De macht van de slangengod (Deel 2)

20

Door Clark Accord –Volgend jaar is het 145 jaar afschaffing van de slavernij in Suriname. Velen worden liever niet geconfronteerd met deze bladzijde uit de gezamenlijke Nederland – Surinaamse geschiedenis.
Dat nazaten van slaven de herinnering niet zomaar naast zich kunnen neer leggen, blijkt uit het feit dat winti, de Afro – Surinaamse religie nauw verweven is met de daden van de voorouders. Dat op nakomelingen vandaag de dag de plicht rust, zaken uit het “verre” verleden recht te trekken, blijkt uit een bezoek aan Akata Kondre het winti kamp van Duman(wintipriester) Ramon Macknack in Suriname.

De duman
“Wie de papa – of voduwinti wil bewerken moet van goede huize komen.” zegt Ramon Macknack 39, duman (winti priester). “De vodu is één van de machtigste winti’s in het pantheon van goden die door de slaven naar Suriname is gebracht. Dit moet niet worden verward met voodoo uit Haïti dat is totaal wat anders, heeft meer met zwarte magie te maken.
De vodu winti is een godheid van het aard pantheon, die direct na Ananna keduaman keduampon (god) komt. Hij staat daarom ook direct in verbinding met hem.”
Suriname heeft verschillende culturen, waar de Afro- Surinaamse winti cultuur één van is. “Winti is eigenlijk niet de juiste benaming voor deze religie. Het zou beter zijn om het woord confo te gebruiken. Zegt Macknack. “Dat staat voor voorouders en de Afro-Surinaamse religie is sterk met de voorouders verbonden. De voorouders verering – waarbij de familie band doorloopt tot in het dodenrijk. – is dan ook een belangrijk onderdeel van deze cultus. Winti is wat wij in Suriname ervan gemaakt hebben. Winti staat voor wind. Iets dat je niet met je blote ogen kunt zien, maar die je wel voelt.
De Afro-Surinaamse cultuur wordt jammer genoeg, vaak negatief belicht. Ook de bonuman andere benaming voor wintipriester, roept vaak negatieve associaties op. Sommigen gebruiken hun kracht negatief. Er is veel koren onder het kaf, waardoor het soms op nep hocus-pocus lijkt.
Het woord bonu komt van het Franse woord “bon” wat goed betekend. Dus een bonuman houdt zich eigenlijk bezig met het genezingsproces.” Zegt Macknack met een rustige stem van iemand die gewend is te onderwijzen.
Wie deze jonge bonuman gaat opzoeken, zal van een koude kermis thuis komen als hij verwacht hem aan te treffen, omhangen met kralen kettingen en een beschilderd gezicht. In zijn jeans broek met wit bedrukte overhemd, heeft hij meer weg van iemand die op een van de kantoren in Paramaribo werkt. Zijn hoofd is kaal geschoren. Alle aandacht komt zo op zijn gezicht te liggen, die wordt gedomineerd door een paar wakkere ogen, die rechtsreeks je ziel in lijken te kijken.
Een half uurtje rijden van de hoofdstad aan de Groenhardweg – een van de straten die bekend is vanwege de vele wintifeesten die er in het weekeind worden gehouden, ligt zijn kamp Akata kondre. Vernoemd naar het fort van waaruit zijn voorouders van moederskant nog tien jaar na de afschaffing van de slavernij het koloniaal bestuur zijn blijven bevechten. Het middelpunt van het kamp vormt een grote tent, waar de winti-pre’s (wintidansfeesten) plaatsvinden. Het gesprek met Macknack vindt plaats, een paar dagen nadat we een vodu wintipre op Akata kondre hebben bij gewoond.
“De winti’s zijn de goden die in psalm 82 worden genoemd. Daarom snap ik niet waarom sommige mensen winti als afgoderij bestempelen. Onze slaven voorouders hebben ze hiernaartoe meegebracht. Als onze voorouders ziek waren probeerden ze door middel van smeekbeden aan Ananna keduaman keduampon (God) beterschap te zoeken. God sprak niet rechtstreeks tot ze, maar door tussenkomst van de winti’s.
Zolang de ziekte een spirituele achtergrond heeft en niet op de westerse geneeswijze opgelost kan worden, kan deze geneeswijze worden toegepast.”
De vodu winti pre die, vormt de afsluiting van een serie rituelen om de wraak van een kiri-vodu te stoppen. De agida-drum is belangrijk tijdens dit soort rituelen. Het is een heilige trommel die de slaven uit Afrika hadden meegebracht. Oneigenlijk gebruik van de trommel kan problemen veroorzaken. Als erop geslagen, wordt gaat het regen. Het is dus geen toeval dat het regende de avond van de vodu-pre.
In de trommel huist een slangengeest. Daarom mag het alleen tijdens de vodu-pre bespeeld worden. Om de machtige vodu op te roepen. Het is de geest in de trommel die de dragers tijdens het feest rond leidde.
Als ik hem vraag vanwaar de wraakzuchtigheid van de vodu zegt hij kort en bondig. “Het ligt in zijn aard.” “Is hij dan geen verantwoord verschuldigd aan God?” vraag ik. Het antwoord blijft hij me schuldig. “Dat is een goede vraag” zegt hij in plaats daarvan. Daar heb ik nooit eerder over nagedacht. Dat vraag ik aan mijn leermeester. Die heeft vast wel het antwoord. Want hij leeft ook in de wereld van de voorvaders.” Zegt hij een beetje van stuk gebracht door mijn vraag .

