Sint Nikolaas

8

Door Clark Accord – Vanuit de verte komen flarden bubbeling music mijn richting uit. De vrolijk opzwepende Caribische ritme doet mijn bloed sneller stromen. Het begint reeds te schemeren. De hitte van de dag trek zich langzaam aan terug. Ik vindt dit de prettigste tijd van de dag om als fietser deelgenoot te zijn van het drukke verkeer van de hoofdstad. Zonder de moordende gesel van de hete tropenzon.
Over de Dokter Sophie Redmondstraat, een van ‘s lands twee vierbaanswegen, tevens een van de belangrijkste verkeer aders van de stad raast het verkeer in moordende snelheid langs me heen.
Als ik de music dicht genoeg genaderd ben, zie ik tot mijn verbazing twee zwarte pieten in vol ornaat op het trottoir voor een kinderwinkel staan.
Met erotische heupbewegingen geven ze zich over aan de ritmische klanken. Vrolijk zwaaien ze met hun jutte zakken in mijn richting.
De ontmoeting met de bubbelende Pieten voert me in gedachten terug naar het volgende artikel in “De Ware Tijd” van drie december.
“Sinterklaas, een puur Hollands feest krijgt in Suriname weer voet aan de grond. De Sint krijgt hierbij een flinke duw in de rug van de commercie. Jaren terug was Sinterklaas hier een vrij normale zaak. Tot begin jaren zeventig toen de Surinaamse versie “Gudu Pa zijn intrede deed. Maar die heeft niet lang volgehouden”.
“Is de Sint niet reeds lang passé in Suriname?” vraag ik Roline. De nicht bij wie ik inwoon. ” Ik dacht dat dit feest na onafhankelijkheid was afgeschaft”.
Een luidde tjoerie is haar reactie. “’T zijn de handelaren die dit feest kost was kost weer leven in proberen te blazen” fulmineert ze. Haar ogen schieten vuur. “En het lijkt ze aardig te gaan lukken ook”.
“Juist op het moment dat er in Nederland een discussie op gang is gekomen over de koloniale karakter van dit feest”.
“Voor de handelaren is het enige dat telt geld, geld en nog eens geld. Denk je dat ze zich druk maken om karakter. Kijk maar naar de prijzen in de winkel ”.
“Kan je, je het nog herinneren, kleuterklas, Maria school, juffrouw Norma?”: zeg ik opgewekt.
“Ai Juffrouw Norma was lief”. Opgelucht zak ik onderuit. Roline is weer gunstig gestemd.
“Weet je nog dat we de eerste Sinterklaas liedjes van haar hebben geleerd. Ik ken ze nog steeds uit mijn hoofd. Ken je deze? ”.
Enthousiast begin ik te zingen: “Ook al ben ik zwart als roet ik meen het wel goed”. Vrolijk trommel ik met mijn vingers de maat op het houten tafel blad.
Haar niets verhullende blik doet me abrupt ophouden met zingen.
“Mijn favoriete lied was Sinterklaas kapoentje”: zegt Roline. Als Juffrouw Norma ons vroeg welk lied we wilde zingen riep ik enthousiast ‘Sinterklaas kapoentje’. De hele klas volgde daarna in koor. ‘Sinterklaas kapoentje’, Sinterklaas kapoentje. Aan juffrouw Norma’s gezicht was te merken dat ze het niet blij was met ons keus. Met een hoog tempo fietste ze door het lied. Een herhaling konden we op ons buik schrijven”. Roline viel zowat van haar stoel van het lachen.
Nadat ze zichzelf weer onder controle had ging ze verder.
“Arme Juffrouw Norma. Ondanks ons jeugdige leeftijd wisten we heel goed dat ka Surinaams was voor poep was en dat poentje stond voor kut. Sinterklaas kapoentje betekend dus……”.
“Bespaar me je uitleg Roline. Ik ben niet zo lang weg uit Suriname dat ik de taal niet meer beheers. Een beetje meer respect voor de goedheiligman zou op zijn plaats zijn”.
Met een spottende blik kijkt ze me aan. “Ook al ben ik zwart als roet ik meen het wel goed. Want ik kom van Sinterklaas ik ben zijn Pieterbaas”: zong ze met een verbeten trek op haar gezicht.

Clark Accord – www.clarkaccord.com

- Advertentie -

8 REACTIES

  1. Laten wij onze tijd en energie niet meer besteden aan dit walgelijke racistische sinterklaas gedoe. Er zullen altijd idioten zijn die het in ere willen houden. Zo zijn er nog altijd Nederlanders die terug willen naar de Duitse bezetting en er zijn zelfs Nederlanders die dromen van een terugkeer van de middeleeuwen met een beestachtige adel. Deze Nederlanders zijn zo bekrompen, dat ze zich zelf uiteraard als adel posteren, terwijl zij tot het gepeupel van lijfeigene zouden behoren. VEEL MENSEN HEBBEN ZEVEN LEVENS NODIG OM WIJS TE WORDEN!!!

  2. Oke dan mr.zuidoost.

    Suriname moet niet aan die rotzooi mee doen,het is discriminerend.

    Waarom is niet de Sinterklaas gekleurd en die Pieten wit??
    Er zal geen elke blanke zijn die voor een witte slaaf wilt spelen.

    Er wordt zoveel gediscrimineerd door die blanken,ze dreigen zelfs kleine kinderen met of zonder kinderen uit te zetten,maar de “zwarte pieten” zijn wel welkom en Sinterklaas ook,dan zal die de enige Turk zijn die welkom is in Nederland want die man is oorspronkelijk een Turk.

    Een Turk die niet steelt maar juist uitdeeld waarom hoor je daar niks over??

    Suriname hou je liever bezig met Kerst want die hele Sinterklaas ding is rommel,en Suriname heeft geen schoorstenen dus die Pieten kunnen dan best wit zijn daar,er zijn nu toch genoeg witte mannen in het land,roep ze op om mee te doen dat hoort bij intergratie zoals in Nederland alles verwacht wordt van die witte mannen.

  3. Tsjonge jonge wat een frustraties! En dat terwijl men in Nederland tegenwoordig van alles doet om de zogeheten allochtonen te pleasen. Hebben jullie het Sinterklaasjournaal niet gezien met die regenboogpieten? Zo politiek correct als maar kan, om de Nederlanders van Afro-afkomst maar niet te kwetsen. Waanzin!
    Ik ben een van die zwarte Nederlanders en ik heb altijd zeer veel plezier beleefd aan deze leuke oudhollandse traditie. Eerst in Suriname en vervolgens in Nederland. Wat mij betreft zijn Sinterklaas en zijn Pietermannen méér dan welkom (zeker met een goed gevulde zak met cadeau’s).

  4. Het woord redi-musu ligt sommigen vóór in de mond. Het is voor de 3e keer in een paar weken dat ik hier als zwarte verrader wordt betiteld. Eerlijk gezegd wordt het wel eentonig. Is het nu zo moeilijk om met argumenten te komen?

  5. Nr 5. Nho klage weer wang tra bril of tikie wang verrekijker, tegewoordig ding mang habie nachtkijker, mi-boi dang joe go si sanie/torie. ano krap mi di mikie.
    Tang boeng succes..

  6. hello winston hermelijn
    ik ga er vanuit dat je ook genoot van die oud hollandse tradities waarbij mensen die kritisch waren op het koloniaal bestuur uit de weg werden geruimt zoals doedel en de kom. men no your historie to define your destiny. stay black my brother.
    soso lobie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.