Home Onderwerpen Maatschappij Suriname herdenkt opstand Hindoestanen in 1902

Suriname herdenkt opstand Hindoestanen in 1902

36

PARAMARIBO/MARIËNBURG, 31 jul – De opstand in 1902 van Hindoestaanse contractarbeiders op de plantage Mariënburg, in Commewijne, is vereeuwigd met de onthulling van een monument. het monument ter herdenking van de Gevallen Helden moet vooral de moed tot uiting brengen van tientallen die zich toen durfden verzetten tegen onderdrukking en onrecht.

Dit is ook benadrukt in toespraken van onder meer vice-president Ramdien Sardjoe. De zestien contractarbeiders die toen zijn doodgeschoten door het koloniale leger, hebben voorgoed een plaats veroverd in de harten van Surinamers. Op 30 juli 1902 werd de opstand tegen de Schotse plantagedirecteur James Mavor bloedig neergeslagen. Wrevel tegen willekeur en immoraliteit hadden een climax bereikt.

Mavor, bij de contractarbeiders bekend als Massa Mewa, heeft het met zijn leven moeten bekopen. Hij stond dan ook symbool voor al het onrecht. Lonen bij contract overeengekomen, werden eigenmachtig verlaagd. Ook dwong hij vrouwen tot buitenechtelijke relaties. Op het monument zijn de namen aangebracht van de zestien slachtoffers.

36 REACTIES

  1. Henky
    Dit is zeker een heel triest maar tegelijkertijd een nobel terudenken aan het contract-arbeidstijd van Hindustanen en Javanen. Zeker de slaventijd niet te vergeten. Maar zulk een monument waarbij namen van verweer-plegers opgetekend staan is een aandenken en koestering voor de Hindustaanse Gemeenschap in Suriname. Het moet bekend zijn, eindelijk dan, dat Hindustanen niet klakkeloos workaholics waren. En zeker de dwang-sex te plegen door jonge vrouwen en jonge meisjes niet te vergeten. Velen van deze jongeren en vrouwen hebben zelfmoord gepleegd, omdat later bleek dat zij zwanger waren van een man dat hun onbekend was of dat zij gedwongen vleselijk gemeenschap moesten tolereren. Vélen hebben hierom zelfmoord gepleegd. Proficiat , Hindse Gemeenschap Suriname, Henky.....
  2. beer
    hoe bedoel je (en?)peter moet ik je komen uitleggen wat die (en?) mij doet geef je me adres en dan kom ik je het persoonlijk uitleggen een van die dagen komen jullie aan de beurt om zo mishandeld te worden met je (en?)
  3. R.M.D.Leider
    Respect voor het aangedane onrecht dat is hersteld middels een monument lijkt mij gepast. Zonder vraagtekens eren wie ere toekomt dan zijn wij opweg naar wederzijds begrip. Het rest de opdrachtgevers van alle onrecht nog om excuses aan te bieden aan de nakomelingen van de Marienburg bewoners en arbeiders.
  4. blakamaribo
    Dit hadden ze al veel eerder moeten doen. We hebben allemaal offers gebracht. In de geschiedenis boeken is dit nergens te vinden heel erg jammer voor het nageslacht. Blakamaribo
  5. Singh
    De haat van de hindoestanen tegen de blanke overheerzers,was al vanaf de koniale overheerzing van India.En door het kastestelsel die toen bij de arbeiders zeer duidelijk was, de normen en waarden van de britsindiers was zeer respect vol,vooral,voor elkaar en voor hun naasten ,dus tolerantie was onmogelijk voor Massa Wewa.Blanken werden gezien als een onhyienische ras.En het zwager maken van een hindoestaanse vrouw onder dwang die nu als een verkrachter veroordeeld zou worden.Is veroordeeld door de hindoestanen terecht ook .Mijn vader was ook op mariamborgoe als stoker van ketel 4 west.En moeder als wasvrouw voor 10 centen per week voor de bloedzuigers.Mevers was een slavendrijver stuurde de mannen naar een andere plantage om te werken en de vrouwen moesten thuis bij hem werken,voor zijn sexuelle genot onder dwang.Ze moesten hun mond dicht houden, anders zou haar man in de commewijne rivier voorgoed verdwijnen.Citaat mijn zalige vader.Niet meer na te vragen op de nieuw linazerust Paramaribo.Wij kinderen van Suriname worden nu gediscrimineerd door de Surinaamse regering om de verdrag bij onafhankelijkheid van Suriname te willen afschaffen,Schande de trauma van de kolonialisme leef noch bij ieder gevoelige Bloed echte Surinamer.De gevolgen van onderdrukking is steeds zichbaar bij ons.
