Slachtoffersrol niet geschikt voor Afro-Surinamers

59

PARAMARIBO, 30 jun – Het aannemen van de slachtoffersrol zal de Afro-Surinamer beslist geen goed doen. Dit zegt oud-parlementsvoorztter Emile Wijntuin. Het leidt slechts tot het koesteren van negatieve gevoelens. Die zullen uiteindelijk nergens toe leiden. Bij de herdenking van honderd en vijftig jaar afschaffing van de slavernij in Suriname is het te verkiezen een andere kant op te kijken.

Vooruitkijken, de toekomst in, verdient meer dan ooit de voorkeur boven het eeuwig blijven kniezen. “De slavernijperiode is allang voorbij en ik denk dat het goed is dat deze dag wordt gebruikt voor een grote mate van bezinning, waarbij de vraag gesteld wordt waar Suriname en de nakomelingen van de slaven naartoe gaan”, zegt Wijntuin tegenover Dagblad Suriname. Het is dan ook verkeerd een slachtoffersrol aan te nemen. Het is beter de hand in eigen boezem te steken.

Dat er sociale leiders zijn onder de Afro-Surinamers die roepen om herstelbetalingen, is pure misleiding. “We moeten niet blijven steken in allerlei onzinning zaken over herstelbetaling en wat al niet meer, we moeten ons richten op de toekomst”, aldus Wijntuin. Het zou de groep meer opleveren als geleerd wordt van lessen uit het verleden. “Als we in staat zijn te reflecteren en lering te trekken uit de fouten die we gemaakt hebben, geloof ik dat voor Afro-Surinamers in het bijzonder een nieuwe dag zal beginnen.”

- Advertentie -

59 REACTIES

  1. Herstelbetalingen geldt alleen of is weggelegd voor de troostmeisjes uit de jappenkampen en voor de joodse overlevenden.

  2. Wat Wijntuin wilt zal toch nooit gebeuren. De Afro’s houden ervan om zich i.d. ‘slachtofferrol’ te wentelen. Ieder jaar weer zitten ze te kankeren op de blanken . En zitten ze te lullen over ‘herstelbetalingen’.

    Als ze zo graag herstelbetalingen willen moeten ze maar naar AfriKA gaan om hun afrikaanse broeders aansprakelijk te stellen.
    Het waren immers de voorouders van die afrikaanse broeders die de voorouders v.d. huidige afro’s gevangen en verkocht hadden a.d. blanken voor wat kraaltjes en spiegeltjes.

  3. Een hele positieve reactie van meneer W.! De ontwikkelingen in Su maken het volgens mij noodzakelijk en zeer gewenst om dit soort gesprekken in brede kring te gaan voeren. Ik daag forumgroepen, maar zeker ook de geachte leden van onze regering uit om deze discussie op te zetten en te voeren!…….om vervolgens ook de nodige actieplannen uit te zetten!
    Overigens is het niet een zaak van Afro-Surinamers alleen.
    Stanga

  4. Meneer wijntuin ik wil u bedanken voor deze zeer wijze woorden ik ben het 200% met u eens , het leidt slechts tot het koesteren van negatieve gevoelens mooier kon deze man het niet zeggen .

  5. Een schade vergoeding van 368 miljard euro zal nooit gebeuren. Mischien een paar miljard als extra ontwikkelinghulp. Ook al stap men naar het hooggerechtshof dit zal weinig tot geen zoden aan de dijk brengen.

    Het is niet verstandig niks te doen en gokken op een forse schadevergoeding. Zodat eventuele teleurstellingen beperk zullen blijven. Blijf met beide benen op de grond staan en doe gewoon je dagelijkse werk is mijn advies.

  6. Meneer Wijntuin heeft een waar woord gesproken! De slavernij is een verschrikking geweest voor onze voorouders die we altijd respectvol zullen moeten blijven herdenken, maar blijven hangen in slachtofferschap leidt tot helemaal niets. Wat dit betreft mogen wij een voorbeeld nemen aan onze Hindoestaanse broeders die zich meestal meer met hun toekomst bezighouden dan wij. Verbreek de ketenen van de geestelijke slavernij en geloof in de eerste plaats in uzelf!

  7. Maar meneer de Voorzitter,
    Het handelen van hun voorlieden heeft er niet toe geleid dat deze nakomelingen anno 2008 niet eens weten waar zij vandaan komen noch waar zij henen koersen.

    Hoe is het te verklaren dat velen van die hoge heren en dames zich in riante posities hebben gewerkt ten koste van die arme bevolking. Zij hebben zich weten verzekeren van een goed inkomen tot hun laatste ademtocht.

    Integendeel hebben zij de posities ingenomen van de blanke meesters van weleer.

    Er is gene dele sprake van solidariteit. Als het even kan trekken zij zelfs elkaar een poot uit. Dat is de harde praktijk.

    Reik elkaar de hand is er niet bij! Dit deel van de natie zakt steeds verder weg.

