Home Columns Weerstand

Weerstand

24

Door Iwan Brave – We klagen hier in Nederland op gezette momenten over stelselmatige uitsluiting van minderheden op allerlei maatschappelijke terreinen. Maar vaak blijkt het niet zozeer een kwestie van racisme, als wel dat de zittende orde niet een stukje wil inschikken. En daarbij wordt een effectief middel ingezet: weerstand. Meestal onderhuids. Daarom merk je als blaka man of uma dat je ergens tien jaar of langer kan werken en toch geen promotie maakt. Maar die weerstand kan zich ook openlijk manifesteren, waarbij je wel racistisch wordt bejegend. Dan nog hoeft het niet per se een echte racist te zijn waarmee je te maken hebt. Waarom veel energie steken in omslachtige, onderhuidse methoden als je iemand meteen kan raken op zijn of haar vermeende zwakke plek? Dat kan ook zijn je geslacht, je geloof, je politieke kleur of je seksuele geaardheid. We zeggen allemaal toch wel eens iets kwetsends tegen een ander bij gebrek aan argumenten.

Na tien jaar Suriname ben ik gesterkt in deze weerstandstheorie. Ons leeggelopen switi Sranan snakt zo naar (r)emigranten, want men komt handen en kader te kort. Maar als je nou denkt dat je als ‘landskind’ met open armen wordt ontvangen, dan kom je bedrogen uit. Tuurlijk, op Zanderij is de welkomstontvangst uiterst warm, maar de sociaal-maatschappelijke weerstand weergaloos. Ik durf zelfs te stellen dat die tegen zogenoemde ‘euro-Surinamers’ flink groter is dan de Nederlandse weerstand. En gaat het in Suriname niet bepaald onderhuids maar ongezouten openlijk. Stekels als: “Jullie denken dat je beter bent omdat je uit NL komt,” worden bij het geringste wissewasje in stelling gebracht. Suriname is wat dat betreft ook nog een land waar de emoties hoog kunnen oplaaien als een euro-Surinamer de hoogste functie krijgt binnen een staatsbedrijf of nationaal gevoelige instelling. Al heb je expertise van hier tot Tokio je bent zogenaamd ‘pas gekomen’.

Maar toch is die weerstand ergens wel begrijpelijk. Eigenlijk was je voorbestemd het niet verder te schoppen dan waterdrager, maar dankzij de zogenoemde ‘braindrain’ ben je toch nog boven komen drijven. Dan zal je goed gek zijn om iemand met veel bredere ervaring, ontwikkeling en visie naast je te dulden. En al helemaal geen euro-Surinamer die ‘niet heeft meegepinaard’. Je gaat toch niet vrijwillig het paard van Troje binnenhalen en waardoor je eigen povere capaciteit nog meer aan het licht komt. Dat speelt trouwens ook in Nederland: heel wat vermeend ‘racisme’ is gewoon positievrees. Toch is omgekeerd ook veel weerstand in Suriname een vorm van xenofobie. De mate waarmee ik in Suriname openlijk ingewreven heb gekregen dat ik ‘géén Surinamer’ ben maar een ‘bakra’ en dat ik liever kan opdonderen, heb ik in Nederland niet meegemaakt. Zowel op de werkvloer als in het maatschappelijke verkeer. En geloof me: het gaat niet in je koude kleren zitten. Afwijzing kwetst altijd.

Wie durft te stellen dat er zoiets bestaat als ‘zwart racisme’, loopt nog steeds gevaar beticht te worden van ‘wit denken’. Velen willen nog steeds graag (doen) geloven dat racisme een witte plaag is. Maar schrikbeelden uit Zuid-Afrika, afgelopen week, weerspreken dit aangrijpend. Zoals dat van die man die – gewikkeld in zijn eigen deken – midden op straat in lichterlaaie werd gestoken. Of die van die angstige moeders, met hun volstrekt onschuldige kleuters, peuters en baby’s, die op vlucht zijn geslagen om niet chopped up te eindigen. Meer dan veertig mensen gelyncht omdat ze de schuld kregen van armoede en werkloosheid.

Bij het zien van die beelden, is wat mij betreft de wereld toe aan herdefiniëring van racisme. Het is niet langer een kwestie van verschil maken tussen huidskleur of ras. Immers daders zien slachtoffers als van een inferieure soort die je gewoon kan doodkappen of in brandsteken. Zoals zwarten vroeger in zuiderse Amerikaanse Staten als strange fruit in bomen bungelden. Wat zich momenteel in grote delen van Afrika voltrekt is wat mij betreft woekerend zwart racisme van de zuiverste soort. Het blijven benoemen als ‘etnische botsingen’ is hiervan een hardnekkige ontkenning.