  6. satya
    ik bied mij alvast de verontschuldiging aan als ik onjuiste voorstelling van zaken weergeeft. de gebeurtinissen met de "brits indiers" in suriname kan je ook aanhalen met de gebeurtenissen elders op de wereld in de zelfde tijd geest. aan elders gedacht dan denk ik gelijk aan zuid-afrika. tijdens eeuwwisseling en jaren daarna woede boerenoorlog(engelsen tegen nederlandse kolonisten) in zuid-afrika. de britsindiers werden onmenselijk behandeld. door komst van supermens "gandhi" in 1893 en strijd voerend tegen onrecht is hij vooral door de hollandse kolonisten mens onwaardig behandeld ondanks zijn engelse status(als advokaat en beschermend).gandhi is door de nederlandse kolonisten uit de rijdende trein gegooid en op handtastelijke wijze uit huis gezet en andere mensonwaardige beledigingen ondergaan. in de zelfde tijdgeest omstreeks werden de brits indiers in suriname door de heersende geestverwanten ook onmenselijk aangekeken en behandeld. voor de moord op 29 juli 1902 op de Mavor waren er al diverse opstanden geweest en verschillende plantage arbeiders dood geschoten. op 30 juli gaf toen de procureur genaraal de opdracht op de betogende contrakt arbeiders te schieten met trieste resultaat van 17 doden gelijk en 39 gewonden waarvan later nog 7 stierven. vader van mijn nani was in die tijd trein machinist en heeft tijdens moordpartij veel mensen met de trein naar veilige oord "zoelen" gebracht. begin dit jaar was ik in suriname en ben in marienburg en zoelen geweest. in marienburg (fabriek) ruik je en zie om je heen( o.a. huizen etc:) de ondrukking. wat ik ontzettend triest vindt dat de politieke figuren van suriname zoals lachmon, pengel, bruma, soeminta, biswamintre en arron en etc. geen of weinig belangstelling hebben getoond in die harde opbouwers van suriname. anders hadden zij fabriek in marienburg en loods in zoelen als monument gemaakt. het zou voor de nakommelingen(zoals ik) plezierig zijn als er een wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan en goed wordt gedocumenteerd. praten over slavernij (kwakoe), plantage arbeiders, uitbuiting etc. geeft onder de surinamers een solidair gevoel en dat moeten wij surinamers of van surinaamse afkomst hebben. wat de huidige politieke figuren zoals sardjoe of venetiaan nu doen is puur politiek bedrijven en heeft geen diepgaand gedachte. onze gedachten gaan naar de al die strijders die voor moraliteit en principe hebben gestreden en helden geworden.
  7. De Patriot
    Wanneer komt een stand beeld van Abasia, een van de voorhoede van de vakbonds stakingen. Hij werd toen neergeschoten door politie tijdens een demonstratie. Ook hij vocht tegen de heersende klasse tijdens de regerin g Pengel (NPS). Ook dit is History. Of zij wij Surinamers kort van geheugen!!!!!!!
  8. jyoti
    Dit is werkelijk heel triest en ooknog mensonterend. Weer zien we hoe onmenselijk de immigranten zijn behandeld. Wat dachten die bakra's eigenlijk van zichzelf? Zij zijn de grootste zondaarden TER WERELD. jyoti
  9. Baantjer
    Patriot, Associeer abaisa met kwakoe. Wanneer komen er standbeelden van de slachtoffers van moordpartijen gepleegd door ...............?
