Home Onderwerpen Kunst en cultuur Relikwie Surinaamse Marrons terug uit Duitsland

Relikwie Surinaamse Marrons terug uit Duitsland

18

PARAMARIBO, 10 jan – Een houten krutu bangi (vergadertroon) van de Marronstam der Matuariërs is na ruim twee eeuwen weer thuis. De zetel, exclusief voor stamhoofden, is uit Duitsland teruggebracht door twee leden van de stam, de gebroeders Tweeling. “Een bijzonder voorwerp voor de stam is waar het moet zijn: thuis”, zegt minister Michel Felisi van Regionale Ontwikkeling.

Een stukje rechtvaardigheidsgevoel is niet te onderdrukken. De zetel is zo uitzonderlijk, dat het bijna als roof ervaren wordt dat deze zo lang in het buitenland is gehouden. “Het was dan ook puur toeval, dat we achter het bestaan ervan kwamen. Via een kennis kwamen wij te weten dat hij in Duitsland zat”, zegt Frans Tweeling. Er is dan ook direct werk gemaakt van het terughalen.

“Zodra we de troon zagen, gaf het een bijzonder gevoel, het deed spiritueel aan. Sindsdien hebben we ons best gedaan het terug te brengen. Uiteindelijk is het wel gelukt”, aldus Tweeling. “Dit is kunst, het is cultuur, het is de eerste zetel van een traditionele gezagsdrager, die ik zie. Het is belangrijk dat alle Marrons, maar ook andere Surinamer weten dat er zoiets bestaat”, zegt Felisi, zelf ook Marron.

Gedacht wordt aan een kleine expositie. De krutu bangi moet rond 1750 zijn meegenomen door een Duitse zendeling. Hoe die dat heeft klaargespeeld, is nog een historisch raadsel. De bank werd tot dan als zetel gebruikt door het stamhoofd. Sindsdien schijnt de stam niet echt een vervanging te hebben verschaft. Het huidige stamhoofd, Oscar Lafanti, is van plan de zetel mee te nemen naar zijn residentie.

