Ramen en deuren open gooien

23

Door Clark Accord – Bij de BBC zag ik een documentaire over de ontstaansgeschiedenis van de Zuid-Afrikaanse muziekstijl die door Paul Simon en Lady Blacksmith wereldberoemd werd. Op meesterlijke wijze namen de makers de kijker mee terug in de tijd, naar de basis van deze vorm van Afrikaanse muziek waar de invloed van de psalmen uit de witte kerk duidelijk te horen was.
De zwarte bevolking mocht zich in de tijd voor de afschaffing van de apartheid na het invallen van het donker niet meer op straat bevinden. Men zorgde er dus voor om al voor het donker werd bij elkaar te zijn. Zo brachten ze dan gezamenlijk de nacht door onder het zingen van deze vorm van accapella muziek. Op die manier ontwikkelde de muziekstijl zich en op een gegeven moment ontstonden er verschillende zanggroepen, die gekleed in de meest kleurrijke pakken met elkaar streden om wie de zangkunst het best beheerste. Zo ontwikkelde de muziek zich tot een van de populairste muziekstijlen van het Afrikaans continent, en dankzij de samenwerking tussen Lady Blacksmith en Paul Simon brak de stijl door op wereldniveau.
De documentaire maakte veel indruk op me. Dankzij de BBC kreeg een Europees publiek inzicht in de achtergrond van een muziekstijl die ze van de radio kenden. Het vertelde ook iets over de positieve bijdrage van het zwarte continent op het gebied van muziek.
De documentaire liet me niet los. Waarom hield de Nederlandse televisie zich in navolging van de BBC niet meer bezig met het portretteren van de cultuur van de landen van herkomst van de Nieuwe Nederlanders? Dit zou een positieve bijdrage kunnen leveren aan de intergratie van die groepen binnen de samenleving. Teveel wordt de nadruk gelegd op negatieve en stereotype zaken uit de landen van herkomst.
Bolletjesslikkers, Bouterse, decembermoorden, vrouwenbesnijdenis, vrouwenonderdrukking, kinderarbeid; onderwerpen die de kijker zeker niet onthouden moeten worden. Maar voor een evenwichtige beeldvorming wat betreft de landen van herkomst van de nieuwe Nederlanders en hun culturele bijdrage aan de Nederlandse samenleving, is het wel van belang ook de andere kan te laten zien.
Ook in Suriname zijn er verschillende muziekstijlen die door de emigratie van grote groepen Surinamers naar Nederland hun weg naar dit land hebben gevonden. Op de nationale radio en televisie is daar weinig of niets van te horen. Wil je als programmamaker migrantengroepen bereiken, dan ben je er niet met zo af en toe een item over die groepen. Men wil tussen de programma’s door ook muziek of berichten vanuit de eigen groep horen. Dit verklaart het succes van de locale televisie- en radiostations. Bij veel Surinaamse gezinnen staat de radio de hele dag afgestemd op één van deze zenders die niet alleen nieuws uit eigen land, interviews met bekenden uit de eigen gemeenschap, activiteiten binnen de gemeenschap brengen, maar ook luisteraars aan het woord laat met hun mening over bepaalde actuele onderwerpen die de gemeenschap betreffen.
Het bestaan van deze zenders valt enerzijds toe te juichen, anderzijds vormt ze een bedreiging voor de broodnodig intergratie.
De lokale media heeft zijn bestaansrecht bewezen. Ze bereikt een doelgroep die door de landelijke media nauwelijks of helemaal niet bereikt wordt. Ze zorgen voor de nodige, maatschappelijke en politieke betrokkenheid van Nieuwe Nederlanders bij de maatschappij. En houden hen op de hoogte van de gebeurtenissen in het land van herkomst. Maar het gevaar bestaat dat hierdoor groepen geïsoleerd raken van de samenleving.