  10. Realist
    Na de afschaffing van de slavernij moesten de hollanders iets anders verzinnen, anders zou de economie van hun flink, er onder gaan leiden, dus gingen ze slavernij camoufleren, door mensen een arbeidscontract te bieden voor een paar centen per week. De creolen hadden daar geen zin meer in, dus moesten er chinezen, javanen en hindoestanen geimporteerd worden. Maar denk niet dat de mensen uit Azie geen slaven waren. De erbarmelijke omstandigheden waarin ze moesten werken en leven waren hetzelfde als die van de creoolse ex-slaven. Alleen kon je ze geen slaaf meer noemen, maar ze waren wel degelijk de nieuwe slaven, ze werden ook geslagen als ze hun werk niet goed deden, de vrouwen werden door de blanken verkracht en mishandeld enz.enz,... Als er een monument moet komen dan moet het een algemene zijn voor een ieder in Suriname die voor gerechtigheid gestorven is, en dat zijn er een heleboel, zowel onder de eerste slaven, als de volgens de Wet zogenoemde kontraktarbeiders ( gecamoufleerde slaven)......
  11. Saya
    Wordt er eens eindelijk een keer aandacht besteed aan het lot dat mijn voorouders hebben ondergaan in Suriname, moet er gelijk weer Abasia worden aagekaart. Er is al meer dan genoeg aandacht besteed aan de slavernij. Ik keur het niet goed wat de slaven is overkomen. Als ik boeken lees cq films zie over de slavernij dan word ik door emoties overmand. Dat de ene(witte,kleurloze)mens de andere (gekleurde) zo mensonterend heeft behandeld. Mijn bloed kookt dan van woede dat er zoveel onrecht is gedaan. Maar please haal bij dit onderwerp over de hindustaanse kontaktarbeiders de geschiedenis van de slaven er niet bij. De geschiedenis van de hindustanen en de javanen niet te vergeten wordt ook nooit in 1 adem genoemd met de geschiedenis van de slaven. Onze voorouders (hindustaanse en javaanse) hebben ook geleden onder het juk van de witten. Hoewel dat leed niet te vergelijken is bij dat van de slaven. Er zijn echter wel een aantal zaken die overeenkomsten vertonen met wat er zich afgespeeld hebben zowel tijdens de slavernij als tijdens de verkapte slavernij nl het sexueel misbruik maken van de vrouwen. Dus heb het respect voor onze voorouders en laat dit ook een op zich staande geschiedenis zijn voor ons hindustanen en javanen. Ook de javanen mogen en moeten genoemd worden. Het wordt nu tijd dat er meer aandacht wordt besteed aan de verkapte vorm van slavernij, die onze voorouders hebben meegemaakt. En misschien dat er dan meer begrip zal onstaan met name onder de afro-suri's en de hindustanen naar elkaar toe. Vergeet niet dat het de witten zijn geweest die onze voorouders uit met name Afrika en Azie hebben gehaald en een mensonwaardig bestaan hebben gegeven. Men moet kunnen vergeven en vergeten. Maar zelfs ik kan als ik de verhalen lees of als ze mij verteld worden er heel verdrietig om worden en kan ik op die momenten niet aan vergeven laat staan vergeten denken. Ook wij, van een paar generaties later, zitten met de gevolgen van wat er meer dan een eeuw geleden is gebeurd. De 2e wereldoorlog wordt elk jaar nog herdacht. Zo hebben wij surinamers en daarmee bedoel ik ook alle suri's het recht op onze manier te herdenken wat de witten onze voorouders hebben aangedaan. De verhalen van onderdrukking zijn mij verteld door oa mijn grootouders. Het verdriet in hun ogen zal ik nooit meer kunnen vergeten. De witten hebben overal op de wereld verderf gezaaid. Wanneer komen zij met hun excuses. En de witten vinden van zichzelf dat zij geciviliseerd zijn. Dacht het toch echt niet!!! De witten (uitzonderingen daar gelaten) proberen ons kleurlingen nog steeds in een hoekje te drukken. Ze vinden dat wij inferieur zijn aan hen. Ik verzet mij daartegen en laat ze duidelijk merken dat ik daar niet van ben gediend.
