Home Onderwerpen Binnenland Strijd Surinaamse Marrons bij regionaal Hof

Strijd Surinaamse Marrons bij regionaal Hof

17

PARAMARIBO/SAN JOSÉ, 10 jul – De strijd om erkenning van de landrechten van de stam der Saramaccaners is officieel beland bij het Inter-Amerikaanse Hof voor de Rechten van de Mens. Na ruim vijf jaar is besloten met de behandeling te beginnen in de tweede helft van 2007. De Vereniging van Saramaccaanse Gezagsdragers, VSG, spreekt van een kleine overwinning.

De VSG, die de gehele stam vertegenwoordigd, heeft het dispuut met de overheid in Paramaribo, zelf voorgelegd. Pogingen om overeenstemming te bereiken met de overheid in Paramaribo, zouden op niets zijn uitgelopen. Volgens de VSG wordt de Inter-Amerikaanse Conventie voor de Rechten van de Mens geschonden. Die onderschrijft onder meer de rechten van in stamverband levende groepen.

De VSG ziet in de Surinaamse praktijk weinig terug van deze rechten. In de leefgebieden van de ruim vijfentwintigduizend Saramaccaners wordt grond uitgegeven, zonder dat traditionele leiders daarover geconsulteerd worden. Het natuurlijke milieu wordt schade toegebracht, zonder dat wie ook aansprakelijk gesteld kan worden. Daar moet nu paal en perk aan gesteld worden.