Het afgelopen decennium is de etnische samenstelling in de Bijlmermeer drastisch veranderd. En ik schrik soms hoe bepaalde Surinamers zich beklagen over hun Afrikaanse medebewoners. Volgens hen zouden Ghanezen en Senegalezen de leefbaarheid ‘verpesten’ in de Bijlmer. Dat zijn uitspraken waarvan je zegt: ‘Hé, dat zeiden Nederlanders vroeger over ons.’ Waar je ook bent; wees kritisch over wat je met je mond aan de borreltafel zaait over je buurman of buurvrouw. Want weerstand is het zaad van elke vorm van racisme en het woekert harder dan je denkt.

Iwan Brave
Dit is een bewerking van een radiocolumn voor Faya FM (Amsterdam Salto)

24 REACTIES

  1. moesje
    Het racisme in Afrika is al decennia lang aan de gang. Zelfs in Zuid-Afrika tijdens de apartheid, toen kon echter de schuld aan de blanken gegeven worden die echter wel gebruik maakte van de annimositeit tussen de Zoeloes en de Xhosa's. Landen waar dit zich recent afspeelt, zoals Kenia, Nigeria, Liberia, Sierra-Leone,Rwanda,Ivoorkust komen nu in het nieuws. In Burundi dat niet zovaak in het nieuws is heerst het zwart racisme al decennia lang met ook zeer bloedige afrekeningen! Hetgeen nu in Zimbabwe gebeurt is ook een stammenstrijd met een racistisch tintje tussen de Shonastam en de Ndebelestam! Het lijkt wel of racisme in de genen van de de mensheid zit, want elk ras worstelt met dit virus naar andere rassen toe en zelfs naar mensen van hun eigen ras!!
  2. Anansi
    Iemand 'Hotel Rwanda' gezien? Daarin wordt haarfijn uitgelegd hoe de Belgisch koloniale verdeel-en-heers strategie kunstmatig de Hutus en Tutsis tegen elkaar heeft opgezet. De twee werden met opzet van elkaar gescheiden; de een werd expres voorgetrokken, de andere achteruitgesteld. Het gebeurde op grond van bepaalde fysieke kenmerken -de Tutsis zijn langer dan de Hutus. De Tutsis kregen allerlei privileges, terwijl de Hutus uitgebuit werden en veldwerk moesten verrichten. Deze organisatie vergemakkelijkte de heerschappij van de kolonisten. Minder weerstand van het volk, want dat had het dan toch te druk met elkaar. In heel Afrika deden Europees koloniale mogendheden dit. Racisme is vooral aangeleerd. Racisme is macht. De verdeel-en-heers strategie waarop racisme is gebaseerd is al zo oud als de mensheid. Zowel blanke en zwarte heersers hebben zich eraan schuldig gemaakt. Neem Hitler, neem Stalin, neem Papa Doc. Allemaal zetten ze hun eigen mensen tegen elkaar op. Blank vs blank, zwart vs zwart. Waar wij in het westen dankzij onderwijs en voorlichting de strijd kunnen aanbinden met racisme, zijn veel mensen in Afrika goeddeels verstoken van enige scholing en voorlichting. Ja, zwart racisme bestaat. Net zoals blank racisme. Racisme is racisme. Racisme is aangeleerd gedrag, en daarom ook af te leren. Door onderwijs en voorlichting. Goedkoop en makkelijk voor het westen, duur en moeilijk voor Afrika.
  3. Mauke
    ik ben geboren en getogen in Suriname en heb velen meegemaakt die na jaren weer eens in Suriname zijn en tussen hen ook degenen die zich er willen vestigen. Veralgemeniseren is en blijft een lastig goedje. Alleen de negatieve kant belichten is onheus. Vele uitkomsten zijn sterk afhankelijk door de wijze waarop je zaken inpakt en presenteert. Niemand houdt van een "sabie mang", die jou dan nodig heeft om europese denkwijzen in lokale grond te kunnen laten bloeien. Meer bekendheid over de manier hoe surinamers in nederland hebben gepinaard om te bereiken waar ze nu zijn, zal zeker ook meer begrip en waardering teweegbrengen. Maar goed, het hangt er ook vanaf wat je verwacht als je naar swit' sranan gaat. Mauke.