  8. Ja maar men vergeet dat Surinamers bedelaars zijn.En dat ook AL , in de tijd van Wijntuin, en nu heeft hij makelijk praten. Kijk maar naar merendeel wat de Surinamers naar binnen krijgt, allemaal de meeste gekregen. Zijn liever lui dan moe.

  9. Het Surinaamse regering moeten herstelbetalingen geven aan mijn voorouders,de inheemsen. Wij zijn nlaltijd achtergesteld gebleven en we worden nog dagelijks gediscrimineerd door de negers,hindoestanen,e.d. Het is schandalig dat in een land dat oorspronkelijk van ons inheemsen was dat er welgeteld maar 1 inheemse in het parlement zit.

    Dus als de NPSers willen beginnen over herstelbetalingen dan moeten ze dat vooral doen.Die mapima grun jari hoertjes die geen ka voor het land doen behalve feesten en stigmatiseren en terug vallen op het slaven verleden,alsof zij op plantages gewerkt hebben. Alle NPSers zijn redie moesoe nengres die hun eigen mensen verraden voor eigen gewin.

  10. http://www.waterkant.net/suriname/2008/06/30/slachtoffersrol-niet-geschikt-voor-afro-surinamers.

    Geachte redactie,

    Met verbazing hebben wij van de bewustzijnsbeweging EBU-Akademiya kennis genomen van de denigrerende uitspraken van voormalig parlementsvoorzitter Emil Wijntuin t.a.v. de herdenking van honderd en vijftig jaar afschaffing van de Afrikaanse Holocaust, oftewel door Westerlingen en ook door o.a. Afrïde onwetenden bagatelliserend ‘slavernij’ genoemd.

    Volgens deze oude man “is het de keus aan Suriname te verkiezen om een andere kant op te kijken”. Zou ons niet verbazen als hij daarmee bedoelde ‘de andere wang te keren’?

    De vraag echter die je als eerste zou moeten stellen t.a.v. de richting waar deze uitspraken vandaan komen, is wat deze persoon vanaf zijn aanwezigheid in de Surinaamse politiek, zichtbaar verwezenlijkt heeft voor de Republiek Suriname, de Afrikaanse Surinaamse geschiedenis en identiteit en zijn Afrikaanse Surinaamse gemeenschap in het algemeen.

    Emile Linus Alfred Wijntuin geboren in het district Coronie op 22 september 1924 is een uitgerangeerde Surinaamse politicus die zijn gehele leven reeds behoord heeft tot een witte kerkgemeenschap in Suriname, die zijn gehele leven niets van doen moest hebben met de Afrikaanse Surinaamse cultuur.

    Na de sergeantencoup op 25 februari 1980 onder leiding van Desire Delano Bouterse, werd een half jaar later het parlement in Suriname buiten werking gesteld en kwam een eind aan het voorzitterschap van Wijntuin. Een restant van het Neokolonialisme werd ter bescherming van onze jongeren en onze Afrikaanse Surinaamse identiteit als het ware naar de prullenbak “verwezen”.

    Wijntuin heeft meerdere boeken geschreven, onder andere als dienaar van een zekere Europese priester Pater Weidman die mede oprichter was van een politieke organisatie waar Wijntuin toebehoorde. Echter was de voor Afrikaanse Surinamers trotse Winti levenswijze en/of religie taboe voor deze kerk. En alles wat behoorde tot deze Afrikaanse Surinaamse cultuur en geschiedenis werd geminacht als te zijn minderwaardig en/of afgodisch.

    Emil Wijntuin is nimmer is dienst geweest t.b.v. Suriname en haar gemeenschap, nog minder voor behoud en ontwikkeling van een eigen Afrikaanse Surinaamse identiteit, maar heeft altijd al tot de ‘lange arm van het neokolonialisme’ in Suriname behoord. Derhalve kan Emil Wijntuin niet anders gezien worden als een afgericht westers projectiel ter vernietiging van de Afrikaanse Surinaamse cultuur in haar algemeenheid, inclusief dat deel betreffende de Surinaamse geschiedenis t.a.v. de Afrikaanse Holocaust.

    Derhalve hoeft zijn zelfvernietigend gedrag richting Afrikaanse Surinamers inclusief hun trotse Afrikaanse geschiedenis, menig Afrikaanse Surinamers niet te verbazen.

    Emil Wijntuin zou u alles kunnen vertellen over zijn zogenaamde witte god en zijn blonde zoon, zijn schepping waaronder Adam en Eva en misschien zelfs over Israël en Abraham. Maar zal u nauwelijks wat kunnen vertellen over zijn trotse Afrikaanse voorouders, toen nog heersers over Afrikaanse Koninkrijken, vervolgens geronseld en tenslotte overal ter wereld succesvol in “slavernij” gebracht in het belang was Westerse economieën. Maar vandaag de dag moeizaam doch strijdlustig uit het koloniale as herrezen op weg naar een eigen identiteit.

