Landrechten binnenland Suriname weer hot issue

11

PARAMARIBO, 9 feb – De landrechten van de bewoners van het Surinaams binneland zijn weer eens hot issue. Sinds de jaren zestig en zeventig Inheemsen het onderwerp voor het eerst aansneden, is het steeds aan en uit geweest. Het gedogen en tolereren van soms grof economisch ingrijpen in de plaatselijke natuur, werd afgewisseld met verscheidene vormen van protest. De laatste jaren worden de noodkreten en verzetsvormen steeds feller.

De mate van verzet tegen maatschappelijke verontachtzaming nam toe naar gelang de groei van de interesse van buitenaf. Steeds meer ondernemers en gelukzoekers ontdekten het ware El Dorado. Verborgen onder het groen en fris van het tropenbos, is het pas nu echt ontdekt. Dat er eeuwenlang mensen hebben gewoond, is ook door politiek Paramaribo eenvoudig genegeerd. De Marrons en Inheemsen zijn zichzelf dan ook meer en meer gaan ontdekken.

Zoetjesaan ontwaakte het besef dat de vaart van de ontwikkelingszucht aan het walsen was geslagen. Het werd een keuze tussen of gecontroleerd meegaan of weggevaagd worden. De keus lijkt nu definitief gemaakt. De Marronbevolking rond de Rosebel goudraffinaderij in Brokopondo zijn daar het duidelijkste bewijs van. Het besef is goed ontwaakt dat zijzelf eeuwen op een goudmijn hebben gewoond en geleefd. Dat dankzij de miljoenen dollars aan winsten die nu er uit worden gedraaid.

Terug naar het oude zal het niet worden. Het natuurlijke milieu zoals de voorouders dat aantroffen, zal nooit meer verrijzen. Toch blijven betekent meegaan met de ontwikkeling. De prijs van het platleggen van het traditionele leefmilieu zal dan wel wat moeten opleveren. Dat is zowat het belangrijkste motief voor het recent massaal protest bij Rosebel. “Paramaribo is vol, we kunnen daar niet naar toe”, werd vanachter de wegbarricades geroepen. Blijven dus, maar dan wel leefbaar.

- Advertentie -

11 REACTIES

  1. Hebben jullie indianen zien klagen? Indianen zijn de echte Surinamers en niet die Marrons. Al die Marrons hebben jaren van goud, vissen en dieren gratis geleeft. Toch zijn ze arm? Een andere ras zou nu rijk van zijn. Marrons hebben al het geld verspilt en hebben nooit aan hun vrouwen en kinderen gedacht.

  2. Primitief leven is heerlijk. Niet naar school, werk. Alleen maar jagen, eten, drinken, dansen, luieren en n….. Zo een leven willen we mischien allemaal.

    Hoe lang wil men dit volhouden in deze moderne tijd waarin, de techniek en economie van Suriname zich volop aan het ontwikkelen is. En verwacht wordt dat iedereen hier een handje aan moet bijdragen, zodat onze kinderen straks de vruchten ervan kunnen gaan plukken. Als er straks een miljoen inheemsen aan het jagen zijn in het binnenland dan blijft er waarschijnlijk ook niks meer over van het natuur. Men moet denken aan de toekomst en ontwikkeling van het land in het belang van alle bewoners. Niet voor nu maar ook voor later.

    Sommige mensen willen alleen genieten van de lusten maar willen niet de lasten dragen.

    Suriname is voor alle Surinamers. Zo ook de goudmijnen, vissen, hout, bauxiet, aardolie etc…etc.. Ik heb nooit gehoord dan javanen, chinezen, hindoestanen en niet te vergeten de Indianen iets claimen. Het zijn altijd de marrons die vanalles claimen en het minste doen in het welzijn van de economie.

    Ik discrimineer absoluut niet maar het zijn gewoon feiten.

  3. De Indiaan klacht ook maar de media heeft nog steeds geen respect voor deze mensen en over FRONT gesproken(i.h.b VHP) zij roven momenteel alles en overal waar zij maar kunnen roven en lopen als beesten het leefmilieu van deze mensen te verwoesten in opdracht van Tjonge jonge en zijn chef Somo.

  4. Ik discrimineer absoluut niet maar het zijn gewoon feiten.

    Paagal

    Foute feiten jij wil gaan roven onder het mom van GRONDWET…jij schurk…als Somo en domoor Robert Mugabé.
    Laat de mensen in hun leefgebied niemand heeft daar iets te zoeken… jij rover jij schurk met hebzucht… Gun de mensen hun eigen leefgebied.

  5. Paagal.

    Van wie zijn de gronden in en rondom Paramaribo? Ze zijn toch van de mensen die al jaren daar wonen? Kan iemand uit het binnenland aanspraak maken op die gronden? Ik denk van niet. De binnenlandbewoners wonen al meer dan 300 jaar daar, dus het gebied is van ons.

    Peace out,

    Kwama (de Saamakka)

  6. Wat een reakties,

    Ik kan er alleen om lachen maar blijf erbij,
    Suriname is voor alle Surinamers. Zo ook zijn rijkdommen. Of je nou duizend jaar of 10 jaar Surinamer bent.

  7. Trouwens in de stad hebben de meeste mensen, voor hun stuk grond gewoon keihard moeten werken en moeten afbetalen.

  8. Trouwens in de stad hebben de meeste mensen, voor hun stuk grond gewoon keihard moeten werken en moeten afbetalen.

    Paagal

    …………>>>>>>in het verleden domeingrond na X aantal jaren mocht men verkavelen en verkopen…(en ook nog behoorlijk vangen en geen belasting betalen)Ik wijs bij deze niet op RAS…maar jij moet weten…..na +/- 300 nog steeds geen domeingrond in het binnenland is toch beestachtig van de regering in Paramaribo en in de meeste gevallen de NPS nu VHP ook nog erbij….wat voor achterlijke rovers waarom dit beesten gedrag.

  9. kwama in de stad wonen ook bosnegers die een huis gekocht hebben vraag alleen niet hoe ze aan dat geld zijn gekomen???

    vergeet niet de volkswoningen die nog niet zijn afgebouwd en hardhandig bewoond worden door bosnegers,
    Voor wie zijn deze woningen gebouwd ??????

    Het probleem van jullie is jullie kunnen niets zelf iets opbouwen dat vermogen hebben jullie niet, accepteer het nou een keer.

    Misschien is het beter een thuisland te creeren voor jullie in het bos. En een flinke muur eromheen bouwen immers jullie zijn niets anders gewend.

  10. Als we de Surinaamse geschiedenis goed nagaan, dan is Suriname in eerste instantie van de Indianen.
    En juist deze mensen worden als de “stiefkinderen” van Suriname behandeld.

    Alle andere Surinamers mogen zich diep schamen dat ze vechten om een stukje grond en de autochtone bewoners niet zien staan.

    Bij het noemen van de diverse bevolkingsgroepen van Suriname begint men altijd eerst bij de Creolen en zowat ergens onderaan noemt men de autochtone bevolking, de Indianen, terwijl we juist eerst hen zouden moeten noemen.

    Het wordt tijd dat deze mensen hun bescheidenheid opzij schuiven en voor hun eigen belangen opkomen.

    Gelukkig zullen Suriname en Paramaribo altijd zo heten. Namen die verwijzen naar de indianen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.