, je wilde het hebben over de mensen die op jou lijken. Bijvoorbeeld op het Aziatische subcontinent. Lees:

    • Op 26 februari 2009 zouden bij muiterijen van grenstroepen in Bangladesh minstens vijftig doden gevallen zijn.
    • Drie oorlogen tussen India en Pakistan: 1949, 1965 en 1971. In de eerste oorlog vond een landverhuizing plaats van meer dan 12 miljoen mensen. Uit de laatste ontstond Bangladesh.
    • Pakistan en Bangladesh: broeihaarden van Islam Terrorisme. Niet slechts een bedreiging voor ´heidenen´ maar uiteindelijk voor de wereldvrede.
    • Vrouwenrechten in Zuid-Azië voortdurend geschonden. Overal in de regio worden wetten die vrouwen meer bescherming of meer macht moeten bieden, tegengewerkt door culturele tradities, achterlijkheid, onverschilligheid en een gebrek aan wil bij de uitvoerende en de rechterlijke macht. De meeste vrouwen hebben, onafhankelijk van klasse, kaste of godsdienst – geen gelijke toegang tot eigendom, bescherming en besluitvormende bevoegdheden.
    • Hoogste aantal zelfmoorden bij jonge Hindoestaanse meisjes in de Haagse regio.
    • In Srilanka, met een van oorsprong Indiase bevolking, zijn ze sinds de onafhankelijkheid in 1948 met elkaar in conflict. Tamils tegen Singalezen. Een ziekelijke vorm van discriminatie ligt hier aan de basis. Gevolg: tienduizenden doden, verwoesting, gedwongen landverhuizingen en andere mensenrechten schendingen.
    • Grenstroepen van India en Bangladesh bestoken elkaar in augustus 1999 met machinegeweren en mortieren rondom een stuk omstreden land. Duizenden doden en bewoners aan beide kanten van de grens zijn geëvacueerd.
    • In een open brief aan H.M. Koningin Beatrix die van 24 tot 27 oktober 2007 een staatsbezoek aan India brengt, schrijft de landelijke werkgroep India (LNW) over de situatie van 160 miljoen Indiase Dalits (‘kastelozen’) die het slachtoffer zijn van systematische discriminatie, vernedering en uitbuiting.
    • In december 1992 bestormde en sloopte een menigte fanatieke hindoes de Babri Masjid moskee in Ayodhya in Uttar. De sloop was het startsein tot een nieuwe golf van gewelddadige botsingen tussen hindoes en moslims.

    Wellicht moet je eerst die balk uit je ogen verwijderen Djogo: dan zie je ook wat er mis is met de ´duivels´ van jouw volk. ´Hebi´s, zoals jij het noemt, zijn overal. En niet slechts in Afrika. Iwan Brave zal de eerste zijn om dat te erkennen. Ik ben het niet altijd met hem eens en ik vind dat hij zich meer bij het hoofdonderwerp van zijn teksten moet houden (een journalistiek principe). Maar wat mij betreft verdient hij een pluim voor de manier waarop hij schrijft en ook voor de manier waarop hij zijn leven heeft opgepakt( de goede man is gewoon uit een diep dal gekropen). Een beschuldiging aan zijn adres over ´kortzichtigheid´ is wat dat betreft gewoon ver beneden peil.

  16. no.16 Bifa

    Ik vind Iwan Brave een heel goede journalist, en waarschijnlijk zou hij ook een heel goede schrijver zijn!
    Ik ben het vrijwel altijd eens met hem; ook met deze colom! Ik heb ook veel respect hoe hij zich uit een diep dal heeft gewerkt, want dat zegt veel over zijn doorzettingsvermogen!
    Als ik hem vergelijk met journalisten van nederlandse kranten dan vind ik dat zij nog een puntje kunnen zuigen aan zijn vakmanschap, want bij hun lijkt het op overschrijven van elkaars verhaal!

    Waar ik aanstoot aan heb genomen is het volgende:” Het idee van Baldewsingh is mogelijk ingegeven door hoogmoed, etno-superioriteit of een minimal brain-damage.”
    Hij had ook een andere terminologie kunnen gebruiken daar is hij intellegent genoeg voor.
    Door iemand die je niet kent en ook niet gesproken hebt zo te betitelen getuigt in mijn ogen ook van hokjesgeest en kortzichtigheid, want hij heeft hem al geplaats in zijn bovengenoemde drie hokjes!
    Dat ik in mijn reactie mijn onderbuik heb laten meespreken siert mij niet , maar gelukkig ben ik mij daarvan bewust!!
    Als hij Baldewsingh niet daarvan had beticht had ik nieteens gereageerd, want ik ben het volkomen met hem eens.

    Je opsomming over de “duivels” van mijn volk ontgaat mij ook niet en om eerlijk te zijn vind ik ze ook primitief met hun kastes en ben blij dat ik niet daartussen woon!

    Ik hoef geen enkele balk in mijn oog te zoeken, want als je mijn reactie goed gelezen had waar ik eindigde met:” Ik hou het maar op het liedje van de zanger Armand:”Iedereen is er even gek en een(1) van hun ben ik”!, waarmee ik bedoelde dat ik net zo primitief ben als de rest en niet veel nodig heb om in intolerant gedrag te vervallen en dat vind ik griezelig!
    Ik pretendeer niet met politiek correcte verhalen hoe alles zou moeten, want dat kan iedereen alleen in de praktijk handelt niemand daarnaar anders zou het niet zo’n puinhoop zijn in de wereld!
    Gelukkig is dit kuddedier zich daarvan bewust en schaamt zich ook voor dit gedrag!!
    Iwan Brave is intellegent en professioneel genoeg om te beseffen dat hij achteraf beter die benamingen aan het adres van Baldewsingh had kunnen weglaten, want dat is de enige wanklank in zijn betoog!!

  17. Mensen, waarom geven jullie niet je eigen mening over de uitspraken van de heer Baldewsingh.Het is veel fijner om dat te lezen, want nu lijkt het een bravoe-soep waarmee jullie bezig zijn.Lees eerst goed voordat je conclusies trekt.

    dankie.

  18. Iwan,

    Alhoewel ik niet altijd reageer op je columns, lees ik ze met plezier.
    Ben het meestal wel eens met je, maar niet altijd.

    Je stelt dat je het spaansbenauwd krijgt van Rabin Baldewsinghs voorstel wat betreft het Holifeest tot nationaal feest in Nederland.

    Zelf ben je vorig jaar hard op zoek geweest naar een zwarte pop voor je dochter.
    Als ik me niet vergis heb je haast alle speelgoedzaken in Amsterdam of een bepaald deel van Amsterdam bezocht om die zwarte pop te kunnen bemachtigen.
    Je was behoorlijk verbolgen dat je nergens een zwarte pop tegenkwam.

    Ik vind dat ook maar een enge hokjesgeestgedachte en krijg het daar ook behoorlijk spaansbenauwd van. Waarom moest jij persé je dochter blij willen maken met een zwarte pop?
    Was een bruine of witte pop niet goed genoeg?
    Voor jou symboliseert die zwarte pop een waarde, een betekenis en vermoedelijk vanuit
    een etnogedachte. Voor mij echter niet want ik vind een pop is een pop of die pop nou zwart, bruin of wit is net zoals een mens een mens is ongeacht zijn huidskleur.

  19. @18 beter had je niet kunnen reageren
    je reaktie is beter dan best ik lach tot nu toe

    @2 je moet in suriname vanaf nu zelf (koelkasten wasmachines radio enz enz maken)en alleen in suriname verkopen aub niets in t buitenland want naar jou zeggen moet alles voor suriname zijn en in suriname blijven dus maak vanaf nu alles zelf en hou alles voor je zelf en t land suriname ik citeer na mi mi gado mi ede
    Glenny

  20. Sisa,

    Ga koken, want jij begrijpt er echt niets van. Mensen reageren hier terecht op een column van Iwan Brave, want wat Baldewsingh heeft gezegd is al lang voorbij. Dat was minstens vier dagen geleden. Kijk de website even na dan zie je dat er minstens 23 reacties zijn gegeven. Dus waar heb je het over? Bovendien: die Bravoesoep is heerlijk. Of je het nou met hem eens bent of niet, we kunnen altijd lol maken. Dus lees zelf eerst goed voordat je reageert!

  21. Hmm, ik kan niet goed uitmaken waar het gevoel vandaan komt. SME lijkt mij juist een kans om inderdaad meer kleur in het omroepstelsel te brengen, bij te dragen aan “versterking van de eigen culturele identiteit’ in plaats van de marginalisering van minderheden. En waarom zou je er voor de rest van je leven aan vast zitten? Dat snap ik ook niet maar misschien heb ik wat gemist.

  22. Geachte heer Brave, om het maar zo te zeggen verwachten Afro-Surinamers wel steun van andere Surinaamse bevokingsgroepen wat betreft erkenning ereschuld en slavernij verleden zonder gemor of hokjesgeest. Prima dat deze steun wordt gegeven, maar waarom dan deze aanval op het voorstel van Dhr. Baldewsingh.

    Voor jouw informatie, Holi is een feest dat door de universele betekenis juist een bindmiddel vormt om gemeenschappen te verbinden. Iedereen is welkom, maar niet iedereen hoeft te komen. Waarom zou je niet gezamenlijk een lentefeest vieren? Ik kan, als niet-Hindoestaan, ook wel zeggen dat degene die niet willen komen een hokjesgeest hebben want er zijn voor Holi namelijk geen criteria die andersgelovigen uitsluiten. Vandaar dat deze feestdag een universeler karakter heeft dan andere feestdagen.

  23. @20: Het is gewoon “camouflage”, Iwan verschilt niet veel van de rest van de negers die vinden dat de hindustaan maar lekker op het platteland moet blijven en hun bakba nederlands bezigen en niet veel te zeggen moeten hebben. Ik hoor het maar al te vaak de negers in suriname klagen: “den koelie e tek a kondre abra”, al doelende op de grote warenhuizen en handelscentra die van de hindustanen zijn, en niet te vergeten de grote villas en de terreinauto’s die men rijd en niet te vergeten de vele radio en tv stations die zowat de helft van de surinaamse ether vullen. Niet verwonderlijk dat het JALOEZIE opwekt. Als er nou zoiets bij komt kijken (in NL in dit geval), dan zal het een klap op hun gezicht zijn, omdat ze zelf geen vrije nationale dag op 1 juli hebben gekregen. Nogmaals: Ik zie het gewoon als jaloezie en afgunst, niets meer en niets minder. Als men praat over eenheid in verscheidenheid, dan moet men dit de hindustaan wel gunnen nietwaar. Want dan kan men in eenheid (want we zijn “surinamers” onderling, gebruik maken (samen feesten) van dit feest. Maar nee, men moet gaan lopen klagen en zeuren en met het o zo bejubbelde schiet & dekwapen: “hokjesgeestgedachte” uit de achterkamer halen om ons mee aan te vallen.

    Het is me dan ook niet verwonderlijk dat ik geen enkele neger openlijk zijn afkeuring heeft geuit wat betreft de houding van racist romeo wesenhagen tov de hindoes op de nationale vrije dag.

  24. @20: Het is gewoon “camouflage”, Iwan verschilt niet veel van de rest van de negers die vinden dat de hindustaan maar lekker op het platteland moet blijven en hun bakba nederlands bezigen en niet veel te zeggen moeten hebben. Ik hoor het maar al te vaak de negers in suriname klagen: “den koelie e tek a kondre abra”, al doelende op de grote warenhuizen en handelscentra die van de hindustanen zijn, en niet te vergeten de grote villas en de terreinauto’s die men rijd en niet te vergeten de vele radio en tv stations die zowat de helft van de surinaamse ether vullen. Niet verwonderlijk dat het JALOEZIE opwekt. Als er nou zoiets bij komt kijken (in NL in dit geval), dan zal het een klap op hun gezicht zijn, omdat ze zelf geen vrije nationale dag op 1 juli hebben gekregen. Nogmaals: Ik zie het gewoon als jaloezie en afgunst, niets meer en niets minder. Als men praat over eenheid in verscheidenheid, dan moet men dit de hindustaan wel gunnen nietwaar. Want dan kan men in eenheid (want we zijn “surinamers” onderling, gebruik maken (samen feesten) van dit feest. Maar nee, men moet gaan lopen klagen en zeuren en met het o zo bejubbelde schiet & dekwapen: “hokjesgeestgedachte” uit de achterkamer halen om ons mee aan te vallen.

    Het is me dan ook niet verwonderlijk dat ik geen enkele neger hebt gehoord, die openlijk of gedekt, zijn afkeuring heeft geuit wat betreft de houding van racist romeo wesenhagen, tov de hindoes op de nationale vrije dag.

  25. Iwan,

    Alhoewel ik het met de algemene strekking van het verhaal eens ben, verpest je het door de zinsnede:
    ‘Het idee van Baldewsingh is mogelijk ingegeven door hoogmoed, etno-superioriteit of een minimal brain-damage’.

    Waarom bij een Hindostaan – nb een enkeling in dit geval – etno-superioriteit en hoogmoed veronderstellen maar bij SME, een nb breed gedragen initiatief, niets hierover. Slechts neutrale afwijzing.

    Ander zwak punt: een Hindoe hoeft niet in India te wonen om Hindoe te zijn, net zoals christenen niet in Jeruzalem hoeven te wonen etc.
    Omdat de blanken jullie je naam, cultuur en geloof hebben afgenomen (en die van hun ervoor in de plaats hebben gezet) is op zich al schandalig genoeg.
    Maar neem het de andere Surinamers niet kwalijk, dat zij nog wel hun eigen naam, cultuur en geloof hebben (mogen) behouden.

    Over het algemeen lees ik jouw columns graag, ik volg je al sinds de tijd dat je voor de Volkskrant schreef. Schitterende columns over Suriname waren dat, met oa scherpe culturele/etnische observaties.