17 REACTIES

  1. Ungwabe
    Geef ze G.V.D. een eigen stukje onafhankelijjk land en noem het maar swaziland of zoiets ben je van de criminaliteit af in Paramaribo. Dat is de achterliggende gedachte van de bosnegers. Ze hebben toch altijd beweerd dat het binnenland van hun is. Verander de kaart van Surianme opnieuw. Ungwabe
  2. J.Thorne
    Kent men wel de geschiedenis van Suriname? Wanneer zal er erkenning komen voor de Indianen?Laat men nu eindelijk het besef hebben dat zij alleen het recht hebben over om eisen te stellen .Biga
  3. tando
    geachte ungwabe criminaliteit word ook gepleeg door andere bevolkings groepen ze hebben recht op dus waarom mag dat niet u bent niet de eerste die zo een uit spraak doet
  4. marron
    Helaas Ungwabe wij willen niet alleen het binnenland, maar ook Paramaribo. Nu zijn de criminelen er(jouw woorden), straks de echte marron. Is een kwestie van tijd. Vertel maar aan mijn kinderen dat ze bosnegers zijn, hebben zij ook een leuke dag, ik denk dat ze je nog leuk vinden ook, die man is grappig, hoor ik ze al zeggen, kan je mee lachen. Kan me best voorstellen dat je gefrustreerd bent. Marron
  5. ingie.
    hahahaahah Marron, Ungwabe heeft gelijk,de Marrons,denken dat ze he binnenland bezitten,idd,what about de inheemse bevolking,die stellen nooit zoveel eisen. Huh,ik denk dat de Marrons het binnenland willen hebben voor andere doeleinden ,want werken kunnen ze niet,zie Paramaribo,de Politie-site,met gezochte personen uffffff 99,9% is Marron of whatever. Die man is grappiggg????????,vertel ze eerlijk de waarheid dan ufff,zal je een andere reactie krijgen.
  6. soso lobie
    mensen geef de marrons een stuk land dan ben je van ze af.het is toch schandalig dat er zoveel grond is in sur ,en dat de regering de mensen niet hun deel geeft.mijn fam heeft vroeger javanen hindoestanen,boslandcreolen enheel veel mensen opgebracht.wij hebben dat verschil nooit gekend.wij zijn met allerlei groepen thuis opgevoed.dus bepaalde dingen begrijp ik niet.vroeger had je op combe dipo,en daar kwamen in het weekend mensen van de plantage naar het evangelie luisteren,wij als combe mensen zaten er altijd tussen om naar het woord van god te luisteren,zo ben ik opgevoed GROETJES EEN COMBE VROUW.
  7. Pedro
    Ik geef het volgende advies aan de binnenlandbewoners: Los eerst uw stammentwisten op( ik verwijs in dit verband naar de stam der Saramaccaners (en specifiek de kwestie rond graman Aboikonie en diens familie over de gezagsverhoudingen), vervolgens moet u serieus een aanvang maken met grankrutu's over de herindeling van alle dorpen (Saramaccanse, Aucaanse, Matawai etc.), maar ook de dorpsgemeenschappen van de inheemsen. En tenslotte in overleg treden met de centrale overheid indien u concrete plannen hebt over de sociaal-economische en infra-structurele ontwikkeling van het binnenland. De strijd voor verkrijging van landrechten moet niet geisoleerd worden tot een aspect, maar moet onderdeel worden van de totale problematiek van het binnenland. U als binnenlandbewoners moet meegaan met de tijd van tegenwoordig, waar er niet langer plaats is voor het traditionele denken en leven. U leeft nog in de tijd van uw voorouders, fysiek en mentaal. Waarom ik dit schrijf? Ik weet dat de grond waarop u thans woont en werkt voor u heilig is, omdat uw voorouders hier gewoond hebben. Als u echter kiest voor ontwikkeling van het binnenland, zou het ook mogelijk moeten zijn dat u als dat nodig mocht blijken, uw huidige grond te verlaten en te kiezen voor een nieuwe moderne woongemeenschap met alle voorzieningen zoals scholen, ziekenhuizen, begaanbare wegen, moderne landbouw, industrie, toerisme en werkgelegenheid. U wilt toch niet langer geisoleerd zijn met als enig transpotmiddel uw korjaal om de rivieren te bevaren? Het binnenland van Suriname is al eeuwen achtergesteld ten opzichte van de kustgebieden en dit moet veranderen. Het binnenland van Suriname is bezaaid met honderden hele kleine dorpen(woongemeenschappen met een handjevol inwoners. Dit belemmert de ontwikkeling van het binnenland, omdat de centrale overheid onmogelijk basisvoorzieningen, (zoals onderwijs, wegen, medische zorg, werkgelegenheid en industrie) kan realiseren voor al die honderden kleine dorpen afzonderlijk. Daarom pleit ik dat de kleine dorpen moeten opgaan in grotere woongemeenschappen met groeikernen, waardoor de door mij opgesomde voorzieningen makkelijker en effienter gerealiseerd kunnen worden. Dus het slechts strijd leveren voor landrechten heft geen zin, beste landgenoten van het binnenland heeft absoluut geen zin, zolang u niet beseft hoe de ontwikkeling van het binnenland gestalte moet krijgen. Het vechten voor het verkrijgen van landrechten moet onderdeel gaan uitmaken van het totale masterplan voor de ontwikkeling van het binnenland. Het ligt aan u, waarde binnenlandbewoner!
