Home Onderwerpen Maatschappij Surinamers zijn ‘voortrekken’ andere allochtonen beu

Surinamers zijn ‘voortrekken’ andere allochtonen beu

41

Surinamers in Amsterdam voelen zich achtergesteld bij Marokkanen en Turken omdat die meer subsidie zouden krijgen. “Flutprojecten voor die groepen krijgen wel subsidie, maar een Surinaams clubje dat subsidie vraagt krijgt het niet” zei PvdA-gemeenteraadslid Peggy Burke donderdag op een bijeenkomst in Zuidoost.

De PvdA-afdeling in Zuidoost had die middag politiek leider Asscher uitgenodigd om te praten over „respect”. En vooral het gebrek aan respect dat zij ervaren schrijft het NRC Handelsblad. Volgens de krant broeit er iets in de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam. Het bleek na het aftreden van de Amsterdamse wethouder Hennah Buyne, twee weken geleden. Veel Surinamers hebben het gevoel dat ze er niet toe doen.

De Amsterdamse PvdA-leider Lodewijk Asscher is het niet met de kritiek eens. “Ook flutprogramma’s van Surinamers, ouderen, en inderdaad Turken en Marokkanen krijgen subsidie” zei hij op die bijeenkomst.

41 REACTIES

  1. oke dan
    Er was een tijd dat Surinamers niet hoefden te klagen over subsidies,heeft men toen iets nuttigs voor de gemeenschap gedaan??NEE!!
  2. jasie
    Tja niet klagen maar dragen. Waneer wij Surinamers een positie hebben zijn we gelijk big time. Turken en Marokanen weten wat netwerken is en daarom schoppen zij het zo ver. Wat heeft de Surinamers in de nederlandse Politie betekent voor de Surinaamse gemeenschap in Nederland? En hoe erg het ook is vooral de blaka mang politici. onder de mom dat surinamers goed geintegreerd verschuilen zij zich achter het werk voor hun Bradas. Waneer blaka mang e weer jas en das zijn zij niet meer het zelfde als hun broeders die geen jas en das dragen. deng boeba blaka deng denkie witie, deng e tang na wit mang kondre mekoenoe
  3. Su
    Is toch erg, en dat terwijl Suriname een kolonie van Nederland was, maar ik geloof wel dat het gebeurd kijk maar naar Rotterdam Airport die hebben een speciale project voor Marokkanen uit Rotterdam, zonder schoolpapieren worden ze opgeleid en krijgen ze een baan op de luchthaven, zodat ze van de straat zijn. Maar een ieder ander die daar wilt werken moet aan een waslijst van eisen voldoen. En wij Surinamers hebben van alle allochtonen in Nederland vaker een baan en de betere banen maar wij maar wij hebben ook een periode gekend dat we het moeilijk(er) hadden om een baan te vinden maar dan werden zulke dingen niet georganiseerd. Zolang je maar een grote bek hebt en niks doet wat van je gevraagd wordt krijg je alles voor elkaar. In Suriname wordt wel bijna alles voor de Nederlanders gedaan nu er steeds meer van ze in het land vestigen.
  4. viva
    Gaan we als allochtonen onderling ook de zzak verdelen , of moeten wij de handen niet in elkaar slaan en gezamelijk één zaak dienen? Moeten we weer elk apart in onze behoeften worden voorzien?Daar moet de overheid niet aan beginnen,maar een situatie creéren waar we ons allemaal in kunnen vinden .Weg met het hokjes systeem , en doe mee met de hele samenleving.
  5. andre
    Het is niet waar dat andere gr4open worden voorgetrokken. Wij houden onszelf reeds langer stelselmatig achter. Minderwaardigheids en meerderwaardigheidscomplexen, taboes, slechte collectieve instelling liggen daaraan ten grondslag. Trouwens waar blijven die Suri's van de andere steden ??? Voelen die het niet of zijn ze te broerd om nou ook eens in actie te komen, maar ....natuurlijk eerst de hand in eigen boezem steken. Laten we beginnen met die pori apra's in ons midden eerst publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Mensen die steeds weer dingen doen waar anderen al mee bezig zijn en dan weer frustrerend bezig zijn. Amateurs moeten zich niet meer bemoeien met zaken die professioneel moeten worden aangepakt etc .......... TROTS op SURINAMERS
  6. Beno
    ja ja ja ,natuurlijk krijgen de marrokanen voorrang en de turken he he ze zijn moslims.Nederland doet er alles aan nu om het goed te maken wat wilders gelikft heeft. Ze krijgen alles voor elkaar de marrokanen en turken.Ga jij maar eens winkel openen of iets dergelijks ,dan moet je eerst aan veel voorwaarden voldoen.Maar de marrokanen en truken krijgen uitzonderingen.Ja hoor het gaat het een islamisthe land worden nederland.Ik geef wilders gelijk. Vol is vol
  7. Margo Tauwnaar
    Inderdaad,Peggy Burke Het is toch geen publiek geheim dat de Marokanen de Surinamers discrimineren, en over respect moeten ze helemaal zwijgen. Het is maar een handjevol dat daadwerkelijk integreren kan en wil en respect heeft voor zijn mede mens. Ik rijd vandaag een straat in en de weghelft van een in tegenovergestelde richting autobestuurder nadert in mijn richting. De man rijdt gewoon door en drukt mij weg. Ik kijk hem aan en wijs op de verkeerssituatie. Nou,nou,nou, die Marrokaanse oudere meneer maakte een gebaar waardoor ik zo danig met stomheid was geslagen en dacht"dit is niet waar". De man had aan zijn middenvinger niet genoeg maar vanaf zijn middenvinger tot zijn elleboog werd mij getoond. Zielig,hij had net zijn kinderen(kleinkinderen?) afgehaald van de Arabische les waar ze pretenderen de kinderen ook respect en goede opvoeding bij te brengen. We zullen het misschien niet me- maken maar de Nederlanders krijgen een koekje van eigen deeg hoor. Geduld,geduld, en laten wij intussen denken aan voor jullie een raadsel voor ons (Surinamers) een weet,maar vechten voor waar wij toentertijd niet om gevraagd hadden n.l. Onder de Nederlandse vlag omgevoed worden. Wij zijn gen gastarbeiders en willen ook niet als zodanig worden behandeld.
