Wat slachtofferrol?

33

Door Clark Accord – Binnenkort wordt voor de zoveelste keer de afschaffing van de slavernij herdacht. Er zijn Surinamers die het liefst niet aan deze pijnlijke periode herinnerd worden. Wie is er gebaad bij het zwijgen over deze misdaad tegen de mensheid? Is het de angst om geconfronteerd te worden met voorouders die in die het in die tijd niet beter handen dan het vee. Of is het de stilte cultuur in onze gemeenschap, waardoor we liever zwijgen over het onrecht dat hen is aangedaan, dan hen te herinneren. Hun leed is pas voor niets geweest, als wij stoppen met ze te herdenken. Waarom 5 mei wel vieren en 1 juli niet. Is het ene leed meer waard dan de andere.
‘Holocaust, algehele vernietiging, met name van joden in de Tweede Wereldoorlog.’
Wie de dikke Van Dalen erop naslaat, vindt dit als uitleg voor een van de meest beladen termen van de laatste vijftig jaar. Deze bijbel voor het Nederlandse woord geeft als verklaring voor het woord slavernij onder meer: ‘zware drukkende dienstbaarheid’ en ‘toestand dat … slaven gehouden worden’. Zij die de gruwel van de slavernij niet kennen, zouden bij het zien van deze betekenis de indruk kunnen krijgen dat het wel meeviel in deze periode waarin mijn inzien de vreselijkste misdaden tegen de mensheid hebben plaatst gevonden. Aan de hand van de betekenis die het woordenboek aan beide woorden geeft, zou onterecht de indruk kunnen ontstaan, dat tegenstanders van het bezigen van het woord ‘holocaust’, waar het slavernij betreft gelijk hebben.
Tijdens zijn inleiding over de slavernij en het slavenmonument in het Oosterpark, toonde Gert Oostindie, directeur van het Koninklijk Instituut voor Taal, Land en Volkenkunde in Leiden, zich geen voorstander van het bezigen van het woord ‘holocaust’ in deze context. Hij hield zijn gehoor voor dat het Matin Luther King was die dit woord voor het eerst in deze strekking gebruikte. Zijn doel was de Amerikanen in hun onderbuik te treffen.
De term ‘zwarte holocaust’ is slechts een vlag die de lading dekt. Een vracht waarvan de doorsnee Nederlander geen notie wil nemen. Had ik mijn column ‘de zwarte slavernij’ genoemd – Rusland kende niet zo lang geleden witte slavernij – bestond het gevaar dat de doorsnee Nederlander eroverheen zou lezen. Begaan als men is met het lot van de joodse bevolking tijdens de Tweede Wereldoorlog, is holocaust een term waar men niet zo makkelijk overheen leest. Net als Martin Luther King wil ik dat we met z’n alle notie nemen van deze gruwelijke bladzijde in onze gezamenlijke geschiedenis.
Was de slavernij dan echt zo erg? De laatste tijd proberen verschillende wetenschappers de ernst van de slavernij te bagatelliseren. Dat de slavernij in de kolonie Suriname de geschiedenis is ingegaan als ‘van de ergste soort’ tracht men anno 2002 te weerleggen. Volgens Gert Oostindie is lijden, lijden en mag hier geen hiërarchie in worden aangebracht. Ook met de winst die de slavernij opbracht, schijnt het volgens deze geleerde mee te vallen. Dit ondanks het feit dat de slavernij het begin van de Gouden Eeuw inluidde.
Gelukkig doen de laatste tijd steeds meer zwarte mensen onderzoek naar de slavernij en het effect dat deze periode nu nog heeft op het zwarte continent en de Afro-Amerikaanse en Afro-Caribische mens.
In het boek, Slavernij en de memorie van Surinaamse schrijfster Cynthia Mcleod, geeft de schrijfster de slavernij een gezicht. Dat doet ze aan de hand van West-Indische plakkaten en ordonnantiën. Dat slaven niet mochten fluiten of mooie doodkisten mochten hebben was bij wet vast gelegd. Als ‘holocaust’ volgens de Van Dalen staat voor vernietiging van een ras, is er volgens mij niets mis met het gebruik van dit woord waar het de slavernij betreft. Want door deze misdaad tegen de mensheid zijn zwarten voor generaties geestelijk en lichamelijk vernietigd.
En wie heeft het over slachtofferrol. We zijn geen slachtoffers, omdat we herdenken. Dit zeg ik met de brede kant van mijn mond. Als nakomeling van mensen die voorbestemd waren, tot het einde der dagen dienstbaar te zijn, zijn we ver gekomen. Hier ben ik trots op. Zijn, John Leerdam, Ophra Winfrey, Bill Cosby, Helen Kamperveen, Edgar Davids, Letitia Griffith, Jetty Mathurin, Howard Komproe, John Wijdenbosh, Aldith Hunkar, Noraly Beyer, Frank Zichem en nog vele anderen, bekenden en onbekenden Surinamers,niet het levende bewijs die dit bevestigen.

