Bezinningsmanfestatie Surinameplein Amsterdam

3

De Stichting Comité 30 juni – 1 juli Viering zal op 30 juni 2006 voor de 13e keer op het Surinameplein in Amsterdam de dag van “Bezinning/Besef” organiseren. Deze dag staat in het teken van 143 jaar afschaffing Nederlandse slavernij en slavenhandel in Suriname. De organisatie heeft gemeend het accent bij de jongeren te leggen, omdat zij gemerkt heeft dat het niet goed gaat met vele van onze jongeren in het onderwijs, het vinden van stageplekken en hun voortijdige schoolloopbaan onbreking.

Jongeren dreigen de opvoeders te ontglippen en een onzekere toekomst tegemoet te gaan. Vandaar dat het Comité 30 juni – 1 juli Viering de jongeren dit en volgende jaren nauwer bij de Bezinnings/dag van Besef wil betrekken en gezamenlijk nagaan welke maatschappelijke obstakels zij naast voormelde zaken nog tegenkomen.

- Advertentie -

3 REACTIES

  1. Er is geen reden tot bezinning; daar de slavernij nog steeds voortduurt in suriname door de nieuwe machthebbers. Er is niet eens een basis sociale stelsel voor de ouderen vandagen. Er is niet een een behoorlijke ziekenfonds voor de mensen. Er is niet eens een behoorlijke infrastructuur. De handel in illegale drugshandel, goudroof en roofovervallen zijn aan de orde van de dag. Er is niet eens een behoorlijke volkshuisvestig beleid. ik kan zo maar doorgaan. Ik ben geen creool, maar ik heb toch ook ogen en ik zie het. Je hebt een booster nodig om die rotzooi wat nu daar zit, voor altijd uit te roeien… stem in de toekomst op mij, parmissar was mij voor gegaan. hij kreeg geen kans, om zich te bewijzen. Er is tijd voor bezinning als iedereen het goed heeft of het met iedereen goed gaat, en dan kun je stilstaan bij het feit, waarom het zoveel generaties duurde voor het doel is bereikt en de voorgaande generaties kun je alleen lof toewijzen voor hun volharding om hun nageslacht een beter leven te geven, eerst moest suriname volledig en ieder mens een menswaardig bestaan hebben, voordat wij stil kunnen staan bij slavernij..en alle volkeren hebben direct of indirect aan slavernij geleden, het is een surinaams belang.

  2. De gedachte dat alleen de zogenoemde creolen in slavernij in Suriname hebben geleeft is waanzin en van de gekke.
    Ik weet niet waar die gedachte vandaan komt maar waarschijnlijk heeft men dit zichzelf aangeleerd om zichzelf te onderscheiden in de loop der tijden.

    De slavernij in Suriname ging ver door tot in de jaren ’30 van de 20ste eeuw onder de naam ‘Contractarbeider’.
    Werken dus voor een hongerloontje maar verder in alles afhankelijk van de grootgrondbezitter, de slavenmeester om je waardeloze stukje kostgrond te bewerken.
    Alleen op papier was de slavernij in Suriname afgeschaft in 1867.
    Dat wordt elk jaar herdacht, niets meer, niets minder.

    Voorouders van de zogenoemde hindostanen, javanen & chinezen hebben ook in slavernij in Suriname geleefd.
    Ze werkten allemaal op het zelfde bedrijf namelijk de ‘Plantage’.
    En de zogenaamde herdenkingen van zoveel jaar immigratie hindostanen in Suriname of van de javanen slaan helemaal nergens op en zijn eerder belachlijke vertoningen want het is niets meer dan herdenken dat toen de slavernij voor hun was begonnen.

    Booster, ik ben het volkomen met je eens over de kritiek op de Surinaamse politici.
    Ze vergeten maar al te snel dat ze volksvertegenwoordigers zijn, gekozen door en voor het volk, niets meer,niets minder.
    Deze mensen hebben maar 1 missie en opdracht van het volk en voor het volk;

    geen woorden maar daden verrichten.

  3. een slaaf ben je als je gedwongen word iets te doen wat je niet wil een contractarbeider ben je als je een contract hebt getekenend op basis van voorwaardens die je zelf voor heb gekozen. wie was slaaf , en wie niet??????????

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.