  12. Saya
    De Patriot, Na het lezen van jouw reactie bekruipt mij het gevoel dat je het de hindustanen niet gunt, dat er eindelijk een monument is onthuld ter nagedachtenis van de 16 slachtoffers in hun strijd tegen het onrecht dat ook hen is aangedaan. Je hebt het gelijk over Abaisa (sorry dat ik de naam eerder verkeerd heb gespeld) waarom hij geen standbeeld krijgt. Het verhaal van Abaisa is een recente wat geschiedenis betreft. Als hij een standbeeld verdient, zal hij dat in de loop der jaren ook krijgen. Met respect voor de strijd die Kwakoe en anderen hebben geleverd, maar dit is het verhaal van de hindustanen. Mijn voorouders hebben ook het recht om geeerd te worden. Nu nog het verhaal van de javanen. Ik heb diepe bewondering voor de slaven die de zeer bittere levensomstandigheden hebben overleefd. Geldt ook voor mijn voorouders. Dus heb ook respect voor de hindustanen en de javanen. Ik hoop dat dergelijke reacties als die van jouw op dit onderwerp wegblijven.
  13. Ryan B
    We mogen trots zijn op onze Surinaamse samenleving. Dat uit de as van de slavernij en de periode daarna zo een superrepubliek is herrezen. En laten we al onze helden niet vergeten. Vertel het door aan je kinderen, van Boni tot Doedel. Ryan.
  14. Duuck
    De Patriot Wanneer is een patriot een ware patriot en niet een patridioot? Een ware patriot verblijft in Suriname. Wij Surinaamse Nederlanders zijn geen patrioten.Maar mensen die aan de zijlijn staan te schreeuwen.Wat kunnen wij doen in den vreemde?Wil je werkelijk wat kunnen betekenen voor Suriname dan moet je naar Suriname gaan en daar de handen uit de mouwen steken.En niet staan bleren als krakzinnige patridioten langs de zijlijn.Dat helpt voor geen meter.Wil je een standbeeld voor de heer wijlen Abaisa?Dan gaat je maar naar Suriname en richt zelf een standbeeld op.Wil je meer standbeelden dan blijf je iets langer in Suriname om je doelen te verwezenlijken.Blijf niet passief staan schreeuwen,doet wat,neem initiatieven,toon moed en doorzettingsvermogen.Gaat er heen en voer je plannen uit.Kritiek leveren vanuit je makkelijke stoel in Nederland dat kan een ieder.Maar daadwerkelijk inzetten voor een beter Suriname,dat kunnen alleen mensen die zich in Suriname bevinden,welliswaar is hulp welkom.Maar het is heus niet zo dat Surinamers massaal staan te bedelen om hulp.Wil je enkel commemtaar leveren,dan heeft niemand wat aan je,in het minst Suriname.check it out.Jij nu?Ik wacht op repliek,durf jij?Ik lust je rauw.
  15. Marron
    De mens is nooit te oud om te leren. """opstand hindoestanen in 1902"" ik heb niet de indruk dat dit een gebeurtenis is dat elke jaar wordt herdacht. maar goed wie ben ik. ik zit al meer dan 30jr in Nederland; misschien is dat het probleem. Zo monument is prima, maar komt voor mij letterlijk uit de lucht vallen, met alle respect aan de hindoestaanse gemeenschap, volgens mij heeft iemand ontzetttend zitten te slapen. Marron.
  16. Saya
    De mens is nooit te oud om te leren. “”"opstand hindoestanen in 1902″” ik heb niet de indruk dat dit een gebeurtenis is dat elke jaar wordt herdacht. maar goed wie ben ik. ik zit al meer dan 30jr in Nederland; misschien is dat het probleem. Zo monument is prima, maar komt voor mij letterlijk uit de lucht vallen, met alle respect aan de hindoestaanse gemeenschap, volgens mij heeft iemand ontzetttend zitten te slapen. Het is in en in triest dat in de Surinaamse geschiedenis maar sumier aandacht is besteed aan de ellende die zowel de hindustaanse als de javaanse immigranten hebben doorstaan. Alle aandacht is gegeven aan de slavernij. Ik krijg nu de indruk dat er mensen zijn die het maar niets vinden dat alsnog aan dit stukje geschiedenis de nodige aandacht wordt besteed. Zijn het soms alleen de slaven als Kwakoe, Codjo, Mentor, Present etc etc die een standbeeld verdienen. Zijn het alleen de verhalen over Boni tot Doedel die aan de kinderen doorverteld moeten worden. De verhalen over onze voorouders zijn maar sprookjes zeker. Het zijn dan wel afschuwelijke sprookjes! Als hindustaanse doet mij dit pijn. Getuigt niet van het nodige respect hebben voor mijn voorouders. Mocht ik het bovenstaande verkeerd interpreteren dan graag een reactie.