Clark Accord – www.clarkaccord.com

- Advertentie -

33 REACTIES

  1. Men. Accoord,

    Ik hoop dat de schaamteloze Surinamers(Creolen)uw schrijven tig x lezen,misschien dat ze dan met beide benen op de grond gaan staan.Het oeveloze azijn-gezeik van ze,over de slavernij(een paar uitzonderingen daar gelaten)brengt ze niet verder dan een fatale identiteitscrsis.Ik werd uitgemaakt voor negerin,toen ik probeerde duidelijk te maken,dat het 1 van de zwarte bladzijde was/is van het mensendom,terwijl ik geen druppel negerbloed in mij heb.Ik ben een Surinaamse,geboren en getogen in Nederland,een boeroe zo gezegd.Wat wil je als ze hier hun afkomst verloochenen,dat de blanke enig sympathie kan opbrengen,voor het leed dat black-holocaust heet?????? Neen dus,want denken de blanken ,als ze zelf in een ontkenningsfase zitten,hoe moeten wij het dan interpreteren?Maar ik laat me niet van het veld slaan,en ga door met mijn verzet tegen de slavernij, en alle onrecht in de wereld.

    Ga aub door,met uw prima weergave van dit soort misstanden ,Thank You.

  2. Kunnen de witte stoelendansers niet hiervoor berecht worden.
    Want om anderen te berechten in ontwikkelingslanden bundelen alle witte dagoes zich om hun kapot te maken.
    ‘Die zwarten mochten geen hoger onderwijs volgen omdat ze anders slimmer zouden worden.Dat blijk duidelijk dat die witte dagoe’s bang aan het worden zijn om dalijk alles te verliezen.

    en dat zwarten hun voorbij zullen gaan.Daarom worden analfabete witte dagoe’s ook experts en inteligenter genoemd.

    mordene slavernij van de 21 ste eeuw.

  3. Zolang wij data zoals 5 mei(Bevrijdingsdag) en 1 juli(afschaffing van de slavernij) gedenken of herdenken, blijven we steken in onze slachtofferrol.
    En wij moeten juist uit deze slachtofferrol raken, willen wij de wereld tonen dat wij niet langer slachtoffers wensen te zijn, maar overwinnaars van de misdaden tegen de mensheid.
    Mijn advies is: schaf de herdenking van 5 mei en 1 juli af.
    Dit zal geenszins betekenen dat wij onze ouders en voorouders zullen vergeten.
    Wij kunnen hun offer op een andere manier levend houden,
    bijvoorbeeld door lezingen, tentoonstellingen, films, discussiegroepen, scholing, fundraising,educatieve bijeenkomsten, financiele steun, manifestaties e.d te houden.
    Door er te praten op scholen, bedrijven en instellingen.
    Dit was en is nog steeds de werkwijze van de NAACP in de Verenigde Staten.
    Hierop kom ik in dit artikel terug.
    Deze vorm van herdenking is veel nuttiger dan er een passieve vorm aan te geven zoals een nationale vrije dag.
    Dit soort vrije dagen benutten de meeste mensen liever aan uitslapen, een dagje naar de camping gaan, bioscoopbezoek, of familiebezoek, zonder dat men stilstaat bij de ware feiten.
    Toen de slavernij in Amerika werd afgeschaft, hebben de zwarten ook geen nationale vrije dag ervoor gekregen.
    De zwarte bevolking had een veel beter idee:namelijk de wereld te tonen dat zij door studeren en hard werken ook de top van de maatschappij kon bereiken.
    In de Amerikaanse politiek, wetenschap, kunst en cultuur en economie zijn er legio voorbeelden van Afro Amerikanen die het ver geschopt hebben.
    De NAACP(National Agency for the Advancement of Coloured People) is een belangenorganisatie van Afro-amerikanen in de VS die opkomt voor de belangen van deze groep.
    Vooraanstaande Afro-Americans zijn hier lid van en hebben hun eigen mensen door allerlei activiteiten een hoge plaats in de Amerikaanse samenleving bezorgd.
    Wij hebben geen herdenking van 1 juli nodig om de slachtoffers van de “black holocaust” te gedenken.
    Wat wij nodig hebben is een organisatie als de NAACP in Suriname en Nederland om de toekomstperspectieven van de zwarte bevolking aan beide zijden van de oceaan te vergroten.
    Als achterkleinzoon van een zwarte slavin weet ik waarover ik praat.
    Mijn betovergrootmoeder zou het ook niet toejuichen dat wij in onze slachtofferrol blijven steken.
    Vrijheidsstrijders als Codjo,Mentor, Present, Baron, Boni en Joli-Coeur zouden ons juist aanmoedigen om niet langer slachtoffers te blijven, maar ons oproepen om strijders te worden tegen onrecht.
    Niet met wapens, maar op de manier zoals de NAACP in Amerika.