De slavernij
“Die familie is nu eindelijk bevrijdt van de wraak van de kiri-vodu”zegt hij als hij zich hervonden heeft. “Zo zie je hoe de slavernij vandaag de dag doorwerkt. Hoe wilt men dat we ophouden met het herdenken daarvan, terwijl onze hele Afro-Surinaamse cultuur gebaseerd is op de voorouders.”

Clark Accord

- Advertentie -

20 REACTIES

  1. DE WITTE HEBBEN ONS BIJ DE SLURFEN,EERST WORDT ONS WINTI GELOOF ALS DIDIBRI bestempelt daarna gaan domme zwartjes dat ook geloofen.en de witte geloof het heiligste vinden ,hun zwarte voorouders zullen nu wel van schaamte zich op hun buik draaien.

  2. C. Accord, kiri vodu.
    ik ben het eens dat veel z.g.n wintie priesters hun krachten negatief gebruiken. Het is zeker dat die mensengestraft worden door zichzelf. Ik hoor vaak mensen zeggen dat god ze straft. het is niet zo. Je oogst wat je zaait, of je vind wat je zoekt, Het is nooit de wens van de schepper om ons te straffen, wij zorgen zelf voor straf , de natuur straft direkt om alles in evenwicht te houden en is keihard.
    een kindje dat zomaar een flesje gif open doet en het naar zijn mond brengt wordt onverbiddelijk door de natuur afgestraft voor zijn foutje, de natuur zegt niet van sorry, jij wordt gespaard,

    zo is het ook met mensen die bedriegen in de wintie wereld,je zal zeker voor je eigen straf zorgen, toch willen sommigen het niet toegeven en geven ze anderen de schuld als er hun wat over komt.
    m.vr.gr

  3. voor alle godsdiensten is er respect, toch zijn er mensen die het geen onze voorvaderen in geloofden en dat is ouder dan christendom en islam als inferieur willen bestempelen. en het ergste is dat dit meestal zwarte mensen zijn die dit doen.

  4. mijne mensen ik respecteer de mening van een ieder maar ik ben ook surinamer maar voor mij mogen al deze zogenaamde priesters de fucking pot op gewoon een stel GROTE BEDRIEGERS die zich zelf nouwelijks kunnen behelpen en dan ga je anderen helpen hou gewoon je zelf voor de gek stomme priester stel” OPLICHTERS ,GET A FUCKING LIFE “hou je geld in je eigen zak en geeft het liever aan een kerkelijke instantie of meer nog bekeer je leven en accepteer de almachtige GOD in je leven inplaats van de zogenaamde priesters beter gezegt “OPLICHTERS”

  5. Hoe wilt men dat we ophouden met het herdenken daarvan, terwijl onze hele Afro-Surinaamse cultuur gebaseerd is op de voorouders.”