Ook voor wat betreft de doorsnee commercials op de Nederlandse televisie valt het een en ander op te merken. Neem bijvoorbeeld de enthousiaste scheerverhalen die witte mannelijke modellen met hun Europese haren, te berde brengen! Hoe ze in extase getuigen van het genot van het nat scheren of van het gebruik van het scheerapparaat… Hoe hun geschoren kaken hun aan het begin van een drukke werkdag vanuit de spiegel terugblikken… Een knagend gevoel zet zich dan iets boven mijn middenrif vast, als reactie op de zelfingenomen glimlach die op het gezicht van het model verschijnt, wanneer hij zijn kin tussen duim en wijsvinger neemt en het effect van mes en schuim of scheerapparaat bewondert. Zonder uitzondering gebruikt men witte modellen om het scheren te propageren. Droog, met een elektrisch scheerapparaat. Of, sinds kort, vochtig met het nieuwste snufje op scheergebied: het elektrisch apparaat waaruit met een druk op de knop een verzachtende crème vrijkomt. Waar men gebruik maakt van zwarte mensen voor het aan de man brengen van een product vervalt men veelal in stereotypen. Een zwarte slecht Nederlands sprekende vrouw met een pak yoghurt op haar hoofd, alsof ze naar de rivier loopt om de waterbak de vullen. Of een Surinaamse jongeman op versiertoer met naar knoflook stinkende adem, waardoor alle meisjes voor hem op de vlucht gaan, om bamimix te verkopen.
Bij de meeste instituten in ons land houdt de multiculturele samenleving op bij de voordeur. Dat geldt ook voor de televisie en de reclamebureaus. Op een willekeurige redactie kom je weinig tot geen gekleurde medewerkers tegen. Dit is niet bevorderlijk voor een evenwichtige programmering die recht doet aan de bevolkingsamenstelling. De landelijke televisie benadrukt waar het de Nieuwe Nederlander betreft teveel de problemen die de integratie van deze groepen binnen de Nederlandse maatschappij met zich mee brengt. Succesverhalen bereiken slechts mondjesmaat het grote publiek. Het succes van programma’s als Raymann is laat van Jörgen Raymann. En de reacties van het publiek op het succes van mijn debuutroman De koningin van Paramaribo, laten zien dat er bij het grote publiek, anders dan programmamakers veronderstellen, wel degelijk interesse bestaat voor programma’s voor en door de bril van de Nieuwe Nederlander.
Zolang de ramen en deuren van de productiehuizen voor televisieprogramma’s en reclamebureaus gesloten blijven voor Nieuwe Nederlanders, zal het moeilijk zijn verandering te brengen in het huidige televisieaanbod. De redacties van de productiehuizen en de burelen van reclamebureaus zullen een afspiegeling moeten zijn van de samenleving om daar verandering te brengen.

Clark Accord – www.clarkaccord.com

- Advertentie -

23 REACTIES

  1. Heer Clark ,
    U stelt uw zelf de vraag waarom Nederland ons dit onthoud? Nou daar zij ons niet accepteren als nieuwe Nederlanders. Wij zijn allochtonen bah.

  2. Hoi Clarc,

    Wat je schrijft verbaast mij niet.Hoe zouden wij nieuwe nederlander de ramen en deuren open kunnen krijgen? Houden wij onze mond niet te lang dicht, om lief over te komen?

  3. De ramen en deuren die voor ons gesloten blijven is altijd al zo geweest, dus daarom moeten wij zelf op onderzoek uitgaan en het aan elkaar door geven.
    Als ik uw schrijven lees, verbaast het mij niet, want nog niet zolang geleden heb ik bij BOL.COM. een cd-tje besteld van een zwarte opera-zangeres ‘Marian Anderson’.Ik zag toevallig op de duitse tv een oude uitzending van haar.
    Nou wat kan die vrouw zingen en wat een stem.Ik heb toen via internet haar biografie opgezocht en tot mijn verbazing, kwam ik er ook andere grote zwarte operaster tegen uit de jaren 40-50 enz.
    Wie kent nou een Siensieretta Jones. Ook wat zwarte opera-sterren hebben meegemaakt.O.God het was een openbaring voor mij, wnat je hoort alleen maar witte operastemmen.