  8. Margo Tauwnaar
    Inderdaad. Eindelijk dat er bekendheid aan wordt gegeven aan deze praktijken van hypocriet gedrag van de Nederlanders. Wij zijn geen gastarbeiders en van ons hebben ze niets te vrezen. Integendeel,die Nederlanders hebben HEEEl wat goed te maken. Als je over je recht spreekt dan is het alle maal zooo oud,maar hun verleden willen ze tot in lengte van dagen herdenken. Zij zijn alleen maar tekort gedaan en hun geschiedenis (waarvan je soms over je nek gaat)moet van geslacht op geslacht herdacht worden. Er zijn feiten waar je misselijk van zal worden wat EEN DEEl van de Marrokaanse bevolking allemaal uitspookt. Het maakt ze niets uit en dat ze de Suri's discrimineren is publiek geheim. Respect, daar hebben ze alleen hun mond vol van. De betekenis ervan en in de praktijk uitvoeren is taboe.Maar de Nederlanders krijgen lanzaam aan een koekje van eigen deeg hoor. Geduld. Kom ik een straat inrijden en de weghelft van een mede weggebruiker in tegenovergestelde richting is door een in het wilde weg geparkeerde auto bezet. En ja hoor,die meneer komt doorijden en recht op mij af. Als ik hem wijs op de verkeerssituatie,maakt deze oudere Marrokaanse bestuurder een gebaar naar mij waarbij niet alleen de middelvinger maar ook nog een deel van de arm tot de elleboog voor mij bestemd is. Maar die meneer heeft dus net zijn kinderen van de zaterdagse school gehaald. Heel goed voorbeeld van respect. Over gelden van het rijk,onze belastingcenten,daar kan ik een boek over schrijven. De SOZAWE is zo bij de hand met huisbezoeken bij de Surinamers. Als zij zo goed getraind zijn dan komen ze achter heel wat kromme uitkeringen. Wij Surinamers zijn er niets bij. Maar ja,wij Surinamers bundelen niet en geven dus de ruimte dat we uit elkaar worden gedreven. En dat hebben wij die Bakra's ook in de kaart gespeeld dus worden we met onze eigen wapensbewerkt. Sterkte Peggy en laat je de mond niet snoeren.
  9. hans
    Nee nee, niet hypocriet worden nu. Het afschaffen van woorden of het verzinnen van namen hebben nog nooit de realiteit verandert. Maar het blijft een leuke hobby. Waar maak jij je druk om? Het zijn toch NL'ers in jouw ogen, wat zeur je dan nu weer? ZakkenVullers... Gaat weer nergens over, taal van het volk valt niet te besturen.. Den Haag denkt de problemen op te lossen met een andere naam..???????? Schaffen dan trouwens ook meteen alle subsidies voor allochtonen af?
  10. Srika
    Goed dat de allochtonen met een Surinaamse achtergrond hiertegen protesteren en opkomen voor een gelijke behandeling. Waar blijven de Surinaamse voormannen en voorvrouwen van Rotterdam.Zien zij niet wat in Rotterdam ook aan het gebeuren is! Of lijden zij nog steeds aan een slaapzieke verbeelding van ontkenning en huichelachtigheid? Srika
  11. toet
    De Turkse en Marokkaanse allochtonen,vinden dat Surinaamse allochtonen worden voorgetrokken,maar zullen dat nooit openlijk zeggen.Waarom voelen Surinaamse allochtonen zich altijd en overal achtergesteld? Toen de Surinamers hier naar toe kwamen werden ze beter behandeld dan de Turkse,Marokkaanse,Spaanse en Portugese GASTARBEIDERS,Surinamers kregen goede opvang en huisvesting,andere allochtonen moesten het doen met hokjes en keihard werken,ik heb ze nooit horen klagen niet in de media or what so ever. Professor Heertje merkte op:De Nederlandse economie STAAT of VALT zonder de GASTARBEIDERS,wie zou hij daarmee bedoelen?????
  12. Neus
    Wie zich aan zich zelf spiegeld spiegeld zich zacht ;) Ipv dat ze zich druk maken om waar ze zelf slimmer en allerter moeten zijn gaan ze klagen en huilen. Grow up.
  13. M.Fleur
    Inderdaad, de Surinamers hebben hun tijd en ook kansen gehad maar deze helaas verprutst. Waar zijn al die zgn sociale werkers die allerhande stichtingen (jaren '60, '70 en '80) bestierden ? In alle grote steden waren er vele Suri stichtingen die bakken vol met geld van de overheid ontvingen. Wat hebben ze allemaal met de subsidiegelden gedaan ? Zie bv ook het 'uit handen geven' van het Kwakoe zomer festifal aan de gemeente A'dam. Had stichting Kwakoe de zaken wat meer professioneel & transparant aangepakt, dan was er geen reden hiervoor. Maar goed, Surinamers zijn er goed in om van iets moois stront te maken ! De Surinamers moeten dus niet zeuren en nu de attitude en de drive van de (1e generatie) Turken en Marokanen overnemen !
