Home Onderwerpen Justitie en politie Surinaamse rijstmagnaat Guptar mag weer reizen

Surinaamse rijstmagnaat Guptar mag weer reizen

4

PARAMARIBO, 24 jul – Rijstmagnaat Shyam Guptar mag weer vrijelijk naar het buitenland. Dit heeft de rechter beslist. Ook de beperking van bewegingsruimte is opgeheven. De drugszaak tegen Guptar kan ook worden voortgezet als hij er niet is. Er zijn wel enkele voorwaarden gesteld.

Onder meer zal Guptar gehoor moeten geven aan elke oproep om voor het gerecht te verschijnen. Ook is contact verboden met personen die eventueel gehoord zullen worden als getuige. Met het besluit is het verzoek van de vervolging tot continuering afgewezen. De ondernemer wordt al enkele jaren vervolgd en is vorig jaar op vrije voeten gesteld.

Wel werd een reisverbod opgelegd om vluchten te voorkomen. Volgens de verdediging worden Guptar’s zakelijke belangen ernstig geschaad. Zijn paspoort moet nu teruggegeven worden. Shyam Guptar raakte in opspraak na de onderschepping van een lading cocaïne aan boord van één van zijn vrachtschepen in de haven van Lissabon, Portugal. Er is toen een internationaal onderzoek gestart.

4 REACTIES

  1. marcel
    Dan kan hij in nederland mooi vervolgt worden over zijn oplichterij met de ITA-zaak,waarbij 1100 mensen gedupeerd werden in surbo en zelf de kosten moesten betalen voor repatriering naar holland..
  2. Kolibrie
    Wat is de wereld toch oneerlijk! Geloof me maar door de vrijlating van guptar zullen de surinaamse parlementariers weer gaan leven. Het is allemaal een pot nat, allemaal boeven die elkaar vrij pleiten. Ik zeg je zulke mensen gun ik niks dan alleen maar een verdwaalde kogel en dan het liefst van een verslaafde. A tang so
  3. Sabakoe
    Dit kan maar allen ook in een land voorkomen wat men een bana republiek noemt! Na die schuldbekentis nu ook nog vrij pleiten. Jongens waar zijn we mee bezig. Het zou leuk zijn als jullie die onschuldige mensen in santo boma een een keer los laten gaan. dat is pas democratie.
  4. E. Buitenman
    Geachte redactie, Hoe vaak hebben wij niet gewezen op de omstreden rechtsgang die reeds enkele jaren in de Republiek Suriname plaatsvindt, waarbij 'Racisme en Apartheid' de grondslag vormen bij dit zogenaamd "onafhankelijk" instituut. 'Politieke koehandel' heeft er zorg voor gedragen, dat dit instituut momenteel vervallen is tot een karikatuur binnen het Surinaams democratisch bestel, waarbij 'klasse justitie' vanwege witteboordcriminaliteit en/of corruptie en racisme - op ras geënte uitspraken - cultuur aan het worden zijn bij dit instituut. En intussen heb ik begrepen dat er opgrond van de wantoestanden bij dit instituut, hervormingsplannen op de rail staan. Maar hoe lang wordt het nog wachten. Er was eerder hiervoor gewaarschuwd; dat politieke organisaties of partijen, die in het verleden sterk gekant waren tegen de Onafhankelijheid van Suriname van 1975, zich nimmer optimaal zullen willen inzetten in het belang van die zelfde onafhankelijkheid, om rede hun gelijk te willen bewijzen, dan zij het toen aan het rechte eind hadden. Een 'ernstige gevaarlijke situatie' welke momenteel in de Republiek Suriname al te veel over het hoofd gezien wordt of zelfs onderschat wordt. Want vandaar ook dat deze organisaties, alle pogingen in het werk stellen, om het land niet alleen 'financieel uit te hollen', maar vooral de 'onafhankelijke status' van deze jonge Republiek, naar binnen als naar buiten toe, belachelijk te maken. En wanneer de enorme schade die aangericht wordt aan de Natie, niet meer te overzien zullen zijn, zullen wij pas dan de gemeenschap gaan willen oproepen om de brokken te helpen oprapen. En jammer hoe onvoldoende zogenaamde Derde- Wereldlanden op de hoogte zijn, omtrent de methodieken welke 'Racisme' wereldwijd tentoonstelt, om haar macht mondiaal blijvend te kunnen consolideren om haar politiek van (econoomische) uitbuiting wereldwijd te kunnen blijven voortzetten. En zogenaamde Derde-Wereldlanden houden zich al te vaak aan door het Westen opgelegde motos zoals; 'eerst zien en dan geloven', zoals in Rhuwanda gebeurde. Wij willen 'eerst zien en pas dan geloven', omdat het ons in de koloniale periode, met de paplepel ingegoten is, inplaats van: 'EERST GELOVEN, DAN ZIEN', zoals Dr. Wayne W. Dayer, een progressieve Amerikaanse psycholoog dat in zijn gelijknamige boek omschreven heeft. En zeker; sommigen zullen moeite met onze 'bewustwordingsacties' hebben, zoals dat ook het geval was toen wij de gemeenschap probeerde te wijzen op de fraude tijdens de totstandkoming van het 'racistisch Hitlerachtig standbeeld' in Amsterdam-Zuidoost, welke Anton de Kom moest voorstellen. Ook toen wij wezen op de dubbelepet-politiek van volksvertegenwoordigers in dit zelfde stadsdeel, waarbij fraude met subidiegelden recentelijk bewezen is geworden. Sommigen moffelden onze bewustzijnsacties doodgewoon weg als te zijn 'politiek' getint. Weer anderen gingen zelfs zover om deze te omschrijven als te zijn 'zwart-racisme'. Maar wij laten ons niet uit het veld slaan. Deze zogenaamde "Onafhankelijke" Rechterlijke Macht in de Republiek Suriname, geeft een vieze smaak in de mond. En wie er nog niet klaar voor is dit instituut te kunnen of willen doorgronden, maakt zich bewust of onbewust schuldig aan elk drama die als gevolg van de huidige gang van zaken uit kunnen voortvloeien. En de gevolgen die in de toekomst uit zouden kunnen voortvloeien, zullen vroeg op laat op het bord van elk van ons gedeponeerd worden, als wij het nou leuk zullen vinden of niet. Maar zegt dan niet, dat eerder hiervoor niet gewaarschuwd was. Meki makandra wi leti a faya. Sranaman, opo yu ay!