    En zo gaat het ook met boeken.Er zijn ontelbare zwarte schrij(vers)fsters die niet bekend zijn bij het zwarte volk,laatstaan bij de zwarte schoolgaande jeugd.

    Ik ben er 100% van overtuigt dat Suri-kinderen veel te weinig lezen en daarom niet veel kennis over hun achtergrond weten.Ouders zouden beter hun kinderen moeten stimuleren,of een leesclubje opzetten en boeken met elkaar bespreken.Het is een idee waar ik heel lang mee loop, maar er geen vorm aan weet te geven, misschien komt het nog, vroeg of laat.

  4. je ben een nieuwe ned{asiel}of een baby.je ben ned.of niet wat nieuwe ned.je ben een amerikaan en daarmee uit.weg wezen als je je zelf ziet als su.ga terug naar jouw land daar ben jouw je su hier niet,kraboe denki,waarom zeg je niet tegen gak en socialdienst dat jij su ben ophoeppelen.jouw groot ouders die hebben gewerkt voor een land en ze hebben een land gekregen groter dan van de eigenaar ga jou land helpen op bouwen.

  5. faradibrie,

    Opera is niet van afrikaanse origine.
    Als je hebt over bigi kaaiman kaaiman kaaiman bigi kaaiman djompo a liba barie chewe chewe dan zeg ik okee dit lijkt meer op afrikaanse opera.

  6. Brada Accord,

    Wat jammer dat ik die documentaire op de BBC gemist heb. Maar leuk dat u de Nederlandse media wijst op haar gebreken t.a.v. wat u noemt de “nieuwe Nederlanders”.

    Het probleem waar wij al heel lang mee kampen in dit land, en ik kan het niet genoeg benadrukken, is het vals superioriteitsgevoel waarmee autochtone Nederlanders en hun instituten nog mee kampen.

    Dat heeft ten gevolge dat arrogantie geen ruimte toe bedeeld aan ‘anders denkenden’. Men kent het niet, wil het infeite niet kennen, niets van weten, tenzij het gebruikt kan worden als “bevestiging” dat de domonante cultuur “het beste is”. Kijkt u maar naar de reclames op de Televisie.
    Gewoon een staalte indoctrinatie, zelfs manipulatie van “zie je wel, ikke goed, ikke beste”.

    En met deze relatief achterlijk theorieen worden ook onze mensen, voornamelijk onze kinderen mee opgevoed. Vindt u het raar dat vooral arme Surinamers, Antilianen en Afrikanen, nog steeds met een hoop geld smijten naar producenten die hen producten aanprijzen van hoe zij hun haar net zo sluik kunnen maken als dat van Jezus van Nazareth.

    Sommigen gaan zelfs ook nog regelmatig naar de kerk, en nog begrijpen ze de boodschap van God niet van:
    ‘Mijn kind, zo heb ik je gemaakt naar mijn evenbeeld en wees er tevreden mee als je mij echt lief heb en mijn boodschap begrepen heb.
    Ik vraag mij af wanneer zij Gods boodschap zullen begrijpen.

    Nee hoor, pe den e was a faya kankan nomo nomo gi den edewiri. Sonten den e bari leki te yu sut’ faya gi wisiman t’tey.

    Ik merkte zelfs op toen ik nog les gaf in Amsterdam Zuidoost, dat sommige van mijn leerlingen soms met een hoofddoek op school kwamen. En wanneer ik vroeg van waar zo plotseling, zeiden ze van:
    Teatcher, my hair is not OK. How come, vroeg ik dan.Dan antwoorden zei van; I have not done it yet. Komt erop neer, ik heb het nog niet ontkroes.