  14. prapie
    Ik heb de hele maatschappelijke verandering van Nederland van nabij en bewust meegemaakt in de 43 jaar die ik in Amsterdam heb mogen wonen!! Waar ik de bijna de enige zwarte was in de wijk die nu de Baarjes heet in Amsterdam en waar een grote moskee gebouwd zal worden krijg ik nu een Wilders gevoel als ik er met mijn vrouw doorheen rijd en haar vertel hoe het er vroeger uitzag!! Dat de hollanders hun buik vol hebben van deze situatie begrijp ik volkomen daar ik zef het slachtoffer ben van deze situatie! Na 43 jaar heb ik ook Amsterdam moeten ontvluchten vanwege Marrokkanen, want zelfs wij surinamers worden door die gasten geterroriseerd!! In Suriname wordt net zo gereageed eerst op guyanezen, en nu op brazilianen en chinezen! Hetzelfde proces vindt daar nu plaats dat een grote groep van buiten de samenleving ontwricht!! Jammer genoeg is de irritatie van het blanke deel van Nederland niet gericht op de veroorzakers ervan nl. de moslims en de nederlandse regeerders, maar krijgen wij de negativiteit ook ingepeperd en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de moslims eerder worden ontzien dan wij surinamers en ik zie echt geen spoken, want daarvoor ben ik te lang hier!! Dat wij niet meetellen hier komt, omdat mede dat we zelfs hier doorgaan met dat koeli/blakkamang gedoe en niet inzien waar onze belangen samengaan!! Alleen zijn de blakkamangs de verliezer daar die koelies zich niet bezighouden met politiek maar gaan voor hun sociaal/ecomonische vooruitgang!! Daarbij komt dat wij mislukkelingen zoals Philemona Bijlhout etc. nog de hand boven het hoofd houden!! Je maakt mij niet wijs dat er geen Obamas onder de surinaamse blakkamangs rondlopen!! Het is zaak deze te herkennen en te ondersteunen, zodat we niet iedere keer voor schut gezet worden en daardoor ook niet serieus worden genomen!! Ik voorspel een harde tijd voor surinamers hier in Nederland daar ook op lokaal politiek gebied de nodige verschuivingen zullen plaatsvinden en Nederland politiek de eerstkommende 10 jaar total-loss is!!!
  15. andre
    Mensen, niet zet je niet af tegen anderen. Dat is een valkuil. Houdt het bij het onderwerp. Daar begint bundeling mee. Op een lijn blijven, alle neuzen in een richting proberen te krijgen/houden. Vinger op zere plek leggen. Wij zijn geen fuuccckin allochtonen. Wij zijn (zwarte) autochtonen. Wj zijn hier omdat zij daar waren of ons ar naar toe hebben gebracht. Niet erg.....maar de consequentie is dat wij deel zijn gaan uitmaken van Nederland. Dat is gewoon een feit. Geenallochtonen autochtonen discussie met de rest van de samenleving aangaan, maar gewoon eisen waarop we RECHT HEBBEN.
  16. Srika
    Even een punt van orde! Dat de Turken en Marokkanen nu hun kansen pakken, is heel begrijpelijk. En dat de Nederlandse overheid hen meer geeft of biedt is ook evident aan de huidige situatie in Nederland. Wij, van Surinaamse komaf, zeker de creolen, hebben gefaald om onze bevoorrechte positie te handhaven. Wij, zeker vele creolen, hebben, denk ik,nog steeds niet begrepen hoe wij ons hier in de sociale en politieke arena van Nederland stabiel moeten ontwikkelen zonder veel verlies van eigen komaf. Ik bedoel hiermee te zeggen dat velen van ons, zeker ook een aantal die zich Surinaamse voormannen en vrouwen noemen,de meervoudigheid binnen de Nederlandse arena nog steeds niet begrijpen en zeker bij het bereiken van een bepaalde westerse status de link met hun eigen gesitueerdheid(lees: afkomst) verbreken of niet goed meer onderhouden. Vaak zien ze(met verkregen status) je niet meer staan. Maar wanneer er problemen zijn, willen zij wel al te graag terug naar hun eigen komaf. Begrijpen jullie dus nu waarom een aantal bij Riagg rondlopen? Dus wij hoeven niet te schelden op de Turken en Marokkanen.Zij profiteren alleen van wat wij nalaten te doen. En dat is(zijn): hard werken, vooruit zien, netwerken, durf, scholing, eenheid en saamhorigheid en onderlinge respect. Wij moeten de oplossing van dit probleem in onze eigen boezem zoeken. Mijn voorstel is om ons,zeker de creolen, betere te verenigen. Zeker ook door te zorgen voor betere scholingskansen voor onze opgroeiende kinderen en nieuwe voormannen/ -vrouwen te ontwikkelen. Zeker ook in Rotterdam. Of krijgt Jopie Pengel toch gelijk dat creolen moeilijk tot niet te verenigen zijn? Denk aan zijn verkiezingsspeech voor duizenden creolen: "Waardeloze landgenoten ......." Srika
  17. Su
    Het is maar met wat mensen genoegen neemt, mensen moeten niet vergeten dat Suriname van Nederland was, Surinamers die voor de onafhankelijkheid in Suriname werkten hebben mee geholpen om de Nederlandse staatkas te spekken dus dan is het maar goed ook dat de Surinamers toen ze hier kwamen een betere behandeling kregen dan de Turken en Marokkanen, die werden gehaald om te werken en geld te verdienen zodat ze in hun eigen land een andere leven konden hebben, maar Nederland heeft genoeg aan Suriname verdiend om een aantal grote ondernemingen in Nederland op te zetten waar de Turken en Marokkanen in konden werken.Dus onze positie ligt anders dan die van Turken en Marokkanen. Zij verdienden geld en de Surinamers bleven in Suriname met rotzooi achter, dat is het verschil.