  4. Zolang wij data zoals 5 mei(Bevrijdingsdag) en 1 juli(afschaffing van de slavernij) gedenken of herdenken, blijven we steken in onze slachtofferrol.
    En wij moeten juist uit deze slachtofferrol raken, willen wij de wereld tonen dat wij niet langer slachtoffers wensen te zijn, maar overwinnaars van de misdaden tegen de mensheid.
    Mijn advies is: schaf de herdenking van 5 mei en 1 juli af.
    Dit zal geenszins betekenen dat wij onze ouders en voorouders zullen vergeten.
    Wij kunnen hun offer op een andere manier levend houden,
    bijvoorbeeld door lezingen, tentoonstellingen, films, discussiegroepen, scholing, fundraising,educatieve bijeenkomsten, financiele steun, manifestaties e.d te houden.
    Door er te praten op scholen, bedrijven en instellingen.
    Dit was en is nog steeds de werkwijze van de NAACP in de Verenigde Staten.
    Hierop kom ik in dit artikel terug.
    Deze vorm van herdenking is veel nuttiger dan er een passieve vorm aan te geven zoals een nationale vrije dag.
    Dit soort vrije dagen benutten de meeste mensen liever aan uitslapen, een dagje naar de camping gaan, bioscoopbezoek, of familiebezoek, zonder dat men stilstaat bij de ware feiten.
    Toen de slavernij in Amerika werd afgeschaft, hebben de zwarten ook geen nationale vrije dag ervoor gekregen.
    De zwarte bevolking had een veel beter idee:namelijk de wereld te tonen dat zij door studeren en hard werken ook de top van de maatschappij kon bereiken.
    In de Amerikaanse politiek, wetenschap, kunst en cultuur en economie zijn er legio voorbeelden van Afro Amerikanen die het ver geschopt hebben.
    De NAACP(National Agency for the Advancement of Coloured People) is een belangenorganisatie van Afro-amerikanen in de VS die opkomt voor de belangen van deze groep.
    Vooraanstaande Afro-Americans zijn hier lid van en hebben hun eigen mensen door allerlei activiteiten een hoge plaats in de Amerikaanse samenleving bezorgd.
    Wij hebben geen herdenking van 1 juli nodig om de slachtoffers van de “black holocaust” te gedenken.
    Wat wij nodig hebben is een organisatie als de NAACP in Suriname en Nederland om de toekomstperspectieven van de zwarte bevolking aan beide zijden van de oceaan te vergroten.
    Als achterkleinzoon van een zwarte slavin weet ik waarover ik praat.
    Mijn betovergrootmoeder zou het ook niet toejuichen dat wij in onze slachtofferrol bliiven steken.

