woensdag, april 24, 2024
HomeOnderwerpenEconomieJaarverslag Centrale Bank van Suriname na 10 jaar

Jaarverslag Centrale Bank van Suriname na 10 jaar

Does Travel - naar Suriname

PARAMARIBO, 31 aug – De Centrale Bank van Suriname, CBvS, heeft voor het eerst in tien jaar weer een jaarverslag uitgebracht. “Het heeft heel wat voeten in aarde gehad”, zegt bankpresident André Telting. Door de chaos die is achtergelaten na de regeringswisseling in 2000, was hij de wanhoop nabij. Even is zelfs overwogen faillissement aan te vragen.

“Toen wij in 2000 aantraden en dit aantroffen hebben we serieus overwogen om de regering voor te stellen de bank failliet te verklaren en een nieuwe bank te beginnen”, zei telting bij de aanbieding van het verslag over de periode 2000 – 2003. In 2000 alleen, het laatste jaar van de regering Wijdenbosch, is een verlies geleden van ruim vijftig miljard Surinaamse gulden (ongeveer zeventien miljoen euro).

Er is in het verkiezingsjaar hogelijk onverantwoord uitgegeven. “Het heeft ons twee jaar gekost om alles te herstellen, we stonden voor de keus te saneren of opnieuw te beginnen.”, aldus Telting. Besloten is het moeilijke pad van saneren op te gaan. De bank is weer winstgevend en alle schulden zijn voldaan. Voortaan zal voor 1 juli van elk jaar een verslag worden ingediend.

opening
Fernandes Express
Caribbean Night

14 REACTIES
  1. Shame on you meneer Telting, jou eigen falen weer eens projecteren op een ander, erg makkelijk he? Hetzelfde horen we steeds als we opmerken dat er geen ontwikkeling opgang komt, 1980/82/86 etc.

Maak melding
  2. jaarverslag na 6 jaar moet er staan.
    in 2ooo toen telting aantrad wist hij wat het verlies was ,hij was zo goed ingelicht,ik neem aan door de goede documentatie van de schulden, dat hij failliet wilde verklaren en dan duurt het toch zes jaar om een rapport hierover te schrijven.hhhmm en een rapport over 2000 2003 ,niet 97-2000 ?Heeft wijdenbosch of de toenmalige direkteur dus wel wettelijk verslag kunnen maken in die periode van 97 2000 en telting niet over 2000-2006?Als dat zo is dan is het probleem bij telting.als 97 2000 geen rapporten had en 2000 2006 ook niet dan hoeven we ook niet zo zwaar te tillen aan het woord wettelijk.Maar leuk dat telting nu pas in 2006 er weer elk jaar een wilt publiceren.
    Het rapport 2000-2003 zal inhoudelijk alleen gaan over het doen en laten van telting dus Bosje hoeft zich er niet over op te winden.het is telting die 6 jaar lang de wet verder heeft overtreden door geen rapporten te schrijven. En excuses zoekt de man weer in wijdenbosch.

3. Kijk hier eens wijze woorden eerst saneren en dan de vruchten
    maurits hassankahn begrijpt het nog niet schijnbaar want die heeft geen advies van de imf nodig.

Maak melding
  4. Na tien jaar de schuld geven aan de regering van 1996 is zeer lachwekkend.Het was beter geweest de hele regering venetiaan 2 naar huis te sturen, dan de CBvS failliet te verklaren.Het kostte twee jaren om de boel te herstellen maar wat gebeurde dan met de resterende 3 jaren zittingsperiode????Wat bedoeld telting met “het pad van saneren”??? Is saneren ook op de valreep van de verkiezingen in 2005 900 mensen in overheidsdienst te nemen????

Maak melding
  5. Er is in het verkiezingsjaar hogelijk onverantwoord uitgegeven…….en er zijn ook tijdens de zittingsperioden van de regering venetiaan hogelijk onverantwoord consessies uitgegeven aan buitenlandse multinationals waar het totale Surinaamsevolk er geen baat bij heeft.laat deze regering voorbeelden nemen van Bolivia en Venezuela…die doen tenminste hun mond open tegen de buitenlanders!!!!!!!!Geloof in eigen kunnen en niets anders.Er is nu # US$38miljoen te besteden,waarvan US$31miljoen komt van buitenlandse donoren dus niet eens de helft aan eigen inbreng.

Maak melding
  6. Het is zeer vreemd dat de Centrale Bank alszodanig een verlies van miljarden heeft geleden.
    Deze verliezen moeten zijn voortgekomen uit bestedingen of andere bedrijfsaktiviteiten van de Centrale bank zelf, omdat de bank een rechtpersoon is met een eigen bedrijfsvoering en verantwoording. Welke zijn de aktiviteiten die tot dit verlies hebben geleid? Uitgaven of bestedingen door de overheid hebben namelijk geen invloed op de resultatenrekening van de centrale bank.
    De vraag welke nog moet worden gesteld is, is of een negatief resultaat de oorzaak moet vormen voor het niet uitbrengen van een jaarverslag. Wat er nu uit komt zou vier jaren geleden ook moeten hebben gekunt.

Maak melding
  7. Kijk soms begrijp ik deze man ,en daarna weer niet. Als hij ons eerlijk komt vertellen waar de zeventien miljoen Euro gebleven is, dan zou dat goed zijn.
    Wat wij weten is dat tijdens Bosje’s bewind een aantal politieke fig. geld, haast kado kregen dus let op dollars( US) tegen een koers van 1.gld op 1.us. (bijna allen zitten nu in de coalitie). Zij wilden daarna Bosje voor het gerecht. Maar toen de namen op tafel kwamen ,,,,,, dus waar het geld gebleven was. Mi Boi ahaha
    Tijdens de zitting (vooronderzoek) ding mang kiri na faja.(story close)

Dus: please light up the lights. Liti a faja baka. Ma no kiri na telefong.