  18. Get a life
    Turken en Marokkanen zijn overwegend moslim en aangezien moslims al enige tijd dagelijks onderwerp van gesprek zijn, is het volgens mij niet meer dan logisch zij voornamelijk in the picture staan (positief dan wel negatief). Bij Surinamers of mensen van Surinaamse afkomst is de diversiteit zo groot dat je ze bijna niet meer als een geheel kunt beschouwen. Een deel voelt zich geen allochtoon en wat nog erger is men denkt nog steeds in etnische kaders. Waarschijnlijk zijn wij al zodanig geïntegreerd dat wij niet als aparte groep (willen) worden weggezet (uitzonderingen daar gelaten). Saamhorigheid is dan ver te zoeken.
  19. andre
    Su, pardon !!??????? Suriname was van Nederland ?????? No boi .....Suriname is van Suriname ...altijd. In de 18e eeuw bezet etc..... en daar is toen een klein Nederland gevestigd, met het deel van de mensen van daar die het hadden overleefd en een heleboel die onder voorwendselen daar naar toe zijn gebracht uit verschillende werelddelen. Die zijn vanaf hun geboorte Nederlanders, dus autochtonen, maar wel met een bijzondere geschiedenis en bagage
  20. john
    Ik ben blij dat de Surinamers hun tekortkomingen nu beginnen in te zien. Alleen dit inzicht al en de bereidheid om samen te werken, kunnen ervoor zorgen dat wij het straks beter gaan doen. Maar, vergeet niet: alles wat we hebben kan met een handomdraai weer teniet worden gedaan. Ik begin mij af te vragen of wij Surinamers niet onder een ongelukkige gesternte geboren zijn. Reden: het leven van een gemiddelde Surinamer lijkt meer op een oneindig durend gevecht. Ja, want al deze gevechten overziende, rijst de vraag of wij nog over genoeg kracht en die motivatie beschikken om dit nog aan te te kunnen? Ter voorkoming dat de vraag, wat de Surinamers in die andere steden doen, onbeantwoord blijft, wil ik het volgend antwoord geven. Ze zijn moegestreden. Vergeet niet dat de Surinamers in Rotterdam de "leefbaar Rotterdam" periode achter de rug hebben. Die hebben flink gebruik gemaakt van de onderlinge verdeeldheid onder de Surinamers met als gevolg dat de Surinamers vrijwel alles kwijt zijn. Alles wat we hadden, en dat was al niet veel, is ons ontnomen. Zelf die 1 juli viering dreigt te mislukken. Ik denk dat het beter is om helemaal opnieuw te beginnen indien en voor zover wij die kans daartoe krijgen. Iets wat ik mis is o.a het Gemeentelijk Allochtoons ambtenaren overleg, dat door geldgebrek om zeep is geholpen. Ook de stichtingen van de Surinamers zijn door op slinkse wijze gebruik te maken van die onderlinge verdeeldheid onder de Surinamers, intussen verdwenen of dreigen definitief te verdwijnen onder het mom dat wij super geintegreerd zijn. Wel, degene die deze stelling heeft geponeerd mag zijn studie opnieuw gaan doen. Als ik zijn examinator was dan had ik hem een dikke onvoldoende gegeven. Kortom: voor de Surinamers is het nu vechten tegen de bierkaaien, want de sterkste troef van de Nederlanders is geld en wie het geld heeft, heeft de macht. Ik heb me daarom voorgenomen om voor de toekomst -uit protest- niet meer te gaan stemmen en dit pas te gaan doen wanneer er daadwekelijk iets voor de Surinamers gebeurt. En als blijk van goede wil mogen ze beginnen met het afschaffen van de 100% controle op Schiphol. Het is voorlopig een éénmansprotest, maar je weet het nooit. Misschien kan ik hiermede honderdduizend Surinamers uitlokken tot het meedoen aan dit stil protest.
  21. ramsesV
    Ik heb altijd gezegd dat wij Surinamers altijd op de tweede plaats komen in Nederland. Wij die uit een oude kolonie van Nederland komen worden als oud vuil behandeld. Het schijnt dat de Marrokanen en Turken Nederland hebben opgebouwd. Zelfs de blanke Nederlanders hebben minder rechten laatstaan wij Surinamers. De meeste Surinamers stemmen toch altijd op de PVDA die Suriname naar de verdoemenis hebben geholpen samen met onze machthebbers. Ik zou de Surinaamse gemeenschap willen oproepen niet meer op de PVDA en de SP te stemmen zoek een andere betrouwbare partij die voor ons Surinamers opkomt. Trouwens Nederland heeft Suriname en Indonesie leeggeplunderd en toch worden wij zo behandeld. Wat hebben de Marrokanen en de Turken gebracht aleen maar ellende en toch worden die als een koning behandeld en vooral door de PVDA. ramsesV
  22. Hugo
    John no span, je bent niet alleen. Met andere steden wordt zeker niet alleen Rooterdam bedoeld. Echt de andere delen van Nederland die slapen. Ten aanzien van 1 juli viering wil ik het niet hebben. Dat is de schuld van onszelf, Biekman, Lont c.s. Die wilden o zo graag een eigen weg gaan toen de begin (gezamenlijke) strategie reeds vaststond.