18 REACTIES

  1. John Waalring
    Een dergelijk kunstwerk dient te worden beschouwd als cultureel erfgoed van Suriname. Dit zou in een Museum tentoongesteld moeten worden en niet door meijnheer Lafanti naar zijn residentie meegnomen moeten worden. De minister van Onderwijs en Cultuur heeft de bevoegheid hier in te grijpen.
  2. Begemann Ph.B.
    Kan er ook een foto getoond worden? Zeker ingeval van dit exemplaar.Ik heb zelf ook een bizonder bankje in mijn bezit het is alleen wel erg beschadigd.Het is indertijd als oud vuil in de buurt van Brownsweg in mijn bezit gekomen (tegen betaling)Het houtsnijwerk is volgens mij uniek en geeft heel duidelijk de roots met afrikaans houtsnijwerk van héél lang geleden(meer dan 150 jaar oud denk ik )Interesse?
  3. Henky
    Zo , En dan nu zijn wij bevrijd van alle roofmoorden. Wat Oscar Lafanti zal recht spreken op die bank zittende ??? Of zal die bank alleen ter gedachtenis dienen ??? Hoe het ook zij, die roofmoorden moegen nimmer meer voorkomen. Dat Michael Felisi ook 1 Marron is wisten vélen niet. Ik ook niet dus. Waarom kon hij deze in het verleden gepleegde roofmoorden niet voorkomen??? Vriendelijke Groeten,.....
  4. E. Buitenman
    Geachte redactie, Ongeveer 100 jaar geleden lag bij de zuidgrens van de hoofdstad van Suriname bij de Domineekreek, een zijstroompje van de Surinamerivier. Als de Marrons uit het zuiden van Suriname, dus uit het binnenland naar "de stad" Paramaribo kwamen, moesten zij aldaar hun kleding genaamd pangni of Panyi, een lappenstof (mannen) en wikkelrok (vrouwen), verwisselen voor zogenaamde "nette stadskleding". Want in "de stad" hoor je er altijd "netjes" bij te lopen. (Pangi of panyi is een veelzijdig begrip. Het is de verzamelnaam van een bepaalde soort 'lappenstof', een traditionele kledendracht der Afrikaanse Surinamers in de Republiek Suriname). Vervolgens als de Marrons weer terug naar huis gingen, dus terug naar het binnenland vertrokken, trokken ze bij de brug over de Domineekreek, hun stadskleding weer uit! Die brug kreeg toen de Nederlandse bijnaam "Poelepantjebrug". POELEPANTJE OF PURUPANGNI OF PURUPANYI Het Nederlands woord 'Poelepantje' is afgeleid van het Surinaams "puru pangi", wat juist betekent: "trek je broek uit!", dat weer is afgeleid van het Engelse "pull your pants!". De Poelepantjebrug of purupangi-broki, heeft daardoor altijd haar naam behouden tot dat de brug in de jaren 70 van de vorige eeuw, werd afgebroken voor zogenaamd "stadsvernieuwing". Sindsdien weet niemand waar die brug gebleven is. Deze brug die voor de geschiedenis van Suriname van historisch belang is, was plotseling 'spoorloos' verdwenen, nadat de toenmalige Surinaamse overheid de kreek te Poelepantje gedempt had. Tongen beweren reeds een aantal jaren dat die brug intussen in Nederland ligt opgeborgen. Dit omdat men in het Nederlands Koninkrijk nogsteeds van mening is dat de brug infeite Nederlands eigendom is, daar die brug indertijd geplaatst en gefinancieerd was door het voormalig Nederlands Koninkrijk. Suriname was toen kolonie van Nederland. Maar deze Poelepantje brug met zijn eigen Surinaamse geschiedenis, is wel 'historisch-kapitaal' van de Republiek Suriname en hoort tevens in het Surinaams Historisch Museum tentoongesteld te staan en niet in een buitenlands- of Nederlands museum of in het Tropen Instituut. Vandaar dat wij van de Bewustzijnsbeweging EBU-Akademiya, het in het kader van ons 'Nationaal Erfgoed', enorm waarderen inzake het terughalen van ons 'relikwie' uit Duitsland. Maar wanneer zullen wij uiteindelijk ook in de kranten mogen lezen: 'POEPEPANTJE BRUG TERUG UIT NEDERLAND'. Namens de Bewustzijnsbeweging EBU-Akademiya,
  5. IPResolve
    Heer/Mevrouw Buitenman, Leuke reactie van u. Ben weer wat aan de weet gekomen over het verleden in Suriname
  6. NATIONALIS
    Marrons met name de Marronstam der Matuariërs moeten beseffen dat de houten Krutu Bangi in Duitsland zorgvuldig geconserveerd is gehouden en in het binnenland van Suriname zal worden blootsgesteld aan de verwoestende elementen die het tropisch klimaat heeft indien de zetel wordt meegenomen door het egoistische stamhoofd Oscar Lafanti. Dit moet hem snel en keihard duidelijk worden gemaakt door het ministerie van cultuur, aangezien het stamhoofd kennelijk geen kaas heeft gegeten van conservatie voor toekomstige generaties. De zetel hoort thuis in een museum met een klasse brand en veiligheidsbescherming.
  7. NATIONALIS
    Minister Michel Felisi, zelf Marron, maak geen historische blunder!!! Bescherm de zetel, nu de mogelijkheid daar aanwezig is. Leg de Surinaamse achterlijkheid opzij en conserveer het!!!
  8. Lukuman