  8. SOmo
    als broeda vene negers niet help dan mi no sabi moro. ik pa somo hebt javanen al grond gegeven. sardjoe is ook bezig nu in nickerie grond te verstrekken. dus ja broeda vene geeft liever aan chinezen. die man heet eigenlijk venechiaan. een mix vsn zwart met chinese bloed.
  9. Marron
    Ingie zegt/schreef ""what about de inheemse bevolking,die stellen nooit zoveel eisen."" Dat is juist het probleem met de inheemse bevolking,te bescheiden,ze worden zoet gehouden met een dooie mus, als je te bescheiden bent dan loopt iedereen over je heen, trouwens niet alleen in Suriname, maar overal in de wereld. Marron Marron
  10. Fuck you
    Suriname is van de Marrons ......uit . wij zijn slim, sterk, ondernemend , en we zijn in alle sectoren te vinden . handel transport, mijnbouw, landbouw, (politiek )regering,kortom Suriname is van ons het is een feit ! tuurlijk zijn er ook criminele marrons maar, criminelen heb je overal ter wereld .dus what ever .
  11. Duuck
    Hoe heet die verre marron nou weer,die mugabe van botswana of burundi welk land was dat nou weer waar die mugabe die blanke eruitknikkerde?Zimbabwe of wat is het kan iemand mij helpen?Dat land is naar de kloten toen die blanken wegwaren,Geen onderhoud,geen productie meer.In veel afrikaanse talen komen de woorden:onderhoud en bestendigheid niet in voor.Alles wat de marrons nu hebben beriekt zijn ze over een paar jaren toch weer kwijt.Of door eigendommen te verpanden,die ze dan niet terugbetalen of door andere stommiteiten uit te halen.Veel rijke marrons blijken tijdelijk rijk te zijn,na een tijdje zijn ze weer zo arm als een kerkrat.Verkeerde investeringen en zo.Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen zei de bakra.
  12. megawatie
    heel erg kortzichtig om te beweren dat een bepaalde bevolkingsgroep crimineel zou zijn. criminaliteit wordt namelijk door alle rassen gepleegd. tijdens de slavernij werden afrikanen uitgebuit, vermoord en als minder dan een dier behandeld (nu proberen bepaalde mensen dat trouwens nog steeds te doen). is dat dan geen criminaliteit? Toen die marrons vroeger rustig ,samen met de indianen in het oerwoud woonden, had niemand last van ze. Maar sind hebzuchtige lieden, hebben geroken dat er in dat oerwoud veel te halen valt, willen ze deze bevolkingsgroepen daarvandaan jagen.dat is pas crimineel! Marrons god bless you !!! peace
  13. The Blue Print
    Brada's nanga sisa's, Hebben jullie ooit gehoord van verdeel- en heersploitiek? Moeten we nu niet beseffen dat wij Suriname samen moeten opbouwen? Niet alleen de stadscreool of hindoestaan moet dat doen, maar met zijn alleen, zij aan zij. Door de koliniale overheersing zijn wij dusdanig verdeeld, dat het moeilijk lijkt samen door een deur te gaan. Een voorbeeld: de slaven uit Afrika. Ze werden hier gebracht en door de kolonisator is gelijk een onderscheid gemaakt tussen stads- en plantageslaven. De stadslaven voelden zich "beter" dan de plantageslaven omdat zij lichterwerk mochten doen en meer in aanraking kwamen met de witte man. De stadslaven nam zoveel mogelijk over van de blanke en waande zich uiteindelijk "verwester". Hierdoor kreeg je de scheiding stadscreool en bosneger. De stadslaven waren ineens geen negers meer, maar creolen. Ze kregen vaak ook een Nederlandse of westerse naam. De plantageslaven die later de oerwoud invluchtte behield min of meer de Afrikaanse traditie en had geen Nederlandse naam, maar een Afrikaans klinkende naam. Stadscreolen zijn erg trots op hun Nederlandse/ westerse naam, maar is adt wel terecht? Doet die naam ons niet terugdenken aan de keiharde slavernij waarbij de blanke meester alles kon doen met deze groep. Wie zou dan de Djoeka(Kak of poep van de Joden) moeten zijn. Dit is een voorbeeld van hoe verdeeld het Surinaamse volk is. Het is tijd om wakker te worden en samen dit land op te bouwen voor ons en ons nageslacht. Ik wil jullie allemaal adviseren om goed te luisteren naar het Surinaams volkslied: "Opo Kondreman oen opo. Soso Lobi The Blue Print
  14. marron
    Duuck...................je algemene ontwikkeling is ook niet om naar huis te schrijven. Volgens mij heeft iemand jou de naam Mugabe ingefluisterd. Marron
  15. aurelie
    waarom moet alles om deze mensen draaien wat doen ze voor su dan ellende brengen:roof moord,drugs en acterlijk dat ze zijn het bewijs