  5. de moderne onderdrukking is wel aanwezig, de hoge tickets prijzen zijn zo een duidelijk voorbeeld van, de ongeintresseerdheid van de surinaamse politiek voor de terugkerende surneds, willen wij als surneds iets bereiken in nederland, dan moeten wij de handen in een slaan, en een vuist slaan op de onderhandelings tafel…organiseren en minder feesten in nederland, en de kinderen meer bewust maken en goed en nog beter laten onderwijzen dan nu het geval is…ergens een begin maken…

  6. dat de slavernij iets gruwelijks is geweest zal niemand mogen ontkennen. alleen, het hededaagse slachtofferrol is wel erg makkelijk. terug zien en praten over het verleden om er iets van te leren en onderwijzen is een plicht. helaas blijven te veel afro suri’s te veel in het verleden hangen en geven de hedendaagse blanke nederlander schuld van alles dat niet goed gaat. ik mis verantwoordelijkheid. verantwoordelijkheid voor het bouwen aan een toekomst, al dat gezeur om het verleden. als india dat zou doen zouden ze nog niet ontwikkelen.

  7. Als blanke moet ik eerlijk zeggen dat in het onderwijs de rol van de slavernij met die van de hollanders in het bijzonder veel te weinig belicht worden. In de geschiedenis is de rol van de nederlander schaamteloos, net als de afrikaan die andere stammen opjoeg en verkocht. Ik vind het niet meer dan normaal dat er een aparte dag is voor zo’n grote bevolkingsgroep om dit te herdenken. Dit staat los van de ” slachtofferrol” die sommige afrosurinamers hebben, ze worden ergens hierboven azijnpissers genoemd. Om Nederland de schuld te geven van je situatie nu, of mij persoonlijk als blanke te verwijten dat je in de problemen zit slaat nergens op. Werk met zijn allen aan de toekomst van suriname, iedere bevolkingsgroep. Maar koester je afkomst en geschiedenis. allemaal.

  8. Zie slavernij niet als een kapstok vergeef maar vergeet het niet. Kijk alle volkeren hebben een vorm van onderdrukking meegemaakt maar je moet proberen om erover heen te groeien. Immers negers hebben ook meegedaan aan het oppakken van hun eigen soort en deze weer doorverkocht aan de blanken voor sigaren, pennen, spiegels enz.
    Bovendien vergeet niet de criminaliteit in suriname viert hoogtij en wie zijn de daders……………?
    En dan gaat het over hele zware misdrijven waaronder roofovervallen, brute moord, verminkte verkrachtingen, maar voor de slachtoffers helaas geen gerechtigheid.

    justice

  9. Dhr.Accoord,probeert juist duidelijk te maken,dat de afstammelingen van de slaven, niet in een slachtofferrol verkeren.Ai baja, begrijpend lezen moeilijk no?

    En tegen al die Surinamers zou ik willen zeggen:Wie zijn verleden kent,kent zichzelf,Wie zijn geschiedenis ontkent,ontkent zijn identiteit.

    Stree dif stree oen noh sah fredeh.

  10. Het zijn geen afro-amerikanen of afro-surinamers jullie zijn gewoon negers waarom accepteer je dit niet? Wie zijn dat afro-brazilianen, afro-antillianen, afro-cubanen
    afro-columbianen?
    Als men negers op de noord en zuidpool zou dumpen zijn ze dan afro-noordpolianen of
    afro-zuidpolianen?
    Accepteer de banaming van je rassoort.

    Van Dijk

  11. Beste mensen,

    Ik vind het leuk om allerlei verschillende benaderingen over een herdenkingsdag te lezen. Volgens mij heeft een herdenkingsdag 2 doelen: ten eerste het vieren van iets, in dit geval de afschaffing van de slavernij en ten tweede de mensheid ervoor behoeden dat dit nog een keer gebeurt. Geldlust kan het slechtste in de mens naar boven halen, ook anno 2006. Kijk maar bijvoorbeeld naar de vrouwenhandel/drugshandel ook een soort van slavernij toch? Anno 2006 hebben nog steeds veel mensen, blank en kleurling, last van het Post Koloniaal Syndroom. In dat kader is de slavernij of het koloniale tijdperk net zo erg geweest als de holocaust en mag wat mij betreft de term black holocaust worden gebruikt. De enige manier om van het post koloniaal syndroom af te komen is door de krachten te bundelen en te laten zien dat een kleurling op zijn minst net zo goed is en in de meeste gevallen zelfs beter denk ik dan een blanke als ze maar dezelfde mogelijkheden krijgen. Dit kan alleen door opleiding en scholing. Helaas krijgt of wordt niet iedere kleurling die gelegenheid gegund. Door een slachtofferrol aan te nemen bevestig je alleen het post koloniale beeld. Wees trots op jezelf en je afkomst (je bent niet verantwoordelijk voor het verleden of voor andere kleurlingen, wel voor jezelf in het heden en in de toekomst), geloof in jezelf en vecht (in nette woorden) voor je belangen. Ten slotte wil ik zeggen laat je geen minderwaardigheidscomplex aanpraten dat een blanke misschien beter is dan een kleurling, dit is absoluut niet geval. Om een voorbeeld in Nederland te noemen: 50 – 60% van de Nederlander zijn tokkies die als cultuur hebben: zuipen, boeren en scheten laten…Iedereen is een mens en als mensen hebben we geloof het of niet allemaal dezelfde kwalen ongeacht afkomst.