    Een 'relikwie' of reliek is een overblijfsel van het lichaam van een heilige of een voorwerp dat met een heilige in aanraking is geweest, waaraan wonderdadige kracht wordt verleend. MAAR EEN RELIKWIE IS TEVENS OOK EEN OVERBLIJFSEL DIE EEN VOORWERP IS VAN RELIGIEUZE VERERINGEN. Binnen met name de Winti-religie, het hindoeïsme, het boeddhisme en het rooms-Katholieke en orthodoxe christendom, spelen relikwieën een belangrijke rol. Binnen sommige stromingen van de islam zijn relikwieën ook belangrijk, terwijl die binnen anderen weer verguisd werden. AFRIKA In Ghana speelt symboliek op meer gebieden een belangrijke rol in de cultuur van de Ashanti. In 1902 bijvoorbeeld koloniseerde Engeland het leefgebied van de Ashanti in Ghana. Vooral de poging van de Britten om de 'Gouden Zetel' van de Ashanti in handen te krijgen, lokte een gewelddadige opstand uit. DE 'GOUDEN ZETEL' VAN DE ASHANTI De Gouden Zetel van het Ashanti-Volk was een 'gouden stoel' die volgens een Afrikaans legende uit de hemel zou zijn neergedaald. En was deze stoel, welke symbool staat voor de ziel van de Ashanti-Natie en het nieuwe machtscentrum in Kumasi/Ghana. Ook andere Akan volkeren respecteerden dit 'Goddelijke Teken'. Het contact tussen de Ashanti en met de Britten verliep minder voorspoedig. Uiteindelijk gaven de Ashanti de Engelsen een duplicaat van de Gouden Zetel en verborgen hun relikwie tot zij veilig genoeg was. Nog steeds is bij de Ashanti de 'Gouden Zetel' een symbool van macht. AUTHENTICITEIT Tegenwoordig verbiedt de katholieke kerk het handelen in eerste- en tweedegraads relikwieën. Handel in relikwieën uit de derde graad is wèl toegestaan. Bij de Roomskatholieken draagt een relikwie een zegel en komt met een certificaat. Die zegels en certificaten worden afgegeven door bisschoppen, abten en in het bijzonder de vicaris-generaal van het bisdom Rome. Als de zegel verbroken of niet aanwezig is, is de authenticiteit niet meer aan te tonen.
  9. E. Premdani
    Beste E.Buitenman, Het was voor mij een hele openbaring weer iets moois te lezen over onze Surinaamse geschiedenis. Het smaakt naar meer. Etienne Premdani
  10. EBU-Akademiya Amsterdam
    Geachte redactie, Maar wanneer zullen wij uiteindelijk ook in de kranten mogen lezen: ‘POELEPANTJE BRUG TERUG UIT NEDERLAND’. Met dank voor de correctie.
  11. alex
    een volk dat zijn geschiedenis schuwt,is niet waardig zich een landgenoot te noemen.en mag ook niet zijn nakomeling laten dopen.want de geschiedenis/leer is veel meer bejaard.of men moet een keuze maken,en niet met gespleten tong spreken. als men mij tenminste kan volgen wat hier mee wilt bedoeld. meneer,e buitenman die brug op creola in het district saramacca.is dit niet die brug waarover u praat?als dit een nep brug is,dan zijn wij goed in de maling genomen door nederland.tijdens of voor de onafhankelijkheid van suriname.hebben de hollanders minachtend gehandeld en heel wat documenten laten vernietigen.met de brand van onze stadsarchief zijn ook heel wat belangrijke documenten verloren gegaan.kan de regering in suriname.zoals Indonesië dat gedaan hebben.dit ook niet van de nederlandse regering opeisen.neem maar een voorbeeld met het grensgeschil met guyana.was suriname tijdens de onderhandeling helemaal afhankelijk van nederland.moet dit zo zijn.
  12. the bom
    Na bijna jaaaaaren is het toch onmogelijk dat het naar iemands huis gaat het is nationaal erf goed en hoort inderdaad in en museum thuis en niet elders ,het moet beschouwd worden als "BYZONDER "
  13. Castro
    Dat is nou typisch Surinaams :Het heben van iets en brengen om aan vernietiging onderhevig te zijn.Dankzij die duitsers kon die bank nog bestaan vanaf 1750 . Weet men hoeveel antieke meubelstukken uit het paleis "verdwenen" zijn ? Anderen zijn zg voor onderhoud weggegaan en zijn nimmer teruggekomen. SURINAMERS zijn de slechtste als het op onderhoud aankomt.Maken gaat nog wel !!! Jammer voor die mooie bank
  14. Papo
    Een heel mooie stuk van Buitenman. Helaas is de domineekreek gedempt. Een heel bekende was ook de Tinkie-gotro achter de huidige EBS. En wat te zeggen over de bestaande spullen in suriname met grote historische waarde. Het zal niet lang meer duren en we gaan van de spoor die vanaf paramaribo tot voorbij brouwsweg heeft gelopen alleen op plaatjes kunnen laten zien aan de volgende generaties alszijnde een historisch goed geweest te zijn. Suriname beleid zoveel met zijn mond over toerisme maar geen een keer is door de overheid een beslissing genomen om deze spoor die nog te redden valt vanaf Para(onverwacht)ook daadwerkelijk te doen. Vanaf paramaribo tot para is de spoor reeds verdwenen(mischien is een stukje bij lelydorp nog te zien??) In de jaren 80 en 90 hebben mensen noch met trolly(wagon aangedreven met de hand) op deze spoor tot aan brouwnsweg gereden. Ik zou zeggen probeer historisch waarde die in Suriname aanwezig is eerst te conserveren en te bewaren alvorens de reeds geconserveerde uit het buitenland te halen. Laat de surinamer eerst historisch minded raken in Suriname zodat ze waarde kunnen hechten aan hun eigen goed. Daarna zullen ze zelf op jacht gaan naar de vele historische stukken die in het buitenland bewaard worden. Papo
  15. koffiekamp
    buitenman in ghana zijn vele rivieren ook gedempt. U heeft ook de mogelijkheid om te repatriëren? Maak er vandaag nog gebruik van.
  16. purifier
    Dat was een stomme voorbeeld van lukuman. Heiligen, relikwieen etc. Allemaal termen van vernietiging. De kerk en god waren de moordenaars van vele volkeren mondiaal gezien zodat men niet meer weet wat authenticiteit inhoudt blijkens uw uitleg. Geef de bank terug aan de rechtmatige eigenaren en als die dan kapot gaat door slecht onderhoud is hun paki-an en niet van de betweters hiero. De vroegere bezetters vergeven wat zij toen uitgevreten hebben, dat nooit en dan nog daar achterlaten wat nu boven water komt, ook dat nooit. De rechtmatige eigenaren dienen het desnoods te vernietigen dan deze achter te laten voor de afstammelingen van de moordenaars van ons volk want ook bij dezen schort heel wat aan. Kijk en zie maar rond in Holland. Die tijd van toen is er nog steeds zij het wel in andere vorm.