  17. Baantjer
    Marron, Aleen de gruwelheden van de slavernij zijn bekend gemaakt en is gedocumenteerd. Alle gruwelheden met betrekking tot andere bevolkingsgroepen heeft men doelbewust verzwegen. Daar er behoorlijke sancties werden toegepast. Lees het artikel goed en dan pas zul het goed begrijpen. tang boeng.
  18. Sparkle
    De Javanen, Hindustanen en de creolen worden al sinds in Indonesie, India en in Afrika onderdrukt door de blanke gemeenschap. Dus laten we elkaars herdenkingen voor wat onze voorouders is aangedaan respecteren. De Hindustanen en de Javanen hebben deze herdenking verdiend. Net als hoe ik als creoolse mijn herdenking over voorouders heb verdiend. Sparkle. Sparkle
  19. De Patriot
    Aan duuck, Als ik aan die naam alleen moet denken, dan is dit een andere naam voor doekoe. Laat ik je voorstellen, ik ben GEEN SURNED, maar een echte SURI, met een blauwe pas, ik ben een zelf made man, iets wat jij niet kan zeggen.Als jij nou zo surinaams voeld, dan had je allang je surned pas ingeruild voor een suri.Het is al bekend dat bepaalde mensen die zogenaamd suri zijn niet tegen bepaalde dissusie kunnen waar door ze licht ontvlambaar te gedragen.Tot dat soort groep categorie hoord je thuis.Mensen zijn geneigd oude sentiment uit het sloot te halen, als ze in een vreemd zijn, maar in hun eigen land wordt het nimmer naar gekraaid.Vraag maar aan een suri kind op straat, dan zal er geen een die de geschiedenis beheerst.Maar vraag maar wat ze gisteren op MTV hebben gezien, dan weten ze wel raad mee.Dus duuck alias doekoe, verruilt je pas voor een suri, of durf jij niet, dan kunnen ze je uitkering ook direct worden stop gezet.
  20. Saya
    Marron, Sorry, ik heb jouw reactie echt verkeerd geinterpreteerd. Bedankt voor je reactie. Het is mij nu duidelijk wat je bedoelt. Ook de reactie van Sparkle is hartverwarmend. Bij deze een correctie: het woord - jouw - in de laatste van mijn reactie op de Patriot moet zijn - jou -
  21. Marron
    Een korte opmerking van mij naar aanleiding van de reactie van Saya. Mijn reactie(nr18)is kennelijk niet goed begrepen. Ik heb me alleen maar afgevraagd waarom het nu pas wordt herdacht; vandaar mijn laatste zin ""iemand heeft al die tijd zitten te slapen"" Marron
  22. faradiba
    Waarom niet eerder in actie gekomen? De hindustanen kijken eerst de kat uit de boom en daar ze zien dat de Marrons voor hun eisen willen uitkomen en vele andere onderdrukte volken met hen, moeten zij zonodig ook hun rechten halen. PRIMA hoor, maar ga ook als eerste de BARRICADEN op. Mahatma Gandhi, heeft zoveel voor jullie en de wereld betekent, maar is uiteindelijk door zijn eigen soort op een LAFFE manier vermoord.
  23. think
    Uf faradiba,wat ben jij een verdomde AZIJNZEIKERD zeg, overal heb je nutteloze commentaar op,weet je wat:Get A Life.