    In The Gambia (West-Afrika)bijvoorbeeld vond ik het merkwaardig dat haarkapsels van de eigen haar, kroeshaar, niet werden gewaardeerd, tenzij je ‘zwerfershaar’, dat is die inweefsel met valshaar aan toevoegt.

    Vooral mannen en vrouwen met dreadlocks hebben in The Gambia slechts bij God genade, die kunnen het vegen, want ze zouden op die mannier niet op Jezus lijken.
    Wacht maar totdat die goeie man als Afrikaan terug op aarde komt, dan zie ik ze al roepen;
    “er staat een neger bij de deur”!!!!!!!!!

    Maar brada Accord, ook binnen die dominante cultuur kom je die kleingeestigheid tegen.
    Als je zo intelligent bent zeg ik, zoals als je meent te zijn, hoe komt het dan dat je niet ruimdenkend bent (niet tegen u hoor brada Accord).

    Vanwaar die angst om andere culturen te waarderen. Waarom negeer je hen, waarom doe je alsof die inferrieur zijn. Hoe komt het dat na drie eeuwen slavernij je nog steeds in angst leeft voor alles wat anders is dan wat jij beoogt te zijn. Kan slecht een oorzaak hebben denk ik; kleingeestigheid.

    Maar gelukkig, Dr. Wayne W. Dayer, heeft een pracht van een boek geschreven die wij velen adviseren te lezen genaamd: NIET MORGEN, MAAR NU, en is verkrijgbaar ik elke boekhandelszaak. Een wereldbestseller.

    Misschien dat ik hiermede een bijdrage kan leveren aan een handicap waarmee de dominante cultuur reeds eewen mee kampt, en waar die sommige van onze broeders en zuster mee dreigt te besmetten.

    Tan Bun, waka bun en Koop dat boek;

    NIET MORGEN, MAAR NU van Wayne W. Dayer !!!!!

    Odi, Brada Moysi.

  7. Amen meneer Accord!

    Roy…………ik zal je maar in je waarde laten.

    En E.Buitenman
    waarom weer al die negativiteit over haren?
    Accepteer nou eens dat we in een sameleving wonen waar zwarte mensen veel kunnen doen met hun haar. Ik snap uw standpunt wel, want ik krijg ook veel blikken van mensen die denken dat ik een buitenaardswezen ben, als ik met mijn grote afro op straat loop, dit doe ik vooral in de zomer.
    Maar ik zet ook wel eens dat ‘zwerfershaar’ en ik heb ook wel af en toe mijn haar ontkroest. Lekker makkelijk en dat bespaart mij een hoop pijn! Probeer jij maar eens ECHTE Kroeshaar dagelijks te kammen…….Je houdt het echt niet vol! Telkens weer huilen als je je haren kamt is niet leuk! Telkens je afrokam verbuigen doordat je haar zo dik is is ook geen pretje. Don’t get me wrong; ik hou van me haar , ook al wordt ik er soms gek van, en ik geniet van de complimenten die ik krijg als ik met me afro loop, maar de pijn die erbij komt kijken tijdens het kammen is niet iets waar ik van hou.
    Bent u een man? Dat denk ik namelijk wel, want zij hebben altijd makkelijk praten als het om dit onderwerp gaat.

    Een meisje van 21

  8. ik zeg wat geld gemaak ga terug om sur. op te bouwen. want accepteren? never we blijven
    buiten landers als we ze ook zo behandelen
    als ze naar sur gaan zullen ze het voelen