  4. Sari
    Bravo Brave! Ik lees je column iedere week en heb vaak moeite met je betogen, ik vind dat je wat meer stelling mag nemen en niet alleen maar voors en tegens moet opsommen, maar dit vind ik fair en evenwichtig met redelijke argumenten onderbouwd. En herkenbaar! Mooi zoals je de actualiteiten in Zuid Afrika breder trekt, en ook de ontwikkelingen in de Bijlmer en (je eigen ervaringen in) Suriname erbij betrekt. Je benoemt de strijd die de euro-suri moet leveren om weer volwaardig opgenomen te worden in de Su maatschappij, hoe stroef dat gaat. Daar sta je dan met een container vol goede bedoelingen, om er achter te komen dat men niet op je zit te wachten en je zelfs met argwaan en achterdocht benaderd... Bijna alle Surinaamse-Surinamers hebben Euro-Surinaamse relaties in Nederland. In de moeilijke jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw, hebben die in belangrijke mate de Surinaamse economie draaiend helpen houden om te voorkomen dat pinaren echt creperen werd. Want je laat je familie niet verhongeren toch. Iedere mogelijkheid om het pinaren te ontvluchten werd aangegrepen of gezocht om ook te vertrekken. Moeten Euro-Surinamers nu weer de prijs betalen omdat het de achterblijvers niet gelukt is weg te komen en zij dus slachtoffers waren van de pinarie en wij niet? En what about al die jaren van pinarie vóórdat je naar NL vertrok, en de (morele en financiële)ondersteuning vanuit NL al die jaren? Je hebt in de moeilijke jaren niet meegepinaard dus sodemieter je nu maar op. De mentaliteit in Su is zo gefrustreerd en daarom destructief. De Surinaamse overheid zet de toon. Maar de Indiase diaspora in Su krijgt deze week internationale erkenning en lof... In de meeste landen en culturen worden remigranten met open armen verwelkomd, veel wordt in het werk gesteld banden aan te halen, bezoeken aan het moederland gestimuleerd, investeringen vergemakkelijkt etc. In Suriname regeert de trots. En oude pijn. Kan men überhaupt nog wel zakelijk, objectief, realistisch, visionair zijn? En denk je dat de oude pijn ooit zal genezen? Denk in termen van landsbelang, ontwikkeling en vooruitgang, nazaten en de erfenis voor volgende generaties... denk niet zwart/wit!
  5. alex
    als wij eerlijk bezig willen zijn dan moeten wij de individu niet de schuld proberen te geven.dit zie ik meer als iets dat in groepsverband wordt verspreid.dit kunnen wij merken op het gebied van liefde tussen twee verschillen rassen of geloofsovertuigingen in bijvoorbeeld onze eigenland.discriminatie wordt gevoed door haat en jaloezie.dit wordt ons gewoon aangeleerd maar zit in feite niet in de mens.
  6. outlaw
    Je praat zoals altijd weer poep. Je bent zeker te blij dat je promotie hebt gehad. Nederlanders staan overal ter wereld bekend als Dutch Uncles die altijd alles beter denken te weten. Zelfs Vlamingen hebben een hekel aan Nederlanders en zeggen hetzelfde. Nederlanders denken overal beter in te zijn, terwijl zij in werkelijkheid op alle fronten slechter zijn dan Vlamingen. Zie de verhalen op www.belgen.nl Verder brul je dat zwarte Zuid-Afrikanen racisten zijn. Er is een verschil met Europeanen. Europeanen zijn het enige volk dat van dere volken verwacht zich te gedragen als hen. In Afrika, Zuid-Amerika en Azië is het helemaal OK als je ej eigen cultuur behoudt, want men laat iedereen in hun waarde. Zie het onderzoek van onder andere Fons Tompenaars die het heeft over "specific" vs "diffused" cultures. Een groot verschil met het fascisme in Nederland dus, waar ik al ben doodgemarteld met het stille fascisme.