  24. Sparkle
    Saya, Dank je, voor jouw reactie. Als Surinamers, ongeacht welke bevolkingsgroep, moeten we elkaar steunen en samen er het beste van maken waar we ook zijn. Hetzij in Nederland of in Su.
  25. megawatie
    Het is goed dat bepaalde gebeurtenissen uit de geschiedenis van Suriname worden herdacht.In dit geval gaat het over herdenking van de opstand van de hindoestanen in 1902. De javaanse Surinamers vieren elk jaar de herdenking van de emigratie van de javanen naar Suriname. Vandaag 6 augustus vinden er allerlei feesten plaats bij Surinaams-javaanse verenigingen en ook gebeds-bijeenkomsten. Ik als javaanse vind dit natuurlijk heel goed. Mijn opa en oma zijn allebei nog in Java geboren, dus het is nog vrij vers. Maar wat ik er niet zo goed aan vind is, dat het in het geval van de javanen zo een puur javaanse aangelegenheid is. Terwijl ik vind dat het een Surinaamse aangelegenheid is. Ik vind dat we dit samen moeten herdenken met alle Surinamers die dit mee willen herdenken. en dit vind ik ook van de herdenkingsdagen van hindoestanen, indianen, creolen, chinezen. We wonen samen in dat land of vormen samen de Surinaamse gemeenschap in Nederland. We spreken buiten de taal uit het land waar onze grootouders vandaan kwamen, maar onderling spreken we allemaal sranangtongo, we hebben allemaal een culturele bagage waar we niet zomaar afstand van willen doen. Maar we hebben ook veel gemeenschappelijks. Er zijn zelfs kinderen, mensen die geboren zijn uit gemengde relaties en huwelijken. Prachtige mensen die van allebeide ouders de genen, de geschiedenis en de gewoonten in zich hebben.Er moet toch een manier zijn, dat wij Surinamers leren lief en leed met elkaar te delen? Ik hoor soms Surinamers schelden op die bakra's. Maar ik zal jullie een ding zeggen, die bakra's hebben in het verleden huisgehouden in Suriname, maar dat was vroeger. Nu is het zo dat genoeg bakra's meeleven met de mensen in Suriname en andere derde wereld landen. Kijk maar naar hoeveel geld er is opgehaald voor de watersnoodramp in Suriname. En die bakra's geven als ze het hebben. Ik weet haast zeker dat als je bij Surinamers zou gaan collecteren, de meeste javanen, hindoestanen en chinezen en ook bepaalde creolen zouden weigeren te geven ook al konden ze het missen, omdat ze niet voor die "djoeka's "willen geven. Ik beeindig mijn betoog anders wordt het te lang, en wordt het niet gemodereerd. Maar ik hoop dat jullie mij begrijpen. aan allemaal zeg ik "slamet"
  26. Saya
    Ik ben het helemaal mee eens met Megawatie. Een oprecht streven van haar om alle herdenkingen/festiviteiten gezamenlijk te vieren. Maar het zal een utopie blijven. Na 104 jaar wordt eindelijk een monument ter ere van de hindustaanse opstand in Marienburg onthuld. En waar komt ene Patriot mee? Met de vraag wanneer er een standbeeld van Abaisa komt. Het verhaal van Abaisa heeft zich in de jaren 70 van de vorige eeuw afgespeeld. Nog geen 50 jaar geleden dus. Deze persoon heeft niet eens het respect gehad om de hindustanen eerst te feliciteren met het eindelijk erkennen van wat er zich tijdens de verkapte slavernij heeft afgespeeld onder de hindustaanse immigranten. Maar ja afro-suri's (uitzonderingen daar gelaten) willen altijd en immer alle belangstelling opeisen. Ook de Surinaamse overheid heeft in de loop der jaren amper respect getoond voor zowel de hindustanen als de javanen. Het draait telkens weer om de afro-suri's. Nu zijn alle slaven uit Suriname toegevoegd aan de desbetreffende database. Zonder meer een goed initiatief. Maar wanneer wordt eindelijk ook eens volle aandacht gegeven aan de anderen die ook hebben geleden? Neem van mij aan dat dat never en nooit zal gebeuren. Alleen de Afro-Suri's verdienen op alle mogelijke manieren eerherstel. De rest telt gewoon niet!!!! En wat de hollanders betreft. Ik geloof niet dat ze allemaal even oprecht zijn. Er zullen uitzonderingen zijn, maar ik kom er achter dat steeds meer hollanders voor hun mening uitkomen. Ze discrimineren de allochtonen. Een paar maanden geleden heeft een onderzoek onder hen al uitgewezen dat 3/4 van de 10 hollanders openlijk uitkomen wat ze van de allochtonen vinden. Ik weet zeker dat het 7/8 zijn die zich zo opstellen. Ik ben heel lang naief geweest. Maar door de ervaringen die ik zelf heb opgedaan en door de verhalen van anderen, weet ik nu wel beter. Goede doelen worden inderdaad gesteund door hollanders. Maar ik kan er niets aandoen, dat bij de gedachte naar boven komt, dat ze dat doen om hun geweten vrij te kopen. Immers de dag des oordeel komt voor een ieder of je zwart danwel wit bent. Ik zal heel zwart/wit overkomen en toch zal ik niemand op zijn/haar uiterlijk of wat dan ook discrimineren. Ben alleen heel erg teleurgesteld in de mensheid!