Perro en zijn speurhouden.

Maak melding
  8. ik beschouw broeder telting tot één van de zonen van mama sranang.

show me one that did better.

een keer in de tien jaar,
    moet een keer in de week zijn.
    naar mijn nederige mening.

odi

Maak melding
  9. bankpresident Andre Telting , ik ben trots op u, u doet het heel goed. u bent bezig de puinhopen op te ruimen en het lukt u ook aardig. Natuurlijk zijn er altijd jaloerse mensen, volgens mij komen alle negatieve reacties van Surinamers die in Nederland wonen. Dat is wat mij telkens opvalt. Bankpresident Andre Telting ga zo door , u en uw team maken de Surinaamse economie weer gezond. Jessica

10. Beste mensen,

De heer Telting heeft helemaal niets verkeerd gedaan. In tegendeel heeft hij de bank en de regering gered van tafferelen die in Suriname zouden gebeuren. vergeet niet wat in Afrika gebeurt waar er helemal geen geld in kas is terwijl de amtenaren betaald moeten worden.
    Soms heb ik het idee dat er mensen zijn die gewoon voor de lol reageren op bepaalde berichten zonder zich erin te verdiepen.

Ik ben trots op de heer Telting. Gun toch je eigen mensen die iets goed voor ons land doen.
    Janny

Maak melding
  11. Ik ben ook trots op de heer Telting!!

Omdat:

1 Hij tenminste verantwoording durft af te leggen over de (voor de CBvS) moeilijke periode na regering Wijdenbosch. Hoeveel prominente Surinamers hebben de afgelopen 10 jaar verantwoording afgelegd over de dingen die ze gedaan (zouden moeten) hebben? Op dit moment is verantwoording afleggen nog niet bepaald gangbaar. Maar ik geloof dat dit verandert en heb goede hoop voor de toekomst.

2 Het sowieso moeilijk is om vanuit een achterstandspositie (ze hadden veel schulden) een bedrijf weer rendabel te maken. Doe het zelf eens beter!!

@ Jimmy augustus 31st, 2006 at 3:31 pm

Ik denk dat de CBvS onder controle van de Minister van Financien staat. En zelfs al was de CBvS onafhankelijk dan nog moet je een sterk persoon zijn om tegen de wil van de zittende regering in te gaan. Daarom denk ik dat de uitgaven van de bank in die tijd wel degelijk door de regering bepaald zijn.

(OFF-topic: Ik heb gehoord dat Bouterse & co heel veel geld lieten bijdrukken toen ze a/d macht waren. Dat is ook 1 v/d oorzaken v/d inflatie. Dus een voorbeeld hoe de regering het beleid van de CBvS kan bepalen.)

Je tweede punt: (over het vier jaar eerder uitbrengen vh verslag).
    Ik denk dat ze te druk bezig waren met het weer winstgevend maken van de CBvS.

Groeten van een SuriNed

Maak melding
  12. Telting is ongetwijfeld een integer en deskundig man. Ik heb hem vaker verstandige dingen horen zeggen. Een handige politicus is hij echter niet. Gelukkig maar want daar hebben we genoeg van.
    Het kan natuurlijk ook dat de redactie een warrig verhaal van het artikel heeft gemaakt, maar daar ga ik even niet van uit.
    Telting haalt in het bovenstaande namelijk twee zaken door elkaar die niet zoveel met elkaar te maken hebben. Namelijk puinruimen en verslaglegging.
    Dat hij de afgelopen jaren druk bezig is geweest met puinruimen wordt hem in dank afgenomen. Echter dient de Centrale Bank gewoon jaarlijks haar verslag uit te brengen. En als er niets anders te melden is dan puin, dan wil ik dat ook graag lezen. Liever dat, dan tien jaar wachten op een verslag dat dan meer een historische dan een actuele waarde heeft. Telting is een bankier en dient dat te weten. Sterker nog. Ik ga er van uit dat hij dat weet. Dus nu nog de werkelijke redenen waarom er zo lang geen verslag is uitgebracht.

Maak melding
  13. Zonder de heer Telting enig schuld toe te schrijven aan de chaos die hij heeft aangetroffen, rijst de vraag of hij geen onderzoek of opdracht tot onderzoek heeft gegeven aan een accountantsburo om de oorzaak van het verlies van miljarden uit te zoeken en als er handelingen buiten de wet hadden plaatsgevonden, de schuldigen voor het gerecht te brengen.
    Aangezien de centrale bank uit hoofde van haar funktie in de maatschappij niet bedrijfsmatig bezig is, is het onbegrijpelijk dat zij dergelijke verliezen kan lijden.
    Ook zou in het kader van openheid en doorzichtigheid de gemeenschap op hoogte moeten worden gesteld van de ware oorzaken van het 10 jaren lang niet kunnen uitkomen met een jaarverslag. Het jaarverslag van de centrale bank bestaat namelijke uit een algemeen gedeelte (nationale en internationale) en een gedeelte bedrijf van de bank. Welke van deze hoofdstukken heeft zoveel tijd gevergd om te worden geproduceerd

een nieuwsgierige

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

LAATSTE BERICHTEN: