Keti Koti viering 30 juni in Utrecht

17

Op zaterdag 30 juni 2007 organiseert Stichting Tori Oso Utrecht een sfeervol avondprogramma in het kader van Keti Koti. Keti Koti (betekenis: de ketenen zijn verbroken) wordt gevierd naar aanleiding van de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863.

De avond is gevuld met diverse activiteiten rondom het thema vrijheid. Cultureel Centrum OASE is een geschikte plek om jong en oud bij elkaar te brengen. De bijdragen van de jongere en de oudere generatie lopen op deze avond als een rode draad door het programma.

Vanaf 18:30 uur kan men inlopen en is er de mogelijkheid om aan workshops deel te nemen. Colour and Style analyse o.l.v. Lia Rozenblad en Anisa (hoofddoek) binden o.l.v. Landa Thijm. De opening wordt verzorgd door zanger ‘Mitchell’, die het Surinaamse volkslied op eigen wijze zal vertolken. Verder kan men meediscussiëren tijdens de ‘oldskool vs newskool’ paneldiscussie o.l.v. Linda Nooitmeer. Een paneldiscussie waarin de oudere en jongere generatie zijn vertegenwoordigd. Carry-Ann Tjong-Ayong, bekend van gedichten en de Surinaamse vertaling van Nijntje, zal het poëziegedeelte verzorgen. Verder kan men genieten van de Mix-a-licious crew met het dansstuk Wo-man-ity en een wervelende culturele modeshow verzorgd door La Florencia & Djanoros. De avond wordt vanaf 23:00 uur tot BAM swingend afgesloten met de band Caribbean Combo uit Rotterdam.

Adres: Cultureel Centrum Oase, Cartesiusweg 11, 3534 BA te Utrecht

- Advertentie -

17 REACTIES

  1. 1 juli 1863 wordt hoofdzakelijk door creolen gevierd.Andere bevolkings groepen zijn toch ook verscheept als slaven naar Suriname?.

  2. Eric, de andere groepen kwamen als contract arbeiders. De marrons kwamen wel als slaven naar Suriname maar zij hielden het na een week of twee op zo’n plantage wel voor gezien en trokken snel het bos in om als vrije mensen verder te leven, ook al was het in beperkte materiele omstandigheden. De creolen hebben dus het meeste last gehad van de slavernij.

  3. Eric,…..die andere bevolkingsgroepen waren contract arbeiders en kregen een loon en hadden geen slavenmeester.

  4. De slavernij herdenken is een goed recht,
    maar ik zou het wel op een sobere manier doen en geen festijn van maken. De slaven hebben het heel zwaar te verduren gehad en daarom op een ingetogen manier herdenken.

    Dus omdat de contractarbeiders een heel karig loontje kregen en de slavenmeesters de naam manjha (baas) kregen, hadden zij het ontzettend goed.
    Werden zij niet mishandeld, werden de vrouwen niet verkracht, bleven zij niet verstoken van goede medische zorg en hoefden zij geen zware arbeid te verrichten op de plantages.
    De contractarbeiders gingen dood van het leiden van een heerlijk leven op de plantages en hebben nooit hoeven te lijden.

  5. Wij zijn allemaal slaaf of semi slaven geweest.’Saya heeft min of meer geljk in haar relaas.Wij hadden allemaal de zelde kolonisator.Laten wij Surinamer’s hoe moeilijk het ook is de kloof onderling verkleinen.

  6. Mi never als kleinjongen ook niet.
    Mijn oma heeft mij veel verteld.
    Daarom a torie moeilijk.

    Ik bleef of blijf altijd thuis i’am not a idiot.

    Wij hebben altijd achter die mannen gelopen die pretenderen een frambo te hebben.

    Ma zondro faja !

    Noso oenoe bin bron foto.

  7. Sommige surinamers zien in alles een reden om feest te vieren; ze moeten gaan nadenken over hun geschiedenis, zich laten inspireren door hun strijdbare voorouders en hard gaan werken.
    Binnen 30 jaar is Suriname van de NeoChinezen en de Brazilianen. En de Surinamers: feest vieren.

  8. De jongens denken niet aan de meester en de knecht.(van vroeger)
    Fopper ben jij daar.

  9. Is die ketting nog niet verbroken?Volgens mij wel.
    Ik ga in ieder geval BEVRIJDINGS feest vieren op 1 juli en daarna lekker feesten.

  10. Lekker dansen, feesten en beesten en niet stilstaan bij historische gruweldaden typisch afride symptomen. Waarom niet een nationale herdenking voor alle bevolkingsgroepen met 5 minuten stilte in acht neming. Maar nee hoor bigi kaaimang kaaimang kaaimang, bigi kaaimang djompo a liba barie chewe chewe.

  11. Op 28 juni en 1 juli om 20:00 uur vind er een kerkelijke dienst plaats in het clubgebouw. je bent van harte welkom.dus denk eraan geen bigi dansie, njang en dringi no deh.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.