  9. Ik constateer dat mijn soortgenoten negers niet van kroeshaar houden.
    Kijk maar om je heen ik zie geen enkele negerin met een mooie afrobos lopen.
    Ze hebben hun haar gestraight of ze hebben nep stijlhaar gevlochten aan hun kroeshaar of ze hebben van die neppe vlechtjes met 1 liter motorolie glanzend gemaakt. De meeste negerinnen dragen een pruik en sommige hebben hun haar geblondeerd. Ik denk dat ze aangetrokken worden door andere rassen die mooi stijlhaar hebben. Kijk maar naar bekende negers/negerinnen die bekend zijn in de media ze prentenderen alsof ze stijlhaar hebben en dat vind ik zo jammer. Ik vind het niet puur natuur het is zo nep en genant.
    Kijk maar op de markt of in de bijlmer triest.
    We zijn een verloren volk zonder trots, enige volk die pijn lijdt om hun kroeshaar te kammen. We moeten het accepteren god heeft ons toch zo geschapen wees er trots op en laat het ook zien en geneer je niet.

    Blackmanhairstyling.

  10. Beste Chiney,

    Het was geenzins mijn bedoeling je te kwetsen
    omtrent onze roots.

    Ik onderschrijf je standpunt zeker, dat Afro Surinamers of Afrikan Sranamans, creatief met hun haar weten om te gaan.

    Ik maak ook geen verwijt naar die genen die het als een creatieve bezigheid zien om telkens anders met hun haar om te gaan.

    Spijt mij als ik zo bij jou ben overgekomen,
    want sisa, dan was mijn reactie niet voor jou bedoeld.

    Trouwens, mischien toch wel, want de pijn die jij nu voelt bij een bepaalde, let wel, bepaalde Afro kapsel, heb ik toen ook gevoeld. Maar je moet wel de juiste haarkam aanschaffen, dan valt het wel mee hoor, echt.

    In Suriname maakten wij zelf Afro haarkammen van fietsspaken.En met een juiste afstand van de spaken op de handvat,had je een smoot blackhair kam, en let wel, zonder pijn.

    Maar hoe komt het sisa dat wij die dingen niet ontwikkeld hebben. Omdat wij Afrikanen, of nazaten van Afrikanan, dit probleem niet adequaat hebben weten te tekkelen. Trouwens Europees haar kent ook zijn problemen hoor. Als je het een dag niet was, dan yu sa si, het gaat kleven. Vraag het maar aan Marietje van tante Bep. Elk haardracht heeft zijn ‘edati’ (hoofdpijn) hoor.

    Maar de ontwikkeling van Afro haarkapsels in Europa loopt enorm achter op de rest van Afrika. Wanneer zwarte kapsalons het hebben over Blackhair, dan bedoelen ze; Faya kankan en trekken tot dat het glad is of vergiftigd spul insmeren totdat je op kan schaatsen. En dat noemt men Blackhair.Trouwens, weet jij dat dat spul kankerverwekkend is ? Dat’s laatse nieuws anno juli 2006.

    Maar sisa, stel dat ik met mijn dreadlocks naar een blackhair kapsalon zou lopen van ;Jongens wat kunnen jullie voor mij betekenen, dan zie ik de wenkbrauwen al fronsen, begrijp je wat ik bedoel. Men loopt achter op Afrika, the Motherland, men copieert slechts Europese methodieken t.a.v. zwart haar, en maakt tevens het eigen ras armer en zieker (kanker)vanwege gemakzucht, inplats van mooier. Maar men weet niet beter.

    Probeer eens een boek te achterhalen over Afrikaanse haarkapsels en sisa yu sa si fa yu kan brenki moro, zonder pijn.

    Zie ook het boek van Alice Walker, genaamd: Dreadlocks.Pracht boek met prachtige foto’s over dreadlocks haarkapsels van overal ter wereld.

    Succes met je creatieve bezigheid omtrent je haar, maar blijf a.u.b. van het gladdespul af.Het is kankerverwekkend.

    Groeten en tan bun.

  11. Blackmanhairstyling,

    Wat een ONZIN kraam je hier uit.Onthoud één ding, mensen met kroeshaar zijn trots op hun haar en als ze KLAGEN dan is het alleen omdat zij hun haar heeeeeeeeeeel bewerkelijk vinden en veel tijd kost om het in model te krijgen.