    Tang Boeng

  12. Beste van Dijk,

    Ik vraag me af wie de term negers bedacht heeft en in welke context? Als je de geschiedenis kent dan weet je dat rassoorten in de loop der tijd veranderen. Een voorbeeld: de Amerikanen van nu zijn niet de echte Amerikanen van oorsprong?? Kun je antwoord geven op de vraag waarom zij zich anders zijn gaan noemen?? De Nederlanders die zich generaties terug in Amerika of Canada gevestigd hebben, noemen zich Amerikanen of Canadezen. Kun je dit uitleggen?? En ten slotte vraag ik me af wie jij bent om te bepalen hoe iemand zich moet noemen? Mag ik jou opleggen hoe jij je moet noemen??

    Mvgr,

  13. Mijnheer van Dijk, accepteer het ook als wij uw minderbedeelde gehandicapten ook mag catagoriseren in; A Idioot, B Imbeciel en C Debiel.De tehuizen in Nederland zijn vol met dit soort aan zwakzinnigen.Maar ho, er mag geen idioot, imbeciel of debiel tegen gezegd worden.How Sad van je van Dijk om anderen wel Negers te noemen. Ik heb ook het recht jou ongelukkige spruit als je die hebt idioot,imbeciel of debiel te noemen.Nog erger, ik mag ook Dorpsgek tegen hem zeggen. Graag je reactie hierop.Ha,Ha

  14. ……beste mensen…in al jullie commentaren neem ik een ondertoon van verbitterd racisme waar…hoe moeten we in hemelsnaam op deze wijze verder….verbeter de wereld..en begin bij…

  15. Het geklets over slachtofferol komt me de strot uit. In Nederland is 5 mei de dag waarop we met zijn allen onze vrijheid vieren; dat is geen dag van de geschiedenis zoals hierboven staat, maar een dag waarbij wij vrijheid vieren en gelijktijdig stil kunnen staan bij het onrecht dat nu nog in de wereld is.

    Je kunt geschiedenis boeken lezen en vervolgens op basis van afkomst, huidskleur of wat dan ook met een vinger mensen in het heden beschuldigen en verantwoordelijk stellen voor van alles en nog wat voor dingen uit het verleden …. maar je kunt ook kranten lezen en vervolgens in de spiegel kijken en gaan nadenken over wat je kunt veranderen aan de anno 2006 op slavernij lijkende omstandigheden in sweatshops, de kinderarbeid in India, de slavernij in de cacaoteelt in Ivoorkust, de vernietiging van het regenwoud in Brazilie.

    Ik, als nakomeling van mensen die in het verleden onrecht is aangedaan, prefereer dat laatste zodat toekomstige generaties niet hoeven te discusseren over de dingen die nu in het heden gebeuren terwijl ik als ‘zwarte’, in tegenstelling tot ‘witte’ mensen die vroeger leefden, wel de beschikking het over internet, kranten televisie, radio en ik wel op de hoogte kan zijn van de misstanden overal op de wereld.

    En mensen die het daar niet mee eens zijn zijn in mijn ogen niet goed wijs.

  16. Er wordt helemaal voorbij gegaan aan hetgeen ik in mijn column stel, en dat is dat we geen slachtoffers zijn. We stammen af van sterke mensen die een misdadig stysteem hebben overleefd. laten we daar trots op zijn.
    En tegen meneer van Dijk wil ik zeggen, ‘kruip alsjeblief terug onder de steen waar je vandaan komt.’
    clark Accord

  17. Clark, ik ben het helemaal met je eens.
    We zijn geen slachtoffers, maar overwinnaars.
    maar wat ik bedoel met mijn reactie is dat zolang wij elk jaar op 1 juli de afschaffing van de slavernij herdenken, wij onszelf weer terug duwen in die slachtofferrol.
    Je noemde Oprah Winfrey en Bill Cosby als voorbeelden van de African Americans die overwinnaars zijn geworden.
    En dat terwijl Amerika geen officiele herdenking heeft van de afschaffing van de slavernij.
    That’s my point: ze zijn uit die achtergestelde positie van de zwarten gekropen.
    En zo ook de Srananmangs die je ook in je artikel hebt opgesomd.
    We zijn allemaal overwinnaars (and thank God)zonder dat gedoe van de 1 juli viering.
    Schaf die viering af, een nationale vrije dag minder vind ik niet erg.