  7. outlaw
    Toevoeging: Zuid-Afrikanen blijken nationalistisch te zijn, maar racistisch? Ik heb alleen gehoord dat ze vinden dat buitenlanders hun banen inpikken. Ik heb niet gehoord dat ze hebben gezegd dat de buitenlanders hun gewoonten moeten overnemen, omdat hun cultuur (die voortvoeit uit hun zogenaamde achterlijke ras)inferieur zou zijn. En over Surinamers hoef je helemaal niet te beginnen. Zij hebben groot gelijk. Heeft niet eens met nationalisme of racisme te maken. Heeft met eerlijk zijn te maken. Nederlanders zijn gewoon irritante mensen en ik heb er alle begrip voor dat ze jou ook irritant vinden met je irritante manieren. Je brult over racisme, terwijl het over nationalisme gaat. Wat heel anders is dan racisme.
  8. blaka bakra
    Outlaw, je lult als een kip zonder kop. Kijk je niet naar het nieuws uit Zuid-Afrika, waar ze hun broeders en zusters om zeep helpen? En niet racistisch? Kom op, ik heb nog nooit een racistischer volk meegemaakt als Afrikanen. Ga lekker slapen, en droom over je toekomst in Zimbabwe. Of Zuid-Afrika. Of Kenia. Of Congo. Of.... moet ik nog doorgaan? Daar is het één en al racisme!!
  9. Showley
    Kijk mensen....dit is een organisatie die er wat aan doet en niet alleen maar zuurt...! Ik zou zeggen kom ook.... Zwarte Zakenvrouw Grace Boldewijn lanceert een nieuwe politieke partij Op zaterdag 21 juni vindt de lancering van de politieke partij PERMANENTE VOORSPOED REPUBLIEK SURINAME plaats in Nederland. Chas Mijnals komt hiervoor speciaal voor naar Nederland. Chas is geboren op 29 juni 1947 te Beekhuizen, Paramaribo. Liefhebber van mens en natuur en heeft als hobby’s gevechtsporten en poëzie. Patriot, voorvechter voor sociale gelijkheid in een rechtvaardig vaderland. Chas heeft een militaire carrière achter de rug welke in Nederland is begonnen. Thans advocaat bij het Hof van Justitie en deeltijds docent zakenrecht aan de ADEK-Universiteit van Suriname. Politiek zeer betrokken en heeft een belangrijke bijdrage gehad in de politieke ontwikkeling van Suriname gedurende de afgelopen 30 jaar. Hij is altijd een voorvechter geweest van jongeren in de politieke leiding van Suriname. Mede oprichter van een maatschappelijke beweging Jongeren in Opmars die een concept geformuleerd heeft van De Surinaamse Droom. Samen met Grace Boldewijn, European Black Business Woman, is het Suriname Entrepreneurs Platform geformuleerd en daarmee inhoud gevend aan De Surinaamse Droom. Suriname is toe aan verandering, dit blijkt uit een onderzoek onder Surinamers in Suriname, maar ook in Nederland, Engeland en Amerika. Velen van hen willen terugkeren naar hun vaderland maar worden daartoe beperkt. Ze worden vaak om politieke redenen en andere belangen niet gezien als volwaardige Surinamers. ‘Jammer’, vindt Grace Boldewijn. ‘Want Suriname moet iedere Surinamer omarmen, waar ook ter wereld.’ Met De Surinaamse droom als leidraad hopen Grace Boldewijn en Chas Mijnals via de PVRS Suriname weer hoop en vertrouwen te geven in een toekomst van welvaart en welzijn. Als voorvechter van de belangen van alle Surinamers, in en buiten Suriname, richten zij een eigen politieke partij op: Permanente Voorspoed Republiek Suriname (PVRS). Permanente Voorspoed Republiek Suriname heeft het bevorderen van de welvaart van Republiek Suriname als een van de hoofddoelstellingen in de strijd tegen armoede benoemd. Investeren in ondernemersschap is één van de belangrijkste middelen bij het bereiken van dit doel. En iedere Surinamer, waar ook ter wereld moet een bijdrage kunnen leveren aan deze welvaart. Samenwerken door jongeren en ouderen aan de vestiging van een nieuwe Republiek Suriname, geleid door Surinamers, waar ook ter wereld, bij de viering van 50 jaar onafhankelijkheid van Suriname. Door nu te zaaien en te werken aan een Permanente Voorspoed Republiek Suriname kan er na 50 jaar onafhankelijkheid geoogst worden. Wilt u weten waar de partij PVRS u te beiden heeft, kom dan op 21 juni naar: Party Centrum ’t Kaerthuijs Cascade 1 2923 AT Kripmen A/D IJssel Programma: 18:45 uur: inloop 19:30 uur: welkomstwoord en ontvangst 20:00 uur: spectaculaire opening, de Rockyshow 20:15 uur: toespraak Grace Boldewijn, European Black Business Women 21:30 uur toespraak Chas Mijnals. Politieke leider PVRS 22:00 uur proclamatie PVRS 22:30 uur afsluiting door dagvoorzitter 22:35 uur Netwerken, Swingen en natuurlijk de maagjes vullen 01:00 uur Einde van de gezellige avond. VOORAF AANMELDEN VERPLICHT. Er wordt een bijdrage gevraagd van : € 30,-- Aanmelden bij: Sherida Schermer Stichting Milieutec GB Huifakkerstraat 15 Breda Tel:076 7507603
  10. denker
    @Showley Mooie manier om te verbloemen dat Chas Mijnals één van de moordenaars van Bouterses schrikbewind is geweest.
