Surinaamse auteursrechtenwaakhond onder vuur

6

PARAMARIBO, 5 okt – Auteursrechtenwaakhond Sasur ligt zwaar onder vuur, nu het werkveld zich begint te roeren. Bij vice-president Ramdien Sardjoe zijn bezwaren gedeponeerd over het functioneren van deze stichting. Vooral tegen de willekeur bij het afdwingen van vergoedingen wordt geageerd.

Media-eigenaren en organisatoren van shows zingen in hetzelfde koor van geïrriteerden. Sardjoe is onder meer te kennen gegeven dat de eigen bedrijvigheid gevaar loopt als de activiteiten van Sasur niet onmiddellijk stopgezet worden. Sasur heeft in de afgelopen maanden al enkele keren gedreigd menige show te zullen dwarsbomen als geen auteursrechten worden betaald.

Om grote verliezen te voorkomen, moesten organisatoren uiteindelijk toegeven. Ook media-eigenaren vrezen te gronde te zullen worden gericht als Sasur zijn zin krijgt. “Er moet nog veel werk worden verzet voordat tot geld innen wordt overgegaan”, zegt directeur Herman Snijders van de Volksmuziekschool. Hij vreest het ergste als zijn instelling straks ook diep in de buidel moet tasten voor het organiseren van benefietactiviteiten.

- Advertentie -

6 REACTIES

  1. ZAAKZUUR,maar geen SASUR ik snap t niet met deze oplichters, als je een evenement moet organiseren moet je hun veel geld betalen voor t niets doen, waarom beschermt deze organisatie de Surinaamse artiesten niet wanneer ze een cd aan de markt brengt, zodat men profijt van kan hebben want overal is er copy van cd en dvd in Suriname; videotheken straatventers en Music Center ps auteursrechten zal goed zijn in Suriname, maar doe t op de juiste manier in plaats je te bezigen met je oplichter praktijken

  2. Dit is weer een typisch een staaltje van opichterij. Lekker achterover leunen en geld vangen van hardwerkende mensen. Hoog tijd dat hier verandering in komt. Deze figuren schijnen te vergeten dat het organiseren van evenementen veel geld kost. Vaak spelen ze na aftrek van alle onkosten net kiet. Dus is het zaak hier snel verandering in te brengen.

  3. Wanneer je gebruik maakt van anders man’s goed moet je daarvoor betalen. Over ter wereld doet men dat maar jaren lang is dit in suriname niet het geval.
    En TAFON je wordt beschermd wanneer jij je werken bij een auteurs rechten bureau laat registreren iets wat de surnamse artiesten niet hebben gedaan. Hoe kunnen ze dan beschermd worden ?

  4. Waar zijn de statuten de regels de kosten en wie en wie zijn aangesloten bij deze organisatie binnen en buitenland.
    Anders na soso Malafide…bedonder alla amusement organisatie’s.

    Met je Holland gedachten gang Kijk en Luister.. geld no di moro…Boef dat jij bent.
    Lid. BUMA STEMRA.

  5. Ik denk dat je, je eerst goed moet laten informeren voor je hierop kan reageren. Aan de reacties te merken, weten de meeste niet dat een bemiddelingsbureau, juist is om de surinaamse artiest te beschermen. Als je een liedje schrijft en het komt uit, moet je er toch aan verdienen. Je verdient er aan iedere keer als het afgedraaid wordt via een medium (radio of tv). Als die niet betalen, verdienen zijn aan jou muziek en jij krijgt niets. Dus een bemiddelingsbureau ter bescherming van de rechten van muziekmakers, moet er sowieso zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.