    Waar ik mij vreselijk aan stoor is dat wij mensen met kroeshaar telkens weer word verweten dat wij ons haar niet prachtig vinden en dat is niet waar.
    Godzijdank dat er NEPHAAR en STRAIGTH( 0ntkrullen) is uitgevonden, zodat mensen met kroeshaar ook weleens van kapsel kunnen veranderen dan alleen maar dat AFROKAPSEL.De tijd van ANGELA
    DAVIS en ARETHA FRANKLIN (flower power) is voorbij en dat wil niet zeggen dat mensen met kroeshaar deze mensen hun periode niet waardeerden en waarderen.
    ELKE DAG ERWTENSOEP IS OOK NIET MEER LEKKER.

    Wat mij ook stoort is dat telkens als de Zwarte is heeft uitgevonden, dat bijdraagt of zijn SCHOONHEID verbetert hebben de Media en andere BETWETERS hun B. vol van. Men is erop uit om alles wat de zwarte mooi maakt of uitvindt af te breken.

    Noem ons best TRENDSETTERS, want hoeveel WITTE BLONDE VROUWEN laten hun haar niet invlechten of hebben NEPBLOND gewaved haar.

    Wordt maar eens s’morgens naast een blonde schone wakker en bekijk haar maar zonder MAKE-UP. Nou, er zijn vele mannen die van haar weglopen. Als zij opgemaakt is en met vele hulpmiddelen is opgedoft, dan zijn het prachtige schoonheden, anders niet.

    Witte wijven mogen bruiningsmiddelen gebruiken om hun witte gelaat te verfraaien, maar als zwarte mensen blekingscreme gebruiken om hun huid egaler te maken dan hoor je dat ze wit willen zijn.
    Zwarte vrouwen moeten alles aan hun LAP larsen en hun eigen gang gaan, gelijk de witte vrouw die ook alles aan haar lap lars.

    Zwarte vrouwen krijgen wat dat betreft weinig (support van hun eigen mensen en ook van hun eigen mannen) Blackman stand behind your blackwomen,support them and make them nice thats my advice to you blackmanhairstyling. Both of us have a longggggg way to go.

    By,By,and much love to you.

  12. Blackmanhairstyling,
    Hoe zit het dan met witte vrouwen die mooi stijlhaar hebben en het laten permanenten(krullen in het haar) dat is toch ook niet natuurlijk.
    Laat mij het gauw weten wat jij hiervan vindt en wees niet LAF, maar kom op met je antwoord.

  13. Blackmanhairstyling,
    Ik ben benieuwd hoe jouw vrouw eruit ziet? (als je tenminste getrouwd bent of samenwoont) Laat dat weten dan kunnen we je misschien begrijpen.

  14. negerinnen en schoonheid sorry hoor dat gaat niet op.
    neem me niet kwalijk maar dit is mijn persoonlijke mening en dat is helemaal niet racistisch bedoeld maar het is een kwestie van smaak.
    Ik heb nog nooit een mooie negerin gezien.

    Menkendam

  15. waar ging het artikel ook weer over volgens mij niet over schoonheind of kroes haar. dat is een andere thema. dus aub bij de les blijven

  16. altijd dat gepraat over haar. dat snap ik echt niet. en kwakoe je hebt gelijk, het thema was heel iets anders, en nu beginnen ze weer over haar. Als iemand een afro wil, laat die persoon. als iemand haar haren wil straighten, laat die persoon, als iemand een kale kop wil, laat die persoon.
    wat betreft die opmerking dat er geen mooie negerinnen bestaan, die opmerking is wel degelijk rasistisch, maar zo pathetisch, dat het niet nodig is om er te veel woorden aan te spenderen. Ik wil alleen maar zeggen tegen degene die de reactie plaatste, ik wens je een rasechte ma-flodder toe.

    en om op het dit keer relevante thema terug te komen. We weten toch allemaal allang dat de westerse (blanke)televisie graag negers vertonen op een manier dat ze belachelijk overkomen? so what, moeten ze toch zelf weten? Je moet er de humor van in zien, en in een deuk liggen, als word gedaan alsof de doorsnee europese mens , slank, knap en zelfverzekerd is, en de doorsnee neger lelijk, dik en dom en onzeker. als iemand rare spelletjes speelt en je hebt het door ,hoef je toch niet mee te spelen?