  11. alex
    Showley, waterkant net heeft jou dit keer toegestaan om jou advertentie op een zeer geraffineerde manier te plaatsen. maar probeer ons aub niet te misleiden met jou PERMANENTE VOORSPOED REPUBLIEK SURINAME zeg aan die Zwarte Zakenvrouw Grace Boldewijn om terug te gaan naar suriname.om daar het gevecht te starten.
  12. Sari
    @ #2 Anansi Jouw bijdrage is zeer verhelderend in deze discussie. Er gaan nu ook stemmen op dat het zwart racisme in Zuid Afrika, de haat tegen buitenlanders, ook weer georkestreerd is/wordt. Door aanhangers van de oude apartheid: een overheersende witte macht die als ideaal heeft dat het zwarte ras zichzelf, met wat hulp hier en daar, volledig vernietigt. Waarom grijpt het 'Westen' niet in, bij verschillende wantoestanden in Afrika? Omdat men er geen belang bij heeft? Of juist wel belang namelijk uitroeing van het zwarte ras? En waarom lijkt dit juist te lukken in Afrika bij het zwarte ras en nergens anders ter wereld? It is a strange, strange world...
  13. Ex pat
    @ Mauke Je probeert het onderwerp genuanceerd te benaderen en beide kanten te belichten maar deze nuance leidt niet tot oplossingen. Veralgemeniseren is in dit geval juist effectief om de zaken scherp te krijgen! Het gaat namelijk om een mentaliteit; de trots, de lange tenen... Ook objectief valt vast te stellen dat men niet tegen kritiek kan, zelf wil aanmodderen - niet gehinderd door enige kennis en kunde - en bij voorbaat al afwijzend staat tegenover iedereen die niet een suri paspoort heeft en in su woont. Je schrijft: 'Meer bekendheid over de manier hoe surinamers in nederland hebben gepinaard om te bereiken waar ze nu zijn, zal zeker ook meer begrip en waardering teweegbrengen'. Het is toch van de gekke dat dat nodig zou zijn? Je moet toch ook zakelijk kunnen kijken naar (economische) voordelen voor het land en je niet door allerlei sentimenten laten leiden? Overigens is het maar de vraag of je meer wardering krijgt op die manier. Ik waag het te betwijfelen, de ervaring leert dat juist meer minachting je deel wordt. Geprojecteerde uiteraard. Het criterium was en blijft: waar was jij toen wij het hier moeilijk hadden? Zodra het antwoord is, niet in Su, heb je verder geen enkel recht van spreken! Ik heb met verbijstering geconstateerd hoe een volk zich zo negatief en zelfdestructief op kan stellen. Het land is van ons nu, en dan liever met zijn allen ten onder gaan als het fout gaat dan hulp accepteren van niet suri paspoort houders. Maar nu denk ik, prima! Haal je hart maar op, ga lekker je gang. Waarom zou ik mij druk maken?!? Al het geld, de kennis, de tijd, de energie, de inspanningen, het intellect dat aan het moederland besteed had kunnen worden, vindt wel een andere bestemming. Waarom zou ik een huis van 3 ton in Su kopen, als dat ook in Miami/Cuba/Spanje etc. kan? En daar een bestaan opbouwen, in een waanzinnig lekker klimaat, met goede voorzieningen, een beschaafd en veilig(!)land, waar je vooruit kan komen zonder al die hebi's die je moet overwinnen in Su? Ik vind Su een heerlijk land, mijn navelstreng ligt er begraven, maar het zijn de mensen die het bederven. Voor zichzelf, niet voor mij!
