Usha Marhe Hindoestaan van het jaar 2007

15

Met 2.072 unieke stemmen is schrijfster Usha Marhe door Sanoja Entertainment Magazine (SEM) en haar lezers verkozen tot de Hindoestaan van het jaar 2007. Op de website www.hindoestaanvanhetjaar.nl hebben tussen 1 en 10 januari 2008 4298 bezoekers hun stem uitgebracht op totaal 8 nominaties als o.a zanger Berry Damri en Europees Kampioen Braziliaanse Jiu Jitsu, Yasmin Sewgobind.

De Amsterdamse Usha Marhe presenteerde afgelopen zomer in Paramaribo haar boek Dulari – De weg van mijn naam. Het boek en de auteur werden buitengewoon goed ontvangen in Suriname en Nederland. In hetzelfde jaar is haar eerste korte verhaal Dilemma’s gepubliceerd in de verhalenbundel Waarover We Niet Moeten Praten. Met haar eerste non-fictie boek Tapu Sjén/ Bedek Je Schande – Surinamers en Incest (1996) doorbrak ze een taboe door als eerste Surinaams-Hindoestaanse vrouw over (haar eigen) incest-ervaringen te schrijven. Zaterdag 19 januari staat ze tijdens een Surinaams programma over tradities, taboes en (bij)geloof op het internationaal literatuurfestival Winternachten te Den Haag.

Sanoja Entertainment Magazine van uitgever Sanoja Networks organiseerde deze verkiezing voor de 2e keer met als doel de zichtbaarheid van talentvolle Nederlanders van Indiase afkomst te vergroten en een bescheiden erkenning te bieden voor uitzonderlijke prestaties in de kunst, cultuur en sport.

- Advertentie -

15 REACTIES

  1. Gefeliciteerd,
    Ik hoop dat het alle missen gegeven mag zijn om ook nog een keer miss Suriname te worden.
    Ik wil echt niet terug naar Afrika. Verlang jij naar Indonesie, India of China? Good luck.

  2. Usha, is een bizondere talentvolle jonge Surinaamse vrouw van Indiase afkomst!!
    laten we daarom met z’n allen haar koesteren en hoog houden, voor de volgende generatie Surinamers.
    Ik heb ook met mijn zonen meteen op haar gestemd, omdat ik vind dat ze deze titel als geen andere ‘dubbel en dwars’ heeft verdient…: YOU GO GIRL!!!
    Orsine en haar mannen

  3. WIE OF WAT ZIJN HINDOESTANEN:

    De Hindoestanen kwamen sinds 1873 vanuit het toenmalig Brits-Indië naar Suriname. Na de Surinaamse onafhankelijkheid in 1975, vertrokken vele Hindoestanen naar Nederland.

    Guyana, Trinidad en Tobago en Jamaica kennen ook aanzienlijke Hindoestaanse gemeenschappen. Naast deze landen kennen veel ook andere Midden-Amerikaanse landen kleine Hindoestaanse gemeenschappen.

    DE TERM ‘HINDOESTAAN’

    Het woord Hindoestaan is een mogelijke ‘corruptie’ van Hindustani en betekent in het Perzisch; een bewoner van Hindustan; (Noord)-India. ‘Hind’ is in het Perzisch ‘India’; “Stan” betekent in het Perzisch ‘plaats’. De naam is een verbastering van de Sanskriet naam ‘Sindh’, het land werd door de bewoners van de Indusvallei zelf als ‘Sindh’ aangeduid.

    Bewoners van de Indusvallei werden aangeduid als ‘Hindoe’. De S in Sindh maakte dus plaats voor de H en dus ontstond de term Hindoestaan. Sindh is sinds 1947 een provincie van Pakistan, een afgescheidendeel van India.

    De naam India is een verbastering van het woord ‘Hind’. India is oud-Grieks voor ‘Indos’ dat duidt op de rivier de Indus en India. De naam heeft dus GEEN religieuze lading maar verwijst naar een etniciteit. Het is daarom ook een misvatting die door velen gemaakt wordt om de term Hindoestaan met Hindoe te verwarren.