  18. Pedro, ze herdenken mischien de slavernij niet in de VS, maar Oprah heeft het heel,heel vaak in haar programma over de slavernij en de onderdruking van de zwarten.
    Dus ik zie dat als een herdenking,en ze verraadt haar afkomst niet zoals zovelen hier(zie e reacties).

    Nogmaals:Wie Zijn Verleden Kent,Kent Zichzelf
    Wie Zijn Geschiedenis Ontkent,Ontkent Zijn Identiteit.

  19. Crying, ik respecteer je mening.
    Als je dat programma van Opray als een vorm van herdenking ziet heb geen problemen daar mee.
    Ik heb zelf ook gepleit voor deze vrom van bewustmaking( discussieprogramma’s, lezingen etc).Ik noem het bewust geen herdenking , maar bewustmaking.
    Zie hierover mijn eerdere reactie.
    Waar het bij om gaat is de nationale herdenking in de vorm van een vrije dag met allerlei manifestaties.

  20. pedro heb je wel eens rond gekeken in de amerikaanse binnensteden,waar grote groepen zwarten vandaag de dag er niet beter aan toe zijn dan hun voorouders, met het verschil dat de slavernij niet meer bestaat. Ik weet niet of slavernij in amerika niet herdenkt wordt, maar ik moet je eerlijk zeggen ik zou niet met hen willen ruilen.Misschien zou een beetje meer historische bewust zijn ze helpen, zich te bevrijden van de zelf haat (black on black crime). Tiener zwangerschappen, een ouder gezinnen, mannen die geen verantwoordelijkheid nemen, macho cultuur ect. Een uitzichtloos bestaan, dat vele malen erger is dan hier of in Suriname bij zwarte mensen.
    Kennis van je geschiedenis, wilt niet zeggen dat je je daar in verzwelgt. Ik snap bepaalde mensen hier niet. Ik kan me zelf boos om maken. Normaal is het niet mijn gewoonte om na een column me nog in de discussie te mengen. Maar hoe kun je van een volk vragen zijn geschiedenis te vergeten. Hoe ver terug gaat de tijd van de farao’s. Zie hoe die herinnering in stand wordt gehouden. Met al de gruwelen die in die tijd bij het dagelijkse leven horen. Joden herdenken wekelijks de verlossing van de slavernij uit egypte.
    Kijk hoe ver we als groep zijn gekomen. Laten we ons zegeningen tellen. Maar niet vergeten waar we vandaan komen.

    Wie na konfo pikieng.

    Wie herinnert zich nog maspasie viering in jeugdcentrum vroeger in Suriname. Een dag waar ik als kind naar uit keek.
    Op de radio waren vrolijke liederen te horen als ketio kotie now wie frie, tangie foe koningin Willem 3. Of we de koning ergens dank voor verschuldigd waren, deed er niet toe. Die dag werd uitbundig gevierd, want vrijheid moet je vieren.

  21. Pffffffffffff,het is echt vechten tegen e bierkaai hiero.
    Het gros, wil of kan niet begrijpen wat dhr.Accord bedoelt.
    Ja 1 juli moet gewoon blijven, er wordt gevierd ,dat de slavernij werd afgeschaft ,wat is er mis mee?
    De Nederlanders hebben 4-5mei
    De Hindustanen Lalarook
    En de Surinamers 1 juli.(Creolen)

    Ik weet het 99,9% zeker dat het de Creolen zijn,die hun identiteit willen verloochenen,maar ze gaan voorbij aan het feit,dat dat in princiepe een waardeloze poging is.
    Maar tja, hier is een prima uitlaatklep voor ze,denkende dat ze onzichtbaar zijn.Mooi niet,hun typstijl verraadt ze.