    Vandaar ook dat wanneer het om Afrikanen en Afrikaanse Surinamers gaat, deze Wijntuin het slechts kan hebben over de Afschaffing van de Slavernij en het feit dat Afrikanen en Afrikaanse Surinamers daarin ongetwijfeld ook het slachtoffer in geweest zijn. Verder zal hij of kan hij niet komen dan de Afrikaanse Holocaust oftewel de Europese Slavernij, in naam van die gene die hij zijn hele leven lang aanbeden heeft, in de persoon van een nazaat van een slavenhouder een zekere Pater Weidman.

    Maar over de verbeten strijd die vervolgens op initiatief van deze zelfde Afrikanen en hun nazaten is uitgegaan, om te herreizen uit het as van koloniale onderdrukking, hedendaagse discriminatie en institutioneel racisme , daar heeft deze oude meneer nog steeds geen benul van, hij weet ook niet beter dan dat wat de pater hem onderwezen heeft, zijn zogeheten “slachtofferrol”. Vertel dat ‘manipulatief verhaal’ maar aan het joodse volk zouden wij voorstellen.

    Emil Wijntuin, een zielig oud en gefrustreerd mannetje, die nimmer heeft kunnen zijn wat zijn kerkgenootschap hem zijn gehele leven streng en soms wel hardhandig onthouden heeft te kunnen zijn, namelijk zwart, intelligent en trots, met een eigen Afrïde geschiedenis, daaraan gekoppeld een eigen vrijheidsstrijd voor waardigheid, erkenning en welvaart. Maar uiteindelijk met behoud van een eigen roots, een eigen geschiedenis,

    het eigene.

    Nogmaals een fijne doch bewuste Ketikoti-dey toegewenst.

  11. herstelbetaling zie ik niet als een soort van het afkopen van je zonde.want dit zegt mij niks,maar meer een straf dat moet worden opgelegd tegen de handeling van bepaalde landen.desnoods in miljarden uitgedrukt.maar deze moeten gestraft worden.

    anders kunnen wij ook stoppen met het gelul van de militairen

  12. En gelijk er achteraan de vakbondsbobo’s inpeperen dat arbeid niet een recht is maar een plicht om het land als geheel te dienen en vooruitgang te bespoedigen. Het ambtenarenlegioen moet nu maar eens gaan beseffen dat als de arbeidsbevolking uit 60 procent ambtenaren bestaat wij alleen maar kneusjes leveren en dat dit in de toekomst voor al hun nakomelingen geen vooruitgang maar achteruitgang zal inhouden. Geef die luie Surinamers nu eindelijk een schop onder hun dikke kont en introduceer nu eindelijk een gezonde econonomie op basis van vraag en aanbod van werkgelegenheid. Dit helpt Suriname vooruit aangezien er meer belastinginkomsten gegenereerd zal worden, zelfstandig ondernemerschap gestimuleerd zal worden en geen overheidsfinancien meer uitgegeven zal worden om vriendjespolitiek te bedrijven. En als het even kan gelijk er achteraan een rechtstreeks gekozen staatshoofd die zijn eigen regering mag samenstellen uit kundige mensen, desnoods uit Nederland waar de knowhow ruimschoots aanwezig is. En dubbele paspoorten voor topsporters, de spin-off voor het deelnemen aan een WK voetbal is wel 10 keer zo groot als het BNP van Suriname. Denk maar aan een land als Trinidad en Tobago die nu de vruchten plukt voor deelname aan het WK 2006. Met een Nederlandse trainer coach en spelers uit de Engelse competitie die niet in aanmerking kwamen voor het Engelse elftal.
    Heren politici uit Suriname, denk groot, denk vooruit, wens mans genoeg om beslissingen te nemen die in het belang zijn voor de volgende generaties. Anders blijft Suriname alleen interessant voor de Brazilianen die zo vernuftig bezig zijn om grote delen van Suriname (Paramaribo in het bijzonder ) te Brazilianiseren. Over 50 jaar zijn er geen Surinamers meer maar nakomelingen van Brazilianen gemixt met Surinamers en is de voertaal Portugees. Voer om over na te denken voor onze politici. Waarvan akte.

  13. Heel erg bedankt voor de wijze woorden meneer Wijntuin. Ik ben het helemaal met u eens.
    Vraag: waarom dragen onze boslandbewoners van Afrikaanse afkomst geen Kotto?
    Wie heeft deze klederdracht bedacht en ontworpen?

  14. Gij zult niet het hele leven zielig lopen doen…..Maar gij zult bewust van moeten zijn…dat anderen jouw in deze levens situatie gebracht hebben…tot de dag van vandaag, daarom blijf gij altijd slachtoffer van iets dat gij niet gewild had.

    Nazaat van KATIBO fa you o go draai ing…fa you kan pur ing…gaan lopen dansen en springen als een gek ?….denk even en gij zult zien dat gij stijf blijft staan.

