‘Man Bijt Hond’ besteedt aandacht aan Winti

15

Bij ziekte kloppen de meeste mensen eerst aan bij de huisarts of belanden in het ziekenhuis. Anderen zoeken het liever in het alternatieve circuit. Uiteindelijk is het doel voor iedereen hetzelfde: genezing.

De van oorsprong Surinaamse Ruud Parami uit Amsterdam geneest mensen met het Surinaamse Wintigeloof. Het tv programma ‘Man Bijt Hond‘ neemt een bijzonder kijkje in de keuken van deze bijzondere geneeswijze.

‘Man Bijt Hond’, is te zien op maandag 14 januari om 18.55 uur op Nederland 2.

- Advertentie -

15 REACTIES

  1. Belachelijk dat Winti in een programma als Man bijt Hond komt. Het is een programma voor onder werpen over zwakzinnigen en onderwerpen als Hond schiet Jager dood.

    Dat een OParami zich daarvoor leent is te begrijpen. Hij weet niet eens in welk een soort programma hij komt. Hij maakt daarmee de winti wel heel lachwekkend.

    Dit soort ontwikkelingen moeten in de gaten worden gehouden en worden voorkomen. Ik doe een beroep op alle winti autoriteiten om de uitzending uit respect voor de winti geen voortgang te laten vinden.

    Laat niet met uw geloof sollen.

  2. Oenoe no moesoe vertrouw ding gasten,want bij een programma van een Nederlandse TV zender,verklaarde een zg getuige dit en dat over het gebeuren in 82.Maar als puntje bij paaltje komt,is gebleken,dat ze die arme staker, geld en een mobile telefoon is beloofd,als hij zijn verhaal wilde vertellen.Ma ano gi ing a moni en cel.Toen het erop aankomt heb ik in krant gelezen dat die programamaker niet verantwoordelijk was zeggen ze. Bij die ander heeft die man zijn baan verloren.Ba soekoe ba feni,ba tjari. Opgepast dus met die gasten.Erger nog met geen woord is erover gesproken door de makers als reaktie op het gebeuren op de tv ding sma lagi.

  3. Ik wil graag die winderigheid zien
    volgens kenners is het een windkracht tien
    wie niet weg is is gezien door die winderige pa rami als ze bij ncrv niet snel zijn bijt hij die hond met kop en staart koen da hoe dang in de gaten houden
    die man moet dat toch zien maar een ding weet ik belasting gaat hem een mooi wintie laten krijgen

  4. Alweer iets over Winti en genezing!

    Dat men pogingen doet de Winti meer bekendheid te geven, vind ik een goede zaak.
    Weten jullie wel wat de precieze betekenis moet zijn van Winti.En hoe je binnen de Winti moet leven?

    De autochtooon, Chinees, Jood, Turk enz. heeft ook zijn/haar Winti.
    Die van de autochtoon noem ik het poldermodel.

    Verklaar dan voor mij waarom die groepen met hun Winti wel hoger op de maatschappelijke ladder komen, terwijl de creool met zijn Winti ver achterblijft.
    Of is het, dat de creool zijn Winti niet bergrijpt en steeds verkeerd toepast? Ten nadele van zichzelve en anderen.

    Wordt het geen tijd om de echte Winti te herontdekken en de geestelijke draaglast van onze geschiedenis van ons af te werpen, waardoor wij ook verheven in eenheid en draagkracht de wereld(de werkelijkheid) beter aankunnen.

    Wie wil graag hier dieper in de discussie gaan? Misschien een Winti-deskundige?
    Srika

  5. srika ik deel je mening, ik ben ook aan het herontdekken van mijn winti geloof,omdat er in het verleden over heel veel gezwegen is en verkeerde handelingen zijn gepleegd via
    nep wintileer.

    ik heb bepaalde ontdekkingen gedaan ,m.b.t onze wintileer. Ik vind ook dat er deskundigen hier aan het woor kunnen komen.Het is echt tijd om te onderzoeken, wat ons als creolen achterhoud, we hebben het echt moeilijk, omdat a; we zijn niet meer puur.
    b; we hebben niet genoeg over andere culturen
    geleerd waaruit wij ook geboren zijn.
    b.v ma is creool/jood en pa is indiaan met creool en wat ben ik, als ik bodschappen van ook de joodse cultuur doorkrijg terwijl ik er niet mee ben opgevoed.
    Ik denk dat dit soort zaken een heel grote rol bij ons als creolen speelt.
    Dus is het zaak om een lijn te zoeken en de wintileer die plek te geven welke het verdient.

    krindeistari

  6. “Of is het, dat de creool zijn Winti niet bergrijpt en steeds verkeerd toepast? Ten nadele van zichzelve en anderen”

    een creool is een mengeling, dus hier begint het probleem al,

    samen kunnen wij proberen om dit een plek te geven.
    krindeistari

  7. No. 6 @SRIKA
    Ik begrijp wat jij bedoelt en ben het met jou eens dus het heeft geen zin om in discussie te gaan.
    Dat laat ik over aan een ander die het niet eens is met jou stelling!!

  8. Ik zou toch graag hebben dat de Winti-deskundigen, hier in Nederland, ook eens reageren.
    Ik neem aan, dat deze mensen in de surinaamse culturele verenigingen zitten en de reacties op dit forum ook lezen.

    Ik ben een van de laatste nazaten van het gebied in Suriname waar de banja, de cowna en dus ook de oorsprong van de winti(hoe wij dat zouden moeten kennen in Suriname)zijn ontstaan.Het is ook het gebied waar in het oerwoud nog graven van plantage-eigenaren en slaven (vermoedelijk ook een deel van mijn voorouders)te vinden zijn.