  14. Truusje
    Meneer Brave, dit keer heb je beschreven dat je een verschrikkelijke tijd hebt gehad in ons swietie Sranang in de afgelopen 10 jaar. In een ander column een maand of wat geleden schreef je hoe slecht en hypocriet het niet in Nederland was.Je was toen bij het Parool en je werd daar genegeerd en bleef niks anders over dan af te trappen. Het lijkt alsof u nergens uw draai kan vinden en dan probeer u met deze column mensen op te hitsen en te stoken tegen ons Sranang.Bij voorbaat kansloos voor Surned's bij terugkeer,dus ook voor meneer Brave.
  15. avro basi
    nee beste mensen de schuld ligt bij niemand maar bij onze lieve god.hij weet precies waarom hij dit allemaal gedaan heeft.en de bedoeling kan nooit slecht zijn,daarom ben ik hem dankbaar dat ik de verschillen kan maken,niet om te discrimineren maar om mij te kunnen oriënteren. de blanke goden zullen altijd de scepter zwaaien boven alle volkeren.omdat wij gewillige schapen.
  16. Eigen schuld
    Ha ha ha, dankjewel Truusje, jij laat duidelijk zien dat wat hierboven al beweerd werd gewoon waar is. 'Sranang bij voorbaat kansloos voor Surned's bij terugkeer...'. Nou wees er maar trots op, en verwelkom al die Chinezen, Brazilianen, bakra's en wat al niet meer met open armen want die zullen jullie een poepie laten ruiken. Zij zijn veel slimmer dan het domme Su volk dus: eldorado. Maar ja, jullie vragen er toch zelf om? Gefeliciteerd!
  17. Japjongetje
    @Ex pat U heeft helemaal gelijk.. Het zijn inderdaad de mensen die het bederven voor zichzelf.. En toch... Er zijn zoveel Euro-Surinamers ( ik krijg dat woord zó moeilijk uit mijn strot) die het nog steeds willen doen...nog steeds het beste met Suriname voor hebben..
  18. Maria
    Oude Surinaamse zegswijzen bevatten veel waarheid, dus daarom wil ik bij deze zeggen: "Te yu e taki fu na alata, yu mu taki fu na batjaw tu" Het valt mij op dat heel wat mensen (zgn. Surineds?) op dit forum zich heel erg negatief uitlaten over Surinamers en hun mentaliteit en er niet voor schromen om alle Surinamers daarbij op een kluit te gooien. Wat men heel vaak verzuimd te vermelden is dat het gros van de remigranten ook met een zekere mentaliteit terugkeert, zo van: "Wij zullen jullie wel even laten zien hoe dat moet, want jullie weten het eigenlijk niet zo goed in dit achterlijke landje" en dat is het heel vaak wat sommige Surinamers ertoe drijft om opmerkingen te maken als: "Waar was jij toen wij het hier moeilijk hadden?" Ik spreek hierbij vanuit de ervaring van iemand die in de Surinaamse situatie met een behoorlijk aantal remigranten samen op de werkvloer is geweest. Ik zeg niet dat alle remigranten zo zijn, maar het gros heeft echt wel een houding die er niet om liegt dat ze zichzelf hoger/beter/slimmer/wereldser (???) achten dat de thuisgeblevenen Vele remigranten gaan er bij voorbaat van uit dat de persoon met wie ze komen samen te werken veel minder van de wereld heeft gezien dan zij en dat het verst waar die thuisgebleven sranang man ooit geweest is Nickerie is en ze behandelen je dan heel vaak ook een beetje alsof jij niet weet hoe Holland er uit ziet, om maar te zwijgen van de rest van de wereld. Je kan het zelf zelf op dit forum hier en daar tussen de regels door lezen; het zou me te ver voeren om alle voorbeelden aan te halen, maar lees de ene die ik eruit heb gepikt er maar op na: "En daar een bestaan opbouwen, in een waanzinnig lekker klimaat, met goede voorzieningen, een beschaafd en veilig(!)land, waar je vooruit kan komen zonder al die hebi’s die je moet overwinnen in Su? Men kan gemoedelijk hieruit de conclusie trekken dat de schrijver in zijn onderbewustzijn Suriname niet tot de beschaafde en veilige landen rekent. Het probleem Surineds en Surisurs is mijns inziens een mentaliteitsprobleem beiderzijds en echt niet iets waar slechts een van beide partijen schuldig aan is.