  17. by the way, ik weet niet wie het woord “negerin” heeft uitgevonden, zo ver gaat mijn algemene ontwikkeling niet, helaas. maar ik weet wel dat het mij niet goed in de oren klinkt.ik weet niet waarom.het doet me teveel aan de Darwin theorie denken, deze meneer plaatste de “negerin” helemaal onder aan de ladder van het mensdom.noem ze afro-surinamers, afro-amerikanen afro-aziaten enzovoorts. een indo die in europa geboren is of geboren uit een verbintenis tussen een indonesier en een europeaan word toch ook een indo-europeaan genoemd. kijk dat afro slaat dan op een uiterlijk kenmerk dat meestal aanwezig is. al heb je ook mensen van een ander “ras” met kroezend haar.Maar het ging hier over het algemeen geldende beeld.
    kijk niet dat ik vind dat je de dingen niet bij de naam moet noemen, maar dat die maffe europeaan Darwin ooit zoiets lelijks over mensen heeft beweerd, wil nog niet zeggen dat we deze onjuistheid in stand moeten houden.Weg ermee. Zwarte mensen zijn gewoon mensen met veel pigment, en evenveel gevoel en vertand als de rest van de mensheid.

  18. Bradas en sisas,

    Het doet mij goed te vernemen hoe trots velen van ons nu geworden zijn t.a.v. ons kroeshaarkapsels.

    Trouwens brada of sisa Faradiba, waarom zou een bepaalde haarkapsel afhankelijk moeten zijn aan een bepaalde tijd. Wie heeft je dat geleerd.

    Iemand die zich vrij voelt maakt zich niet afhankelijk aan een bepaalde trent of merk. Je bent je eigen baas, geen slaaf van multinationals die voor jou willen bepalen wanneer je wat moet aandoen?! je bent vrij, voelt je vrij en doe wat je lekker doet voelen.Stoor je niet aan trents of merk, doe gewoon wat je leuk vindten draag wat je leuk vindt voor je zelf en waar je trots op bent.

    Buitendien, Afro haarkapsels kennen geen tijd, ze zijn tijdloos.Het zijn mensen die de dingen tijdelijk maken, maar daar hoef je je echt niet aan te storen hoor, weet dat. Je bent vrij, dus denk vrij, always.

    En dat wat jij nephaar noemt, is slechts zwervershaar uit o.a. India. Daar leveren zwervers hun smerig ongewassen haar in aan de multinationals voor een beetje geld. Vervolgens wordt het schoongemaakt met “Witboy” en weer aan de man brengen.
    De grootste consumenten zijn Afriiden of is het Afriide ras.

    Maar als je toch eenmaal lange vlechten wil hebben, waarom dan niet je eigen haar laten groeien, i.p.v. zwervershaar te gebruiken, vraag ik mij af. Maar goed, iederen zijn keuze dan maar, ’t was maar een gedachte.

    Europeanen daaren tegen lopen voor in ontwikkeling voor wat betreft hun Europees haar, ver vooruit en wij Afriiden zouden wat van hun kunnen leren, maar sommigen doen dat niet, of toch wel, ze kijken af. Anderen krijgen er een minderwaardigheidscomplex van en dat is wel jammer.

    Bij de Blackhair kapsalons,doen ze bijna niets anders dan aan het lijntje lopen van die westerse/Europese multinationals.
    Ze durven kennelijk niet naar de diepte van hun afrikaanseroots te zoeken voor wat blackhair betreft.