  23. EBU-Akademiya Amsterdam
    Geachte mevrouw Burke, Inderdaad voelen Surinamers, en niet alleen woonachtig in Amsterdam, zich achtergesteld bij Marokkanen en Turken, omdat die meer subsidie zouden krijgen. “Flut projecten” zoals u dat denigrerend en onvriendelijk benadrukte, krijgen wel subsidie, maar een Surinaams clubje dat subsidie vraagt krijgt het niet zei u als PvdA-gemeenteraadslid donderdag op een bijeenkomst in Zuidoost. Maar een belangrijke kritische vraag welke het ‘hoog opgeleid Surinaams kader’ kennelijk moeizaam durft te stellen is wat de Surinaamse gemeenschap in haar algemeenheid vanaf haar aanwezigheid hier in Nederland, is opgeschoten met alle subsidie die zij naar zich toegetrokken heeft vanaf de periode dat zij hier in Nederland aanwezig is en nog lang voor de Marokkanen en de Turken. In hoeverre hebben wij het vooral ook aan ons zelf te wijten. Vandaar dat wij van de beweging eerder stelden dat het tijd is dat Surinamers woonachtig in Nederland, het nu eens moeten gaan durven om hun hand in eigen boezem te steken. Neem bijvoorbeeld het naakt standbeeld van Anton de Kom in Amsterdam Zuidoost, waarbij jaren van voorbereiding aan dit project vooraf zijn gegaan, en waarbij van hoog naar laag Surinamers erbij betrokken waren, ook het hoger kader zoals: Surinaamse stadsdeelraadsleden, Surinaamse stadsdeelbestuurders, een Surinaamse stadsdeelvoorzitter, een Surinaamse stadsdeel secretaris, Surinaamse gemeente raadsleden die van het gebeuren op de hoogte waren, noem maar op. En wat heeft dat uitgehaald voor de Surinaamse gemeenschap, blijkbaar nu meer ellende en schande, want blijkt jongslede - lees Parool 20—2-2008 – dat: “SURINAMERS IS NIETS GEVRAAGD”. En inderdaad, die “zwarten” zaten er allemaal bij. En terwijl zij er allemaal bij zaten, speelden zij onder een zelfde hoedje met witte racistische bestuurders, de indruk wekkend alsof de Surinaamse gemeenschap d.m.v. een zogenaamde ‘stemmingsprocedure’ en ook nog een zogenaamde jury, medezeggenschap had. Terwijl deze zwarte bestuurders, DE WET KENNENDE, bliksem goed wisten dat het niet het geval was. Wettelijk was de Surinaamse gemeenschap in feite geen belanghebbende, dus wat er ook beslist werd, een bezwaarprocedure zouden zij niet doorheen komen, ging ons zwartkader vanuit tenmindste. En het hoger opgeleid Surinaams kader zat er allemaal bij, zogenaamd “in het algemeen belang zegt zei, dus inclusief voor de Surinaamse gemeenschap, waar zij hun inauguratie vandaag aan te danken heeft. En wanneer de Surinaamse gemeenschap hun dwingende vragen over durft te stellen geven ze als antwoord: "GEEN COMMENTAAR". En wanneer momenteel blijk zoals u stelt, dat ‘de Surinaamse gemeenschap zich achtergesteld voelt bij Marokkanen en Turken’, dan vragen wij van de beweging ons bezorgt af, wat de kracht is en vooral wat de intenties zijn, van het hoogopgeleid Surinaams kader hier in Nederland, daar waar wij merken dat zij in haast elke witte organisatie hier te lande (politiek) participeren (trouwens in wiens belang). Blijkt momenteel dat haast alle zwarte organisaties vlak voor hun neus op de schop gaan en noem maar op. Lijkt het alsof hun participatie voor de Surinaamse gemeenschap weinig zoden aan de dijk legt of is het gewoon een feit dat hun 'politieke kracht' miniem is. En dat zou een thema voor ‘het actueel debat’ moeten zijn, om het hoog opgeleid Surinaams kader, inclusief u zelf, eens eindelijk een keer aan de kaak te stellen omtrent hun intenties t.a.v. de Surinaamse gemeenschap hier te lande, in het bijzonder t.a.v. de bewoners van Amsterdam Zuidoost. Wij wachten dat af.
  24. du
    wat grote grap is dit we moeten juist blij zijn dat wij niet meer dood geknuffeld worden kunnen die bestuurders in amsterdam niet iets beter gaan bedenken om de surinamers los te maken van al subidies steek jou handen uit je mouw en probeer op eigen kracht iets te berijken in deze maatschapij en niet iedere keer jou handen ophouden wij surinamer zijn die station al voorbij grooste deel van de surinamers hebben een baan kunnen hun weg goed vinden hier dus waar hebben wij het over .
  25. andre
    Er zijn wel Obama's in onze community. Alleen kijken ze wel uit om hun nek uit te steken voor de gemeenschap. Je eigen mensen beschadigen je direct. geen enkele Suri die integer is durft dus nog boven het maailveld uit te komen. Wi srefi e bron den. Maaaaar wat nu ??????????