  19. Ex pat
    @ #18 Als je in Su geboren bent is het wel te begrijpen dat je het beste mee voor hebt, en dat kan zich op verschillende manieren uiten. Echter, voor hoe lang nog? En hoe ver ben je bereid te gaan? Op een gegeven moment houdt het op! Dat blijkt ook uit de aantallen, Surned's die terugkomen naar NL na een mislukte remigratie. Een illusie armer... Wellicht vertrokken met veel idealisme en optimistische ideeen die niet bestand waren tegen de arrogantie in het land. Bij de nieuwe generaties, jongeren die dus niet in Su geboren zijn en in die zin er ook geen directe binding mee hebben, speelt vestiging in Su geen enkele rol. Ze kijken wel uit. Als onze generatie, die nog in su geboren is, een goed alternatief vindt is het hele probleem opgelost. Gediscrimineerd worden in het land dat je als je thuisland beschouwt is veel afschuwelijker dan in een vreemd land. Dan is de keuze niet zo moeilijk hoor...
  20. Ex pat
    Maria #19 Zegswijzen te over, maar ik denk dat de strekking is 'met een beetje respect en begrip kom je dichter tot elkaar'. Dat is op zichzelf waar, in een relatie bijvoorbeeld, maar soms moet je gewoon doelen stellen en ergens naar toe werken. Proberen elkaar eerst te begrijpen is dan niet realistisch of efficient, blokkeert de boel en leidt juist tot meer tegenstellingen en misverstanden. Om elkaar te begrijpen vraagt nu eenmaal dat je 'neutraal' tegen zaken aan kunt kijken en niet bij voorbaat al vanuit een soort achtergestelde positie zaken interpreteert. Juist in een zakelijke omgeving moet je tegen een stootje kunnen, kritiek positief kunnen opvatten en niet al te lange tenen hebben. Een dikke huid dus en zelfreinigend vermogen. In mijn vorige reactie heb ik iets gezegd over beschaafd en veilig. Dat deed ik in relatie tot alternatief landen die ik noemde. Daarmee heb ik niets over Suriname zelf gezegd. Als u mijn woorden daarmee wil interpreteren als dat ik Suriname niet veilig en beschaafd vind, zegt dat meer over hoe UW onderbewustzijn werkt. Het ging mij erom dat dit ontwikkelde landen zijn waar Su nog een derde wereld land is. En dat Su na de 'brain drain' veel hulp kan gebruiken bij de opbouw en ontwikkeling van het land en een bepaald soort hulp (...) stelselmatig blokkeert. Over de houding van remigranten op de surinaamse werkvloer; als je vanuit een slachtofferrol naar de wereld kijkt, zul je overal bevestiging vinden! In 'het Westen' zijn bepaalde competenties belangrijk om je werk goed te kunnen uitvoeren. Voor bepaalde functies moet je ambitieus en gedreven zijn, prestatie drang en overtuigingskracht hebben, want je wordt op je resultaten afgerekend. Je mond opentrekken en (ook met leidinggevenden) in discussie gaan wordt aangemoedigd. Dat houdt iedereen scherp, en bewijst zijn kracht in de wereldeconomieen. Maar op het moment dat je deze werkhouding in Su vertoont, dan doe je kennelijk alsof je beter bent dan anderen en ben je mensen zogenaamd aan het kleineren... Terwijl dezelfde persoon waarschijnlijk op precies dezelfde wijze zou functioneren in China, India, Miami, New York etc. Ja, het is een mentaliteitsprobleem, maar groei en ontwikkeling betekent dat je je openstelt en leert, bereid bent over grenzen heen te kijken, zelfkritisch bent, kijkt naar wat efficient is om tot goede resultaten te komen... en zo meer en zo verder... Overigens en voor de goede orde, de weg naar verlichting is een lange, inzichten om tot zelfreinigend vermogen te komen pluk je niet zo van bomen. De geschetste problemen op het werk zoals hierboven genoemd, zullen voor veel Surinamers werkzaam in NL herkenbaar zijn. Kritiek werd al snel als heel persoonlijk opgevat, alles op jezelf betrekken geeft aan dat je een groot ego hebt, en maakte defensief. Of vijandig. Het zit dus kennelijk in de aard van het beestje. Als de remigranten in Su willen toepassen wat zij hebben geleerd (en afgeleerd!) zijn we weer terug bij AF. Tot slot; soms is het goed opportunistisch te zijn en te doen wat goed voor je is of een groter belang dient. Dat houdt in vooruit denken, het hele plaatje zien, positief denken etc. en je niet laten afleiden door emoties en sentimenten. Als Su belang heeft bij toerisme, investeringen uit het buitenland, hoog opgeleide buitenlanders die zich vestigen enz, ga je dat dan frustreren omdat je ego het zegt? En wie dit 'wit mang' denken noemt, heeft er helemaal niks van begrepen...