    HINDOESTANEN OF HINDOSTANEN ZIJN EEN BEVOLKINGSGROEP IN NEDERLAND EN SURINAME VAN ZUID-AZIATISCHE AFKOMST.

    De bevolkingsgroep noemt zichzelf liever “Hindostaan”, omdat hiermee het beladen gedeelte dat naar het hindoeïsme verwijst, vermeden wordt. Een niet onaanzienlijk gedeelte van de Hindostaan is namelijk moslim. Dit kwam doordat een gedeelte van India langere tijd een onderdeel was van het Mogoelrijk.

    Het woord ‘Hindoestaan’ is een Nederlands ‘verzinsel’.

  4. Erg verwarrende artikel, dan spreekt men weer over hindoestaan wat overigens hindostaan moet zijn, dan weer over Suriname, dan weer over Nederland en ten slotte wordt India ook nog aangehaald, wat betreft het laatste land snap ik het al helemaal niet…

    Gefeliciteerd in ieder geval voor wat die prijs waard is…

  5. Wanneer wordt er iemand de CREOOL van het jaar? Of de AFRIKAAN van het jaar? En wat moet je doen? Kunnen we allemaal meedoen? en wat doe je dan om de belangrijkste Hindostaan te worden? Tuurlijk kun je er weer een positieve draai aangeven en zeggen dat ze goede dingen doet. Maar doet ze dat dan als Hindostaan of als mens? Ik ben reuze benieuwd.

  6. ik heb uw berichtheel goed gelezen en ik vond heel luk .als ik wat kan doen voor jouw kan doen mail me graag wil je ook naar nerderland komen voor verder help ik jouw graag.gr. kisoor.

  7. ik vind verkiezingen prima
    maar waarom zo vasthouden aan het hindoestaanse of indiaase
    past dat nog in het suriname of nederland van nu?
    waarom niet verkiezing van beste schrijver
    of baanbrekendheid of zo, waarom etnisch?

  8. Iemand die zo haar vuile was buiten de deur hangt verdient geen prijs maar een verstoting. Incest komt haast niet voor in de hindoestaanse hindoe cultuur, 1 op de 1000, maar nu zullen anderen daar anders over denken.

  9. INCEST of bloedschande is strikt genomen en van oudsher geslachtsgemeenschap tussen naaste bloedverwanten. Het woord komt van het Latijnse incastus, hetgeen “onkuis” betekent.

    Een onderzoek in NEW DELHI/India in 2007 onder zo’n 15.000 kinderen heeft schokkende cijfers opgeleverd over kindermishandeling in het Aziatische land: Meer dan de helft van de Indiase kinderen wordt mishandeld en misbruikt.

    Bijna 53 procent van de ondervraagde kinderen tussen de 5 en 18 jaar zegt slachtoffer te zijn geweest van seksueel misbruik. Twee op de drie is op een andere manier lichamelijk mishandeld. Ouders, familieleden en bekenden zijn in tachtig procent van de gevallen de daders, zo blijkt uit het onderzoek dat is uitgevoerd door de non-gouvernementele organisatie Prayas in opdracht van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, en de organisatie Save the Children.

    TABOE

    De Indiase minister van Vrouw- en Kinderontwikkelingszaken Renuka Chowdhury bracht de resultaten van het onderzoek maandag naar buiten. Volgens Chowdhury bevordert de heersende cultuur, waarbij kinderen zonder tegenspraak volwassenen moeten gehoorzamen en er een taboe heerst op het praten over seks, het misbruik. Zeventig procent van de kinderen die seksueel misbruikt is, heeft het misbruik aan niemand gemeld.

    Het onderzoek is uitgevoerd in dertien van de 29 Indiase deelstaten. Straatkinderen, werkende kinderen en kinderen die opgroeien in tehuizen worden vaker slachtoffer van misbruik. Maar verscheidene organisaties wezen er op dat ook het ouderlijk huis vaak geen veilige plek biedt.

    NAKOMELINGEN VAN ‘INCESTUEUZE’ RELATIES (INTEELT GENOEMD), HEBBEN EEN HOGERE KANS OP ERFELIJKE AANDOENINGEN.

    In de Republiek Suriname komt ‘incest’ regelmatig voor onder de hindoestanen, voornamelijk in het district Nickerie, wat vervolgens leidt tot een zelfmoord epidemie onder hindoestanen. Veel ouders zwijgen daarover en “wie zwijgt, stemt toe”.

  10. god zegene haar en het is fijn dat een volks genoot van mij, dus een hindoestaanse zo,n eer krijgt!!

  11. lukuman,

    Volgens mij is er iets mis in je hoofd. het gaat volgens mij over Hindoestaan van het jaar. En niet over incest, en volgens mij ben je de Hindoestanen aan het beledigen……volgens mij ben jij heel wanhopig. Ik denk dat ze jou ook misbruikt hebben , waarschijnlijk heb jij ook in een tehuis gewoond in Nickerie. En laat me raden….vast en zeker een Hindoestaan waar je op schoot moest zitten. Wat denk je dat er in de binnenlanden van Suriname gebeurd, vaders met dochters broers……en dan niet vergeten wat er in de stad afspeeld. Dat komt toch op het zelfde neer. En wat gebeurt er in Afrika daar leest je pas echte verhalen over incest je kunt dat op google.com zoeken en natuurlijk ook wat er allemaal in europa en andere delen van de wereld gebeurt. Bij de andere bevolkings groepen is het vele maal erger. Als er in suriname geen hindoestanen waren was het nooit zo een mooie land. Ik ben heel blij als ik hoor dat een hindoestaanse weer wat berijkt heeft.

  12. Beste Jay, ze hadden je beter moeten leren schrijven, dan sprak je niet over een ‘mooie’land. De rietkappers op de plantage? Geslaagd? Armoede in Nickeri en Saramacca! Of de handelaren,kleine winkeliers, die nu worden overgenomen door Chinesen? Welke Hindustanen zitten nu nog meer in de landbouw? Kleine hosselende marktvrouwen. Boslandcreolen verzin ik niet, planten veel meer dan Hindustanen. De Hindustanen zijn massaal naar Nederland gekomen toen ze dat van hun leider Lachmon opgedragen kregen, en toen ze bang werden afgeslacht te worden door de zwarte mensen. Creolen kwamen eerder want ze wilde vooruit en nu lukt het de Surinamers als groep om het hier te redden. Hindustanen hebben veel bereikt en zij hebben Suriname opgebouwd, en het is nu nog een bandeloze broko pranasi. Good For You. Wanneer je denkt dat je zomaar mensen met je vooroordelen kan besmeuren bedenk dan dat iedereen dat kan. En zolang we zo doorgaan wordt het nooit iets met Suriname. Een goede raad, iedereen die vind dat hij of zij Hindustaan, Javaan of Afrikaan is: pak het vliegtuig en je biezen en move back where you came from, en meld aan de authoriteiten dat je bent gekomen om een waardig burger van Mumbai, Jakarta of Uagadugu te worden. Success verzekerd!

  13. @ natalia,
    Dus djoeka’s planten meer dan hindoestanen he. Meisje geef me een brik hoor, als dat zo is dan waarom zijn ze afhankelijk van de voedselvoorziening uit Paramaribo, waarom hebben ze dan te maken met voedseltekorten.Waarom zijn ze aan het verhongeren daar.
    Als je me niet gelooft lees dan op WKN het bericht van 10 januari 2008 genaamd Modernisering landbouw surinaams binnenland nodig.