  15. De heer Wijtuin heeft ware woorden gesproken.
    Suriname staat bekend om zijn verdraagzaamheid t.o.v. andere culturen, rassen en geloven.
    Maar dit is slechts ten dele waar, als men elkaar voor 10 SRD een poot kan uitdraaien zal men het niet laten, al zou men door deze daad voor miljoenen schade aanrichten.
    Wie het ook is en waar men ook van afstamt, we moeten eens trachten de belangen van onze medemens voor onze eigen belangen te plaatsen, zeker als wij de ander er mee zouden schaden.
    Verder zou ik zekken kijk vooruit en zie wat de mogelijkheden zijn.
    De tijd van eindeloos praten is voorbij, de handen uit de mouwen steken worden we veel wijzer van.

  16. Het is te begrijpen dat de slavernij nog steeds een gevoelig thema is onder Surinamers en Antillianen. Het is nog maar 145 jaar geleden afgeschaft. In 1621 begon de WIC al in slaven te handelen. Vele slaven waren in de honderden jaren al tijdens het transport naar de Amerika’s gestorven. De slaven hadden wegens hun verschrikkelijke levensomstandigheden een lage levensverwachting. Het feit dat een groot deel werd verkocht door andere Afrikanen, is geen goedkeuring van het leed dat eeuwenlang veroorzaakt is. Niet lang daarvoor vond men het in Europa afschuwelijk dat blanke lijfeigenen dwangarbeid verrichtten. Ik ben zelf een Nederlandse jongen en ik schaam me dat dit ook een onderdeel van mijn geschiedenis is. Ik vind het sowieso erg bewonderenswaardig hoe weinig ressentimenten Surinamers en Antillianen jegens Nederland hebben. Het leven gaat door, maar een eerlijke schadevergoeding zou wel op z’n plaats staan voor deze eeuwenlange holocaust.

  17. Volkomen met u eens.
    Je hoort andere landen niet zeuren over slavernij. Hoe zou het ons vergaan zijn als Afrikanen. Bedenk de ellende die daar plaats vinden. Inderdaad laten wij van het verleden leren en aan de toekomst werken.
    Maaak je geestelijk los van de slavernij en geniet van de vrijheid . De hele wereld heeft een zwarte bladzijde. Be a victor not a victem .

  18. ik wil reageren op prem, wees blij dat er geen etnische problemen in suriname zijn net als in india,irak ,afrika zd amerika enz surinamers vechten niet met elkaar ik ben zelf koeli prem moet zich schamen om zulke domme dingens te roepen als je een echte sranangman bent ga dan terug naar surina of ga de hindoe,s helpen vechten in india

  19. @EBU akademiya

    Met veel belangstelling heb ik uw bijdrage gelezen en dan vooral de stijl die ebu akademiya hanteert om een seniore Surinaamse burger te bejegenen.

    Het siert een organisatie van uw omvang niet om verachtend uit te halen naar een gewezen voorzitter van ons parlement, enkel vanwege een verschil van inzicht.

    Alle negers hebben geleden onder de slavernij, dus ook de voorouders, rasgenoten, nazaten van dhr Wijntuin, maar ook die van dr Maarten Luther King en ook die van Obama en ook de rasgenoten van Nelson Mandela en Kofi Annan. Ik beperk mij hierbij even tot de Afro slavernij.

    Welke superlatieven meet de Ebu akademiya zich aan om genoemde rolmodellen te passeren in de strijd om waardigheid van het zwarte ras.

    NIETS, NUNCA, NADA…..

    De Ebu Akademiya doet zich er goed aan de gehele keten van de slavernij te beschouwen, te beginnen met de ruilhandel welke in West Afrika werd gedreven.

    De zwarte stamhoofden (lees: koningen) hun krijgsgevangen van gelijke kleur, vlees en bloed ruilden tegen kralen, spiegeltjes en rum.

    Het is zeer de vraag of het promotie onderzoek van Armand Zunder ook hierover verhaalt. Wellicht dat hij dan tot een verdubbeling van de voorgerekende 389 miljard euro komt 😉

    Begrijp mij goed, ….kannibalisme is voorbehouden aan kakkerlakken. Idi Amin heeft zich eraan gewaagd, helaas is het niet uit te houden.

  20. het zijn deze zelfde slavendrijvers met hun aanbidders die achter de regering in suriname aanzit om de coupplegers te straffen.

    wel precies op deze manier gingen de blanken ook te werk met de afrikanen in afrika.zo achterlijk of koppig waren deze toen ook.

    en vandaag de dag hoor je dat deze hun eigen mensen hebben verkocht voor de blanken.wel broeder het zelfde wat jij nu onwetend bezig ben te doen,dat deden de aanbidders van toen ook.

    dit staat de leeghoofden te wachten in de toekomst.men gaat altijd proberen ons klein te krijgen en gebruikt maken van onze eigen broeders om ons te blijven misleiden.
    want dit zit hen echt dwars hoor moet je weten.

    die arme aanbidders hebben geen weet waarmee zei bezig zijn.het is geen kwestie van zielig blijven doen.maar een must.

    hoe kan je van de landlozen verwachten dat deze respect zal kunnen opbrengen voor iets dat zei zelf niet hebben.
    dus blijven jullie maar kletsen over de surinamers

    die arme landlozen worden steeds maar vernederd door hun aanbidders en toch blijven deze maar kletsen man.
    de mesten hebben een olifanten huid en hebben geen gevoel nog minder een geest.
    ongestabiliseerde wezens man

  21. Vrijheid kan alleen dan zijn als de geest vrij is. Meneer Wijntuin ik onderschrijf uw mening in deze. Vandaag weet ik dat de slavernij 145 jaren gelden is afgeschaft , denk er aan aan , maar de bondage waarin velen vandaag de dag in zitten is ook een vorm van slavernij.Slavernij waarin iemand ervoor kiest in te blijven hangen door z,n houding of slavernij door anderen opgedrongen. Vrijheid is niet alleen dan wanneer iemand zich kan/durft uit te spreken ,of vrij over straat kan bewegen , ofniet aan zichtbare ketens vastzit maar hoe er met die vrijheid wordt omgegaan. Als vrijheid alleen maar als niet lichamelijk vast zijn/zitten , terwijl de geest vastzit om vele redenen , is iemand dan echt vrij? Vrijheid is alleen waarlijk als ook de geest vrij is. Take it away.

  22. @nummer posting nummer 13 ik vroeg me af waar blijft deze man maar je ben er met jou reaktie, mag jou wat vragen welke afrikaanse geschiedenis en indentiteit jij bedoel kan jij mij dat uitleggen er zijn verschillende afrikaanse landen de surinamers komen van oorsprong uit ghana die ghanees ziet mij en jou ook niet als een afrikaan er is maar een bevolkingsgroep die nog wat heeft dat zijn de binnenlandse bewoner als een afrikaan vraag wat 1 juli is dan weet hij dat niet het intreseerd hem ook niet .

  23. Geachte (wijze?) dames en heren,

    zonder mijzelf actief in deze interessante discussie te willen mengen en/of enige indruk te willen geven van enige partijdigheid, of het wel/niet eens zijn met u allen hier of met sommige elders wil ik toch graag het volgende kwijt;

    Over een vorm van straf c.q. schuldbetaling c.q. genoegdoening enz. enz. in valuta/geld etc. kan wel heel lang gediscussieerd worden tot het einde der tijden, maar geen enkel (geld)bedrag of enige andere vorm van een zogenaamde compensatie kan zelfs maar in de buurt komen van de waarde van zelfs maar één mensenleven. De uitlatingen van de heer Wijntuin zijn voor zijn eigen rekening en daar geef ik geen mening over, MAAR… gezien ik als Afrikaanse-Surinamer bewust ben van het feit dat een heel groot deel van mijn Afrikaanse/Surinaamse broeders en zusters en daarmee ook een groot deel van mijn directe familieleden vrijwel volledig zijn uitgeroeid door deze onmenselijke vorm van mensenhandel en martelingen vindt ik dat ik het recht heb om MINSTENS één dag van de 365 dagen het recht heb om mijn familie te herdenken/gedenken en/of te eren op mijn geheel eigen manier.
    Zoals eerder gezegd… elk mensenleven is van onschatbare waarde en elk aangedane leed en bloedvergieten is niet in of met geld te te compenseren.
    De Joden hebben hun ‘schadevergoeding/genoegdoening’ na vele jaren toch verkregen in de vorm van een geldsom (en bezittingen), de Indianen hebben helemaal NIETS gekregen behalve reservaten waar ze mogen proberen te overleven en hun cultuur in stand te houden.
    En zo zou ik nog wel heel lang kunnen doorgaan met talloze voorbeelden. Maar het moraal van mijn verhaal is dit;
    De ene kiest er voor om een soort vorm van ‘genoegdoening/compensatie’ in de vorm van een geldbedrag te accepteren, en de ander heeft niet eens een keuze.

    Er zijn ruim 180 miljoen (!) afrikaanse MENSEN tot slaaf gemaakt waarvan slechts 60 miljoen in leven waren …althans geregistreerd..toen ze wereldwijd werden verscheept waarvan velen niet eens de tocht hebben overleefd. De rest ligt begraven op de bodem van de wereldzeeën.

    Alhoewel ik geen Christen ben wens ik toch deze Bijbelcitaat aan te halen; …”en indien gij één mens doodt dan is het alsof gij de gehele mensheid hebt gedood”.
    Als het voorgaande citaat aangeeft hoe waardevol het leven van alleen al één mens is, welk geldbedrag zou er dan tegenover het leven van 180 miljoen (!) Afrikaanse MENSEN moeten staan die op beestachtige manier ONMENSELIJK zijn behandeld?? Dit is ONBETAALBAAR!!!

    Overigens, was het niet de Europeaan die zich superieur gedroeg en nog steeds gedraagt ten opzichte van vele andere rassen/beschavingen/culturen, en in naam van ‘het Christendom’ heeft geroofd, gemoord en geplunderd en de slavernij zodoende in stand heeft gehouden en gefinancierd??

    Nogmaals .. de uitlatingen van de heer Wijntuin zijn voor zijn eigen rekening maar net zoals hij en ieder ander mens heb ik als nazaat van mijn afrikaanse voorzaten het recht om MIJN voorzaten op MIJN manier te gedenken.

    Ooit zullen wij allen ons bij de Almachtige Schepper moeten verantwoorden voor al onze handelingen en uitspraken.
    Hopelijk zal zulks een onmenselijke tragedie zich nooit meer herhalen.

    Denk en handel positief, dat is al een goed begin.

    Assalaamaleykoum/Vrede zij met u.

    Anansi

  24. Herstelbetalingen zijn natuurlijk meegenomen maar dit is en en moet een zijspoor blijven in de gedachtengang van de mensen. Andere zaken hebben prioriteit.Gelukkig delen 99,99% va de Afro-Surinamers deze gedachte.
    Test je geografische kennis over Suriname.
    http://www.afrosurinamers.nl

  25. Lees hoe EBU-Akademiya Amsterdam ervoor pleit dat de Afro-Surinamers inzien dat ze zwart,intelligent, trots, moeten zijn met een eigen Afrïde-geschiedenis, een eigen vrijheidsstrijd voor waardigheid, erkenning en welvaart. Maar uiteindelijk met behoud van een eigen roots, een eigen geschiedenis.

    Helemaal mee eens, zal het niet afzwakken, maar nu komt het.

    De Javanen, de Chinezen, de Hindostanen die dat wel hebben gedaan en dus hun eigen identiteit hebben behouden, worden wel met de nek aangekeken.
    Hen wordt verweten dat zij zich geen Surinamers voelen. Ze mogen oprotten naar de landen waar ze vandaan komen.
    Bruma had zelfs gezegd dat er met de huiden van de Hindostanen schoenen gemaakt moesten worden.

    Afro-Surinamers willen ten alle tijden met respect behandeld worden, hoeveel respect hebben zij voor de andere Surinamers?

    Die persoon die zich hier als EBU-Akademiya Amsterdam profileert heeft nog heel veel werk te verzetten. Succes daarmee.

  26. Anno 2008 vertolkt deze vastgeroeste volgeling nog steeds het verhaal van zijn vroegere opdrachtgever/leermeester, “pater Weidman”.

  27. Een vraag aan nummer13:”Wat betekent dit inhoudelijk voor de Afrikaanse Surinaamers, als je dit Politiek moet uitwerken.De Zimbabwaanse harde lijn hanteren?.”En geldt dit alleen voor de Afrikanen die in de stad wonen?.

  28. Prem wat is jou probleem met de Afro,s oordeel maar eerst over Ghandi en Nerhu. gna,gna,gna.

  29. Ik denk dat veel mensen geld moeten halen bij de Ghaneze stammen die de mensen als slaven verkochten.

    Ga in Ghana kijken!!!!

  30. prema,
    met alle respect voor jou commentaar.
    maar even een correctie op jou reactie

    Bruma had zelfs gezegd dat er met de huiden van de Hindostanen schoenen gemaakt moesten worden.

    maar je hebt vergeten ook dit te vermelden
    dat de zelfde hindostanen in de sanatan
    dharm toen ook hadden verkondigt de kroeshaar van de negers tot schoenborstel zouden maken.

    naar aanleiding van deze uitspraak heeft bruma toen gereageerd.

  31. Zal ik het dan hebben over Nelson Mandela, want men denkt dat die man altijd een lieverdje is geweest.
    En toch respecteer ik die man.

  32. De Afro-surinamers gaan het nooit leren. Wijntuin bedoeld het goed maar de meerderheid gaat toch niet naar hem luisteren. Mijn broeders en zusters houden ervan om het slachtoffer te spelen, ze zullen het nooit leren om vooruit te kijken en te werken voor hun kost (zoals andere groepen wel doen).
    Daarom willen ze zo graag herstelbetalingen, omdat ze zich dan niet hoeven te vermoeien om (net als anderen) een fatsoenlijke baan te zoeken en hun gezin te onderhouden. Helaas is het profiteren v.h. werk van anderen in het bloed van mijn broeders en zusters. Ik denk niet dat dat ooit gaat veranderen, het zit gewoon te diep.

  33. Prema,
    ik wil echt niet vervelend doen maar het zou mij uit de spanning kunnen helpen.waarom jij nog die man respecteert.wat is hiervoor de rede.
    en waarheen wil je ons lijden.

  34. Het waren onze afrikaanse mensen die onze voorouders voor een appel en ei verkocht hebben aan de blanken. En de afrikanen doen dat tot nu toe. De blanken hebben onze voorouders toen uitgebuit.
    Nu buiten onze eigen surinamers ons uit. En dan hebben ze de lef om over schade vergoeding te praten. Waarom besteden wij zelf aandacht aan dit soort rommel?