    Voor alle duidelijkheid,ik ben een volbloed Hidustaan,maar ik heb te doen met alle onderdrukten in de wereld.Komt door dat ik geschiedenis leraar ben,heb me haast blind gelezen over de geschiedenis van de slaven,zo weet ik dat de Britten en de Nederlanders het ergste in hun soort zijn/waren.Moeten we volgens sommigen hier dan alles vergeten en naar de toekomst kijken ,ik dacht het niet he.

    Tja I rest my Case,hiero.

  22. Zeur niet steeds over de slavernij of anders ga terug naar ghana.
    De joden hoor je toch ook niet klagen.
    Wat doen jullie andere bevolkingsgroepen aan in suriname enkel maar dood en verderf.
    Je hoort ze toch ook niet klagen?
    Alle volkeren op deze aardbol hebben slavernij meegemaakt maar probeer erover heen te groeien. Als je stagneert in ontwikkeling val dan niet terug op de slavernij.

    Van Randwijk

  23. Aan Clark Accord:

    Bedankt. Zeer mooie column. Ik zal ‘m doormailen naar andere mensen die niet (zo vaak) op Waterkant komen.

    On topic:

    Ik denk dat, net zoals met veel andere onderwerpen, de discussie over de gevolgen van de Slavernij niet genuanceerd (genoeg) gevoerd wordt.
    Daarmee bedoel ik dat mensen teveel in hun eigen hokje zitten en alleen kijken naar kleine dingen ipv het grotere plaatje te zien. Iedereen ziet maar een klein stukje van de puzzel. Iedereen heeft een beetje gelijk.

    In het onderstaande stukje ga ik behoorlijk generaliseren, maar ik hoop dat hiermee duidelijk wordt wat ik bedoel.

    1 Vanuit blank perspectief gezien:

    Slavernij was iets dat weliswaar verschrikkelijk was, maar tegelijk ook erg lang geleden. Zwarte mensen moeten het Slavernijverleden er niet alleen bijhalen als hen dat goed uitkomt.
    Blanke mensen willen niet snappen dat een periode van onderdrukking en uitbuiting die honderden jaren heeft geduurd nog steeds gevolgen kan hebben voor zwarte mensen over de hele wereld.

    2 Vanuit zwart perspectief gezien:

    Zwarte mensen komen te snel bij mislukkingen/tegenslagen met het excuus dat hun gedrag op de slavernij is terug te voeren. Er is ook zoiets als verantwoordelijkheid nemen voor je leven.
    Aan de andere kant kun je je afvragen hoe je je verantwoordelijkheid moet nemen, als je dat nooit geleerd hebt.Veel zwarte mensen zijn zich iedere dag bewust van de gevolgen van de slavernij (racisme, negatief zelfbeeld bij zwarte mensen etc.). En juist die niet zichtbare dingen spelen nog een grote rol.

    Kortom:

    Er zitten vele kanten aan de Slavernij geschiedenis en het wordt tijd dat men daar eens openlijk over in debat gaat. Ik denk dat de eerste stap in het onderwijs gezet moet worden, te beginnen op scholen waar veel zwarte kinderen zitten. Zodat zij tenminste weten wat er vroeger gebeurt is en waarom het belangrijk is om dat te weten.

    (Het allerbeste zou natuurlijk zijn als het op alle scholen aan de orde zou komen, maar je moet ergens beginnen 🙂 )

    Ik besef me dat dat best confronterend kan zijn.
    Leg maar ‘ns uit waarom de meeste mensen zwart als slechter zien en wit als beter.
    Of op het niveau van kinderen: waarom piet zwart is en sint wit en nooit omgekeerd.

    Dat was het.

    Een SuriNed

  24. Dat bedoelt Crying nou,zie Van Randwijk, ook zo een Creool,die graag zijn identiteit verloochend,wel Randwijk hier kan je,je makkelijk uitleven,maar in real live kan je dat niet jere onthoudt dat.De Joden klagen niet? Van welke planeet kom je,zeker van nergens van afweten en graag je mondje willen roeren.Die Joden komen er ruitelijk voor uit dat ze ook bijna uitgeroeid waren(2e wereld oorlog)en dat zullen ze never nooit vergeten.Weet je wat Van Randwijk ga een paar lessen geschiedenis volgen joe dong kaw.Pfffffffff erg met de Creolen die aan identitietscrisis lijden stelletje zielepoten zijn het.
    Ik ken toevallig de Van Randwijks (1 bij de politie in Suriname) en die zijn echte Creolen.
    Dus V Randwijk, begin zelf naar Ghana te gaan,bezoek het slavenmuseum ,dan piep je anders dommie.