  26. krassi
    Nederlanders zijn goed in verdeel en heers. Dat deden ze in al hun kolonien en dat doen ze hier ook. whats new
  27. andre
    We moeten kritischer worden. Naar onszelf en naar anderen die over ons oordelen. We moeten kennis vergaren. Meningen moeten we zien te beargumenteren. Gevoelens en feiten scheiden. Informatie over onszelf verzamelen. Elkaar en onze culturele waarden en normen waarderen, koesteren en verdedelen. Hieronder de teskt zoals die internationaal over onze geschiedenis in Nederland wordt verspreid. Zijn we het er mee eens. Wie verandert dat Geschiedenis van de Surinamers in Nederland ]De Geschiedenis van de Surinamers in Nederland beschrijft de geschiedenis hoe de Surinamers naar Nederland zijn gekomen. Tijdens de dekolonisatie kregen alle Surinamers de keuze: Nederlander of Surinamer worden. Vele tienduizenden kozen voor Nederland en vestigden zich overzee. Dé Surinamer bestaat niet. Zowel in Nederland als in Suriname wonen Portugese Joden, Creolen, Indianen, Hindoestanen, Javanen en Chinezen. In 1935 waren er niet meer dan 200 Surinamers in Nederland. Ze waren student, sporter of jazzmuzikant. Surinamers, zoals Teddy Cotton en Kid Dynamite, sprongen in op de jazzrage door voor zwarte Amerikaan door te gaan. Na 1945 kwamen steeds meer Surinaamse jongens uit de Creoolse en Joodse elite in Amsterdam of Leiden studeren. Zij woonden op kleine zolderkamers, in hun eentje en zonder verwarming of kookgelegenheid, bij een hospita die hen de Hollandsche pot voorschotelde. Maar ook kwamen meer en meer avonturiers en nieuwsgierigen naar het geïdealiseerde moederland, op zoek naar fortuin -vaak resulterend in teleurstelling. Vanaf midden jaren vijftig daalden de boottarieven en de werkgelegenheid in Nederland groeide. Steeds meer Surinaamse Creolen kwamen naar Nederland. Ze werkten als arbeider, technicus of verpleger. Naar het thuisfront stuurden ze flinke postpakketten: Je was de man die het in Holland ging maken, dat moest je bewijzen. In hun zondagse pak gingen ze naast een mooie auto van een ander staan en lieten zich fotograferen -voor thuis. Maar de meesten hosselden als kermisklant, kapper, kleermaker, portier, barkeeper, colporteur of souteneur om maar wat te verdienen. En er was een uitgebreid illegaal gokcircuit waar veel geld gewonnen en verloren werd; pokeren in de kroeg, gokken op, of tijdens, de paardenkoersen in Hilversum. Maar daarnaast was er ook een groep die in alle takken van het onderwijs, de medische wereld, de kunst en cultuur zijn plaats in Nederland innam. Etienne Robles de Medina heeft in Utrecht als Hoogleraar cardiologie baanbrekend werk verricht. Zijn broer Stuart was een bekend kunstenaar. Ronald Nobrega was de populaire vrouwenarts in de veel bekeken tv-serie over de vrouwenafdeling van een ziekenhuis in 's-Hertogenbosch en op de middelbare school las men "De stille plantage"van Albert Helman. Steeds meer goed opgeleide Surinamers vonden in de jaren 60 en later hun plaats in de Nederlandse samenleving. Na de onafhankelijkheid Tussen 1970 en 1980 verhuisde de grootste groep Surinamers, inmiddels ook Hindoestanen, naar Nederland. Rond de onafhankelijkheid in 1975 waren alle vluchten volgeboekt. Het journaal toonde beelden van een bontgekleurde, zomers geklede mensenmassa met grote dozen en koffers op een winters Schiphol. Vaak waren ze halsoverkop en onvoorbereid vertrokken. Nu of nooit, dachten velen. De grenzen van het moederland zouden spoedig (in 1980) gesloten worden. Ook was er angst voor de oplopende spanning tussen Hindoestanen en Creolen. Momenteel wonen 300.000 Surinamers in Nederland. Bijna net zoveel als in Suriname zelf.
  28. suri fan
    Ik denk dat wij Surinamers onze hand in eigen boezem moeten steken. Ze hebben in het verleden genoeg subsidies gehad in allerlei opzichten, maar ze hebben het goed verprutst. Gelden worden in eigen zak gestopt, een paar keer in het jaar vakantie vieren en ga zo maar door. Dus de Nederlanders weten precies wat voor vlees ze in hun kuip hebben. Dus de Surinamers moeten er voor zorgen dat het vertrouwen weer gewonnen wordt. Want ze hebben er helaas een zootje van gemaakt. Wat dat betreft zijn de Marokanen en Turken veel slimmer. Sorry hoor maar dit is echt een feit. Dus de ze moeten niet zeuren. Als ze hun huiswerk goed hadden gedaan waren ze vandaag de dag heel ver, en alles voor mekaar gekregen. Wij Surinamers staan bekend om onze onbetrouwbaarheid, en dat kun je de blanken niet kwalijk nemen.
  29. Mw. Maayke Boer
    De pvda partij van de arabieren komt inderdaad op voor araboeren. Surinamers hebben zicht uitstekend aangepast hier en doen allerlei functie op alle niveaus. Maar subsidies voor bepaalde projecten no way. Het zijn heel vaak die mensen van het rifgebergte die alles voor mekaar krijgen.
  30. Get a life
    Misschien kunnen de Turkse en Marokkaanse broeders/zusters een cursus voor ons verzorgen: hoe krijg ik subsidie? Wedden dat wij onze neus daar voor ophalen?
  31. andre
    Dit is wat ik bedoel. De discussie verlaagt zich tot het niveau wel of geen subsidies aan Sjuri's. Daar gaat het niet om in eerste instantie. Suri's zijn slecht in het verwoorden van wat ze bedoelen. Een gevoel van onrecht dat hen bekruipt als gewone Nederlanders die aantoonbaar gediscrimineerd worden. Alleen al omdat we Allochtonen worden genoemd en dat we dat gewoon pikken. We zijn geen allochtonen, maar een gediscrimineerde groep Nederlanders in dit land. Geef wat concrete voorbeelden en blijf niet zeuren over subsidies, want dat killed de echte discussie en met name waar het om gaat.
