Topic: Racistische opmerking Gerard Joling over Marokkanen/Brief aan SBS

RACISTISCHE OPMERKING GERARD JOLING OVER MAROKKANEN/BRIEF AAN SBS PROGRAMMAMAKERS:
''STERREN DANSEN OP HET IJS''

Geachte Redactie en lezers van Waterkant,

Allereerst een Gezond en Gelukkig 2013 toegewenst
Op naar een rechtvaardigere wereld!

Helaas werden de goede voornemens op Nieuwjaarsdag reeds geweld aangedaan in het Nederlandse
SBS programma ''Sterren dansen op het Ijs'', waarbij presentator Gerard Joling tegenover BN'er van Marokkaanse
afkomst de acteur Minoun Ouled Radi [beter bekend uit de succesvolle film en serie ''Shouf Shouf Habibi] de opmerking maakte

'Leuk, dat je meedoet, Je bent de eerste Marokkaan, die Nederland iets positiefs heeft gebracht''

Daarnaast maakte joling ook een onzinnige opmerking over Marokkanen, die hij alleen rijdend op een kameel
kent

Helaas diende de acteur Minoun Joling niet van repliek, vandaar mijn brief aan SBS ''Sterren dansen op het IJs''

De inhoud spreekt voor zich

Vriendelijke groeten
Astrid Essed

AAN DE PROGRAMMAMAKERS VAN
''STERREN DANSEN OP HET IJS''

Geachte programmamakers,

Allereerst een Gezond en Gelukkig 2013 toegewenst

Naar mijn mening echter is er in uw eerste presentatie van Strerren Dansen op het IJs,
in het Nieuwe Jaar, op 1 januari nota bene, geen sprake geweest van de uitvoering
van de spreekwoordelijke ''goede voornemens'', integendeel

Medepresentator, de zanger Gerard Joling maakte namelijk tegen een van de BN'ers, die samen
met een professional zijn schreden op het ijs mocht zetten, de Marokkaanse acteur Minoun Ouled
Radi [beter bekend door de succesvolle film en serie ''Shouf Shouf Habibi], de opmerking met als strekking

''Wat leuk dat je meedoet. Je bent de eerste Marokkaan, die Nederland iets positiefs heeft gebracht''
Daarnaast merkte Joling ook op, dat hij ''Marokkanen alleen op kamelen kent'' [1]

Ik hoef u niet uit te leggen, dat een dergelijke aan de Marokkaanse afkomst van Minoun Ouled Radi  gerelateerde opmerking niet alleen grof en smakeloos is, maar erger nog, van racistische signatuur.
De opmerking over de ''Marokkanen, die hij alleen op kamelen kent'' is denigrerend, onzinnig en lacherig,
vanwege de Nederlandse realiteit [ik heb in Nederland nog nooit een Marokkaan op een kameel gezien, maar kennelijk slaagt Joling daarin], maar
ook vanwege het feit, dat hij in Marokko ver naar het zuiden zal moeten reizen, wil hij uberhaupt mensen op kamelen zien rijden

Maar kan de ''kameel'' opmerking van Joling nog worden afgedaan als lacherige populistische domheid, erger is de opmerking tegen
Minoun, dat hij ''de eerste Marokkaan'' is, ''die Nederland iets positiefs brengt''

Hiermee zet hij met een opmerking alle in Nederland wonende Marokkanen impliciet neer als criminelen, profiteurs en nietsnutten,  voorbijgaand
aan het feit, dat de overgrote meerderheid van de Marokkanen hardwerkende of hard studerende mannen en vrouwen zijn, die op ieder vlak
een grote bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving

Maar los daarvan is dit zich in generaliserende zin uitlaten over een bepaalde bevolkingsgroep plat racisme
Niets meer of minder

Des te gevaarlijker als het in een lacherige setting van een Nieuwjaarsprogramma gebracht wordt.

Er is in de hedendaagse Nederlandse samenleving de neiging, racistische en andere discriminatoire opmerkingen
tegen ''niet westerse'' allochtonen, als de gewoonste zaak van de wereld te beschouwen
Zo wordt racisme ''alledaags'', zowel op politiek [2] als maatschappelijk gebied

Racistische opmerkingen of ''grappen'' zijn echter niet ''gewoon'' of ''gezellig'', maar respectloos en zaaien haat
en verdeeldheid tussen ''allochtonen'' en ''autochtonen''

En juist in het ''luchtige'' genre zoals soaps en shows als de uwe, waarin mensen ontspannen en niet alert zijn, worden ze gemakkelijk
in negatieve zin beinvloed

Terecht of ten onrechte [dat laat ik hier in het midden], worden BN'ers toch door grote delen van het publiek
als role models beschouwd, waardoor hun opmerkingen extra gewicht krijgen

Daarvan dienen zowel u als programmamakers als bekenden als Gerard Joling zich bewust te zijn

Het is overigens jammer, dat de acteur Minoun Gerard Joling niet zelf stevig van repliek gediend heeft,
vandaar ook mijn reactie naar u toe

Ik vertrouw erop, dat u de inhoud van deze brief ter harte neemt en niet alleen Gerard Joling onderhoudt over zijn
foute racistische opmerking, maar er in de toekomst zorg voor draagt, dat dergelijke opmerkingen in uw programma niet meer
worden gebezigd