    Clark Accord

    Zeer gewaardeerde schrijver
    niet alleen de afro-cultuur is gebasseerd op het herdenken van z’n voorouders, de gehele multiculturele samenleving is met hun voorouders verbonden.Met alle respekt naar Hare Majesteit, zij heeft ook met vele landgenoten elk jaar 4/5 mei kabra verering(dodenherdenking) teri ding kra sang abra(respekt opbrengen voor de zielen die zijn overgegaan) terug naar het begin.

    De andere culturen in suriname , hebben vastgelegd matriaal meegenomen van hun voorouders, de pandiet/imam etc..brengt het over van generatie op generatie. De afro-
    heeft vasgelegd matriaal,dat onbekend was gebleven.zie” het Oude Egytpte.Door onderzoek is de hand gelegd op geschreven matriaal.De AFRO-SU DIE NOCH LEEST NOCH ONDERZOEKT WEET DIT NIET.Waardoor wij weinig over onze roots geïnformeerd zijn,gelukkig keert het tij zich en wordt er aan gewerkt,via lezingen, onderzoek, gesprekken op de chat, elkaar informeren ,zelfonderzoek,enz. Ook veel jongeren onder ons zijn ook bezig aan zich zelf te werken, en willen weten wie ze zijn, waar hun roots ligt.

    Ik heb er geen erg meer in dat sommige mensen de wintie/congfo leer van tafel willen vegen.
    Als er steeds wordt omgekeken verlies je tijd om verder te gaan, ze gaan hun gang .
    Ik doe wat andere culturen doen ,vasthouden aan je eigen roots/basis/begin/verleden(voorouder overdracht)en respekt opbrengen voor anderen hun cultuur.

    Na onderzoek is gebleken dat de WITTE SLAVENMEESTERS meesters te Middelburg (ontstaan van het VOC)verenigd oost indisch comgagnie)activiteiten ontplooiden als oproepen van overledenen.

    citaat;
    “Het is interessant te weten dat de Aramese(heidens nomadisch volk,stichters voc) godsdienstige groepering een hechte eenheid
    vormde. De eenheid werd op velerlei manieren instand gehouden. Ze hadden een systeem ontwikkeld om de eigen rituelen in het geheim te kunnen uitvoeren.Onder DEKKING van DE GODSDIENST VAN ANDEREN VEREERDEN ZIJ DE EIGEN GODEN EN VOERDEN RITUELEN UIT, zonder dat dit opgemerkt werd door het anders denkende van de religieuze gemeenschap; “de vlag dekt de lading”.
    Ze waren niet gesteld op bemoeienissen van de overheid.
    Een belangrijk ritueel had betrekking op toekomst voorspelling. Wanneer een persoon, die na zijn/haar leven belangrijk voor hen zou zijn stervende was, werd hij/zij begeleid en na het overlijden op een speciale manier begraven- op een byzondere rituele wijze, zodat men de overlendene op kon roepen om de toekomst te voorspellen, b.v wanneer het gunstig is om Slaven te gaan kopen/roven/etc………………

    Dus meneer C. Accord,….vul maar in, toch hebben wij sommige zwarte broeders/zusters die denken dat anderen beter zijn dan hun eigen roots, respekt naar ze toe.
    Het is tijd dat de afro-su onderzoek/schrijven / zelf onderzoek doetbijft doen.En is het zaak dat ook zij respekt verdienen.
    als een mens zich zelf niet kent,hoe wil hij/zij weten waar ie naar toe moet. SABI JOE SREFI, OF LERI SABI JOE SREFI.
    Hiermee kunnen ze een eind verder komen, zoals ik de weg bezig ben af teleggen, je kan niet bang zijn voor je roots/jezelf etc….stel je open voor je eigen ding om het even poulair te zeggen , zoals anderen(andere culturen) hun ding doen.
    a.u.b
    ik lees met plezier en kom gauw weer langs.