    Ik denk dat de mensen de dingen niet te zwaar op moeten nemen, de intentie is goed ondanks enkle schoonheidsfoutjes.

    Sanjay

  26. mevrouw brave

    Het idee van Baldewsingh is mogelijk ingegeven door hoogmoed, etno-superioriteit of een minimal brain-damage.

    ik denk dat deze stelling meer past bij arron en bruma mevrouw brave

  27. Raj (reactie 25 en 26),

    Wat ben jij toch een zielepoot. Heb je het zo moeilijk met die ‘Negers’ in Suriname? Ah, tje poti!

    Waarom flikker je niet op naar een land zonder Negers? Dat is beter voor jou: dan kan je de hele dag Holi vieren en heb je geen Negers die jaloers naar je kijken. Ik ken nog een paar van die ‘duivelse’ landen in Azië, met mensen die op je lijken. Daar zal je je beslist goed thuisvoelen. Oh, en nog wat: ik heb me laten vertellen dat je geen man bent. Je doet alsof. Zielig hoor!

  28. Weer een hoop die gelijk op hun p.k getrapt zijn en het hele stuk niet lezen maar gelijk gaan schelden.

    Brave kaart gewoon de hokjes geest aan en begint zijn stuk met een heel scherpe opening om te prikkelen. Lees eerst het geheel. Zo’n opening hoort bij de stijl van Brave.

    Waar het om gaat is dat straks 40 SME zendes hebben waarop iedereen lekker ethnisch kan zijn en niemand meer contact met de rest heeft:
    Een hindo hindostaanse omroep.
    Een moslim Hindoestaanse omroep.
    De RK Chinezen.
    De Oosterse religie Chinezen.
    De EBG creolen.
    De Winti Djoeka’s
    En ga maar door.

    Natuurlijk allemaal met hun eigen gebedsgenezers en andere charlatans die goed verdienen.

  29. “ALS IK STEMRECHT ZOU HEBBEN GEHAD”.
    meneer de snuiver is dus geen surinamer. meneer is Hollander, is ’t niet beter dat meneer zich bezig houdt met de verwikkelingen van de maatschappij waarvan hij de nationaliteit/ burger is. Of heft meneer de genen geerfd van de redi musu voorvaderen?

  30. @29: Ohw ja, Suriname is over een tien jaar helemaal leeggeroofd door de buitenlandse maatschappijen.. alles dankzij de uitverkoop van onze NH welke de negeroide politici hebben gehouden. India is idd 1 van de opties om je te kunnen vestigen. Jouw verstand over India is te beperkt om een goeie mening over dat land te hebben dus mag je liever je mond dichthouden wat India betreft. Ik zal me zeker weten thuisvoelen in dat land, want ik ben er al eens geweest en het was heaven.

    En wat betreft mijn man zijn: als je een vrouw bent, kom voor mijn neus staan ik laat je tot in je diepste zenuwen voelen hoe man ik kan zijn, en als je een man bent, zou ik zeggen dat je blijkbaar trek hebt naar mijn “mannelijkheid” anders zou je nooit naslag erover gaan lopen doen.

  31. Hallo brada nanga siesa. Waarom maken jullie je zo druk over deze zaak. Die man is van de PvdA en wil af van al die Christelijke feesten. Waarvoor is er een tweede kerstdag nodig en een tweede paasdag. Allemaal onzin. En misschien bestaat God niet eens want dat heeft niemand nog kunnen bewijzen. Sommigen voelen het maar heel veel ook niet. Dus een lentefeest is best op zijn plaats (wat het holifeest eigenlijk is) want het heeft met een jaargetijde te maken en dat feest kan iedereen vieren. Je hoeft niet tot een etnische groep te behoren en ook geen Hindoe achtergrond te hebben. Wellicht kun je het ook zo bekijken of niet? Sardjoe de vicepresident in Suriname heeft er zelfs een erotische betekenis aan gegeven. Kijk, met holi is alles mogelijk. Je mag iedereen aanraken waar je wilt. Ook Hindoestaanse meisjes als je poeder of parfum op ze gooit. Mooi toch? Normaal mag dat niet. Daarom komen er volgens Sardjoe na negen maanden zoveel dogla babies. Jullie moeten zo’n feest eigenlijk met beide handen grijpen. Ja, het het kan ook als een carnavalsfeest gevierd worden maar dan wel met kleursel er bij. Dit feest kleurt Nederland. En dat moet!

  32. tot een nationale dag maken? geen sprake van.het zijn hindustanen,geen surinamers, zij stellen zich alleen maar voor als surinamers als het om een crimineel hindustaan gaat, zij zullen nooit uit de kast komen,om dat zij alles doen om de buiten wereld te plesieren,huigelachtig gedrag is dat,ik zal hun nooit mogen.hou niet van judassen en huigelaars!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.