  32. john
    Iemand stelt de vraag wat het hoger kader onder de Surinamers van deze hele situatie vindt. Wel, ik mag niet spreken namens het totale Surinaams kader, maar wel voor mezelf. Persoonlijk vind ik dat wij gefaald hebben. Dit moet u natuurlijk niet al te negatief interpreteren omdat falen in mijn ogen twee oorzaken heeft, te weten: 1. Degene in kwestie heeft, ondanks zijn hoge opleiding, zijn taak verzaakt of 2. De omstandigheden waaronder die hoog opgeleide Surinamer zijn werk moest doen waren niet al te gunstig. Ik heb gezegd en ik blijf het zeggen dat de Surinamers niet onder een gunstige gesternte geboren zijn. Uit ervaring weet ik dat Surinamers met de meeste voortvarendheid te werk gaan en daarom weet ik ook, gelet op het behaalde succes, dat Surinamers in geen geval hun werk onder ideale omstandigheden uitvoeren. Dat ze falen ligt dus niet aan hen maar aan al die tegenwerkende factoren. Probeer niet om mij tegen te spreken want ook ik ben het slachtoffer geworden van wat ik heb aangeduid als het "Nederlands systeem". Neen, mijn conclusie is hard en dat is dat Surinamers niet in dit systeem passen. Reden waarom ik ook besloten heb om in geen geval mijn oude dag in Nederland door te brengen. Ik wacht op mijn pensioen en zodra dat een feit is zal ik met de meeste spoed remigreren en al die mensen die ooit tegen mij gezegd hebben:" Rot op, terug naar je land", gelukkig maken. Ja, jongens, het spijt me, maar ik ga terug. Waarom? Omdat mijn gevoel hier thuis te horen in de afgelopen jaren steeds minder is geworden. Ook hebben figuren zoals Verdonk en Wilders daar negatief aan bijgedragen. Neen, de Nederland die ik 40 jaar lang heb meegemaakt is niet gunstig voor de Surinamer, hoog opgeleid of niet. Misschien wel voor Turken en Marokkanen. Het spijt me, maar over 7 jaar, wanneer ik mijn AOW te gelde mag maken zal mijn slogan zijn: Après moi le deluge (na mij de zondvloed), want dan ga ik lekker lang (indien God dat wilt) genieten in mijn land van de rust, waardering en respect, die ik in Nederland nooit heb mogen ervaren. Dus aan de vraagsteller wil ik graag de volgende reactie kwijt: Het spijt me heel erg, maar de situatie in Nederland interesseert mij, na 40 jaar, geen lor meer. Ze doen maar. Kennelijk kunnen of willen Nederlanders en Surinamers elkaar niet goed begrijpen, met alle vervelende gevolgen van dien. En ik, als bijna gepensioneerde, voel mij niet geroepen om nogmaals mijn best te gaan doen om hierin verandering aan te brengen. Ik heb mijn best gedaan en meer mag u niet van mij verwachten. Dat het niet gelukt is, ligt niet aan ons.
  33. colin
    Verdeeldheid Surinamers “Zwart (Afrikaans) bewustzijn” is nieuw en rekbaar in de Surinaamse constellatie. Veel verwarring en onbegrip is er over het slavernijverleden van afro –Surinamers. Bepaalde Afrikanen zien neer op de nazaten van ontheemde slaven van weleer (Caribische eilanden en de Guyana’s), en vinden hun claim op afrikaanse identiteit misplaatst. Surinaams nationalisme heeft moeite met de positiebepaling t.o.v. Afrika. Sommige Surinamers verwijten de Afrikanen medeplichtigheid aan slavenhandel en slavernijpraktijken. Wat een eenduidige onthulling van een slavernij – monument zou moeten zijn, in het kader van Nederlands Slavernijverleden, is het startsein voor een ideeënstrijd in het bewustwordingsproces van afro –Surinamers geworden. Het schaamteloze gevecht om de subsidies door afro –Surinamers onderling, werpt een schaduw over de bevrijdende viering van 1 juli-emancipatiedag. De “ bakra” lijkt in bepaalde opzichten nog steeds dezelfde baas van weleer gebleven, met dezelfde onderdanen. Afro –Surinamers hebben niet meer de regie over hun eigen historie en feestdag. Afwijkende visies Op 1 juli herdenkt Suriname (de Surinamers) de afschaffing van de slavernij in 1863. Elk jaar weer kan men de balans opmaken van hetgeen de Afro – Surinamers , nazaten van ex – slaven - als bevolkingscategorie bereikt hebben. Reeds enkele jaren wordt de aandacht van deze interne evaluatie afgeleid door een door de Nederlandse regering gekoesterd thema : “Nederlands slavernijverleden”. Zonder na te denken en zonder wetenschappelijk fundament, schaarden beplaalde Afro-Surinamers zich onvoorwaardelijk achter deze leus. Waarvoor gevreesd werd geschiedde dan ook prompt. Uit de Surinaamse gemeenschap namen enkelen het initiatief een andere invalshoek op dezelfde geschiedenis te kiezen n.l.: “Surinaams slavernijverleden”. In de verschillende Nederlandse steden ontpopten zich , door gebrek aan communicatie en discussie, de nazaten van veldslaven, huisslaven, Basja’s, vrije slaven. Elk van deze groepen houdt er een andere visie op na als het over het slavernijverleden gaat. In de literatuur worden de verschillende visies goed weerspiegeld Cynthia Mac Leod probeert een brug te slaan tussen Nederlands en Surinaams slavernijverleden en maakt van de slavernij een avontuurlijke romantische gebeurtenis. In Amsterdam is de verwarring over het slavernijverleden van de Surinamers het beste zichtbaar. Surinamers zijn immers nazaten van inheemsen, slavenhouders, slaven, kolonisten en immigranten die zich onderling vermengd hebben. President Venetiaan neemt in het bewustordingsproces van de Afro –Surinamers een eigen plaats in als ideoloog. Hij nam een wijs besluit ondanks een ontvangen uitnodiging niet aanwezig te zijn bij de onthulling van een monument in het kader van het Nederlands slavernijverleden te Amsterdam. Sinds de nederlandse regering zich bezighoudt met het slavernij verleden zijn de onderwerpen “Neger”, “Slavernij”en Afrika (roots) weer actueel in de Afro-Surinaamse gemeenschap. Eindeloze discussies over de herkomst van het woord Neger, met al