    Ik wens jou en je naasten fijne feestdagen
    een goed uiteinde, een succesvol 2008
    in goede gezondheid, heel veel licht, kosmische kracht, en universele liefde.
    A na na, mama aisa, tataloko, nanga ding piking foe ding de nanga joe, foe joe skrifi moro bigi wroko tapoe joe egi fasi.
    a.u.b.

    m.vr.gr
    krindeistari

  6. citaat gelezen uit: Middelburg
    de bakermat van de slavernij in Suriname
    1640……1873

    a.u.b
    m.vr.gr.
    krindeistari

  7. eerst slaven dan cantract arbeiders dan immigranten en dan allochtonen en dan apartheid.
    een man heeft het heel mooi gezegd.
    als de hollandse media geloofd in democratie .
    je mag alles zeggen en schrijven wat je wilt…
    maak dan een tekening over een calicatuur van de koninklijke fam..
    en dan kommen jullie achter wat democratie is…
    dus democratie is voor domme mensen.
    je mag ze beledigen en alles soorten calicatuuren maken…
    en de media heeft de vrije hand…
    zij peoepen in hun broek en vallen alleen de afrikaan ,de indiaan,de moslim, de paria s de hindoe , de arabier …aan..dus alleen mensen die zich niet kunnen verdedigen.
    dus als je iemand aanvalt die zich niet kan verdedigen …wie ben je ? en wat ben je ?
    dus zeg ik weer voor de zoveelste keer…
    democratie is in europa en us alleen op papier…
    democratie bestaat niet.
    er is geen democratie als je een kleine zwakke groep aanvalt.?
    dus zeg ik weer tegen de media ..ga maar door ..
    de dag dat er de pluris uitbreekt…
    pakken wij ( ja hindoe jij ook )de media stuk voor stuk op.
    en hoe gaan wij dat doen.
    via internet
    als je naam begint met een M
    hou een media persoon in de gaten met de naam beginnent met een M
    en zo kunnen wij op die dag beginnen om al deze rotzakken binnen een maand op te pakken.
    ook geweldloos…
    eerst gaan wij ze geweldloos oppakken.
    en wat er dan met ze gebeurd …..

    dus iedereen die zwak en verlegen is en denkt …..
    denk dat ook jij aan de beurt komt door deze democratisch media….
    dus …weet wat jullie te wachten staat.
    een ieder moet hieraan werken.
    want internet is niet meer weg te denken.

  8. bedankt
    waterkant dat je dit heb geplaatst.
    en ook een prettige feest dag voor jullie.
    jullie weten dat papier erg veel geduld heeft.
    tot het einde van de tijden.
    maar alles heeft een eind.
    voor ons is dit 31 dec 2007.

  9. maak dan een tekening over een ((calicatuur)) van de koninklijke fam..
    en dan kommen jullie achter wat democratie is…
    dus democratie is voor domme mensen.
    je mag ze beledigen en alles soorten ((calicatuuren ))maken…

    ((calicatuuren ))moet het geen Karikatuur zijn.

    de dag dat er de ((pluris)) uitbreekt…

    ((pluris))…..pleuris/pleuritis(borstvliesontsteking)

    Datra luku bun want dat ding jonge is uitglijden.

  10. WAT IS HET KIERIE NA VODU OF NA A VODU E KIERIE.
    hoe dang is het waar wantie mie kierie wang piesie snekie of heef dit te maken met winderige mensen of bonasa rovers die geld uit de zaken van mensen wil kloppen met hun fabel hoe moet ik die vodu benaderen met een aksie of met een geweer want anders ga die mij aanvallen voor dat gebeurd moet ik dat omhakken het is niet moeilijk om het te bewerken.
    apukubasie
    ————