    Graag een reactie van een Winti-deskundige!
    Srika

  9. geloof,het woord zegt het al,is iets dat wij ons kunnen vast klampen.en als wij eenmaal volwassen zijn,dan willen wij dingen los laten,dat ons is aangeleerd.de rede hiervoor is,dat wij de creolen en de javanen ons niet kunnen terug vinden in het opgelegde geloof.daarom de dwalingen,dat ding wat ons als volk bij elkaar moesten houden is van ons weg gerukt en in de plaats hiervan een opgelegde leer.dat ons in feite onderdanig maakt.de bewustheid is nog bij velen in onbewustheid gebleven.om een discussie op gang te brengen is niet moeilijk maar het wordt te langa bere.er moet gewoon lezingen georganiseerd worden.in de verweven drie eenheid komt winti niet letterlijk voor,en dit is niet belangrijk.wat belangrijk is,is dat dit onze roots is,dat door eenvoudige mensen in woord en daad is overgedragen.de wijsheid bij deze voorgangers mag niet onderschat worden en juist hoog gehouden moeten worden.men hoeft echt niet mee te doen met al die ceremonies of wat dan ook.maar gewoon bepaalde dingen probeer te onthouden van alledaags.het winti geloof kent geen synagoge als de Israƫlitische kerk.maar gericht op de verlossing van de zware lasten via een doffo
    eerst moet men zich gaan afvragen wat men bedoeld met: afgoderij,bijgeloof,en geloof.het geloof ligt bij de individu en niet bij de ander.met jou innerlijke stabiliteit bereikt je veel meer,dan met de emotionele kant in onze leven.
    het innerlijke stabiliteit krijgt je door de drie eenheid te gaan bestuderen.dit wordt zeker een heel grote uitdaging,dat voor velen niet haalbaar zal kunnen zijn. omdat de emotie steeds weer de boventoon zal willen voeren.

  10. Jammer dat geen enkele Winti-deskundige reageert.Bestaan die er wel?

    Ik weet zeker, dat zij ook dit forum bekijken.

    Hr. Buitenman, u kunt misschien proberen om enkele van de sabimangs te prikkelen alsnog te reageren.
    Srika

  11. Winti deskundigen reageren niet zo makkelijk publiekelijk. Ze ondervinden weinig steun en respect bij hun inspanningen om zaken als winti weer op de normale rails te krijgen.

    Waar bleef de steun voor zendtijd voor winti omroep. Dat zou het medium en platform kunnen zijn voor het uitdragen van winti en zeker ook het verschaffen van basis informatie.

    Winti omroep in Nederland is noodzakelijk voor de redding van Surinamers en Suriname

  12. Beste Pedro(no.13),

    Dat is juist de valkuil die vermeden moet worden.
    Winti(zoals ik die ken)heeft in zich, ook de samenwerking, openheid, eenheid en durf.Winti kent geen angst. Dit is ook verwerkt in het Surinaams volkslied!

    Als de Winti-deskundigen niet durven naar voren te treden, denk ik dat er altijd achterdocht, onwetendheid en zwarte – magie- bedenkingen zullen blijven bestaan.

    Waarom moet er weer gewacht worden op steun van een gemeente voor een radio-uitzending?
    Winti is ook samenwerken en onderling elkaar – naar vermogen -ondersteunen.

    Ik denk, dat er voldoende creolen (en ook anderen) zijn die op de een of andere manier verbonden zijn met de praktische Winti. Binnen dit gebeuren zit dus de mogelijkheid.

    Anders is en bestaat er geen Winti of is het proces vol tweespletigheid en maar een faja-wierkaroe.

    De ware Winti kent geen slechtheid, is open,kent durf en vertrouwen, ordend en beschermt ook haar kinderen!
    Dit is mijn laatste reactie op dit onderwerp.
    Jammer!

    Srika

  13. naar mijn bescheiden mening,moet die hele winti(geloof)geordend worden.er zijn meer kwakzalvers binnen het winti geloof,waardoor dit een slechte naam heeft gehad.men heeft zich nooit verdiept hoe dit is ontstaan en hoe komt het,dat de verschillende winti cultuur zo verschillend zijn.alleen maar in het caribische gebied heb je meer dan vier verschillende soorten.maar dit mag ook.geef niet.alles moet een oorsprong hebben,en dit is ook met het winti geloof.de gasten die denken dat zij doffo meester kunnen spelen en anderen juist beroofd of misbruikt maakt van anderen hun gebrek of ziekte,zijn verkeert bezig.
    er is een hele organisatie hiervoor nodig om de kracht terug te winnen.om te beginnen moet je geen twee goden dienen,je bent het of je bent het niet.om het winti geloof te belijden moet je je zelf zijn en niet met twee tongen spreken.zij die dit doen mogen zich geen winti voorganger noemen.het winti geloof kent geen kleur of ras en is bestemd voor een ieder met goede wil.elk volk dat leeft op deze wereld heeft te maken met winti.het winti geloof is de enige geloof op deze wereld dat oprecht en eerlijk de dingen naar voren brengt.en niemand voelt zich meer of minder.moeder natuur wil ook haar werk doen,maar krijgt steeds te maken met de moderne wetenschap.het kapitalisme heeft heel wat kapot gemaakt,door hebberigheid zijn vele waardevolle dingen verloren gegaan.maar het is nog niet te laat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.