  27. NATIONALIS
    Het is Hindostanen mensen nogmaals Hindostanen geen hindoestanen en geen hindustanen maar Hindostanen, niet elke Hindostaan is een hindoe... en het was geen Hindostaanse opstand maar een Surinaamse opstand... Gelukkig is degene die zichzelf Surinamer kan noemen...
  28. Door
    Ik vind het heel erg wat deze mensen is overkomen maar ik schrik ook erg van sommigen die nu haat lijken te koesteren tegen blanken, ik zou nooit en te nimmer wie dan ook als slaaf gebruiken, dat zit niet in mijn wezen. Zelf ben ik als blanke al heel jong in eigen land als slaag gebruikt en gemarteld door zieke volwassenen. Ik hoop dat mensen wel goed nadenken hoe ongezond het is om te haten ook al is de woede begrijpelijk maar niet alle blanken zijn slecht, net als all andere bevolkingsgroepen niet allemaal slecht zijn.
  29. Rico
    ik shrik van sommige reacties! haat is een verlengde van wat ooit gebeurd is .. kan iemand mij vertellen of de blanke moordenaars die de surinamers op Marienburg hebben vermoord ooit Amnestie hebben gekregen ? of hoef dat niet om dat ze blank zijn? maar de nederlandse moordenaars weten niet van stoppen , er wordt nu een rechtzaak opgestart tegen Nederland van wege de moorden die ze in sulawesie (indonesie )hebben gepleegd . ik neem aan dat Nederland geen amnestie hoeft , ik ben geen fan van de surinaamse president , maar nederland valt zeker in de top 5 van S'werelds Hypocrietste land op aarde
  30. roberto
    beste mensen wat ik nu vertel is voor alle hindustanen en javanen en criolen en indianen zie goed en denk wij zijn gemix bloed van blanke kijk naar vanaf tweede generatie we zijn geen puur ras meer onze voor ouders waren verkracht door de blanke en veel vrouwen heb zen kind dood gemaakt en veel niet en die vrouwen die zen kind heb gehouden zijn nu de gemix ras van surinaams vrouwen wat nu we moeten er mee leven en daarom zeg ik dit geld voor alle surinamers laat we geen discriminatie onderling hebben maar als eenheid blijven in suriname ik geef toe dat ik ben gemix bloed ook van vroeger bakra bloed zit in mij en indiaan bloed en criools en hindustaans javaans allemaal een beetje van daar dat als we om ons heen kijk zien we veel mensen van surinaams afkomst ze lijken op alles wel licht en gimix maar de film mariburg ga ik wel kijken en zoo was de film kunta kinte vroeger van slaaf uit afrika dus laat we met ons allemaal in vrede leven en laat we ook de bakra van dit tijd vergeven want hun waren die tijd niet maar hun voor ouders en hun leef mee met dit anders zou dit film ook nooit gemaakt worden is mij mening groetjes