  11. deze man van groenhartweg ken ik, een tijdtje geleden was een neef van mij ziek hij was bijna overal geweest, maar kon geen hulp vinden, zo kwamen we in kontact met hem ,en hij zou hem genezen,het was veel te zwaar, dus bracht hij ons naar een begraafplaatst, daar moest mijn neef op een graf gaan staan, hij had ook een kip bij de hand,toen kwam die geest weer bij me neef, en zij tegen de vodu priester, ik ga je een les leren, na sabi mang jo wang pree, na zijn handelingen zijn we naar huis gegaan, mijn neef werd nog zieker, zoals gesproken zijn we volgende ochten hem gaan ophalen, daar aangekomen zagen we heel veel mensen, sommigen waren aan het uitschelden, ik keek naar binnen en zag hem liggen, net als een dode man met een heel groote tong, ze vroegen aan mij of ik de man ben waar hij gisteren een werk is gaan doen, ik zij nee, want ik werd bang, ze zijden oh want op die wachten wij, sommige hadden een houwer bij zicht, er waren een paar prieters vodu, met hem bezig, ze zijden a wroko fo esdi a bing hibie , di san wang kir ing dus dood maken.
    uit eindelijk heeft een haiti man mijn neef genezen.

  12. ik zou zeggen sommige plekken op aarde regen het bijna nooit , ga daar met je drum, en zorg voor regen.

  13. #10
    “WAT IS HET KIERIE NA VODU OF NA A VODU E KIERIE.
    hoe dang is het waar wantie mie kierie wang piesie snekie of heef dit te maken met winderige mensen of bonasa rovers die geld uit de zaken van mensen wil kloppen met hun fabel hoe moet ik die vodu benaderen met een aksie of met een geweer want anders ga die mij aanvallen voor dat gebeurd moet ik dat omhakken het is niet moeilijk om het te bewerken.”
    apukubasie
    ————

    apukubasie

    Apukubasi, wees welkom ;KIRIE NA VODU OF NA FODU E KIRIE, HET IS BEIDEN.
    Het is jouw denkwijze, wat jij vindt is belangrijk ,iedereen geeft zo zijn eigen invulling aan alles en daar moeten wij als mensen mee leren omgaan.
    hoe je het wil bewerken is voor jou een WEET en voor mij als lezer/poster een VRAAG.
    Dit sterkt je als mens om te falen/overwinnen
    omdat je zelf de invulling geeft hoe te handelen, morgen weet jij als geen ander waar je gefaald/overwonnen hebt, en kun je het altijd bij je zelf zoeken.
    wat het antwoord ook moge zijn je hebt het zelf gedaan.
    Uit eigen ervaring leer jij je zelf beter kennen.En bovendien niemand kent je beter als jij je zelf.ERVAAR HIER JE GEESTELIJKE GROEI/BEWUSTZIJNWORDING.

    a.u.b

    m.vr.gr
    krindestarie

  14. ik ben demo en sommige van jullie hebben gelijk.
    als je niets doet ,kom je niet ver.
    datra schrijft een beetje minder goed,maar zijn bedoeling is goed.
    de ander schrijft over winti …
    winti komt uit het hart…(afrika)maar iedereen heeft een hart dus iedereen heeft winti..
    ja toch ..
    alleen hoe gebruik je dat?
    voor de een is dat geld…
    voor de ander is het god ..
    voor de ander is het de natuur(bomen ect.)
    voor de ander is het materialen(zoals de us)
    voor de ander is het bhaoedha
    ect..
    ect..
    en alles verandert
    vandaag europa aan de macht
    morgen china
    overmorgen india
    en zo gaat het .
    in india is men ook begonnen ,bij de taj mahal ..
    men will geen us dollars…
    india ook goed
    iedereen heeft een hart..
    en die hart doet het goed…
    china en india ga zo door..

  15. en datra heeft het dit keer niet over voodoo
    maar winti..
    als je winti gebruikt hoef je minder europese medicijnen te gebruiken…
    alleen in kleine holland gaan er per jaar 250 mensen dood door gebruik van medicijnen..
    waaarom geloven jullie die witte mensen …(dokters)
    deze witte dokters hebben onze slavernij geld gebruikt om te studeren en toch weten deze witte doktoren niets…
    als je dom geboren bent zal je ook dom dood gaan.jammer voor de ook die witte doktoren…
    en ook jammer voor die zwarten die die doktoren geloven.