  35. de geraffineerde zijn op deze site hard bezig ons op te jutten tegen een bepaalde ras en politieke partij.

    zeer gevaarlijke idioten dat bezig zijn met vuur te spelen.
    ik verzoek deze gasten zeer beleefd om deze handelingen achterwege te laten.en netjes hun meningen naar voren te brengen.

    voor hen met de verschillende petten op wil ik zeggen gedrag je en niet blijvend gedragen als een verloren schaap.

  36. ro.avent,

    Zal ik al die andere griezelige uitspraken van Bruma hier ook noemen?

    Nee nee ro.avent, wanneer de Hindostanen hun eigen mening gaven, waar Bruma het niet mee eens was,dan was het stuur die koelie’s met de Lala Rookh terug naar India.

    De Hindostanen pikten het niet langer van die griezel en sloegen ook eens terug.

    Ik was net te jong om bepaalde dingen te begrijpen. Maar ik kreeg uitleg als ik mijn vragen stelde.

    Ik was soms doodsbang als ik in de krant weer las, wat Bruma over de Hindostanen te zeiken had.
    Maar mijn ouders, ooms, tantes en oudere neven en nichten wisten ons jongeren te troosten en zeiden dat het zo’n vaart niet zou lopen met die engerd en zijn zijn boude uitspraken.

    Bruma preekte een nationalist en socialist zijn, maar dat was hij alleen maar voor zijn eigi sma en eigi sani, niet voor de rest van Suriname.

  37. ro.avent ik wil je nergens naartoe leiden en al helemaal niet lijden.
    Lees mijn reactie als reactie op dray.

  38. Moet men steeds rotzooi van een of ander ….Prema…. gaan lopen opzoeken (deze site)om te lezen.
    Prema doe niet achterlijk en dom…dat ding is:

    Schoenmaker blijf bij je leest.

  39. Maak je niet druk come up man/men…..alla blaka na Kwakoe…..tu. Daarom PEACE-PLEASE.

  40. Ik zou de herstel betalingen maar op de arabieren verhalen omdat die een hele grote rol in de slavenhandel hebben gespeeld. Die waren de opkopers die hen doorverkochten aan de blanke. En vooral de eigen afrikaanse broeders die hun eigen dorpsbroeders verkochten voor spiegels en kralen. Dus wat de meeste van de schrijvers schrijven is gewoon onzin dat men bij de nederlanders verhaal gehaald moet worden. Probeer dat te doen bij je arabische broeders.En vooral niet je eigen Afro Afrikaanse broeders die zich verijkt hebben met de slavenhandel.

    ramsesV

  41. Heeft engeland ooit compensatie gegeven aan india voor alle leed toegebracht tijdens de kolonisatie??? Nee. Heeft Nederland ooit compensatie gegeven aan Indonesie voor de koloniale periode??? Nee. Hebben de amerikanen ooit compensatie gegeven aan de japanners voor de 2 atoombommen??? Nee.
    Hebben de britten ooit compensatie gegeven aan china voor het voeren vd opiumoorlogen tegen china??? Nee. Heeft Amerika compensatie gegeven aan vietnam voor de vele bombartementen tijdens de bezetting??? Nee.

    De afro’s kunnen een hele wijze les leren vd aziaten. De aziaten gaan niet op hun luie reet zitten om te kankeren over compensatie en herstelbetalingen. Nee die gaan keihard werken (zonder het verleden te vergeten). Alle bovengenoemde aziatische landen boeken nu hogere economische groeicijfers dan suriname. En bedrijven uit bovengenoemde aziatische landen zijn bezig om revanche te nemen door westerse bedrijven over te nemen, en de westerse economien te penetreren. westerse arbeiders (van opgekochte bedrijven) werken nu voor aziatische bedrijven.

  42. je probeert met jou zielige woorden wij allemaal hier te misleiden in plaats te leiden naar een oprechte suriname voor iedereen. dan praat ik helemaal niet over de racistische lijdensweg van jou en dat van die andere gek.

  43. Polanen zei,
    You no moes bribi in den sani, ma a de.

    het verleden nooit vergeten,
    want daarmee maak je of breek je de toekomst.

    niet alle surinamers zijn mulatten.

    Papo

  44. @46: Ik ben ook trots op dan mijn roots in Azie ligt. En verder ben ik het volledig mee eens met je posting op 45. Helaas.. ik zou echt niet weten wat het probleem van de surinaamse neger eigenlijk is.. ik denk dat het wellicht nooit tot ze zal doordringen wat voor gedragsverandering/mentaliteit men aan de dag moet leggen om vooruit te komen, en dat men bep zaken moet laten voor wat het is (niet dat men het moet vergeten, nee, hell dat niet!), en stichtingen en organisaties moeten oprichten om productie te brengen in Suriname. Alleen dat zal ons vooruitbrengen, en niet dat gel*l, gek*nk*r, gejammer en gehuil over slavernijverleden, virtuele langvervlogen zweepslagen, psychische onderdrukking, excuses, herstelbetalingen, moderne vormen van onderdrukking en weet ik veel wat voor waan-denkbeelden dan ook.