    Infeite zijn de blackhairkapsalons een verlengstuk van die multinationals geworden die onze zwarte broeders heel wat kankerverwekkende spullen verkopen voor straight en wat nog meer.

    Be your self zeg ik nogmaals. Trouwens je kan je niet voorstellen hoeveel geld je je zelf elke maand bespaar, zowel mannen als vrouwen. Tel het op in een jaar, dus dat.

    So, think about it.

    Tan bun, be free!!!

  19. Buitenman.
    Het haar dat hier verkocht wordt is geen haar afkomstig van Aziaten.Gedeeltelijk heb je wel gelijk, maar daar worden pruiken van echt haar van gemaakt.
    Ons Nephaar is van Plasticvezels gemaakt, je kunt het checken door een lucifertje ertegen aan te houden. Je ziet dat het gaat smelten.

    Je hebt ook echt haar maar is heel moeilijk te krijgen.Nou ik vind en vele witten met mij dat het kunsthaar gemaakt van placstic ‘hygienischer is’.
    Je kunt ze in vele kleuren krijgen en zowel WIT/ ZWART maakt er gretig gebruik van.Kijk maar in de SHOWBIZ, naar die prachtige haardossen. NEPPPP, maar leuk. In de 17e eeuw was Nephaar erg in vooral de Fransevrouwen, want in die tijd kende de Witte mens nog geen badkamers en toileten.

    Weleens kastelen bezocht, je ziet er nooit badkamers en toiletten. De mensen hadden een soort SCHIJTHUIS, helemaal boven het kasteel.Soms moesten bezoekers die beneden liepen uitkijken dat zij geen DROL op hun hoofd kregen als er iemand boven in het kasteel zijn behoefte deed.
    Er werd heel weinig gebaad, want men was de mening toegedaan dat het de huidvet aantastte, zo maakte men heel veel gebruik van EAU DE COLOGNE,of parfum. In Engeland dragen RECHTERS tijdens een rechtszitting nog PRUIKEN.

  20. nephaar is het meest walgelijke dat er is. ik kan me niet voorstellen dat mensen niet trots zijn op hun eigen haar. en de smoes dat nephaar makkelijker is, gaat niet op. je kan je haar toch kort knippen. dan hoef je het slechts te borstelen. ook makkelijk.

    tegenwoordig hebben alle negerinnetjes nephaar. vreselijk. ik schaam me de ogen uit. eerlijk waar. kijk maar om je heen. 95% van de negerinnen hebben nephaar. zo lelijk en zo vies. bah. ik ga over mijn nek. en hoe langer hoe beter en ook hoe dikker hoe beter denken ze vast want als je die bossen ziet. ik snap niet dat ze mannen of vrienden hebben want de stank zal niet te harden zijn als je dicht tegen een aanligt of aanleunt. komt er nog bij dat er hele volksstammen van die asociale types met diverse kleuren nep tussen dat andere nep. niet om aan te zien. mens wees trots op wat je hebt of zorg ervoor dat je je nageslacht niet besmet met je hebie en maak kinderen met iemand die glad haar heeft. dan heb je het tenminste geprobeerd om hen te bevrijden van die last die jullie met je meetorsen.
    ga werken aan je zelfrespect en gooi dat nephaar in de vuilnisbak.

  21. Je hebt een heleboel mensen die het afkeuren dat donkere vrouwen met kroeshaar weave of vlechten of straighten, maar ik vind dat we er voor gevochten hebben om te doen en te laten wat wijzelf willen WIJ ZIJN VRIJ !!!!!!!! De blanke mens wil ook bruin worden in de zomer zegt niemand wat van de blanke mens wil ook dikke volle lippen die laten ze gewoon zetten omdat ze dat mooi vinden dikke billen!!! ook helemaal in de mode en noem maar op. Dan mogen donkere mensen niet doen wat ze willen? wie houdt nu slavernij in stand!!!!! dat doen wijzelf!!!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.