zijn bij – betekenissen en de plaats van Afrika in het Surinaamse slavernijverleden scheppen een beeld van een Babylonische spraakverwarring. Men is er nog lang niet uit. Triest maar waar!! Het cultureel en politiek bewustzijn van de Afro – Surinamers is teleurstellend laag en van groepscohesie is er nauwelijks sprake om over erkend leiderschap in eigen kring maar te zwijgen.. Het wordt tijd dat de Afro – Surinamer weer de regie over zijn eigen geschiedenis overneemt van de neo-koloniale statusquo en zelf de agenda bepaalt en de prioriteiten van aanpak aangeeft. De Afro – Surinamer is zelf het levende monument In Nederland heeft de negroide (Afro-) Nederlander weinig aanzien. Als cultuurgroep wordt de afro-Surinaamse Nederlander niet erkend. Het z.g. “Pim Fortuyn effect” heeft het denigrerend praten over andere cultuurgroepen dan de blauwogige blanke cultuurgroep gestimuleerd. Maar in de wetenschap was het verschijnsel reeds lang - vanaf de zeventiger jaren - manifest. Discriminatoire generalisaties van wetenschappers als Bovenkerk, Emmer, Entzinger, Fortuyn, etc. zijn nooit effectief beantwoord. Zij schreven lappen tekst over het vol zijn van Nederland, Nederland wel- of geen immigratieland, het verband tussen criminaliteit en allochtonen, en over Afrikanen die er ook slaven op na hielden. Zwarte wetenschappers bleken broodvrees te hebben, bleven een antwoord schuldig en hielden zich oost Indisch doof. Een selecte kleine groep Afro – wetenschappers, is sinds de tweede helft van de vorige eeuw bezig met dezelfde achterhaalde onderwerpen, die geen zoden aan de dijk zetten. Als algen in een aquarium bevuilen zij de organisatievormen en ontmoedigen jongeren met hun pseudo wetenschappelijke dooddoeners. De wetenschappelijk beschrijving van het Sranantongo ligt nagenoeg stil. Onderzoek rondom de winti religie enkele uitzonderingen ( Wooding, Pakosi, Dap, Stephen) daargelaten, vindt nauwelijks plaats. De Winti- religie en alternatieve geneeskunde is nog steeds niet erkend. Volkshelden uit de Afro – Surinaamse hoek, worden achteloos weggehoond door de eigen cultuurgroep. Het lot van Anthony Nesty, de Afro Surinaamse wereld kampioenen in de gevechtssport in Nederland spreekt boekdelen. De Afro – Surinamers in de verschillende topsporten verloochenen hun afkomst. Clarence Seedorf is in dit opzicht een bewonderenswaardige uitzondering. Het personenverkeer tussen Suriname en Nederland is een voorbeeld van moderne slavernij. De Surinamers betalen de duurste luchtvaarttarieven ter wereld, terwijl zij tot de allerarmsten in Nederland behoren. De beste door afro-Surinamers gerunde lokale radio en TV omroepen lopen op hun tandvlees en zijn noodlijdend. Onafhankelijke – Surinaamse bedrijven krijgen geen overheidssteun in Nederland. Er is niets respectabels waaraan Afro – Surinamers zich kunnen optrekken. De zwarte woordvoerders en opinieleiders schijnen genoegen te nemen met een plaatsje naast de burgemeester, minister, en/of Koningin. Kortom we zijn en worden belazerd door een handvol pajongwaaiers die namens ons de Nederlandse overheid adviseren. Het is tijd voor een grote schoonmaak. Opdat nieuwe winden kunnen waaien. Als we op 1 juli de balans opmaken, moeten we helaas constateren dat er weinig bereikt is m.b.t. de identiteitsbeleving van de Afro- Surinamer als cultuurgroep zowel in Nederland als in Suriname. In Suriname zitten de gevangenissen vol jonge Afro – Surinamers in de productieve leeftijdsklassen. Er is nog hoop !! Gelukkig laat niet iedereen zich zand in de ogen strooien door een monument en uiterlijk vertoon. De inhoudelijke discussie over nieuwe vormen van Slavernij in Nederland en Suriname is pas begonnen. Afro –Surinamers zullen duidelijker en meer aandeel eisen in de TV- productie- en communicatiesector. Het ondernemerschap dient te worden gevitaliseerd. Een gezonde Afro –Surinamer, met frisse ideeën, met een interculturele opstelling, met een goede baan, een eigen huis (koopwoning), met als hobby sport en lezen, met respect voor zijn voorouders en met een keurig gezin is het beste monument dat men kan bedenken. Dit monument is tenminste iets waar wij allen aan kunnen werken. Aan alle Surinamers een strijdbaar 1 juli toegewenst. Laat je niet misleiden of omkopen. De ons toegebrachte schade in het Slavernijverleden zal moeten worden vergoed. Onze daadwerkelijke positie in de Nederlandse en Surinaamse samenleving is het enige bewijs of wij het Nederlands/Surinaams/Afrikaans slavernijverleden hebben overwonnen en achter ons kunnen laten. Geciteerd uit publicatie van Ludwich van Mulier
  34. du
    we moeten niet de slachtoffer worden van de slavernijverleden barak obama luister maar op youtube .
  35. du
    we moeten niet de slachtoffer worden van de slavernijverleden barak obama luister maar op youtube .
  36. colin
    Du, Je bedoelt dat we ons niet als slachtoffer moeten opstellen. als dat zo is begrijp ik je en ben ik het met je eens. Daarvoor hebben we geen Obama nodig. We moeten onze RELATIE met Nederland accentueren en dien overeenkomstig handelen en behandeld willen worden. Opeisen door ons gedrag, onze manier van strategischer opereren en geen gekke dingen blairen.
  37. roy
    niet klagen allochtonen....ik bedoel surinamers. you get what you deserve in nederland. in sur ben je een kondreman in ned een allochtoon
  38. dave
    roy uit suriname. reageer niet zonder de lijn van de discussie van meet af aan gelezen te hebben. yu e dyompo gelijkbenig ini a tori en brengt het naar een ander onderwerp. Jullie soort hebben problemen met je houden aan de leest. Surinamers zijn in Nederland Autochtonen en waar jij het over hebt, is de taal van sommigen ie zo dom zijn dat ze het niet weten.