  25. Slavernij vergeten betekent dat je wilt vergeten waar je voorouders voor hebben gestreden en dat is ee grote ZONDE. Die mensen zullen zich wel omdraaien in hun graf, als ze zouden weten dat sommige nakomelingen van ze niets van ze willen weten, noch zwart willen zijn(mensen die een complex hebben en wit willen zijn). Zwarte mensen moeten gewoon zichzelf zijn en tevredn zijn met wie ze zijn(andere bevolkingsgroepn hebben meer respect voor mensen die zichzelf durvan zijn). En laat er niet iemand reageren om te zeggen dat ik mij in een slachtofferrol plaats. Ik voel mij geen slachtoffer maar ik vergeet mijn voorouders niet. Ik roep ook niet op tot haat want er zijn slechte witte mensen en goede witte mensen en zo heb je ook slechte zwarte mensen en goede zwarte mensen(En het is waar dat wij als groep meer verantwoordelijkheid voor onzelf moeten nemen. Met klagen kom je niet ver maar als je dan toch van klagen houd klaag en werk(door werken worden we een sterke gemeenschap).

    Greetz,
    Ayanaa

  26. Ik zou gaarne ook iets willen melden over de slavernij er zijn vele mensen die er niet over willen praten in het fijne nederland .Ik ben zelf een blanke en ik ben al jaren gelukkig getrouwd met een hele mooie en lieve vrouw van surinaamse afkomsten we hebben ook kinderen die dus in nederland zijn geboren maar die hedeten dage nog steeds op hun huidskleur worden beoordeelt en niet op hun mens zijn .Het had dus danige vormen aan genomen dat we letterlijk zijn moeten vluchten uit het mooie Aalsmeer en wonen nu tussen de duitsers met hun beladen achtergrond (40-45)

  27. Waren er ook Joodse slavenmeesters?
    Ik ben het er over eens dat wij de afschaffing van de slavernij moeten vieren maar dat mensen geld willen zien omdat hun voorouders hebben geleden vind ik heel ver gaan. Probeer vooral het rascisme dat zich nu afspeelt te bannen.
    Had je trouwens nog in Afrika willen wonen momenteel. Je hebt de keus ernaartoe te gaan.

  28. Hoi iedereen,

    Ik zal jullie wat vertellen. Ik ben donkerbruin en geen zwart zoals ik vroeger werd genoemd.
    Ik werd gepest. Ik had een complex, maar nu ik zelf kinderen heb en zie hoe mooi ze zijn, ben ik zeer en zeer trots op mijn huidkleur en op mezelf.
    Ik leer mijn kinderen dat ze mooi zijn en dat ze een prachtige kleur hebben.
    Ik vind het heel erg belangrijk dat mijn kinderen weten wat er vroeger gebeurd is.
    Ik heb veel boeken over de slavenij, ook kinder boeken.
    Mijn kinderen weten veel meer over de slavenij dan ik op hun leeftijd.
    1 juli moet blijven.

  29. Brada Accord,

    Inderdaad; wat slachtofferrol!!. Trouwens het was geen film of droom waar je na enkele uren nachtrust, uit bevrijd zou kunnen worden onder hevige transpiratie. Wat rol!!!

    Dit was werkelijkheid!!! En geen 5 jaar of vijftig, maar 300 jaren systematisch vernielen van een geheel ras. En nu probeer je mij te manipuleren met ‘slachtofferrol’?
    Je moet me nog betalen!!!! en daar zal je onderuit komen.

    Ik zal je niet haten voor je achterlijk gedrag, maar ik zal je blijven wijzen op je verantwoordelijkheid jegen mijn voorouders en hun nazaten. Een verantwoordelijkheid die je nu nog niet bent nagekomen, wanbetaler!

    Dus, slachtofferrol; Durf daarover met de Joden te praten, als je dat durf tenmindste.
    Na dat mek’ y’e tyaren k’a wi, ma no span, spesrutu di yu fen’wantu blakabuba brada fu mi fu hor’anu.

    Ma wan engrisi man ben tak’en so; wat goes arround, comes arround.

    Time will tell.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.