  21. datra
    discriminatie bestaat niet als een groep door een andere groep benadeelt wordt ,wil de benadeelde groep op de een af andere manier wraak nemen. ik ben in de ogen van velen een allochtoon. ik ben geboren in sme. ik heb een sme accent ik ben een knappe bruine man. niemand kan mij discrimineren. maar ik word wel benadeelt door groepen die vooroordeel hebbn. als ik in de groep van alleen zwarte mensen zit en als ik mijn mening geef en een van de zwarten wille mij treffen ... dan zeg deze zwarte tegen mij in zijn opmerking ..alsof mijn moeder door een blanke vader is verkracht.... en als ik dit een paar keer hoor dan zal ik langzaam mij niet in de groep van zwarten komen. kom ik in de groep van alleen javanen.. en maakt deze negatieve opmerkingen over de surinamers..en doen ze dat vaker dan vermijd ik de javaanse groep... kom ik in een beurt wonen waar niet veel bruine wonen ..en de blanken maken een paar keer rote opmerkingen over de bruine... en ga zo maar door... het probleem zit niet in de groep maar in de persoon in die groep... in groepen praat men over negatieve dingen.. en die negatieve dingen blijven in het hoofd.. en daarom zegt men praat altijd posief en denk positief..dan straal je ook positief uit. maar praat je negatief dan kom je van de wal in de sloot...en in die sloot zitten al die negatieve jouw soort mensen...en dan voel je je thuis ..,maar eigenlijk zit je abstract gezien in poep..ne als geert wilders en die mensen die voor hem gestemd hebben. ook een mooi voorbeeld is de telegraaf .. al deze mensen die er werken zitten in die poep. en als iemand in poep zit ...wil ik niet naast hem of haar zitten. snap je het... en als ze blijven zitten naast je en ...negatieven opmerkingen maken of schrijven....,dan kam je in opstand... en ja mag in opstand komen... alleen moet het volgens de regels gaan... en als je je buurman ,je vijand ,,je vriend ,je medemens niet de kans hebt gegeven om iets te verwerken,of geen positie ,of rang ,of eer hebt gegeven.. dan moet je niet klagen als de pluris is uitgebroken. maar wat men in de kolonie heeft gedaan is weer even anders. onderdrukken is iets anders dan recht hebben. in zuid afrika werd men onderdrukt door witten in israel worde men onderdrukt door witten in autralie wordt men onderdrukt door witten in holland wordt men onderdrukt ook door witten(apartheid)
  22. datra
    iwan jij hebt nu pas iets goeds ontdekt en gezegd. wees op je hoede wat je zegt bij de borreltafel. wij sme moeten niet de schuld geven aan chanezen en marocan ect. geef geen schuld aan een groep. ook groepen behoren tot kinderen van god. neem de marocaan in holland. volgens de media is dit de slechtste groep. wat is de taak van de media ... als je weet dat deze groep de slechste is .. ga wat voor ze doen...kritiek hebben is de gevaarlijkste middel. dus zeg ik weer tegen de media van holland ga wat doen voor jouw land .. ga enn manier zoeken voor de marocaan.
  23. datra
    anansi hotel rwanda en ga zo maar door. verdeel en heers politiek wat doen de us in irak ook het zelfde verdeel en heers dus de dag dat ze gaan vertrekken .. laan zij het zelfde ,met nog meer haat achter,en dan ggan ze ons op de media .,(ja de hollandse media )wijzen kijk hoe deze mensen tegen elkaar vechten. en wat ga ja horen van ook zwarten onder ons... weer die groep gebeuren. maar wie is nu bezig behalve in afrika ..diepgewortelt haat te zaaien. ja ook holland zit in irak en wat vewacht je ..weer onderling gevecht ..en moet mijn belasting centen ... dus eigenlijk moet ik vanaf morgen geen belasting meer betalen. holland is zo.n klien land men kan het hele leger opdoeken. al die militairen kunnen liever zaken ,gaan doen. nu doen ze allen haat saaien met mijn belasting centen. snap je waarom ik een haat begin te krijgen tegen deze leger. en als men geen leger heeft kan men al dat geld gebruiken voor sociale doelen in holland.