  16. juli moesten eens weten hoeveel domme zwarten in hun woonkamer een poster van een witte jesus hebben hangen,maar helemaal niks van hun eigen cultuur.dat is toch een schande.waar komen deze zwarte vandaan?

  17. het cristendom is onlosmakelijk verbonden met winti religie. De winti heeft zich verloop van tijd ook aangepast aan het christendom, vandaar dat sommigen een wintie/jeje hebben die van de kerk houdt.
    Hedentendage is het zo dat wij willen weten
    het hoe en waarom, wie wij zijn waarkomen onze voorouders vandaan etc…
    Dat we de witten geloven,we moetn leren in vrede nu met elkaar te leven, en te weten waar in je geloofd,
    u heeft het goed gezien, niet alle ziekten zijn door het ziekenhuis te genezen.
    als men een bakroe(boze geest (dwerg)) op je afstuurt uit jaloezie, dan is het zo dat winti en geneeskunde samen gaan, omdat
    a; de arts is vaak de eerste die komt kijken als je door draait, mensen die oog hebben dat het wisie(beheksing, zwarte maggie) is
    die weten precies hoe te handelen met een draibakka(geneeskrachtige kruiden medicijn die de boze geest afbakend), nogmaals je ziet het goed, zaak is dat wij veel meer moeten vastleggen om het wetenschappelijk te bewijzen dat winti en psychiatrie samen gaan en niet van die zware antideprssieva blijven toedienen uit onkunde.
    k heb mij voorgenomen om er aan mee te werken dat er meer vastgelegd moet worden.
    m.vr.gr

  18. waarom moeten zwarte mensen verantweeoring afleggen over wat hun spiritueel drijft. En dat moeten ze meestal aan zwarte mensen als zichzelf. vandaag de dag maakt geen witte mens zich meer druk over waar je in wilt geloven. Jammer genoeg zijn het Surinamers zelf die anderen hun dogmas willen overbrengen. we nemen alleen de slechte ervenissen over van de heerschappij van de witten. Waarom nemen we hun ecomimische drive niet over. dat zou ons als groep verder brengen dan constant te fitte over winti. laat iedereen toch geloven waar die in wil geloven. al willen ze een boom aanbidden. als ze het maar niet in je woonkamer doen.

  19. er moeten ook handleidingen geschreven worden voor de psychiatrie, om inzicht te krijgen hoe om te gaan met, iemand die op een of andere manier depressief is geworden doordat hij/zij met winti te maken heeft.
    Er is vastgelegd matriaal. Maar het is niet overtuigend genoeg, waardoor de witte arts(zonder om afbreuk te doen aan zijn kennis) vaak niet herkend wat er precies aan de hand is met zo iemand.
    Er moeten meer lezingen komen.Ik denk dat als de witte arts ,zich meer open gaat stellen voor winti leer/geloof, dat er meer gedaan zou kunnen worden om deze mensen beter op te vangen.
    m.vr.gr

  20. Van mijn geef ik hier mijn mening wat ik denk over cultuur, ik geloof wel dat kruiden zijn kracht , heeft, en woorden wat je uit spreekt, maar om geesten zomaar op te gaan roepen die je later niet kan bezweren liever roep je dat niet op,soms zijn er mensen binnen de familie die geesten gaan op roepen om rijkdom en zo anderen het leven moeilijk maken,ik vindt als ik een winti hebt en ik wat moet doen voor die winti ik zelf een ingeving moet krijgen van wat ik moet doen , als ik dat niet krijg hoef ik dan niets te doen toch, er zijn mensen die doden gaan op roepen om anderen kwaad te doen, ik vindt ook waarom moet ik als mens de schuld komen betalen van wat mijn voorouders vereerden , zoals men zegt winti zijn beschermengelen , dat wil zeggen zij moeten beschermen ,hoe komt het dat ik deze engelen nu dan moet vereren en al mijn geld die ik met veel moeite verdien nu moet uitgeven om rijkdom te kopen en feestjes te vieren voor deze engelen en ook de bonuman , misschien is er iemand die mij wijs kan maken hoor.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.