  14. Beste Rewa, oh je noemt ze Djoekas????? Dan ken je je geschiedenis en de volkeren van de binnenland bewoners niet. En dan ken je cijfers niet!!! De modernisering van de Surinaamse landbouw is een farce omdat er duidelijk geen onderscheid gemaakt wordt tussen klein landbouw (Nederlands: tuinbouw, groenten en sommige fruitsoorten) en groot landbouw (dus akkerbouw). In alle gevallen moet de landbouw moderniseren. Voor wat betreft het Surinaamse binnenland wordt er veel meer verbouwd, itt tot de Hindustanen die daarbij afhankelijk zijn van tussenhandelaren, en dus een mindere prijs krijgen voor hun waren. Dat ze aan het verhongeren zijn weet ik niet maar wel dat er in het diepere binnenland mensen niet meer aan hun kostgrondjes kunnen werken en dat er veel zg activisten leuteren over stukjes land die vroeger gekapt werden en dan in brand werden gestoken. Er is in het oerwoud sprake van overstromingen en dergelijke en dat brengt de mensen hun leefongeving in direct gevaar. Dus zou ik zeggen, laat je informeren. Ik ga naar deze plaatsen om te kijken wat er gebeurd. Dat doe ik sinds 1993 af en aan. En de Surinaamse regering geeft nooit goede officiele cijfers.

  15. DE TERM ‘DJOEKA’ IS EEN ‘KOLONIALE BENAMING’ VAN DE AUCAANSE SURINAAMSE MARRONGROEPERING GENAAMD; ‘NDYUKA’.

    De Aucaanse Surinamers, Aukaners of Okanisi genoemd, zijn nakomelingen uit Afrika, die tijdens de ‘Afrikaanse Holocaust’ onvrijwillig als slaven naar o.a. de kolonie Suriname verscheept werden. Rond het midden van de 18e eeuw kozen zij voor de vrijheid in het woeste binnenland van Suriname, boven de slavernij in de stad en vestigden zij zich in het Boven Commewijnegebied. Daar richtten zij woongemeenschappen op de plantages op.

    De naam Djoeka’s hebben zij volgens de overlevering te danken aan het feit, dat zij de Marowijnerivier bereikten bij de Jorka of Djoekakreek. Een andere lezing wil dat bij hun aankomst aan de Marowijnerivier, een vogel hun toeriep ‘Djoeka’. De naam Aucaners hebben zij te danken aan de houtplantage Auca aan de Surinamerivier, alwaar er in de 18e eeuw vrede gesloten werd tussen de Aucaners en het Koloniaal Gouvernement. Deze vrede van 1760 ging met veel ceremonieel gepaard.

    Naar hun geografische verspreiding worden ze wel verdeeld in opu (lett.: boven; in het oostelijke binnenland van Suriname, in het bijzonder de bovenstrooms aan de Marowijne en Lawa, en bilo (lett.: beneden; in het kustgebied van Suriname, in het bijzonder aan de rivieren Marowijne (benedenstrooms), Cottica, Commetewane en Commewijne.

    Adyáko Benti Basiton, ook bekend als Boston Bendt en afkomstig uit Jamaica, hij speelde een belangrijke rol in de vrijheidsstrijd van de Ndyuka tegen de Nederlanders. In 1760, honderd jaar voor de afschaffing van de slavernij in Suriname, sloten de Ndyuka een vredesverdrag met het Nederlandse bewind en daarmee werden ze vrij en onafhankelijk. Dit verdrag van 10 oktober 1760 tussen het koloniaal bestuur en de Marrons werd getekend achter de plantage Auka aan de Boven-Suriname vanwaar een pad liep naar de Ndyukakreek. Ook hier hadden zich Marrons gevestigd. Vandaar de namen voor deze clan: Aukaners (Aucaners) of Ndyuka.

    De Ndyuka zijn onderverdeeld in twaalf stammen waarvan de stam van het opperhoofd, de Graman, de dertiende is. Hun taal heet eveneens Ndyuka (ook wel: Aukaans), zie Ndyuka (taal).

    De term ‘Djoeka’ is eveneens als de term ‘Hindoestaan’ een Nederlands verzinsel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.