  45. Natuurlijk heeft meneer Wijntuin gelijk! Laat die negatievelingen maar eens nadenken. Wat wil je: in je schaamlapje en peniskoker door de Afrikaanse rimboe rennen? Van mij mag je. Zo snel mogelijk. Ophouden met die kul.

  46. Geachte heer Wijntuin,
    U bedoeld het heel goed maar u begrijpt niet dat uw rasgenoten herstelbetalingen willen hebben en nodig hebben zodat ze de volgende 150 jaar uitgebreid en uitbundig hun feesten als keti koti, srefidensi, miss alida etc etc kunnen vieren. Ze hebben dat geld heel hard nodig om overal duizenden standbeelden van hun mensen opterichten, hun culturele afro-stichtingen draaiende te houden en allerlei reizjes te organiseren naar hun roots in afrika. Ze hebben dat geld nodig zodat ze de volgende 150 jaar lekker kunnen uitrusten van al die trauma’s v.d. slavernij.

    Als de afro’s beloven dat ze voorgoed zullen ophouden met dat jaarlijkse gekanker m.b.t. de slavernijverleden zodra ze de herstelbetalingen krijgen dan ben ik van mening dat nederland maar herstelbetalingen moet uitkeren. Als dat geld hun mond voorgoed dichthoudt dan is dat een kleine prijs, en ben ik en de rest v.d. niet-afro bevolking in nederland en suriname voorgoed verlost van dat slavernijverleden verhaaltje.
    Ohhh wat zou dat een mooie dag zijn.

  47. die zwarten die nu over het slavernij hebben die bedoelen dat niet zo maar, eigenbelang en gratis geld en rotsooi schoppen dat is in principe de bedoeling van die zielige beesten. goede bedoelingen die kennen zij niet, hebbben wel hehoord maar zijn niet bereid om het te volgen.

  48. ik ben bang dat er bewust personen bezig zijn om ongedisciplineerd de boel hier op een racistische wijze te belichten.deze moeten oppassen om geen nodeloze haat te creëren.

    het is soms goed om een geintje uit te halen maar steeds maar blijven pesten op dit gebied kan of zouden vergaande gevolgen kunnen hebben.daarom verzoek ik deze beleefd te stoppen met geweld dat men suriname aandoet.

    de politieke leiders in suriname moeten maatregelen treffen om dit op langere termijn te verkomen.want wat men nu met moeite bezig zijn te ontwikkelen zou op een moment van onbedachtzaamheid in vlammen kunnen opgaan.

    de kwaadwilligen moeten opgespoord worden en de namen laten registreren.het kan ook zo zijn dat de criminelen moetwillig rotzooi in suriname willen creëren ten behoeve voor hun eigenbelang en hebben geen verantwoording af te leggen aan niemand.
    srananmam un no srebi gi dem moordenaars

  49. SURINAMERS SURINAMERS SURINAMERS….

    Als ik deze reacties leest, kan ik pas zien dat wij,Surinamers, die beweren dat wij een eenheid vormen, gewoon liegen en gewoon lippentaal spreken.

    Ik merk gewoon een spanning tussen hindustanen en creolen!!!!!

    Te joe naki kappa lasi,joe sa jere borimang tongo…

    Waarom zulke racistische uitspraken??? Hebben wij niet hetzelfde rode bloed?
    Wat is de mens toch dom. Zelf de ene hond zou een andere hond ondanks ras, accepteren

  50. hallo bibi. als je in een verkeerde contex kijk dan is alles rasistisch probeer altijd goed te luisteren a.u.b
    maak van een mug geen olifant.

  51. @55: Wat me hindert is dat ik van verschillende afro surinamers geklaag/gejammer/gehuil hoort dat zij anno 2008 nog steeds onderdrukt worden, maar door “nieuwe basjas”. En daarmee doelen ze op de Hindustanen. Hoe zielig kan je niet zijn?

  52. raj,
    iedereen kan scherp zijn in zijn/haar taal gebruik
    ik begrijp jou helemaal maar laten wij ons beheersen en geen opruiende taal gebruiken.dit is niet goed voor ons land suriname.

    we zijn allemaal mensen niemand is meer dan de ander.en dit moeten wij goed onthouden en niet met slechte verbeeldingen rond lopen.

    van stof zijd gij gemaakt en tot stof zult gij weder keren.

    sranan sa wini

  53. Blaka mangs zullen ’t nooit leren. Ze zullen altijd op de bakra’s blijven schelden,maar altijd weer bij diezelfde bakra’s gaan bedelen voor hulp/donaties i.p.v. zelf te gaan werken voor de kost.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.