Zodat het voor ALLEN, die in Nederland wonen, een Gelukkig en Mooi 2013 wordt

Veel succes met uw programma, dat voor iedereen gezellig moet zijn

Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam

[1]

Zie ook:

Twitter

http://twitter.com/Youssef_casa/statuse … 5103190017

[2]

TROUW
MAAK PVV NIET ALLEDAAGS
ROEL KUIPER
26 AUGUSTUS 2010

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a … aags.dhtml

2 (edited by Maharani_JJ 2013-01-03 22:32:21)

Re: Racistische opmerking Gerard Joling over Marokkanen/Brief aan SBS

Nou het is inderdaad een achterlijke opmerking als ik die MImoun was had ik gezegd,

"dank je wel, helaas wacht  ik nog steeds op een intelligente uitspraak van een homo"

Maar hoe kom jij aan deze zaken elke keer? Zit jij aan de buis gekluisterd op zoek naar onvolkomendheden op de buis of maatschappij?

<VENI, VIDI, VICI>

Zo'n rare opmerking zegt toch veel meer over de persoon van Joling dan over de Marokkaan in Nederland? Domme mensen zullen altijd domme opmerkingen blijven maken. Ik zou me daar niet al te druk over maken. Zo ook de opmerking van menig Hollander of Surinamers in Su in bomen wonen. Dat was geen grap maar echt onwetendheid. Dat zegt meer iets over de Hollander, wereldvreemde mensen, sommigen. Want je mag niet generaliseren.

JOling denkt dat hij altijd iets kan blaten zonder enige gevolgen, omdat hij homo is, dan past het wel zo een nichtenopmerking.

En die Mimoun is dan ook een slappe lul die het laat over zich heen heeft laten komen.

<VENI, VIDI, VICI>

Van veel zwaarder gewicht vind ik bijvoorbeeld het onderzoek dat kort geleden gedaan is door het SCP: http://nos.nl/artikel/452421-scp-uitzen … neren.html
Dat is klaar, waar, helder en duidelijk, vooral voor hen die halsstarrig ontkennen dat er niet wordt gediscrimineerd in Nederland op grond van Ras en/of afkomst.
Niet het misplaatste grapje van Joling die alleen maar lollig denkt te zijn. Dat vind ik van geen vergelijk met de werkelijkheid.

6 (edited by ZiZa 2013-01-04 11:38:16)

Citaat: "Uit het onderzoek kwam naar voren dat Marokkaanse Nederlanders evenveel kans op een baan hebben als autochtone Nederlanders"

???????? Dit strookt dus niet met de werkelijkheid.

ZIZA,
Het onderzoek, als je het goed leest, gaat over de discriminatie tussen allochtoon en autochtoon bij het zoeken naar werk. Het gaat niet specifiek over Marokkanen. Er is een aantoonbare reden waarom de Marokkaanse acteur beter scoorde dan de andere allochtonen.
Je haalt die ene zin uit zijn context. LEES DE HELE ALINEA HIERONDER!

CITAAT UIT HET ONDERZOEKSRAPPORT:

Uit het onderzoek kwam naar voren dat Marokkaanse Nederlanders evenveel kans op een baan hebben als autochtone Nederlanders. Volgens de onderzoekers komt dat doordat werkgevers juist een heel negatief beeld hebben van die groep. Omdat de Marokkaanse acteur niet in dat plaatje paste en representatief overkwam, werd hij positiever beoordeeld dan de Turkse, Surinaamse en Antilliaanse acteurs die het SCP gebruikte.

Elise wrote:

ZIZA,
Het onderzoek, als je het goed leest, gaat over de discriminatie tussen allochtoon en autochtoon bij het zoeken naar werk. Het gaat niet specifiek over Marokkanen. Er is een aantoonbare reden waarom de Marokkaanse acteur beter scoorde dan de andere allochtonen.
Je haalt die ene zin uit zijn context. LEES DE HELE ALINEA HIERONDER!

CITAAT UIT HET ONDERZOEKSRAPPORT:

Uit het onderzoek kwam naar voren dat Marokkaanse Nederlanders evenveel kans op een baan hebben als autochtone Nederlanders. Volgens de onderzoekers komt dat doordat werkgevers juist een heel negatief beeld hebben van die groep. Omdat de Marokkaanse acteur niet in dat plaatje paste en representatief overkwam, werd hij positiever beoordeeld dan de Turkse, Surinaamse en Antilliaanse acteurs die het SCP gebruikte.

Goede opmerking. Je ziet het vaak. Werkgeves spelen op zeker (risico mijdendgedrag)  en discrimineren daardoor. Maar als ze dan de kans krijgen om dit gedrag te verbloemen doen ze het.
Dit gedrag is al zo oud als de weg naar Rome en komt bij elke vorm van discriminatie voor. Niet voor niets vindt er veel onderzoek plaats naar het zgn. plafond in ene bedrijf. Het niveau waarboven bepaalde groepen nooit uit kunnen stijgen. Dit plafond is een betere indicator dan het onderzoek waar jij aan refereert.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

Hallo Neus,
Ik snap het laatste deel van je reactie niet zo goed.
Kun je mij een voorbeeld geven van een bepaalde groep (welke groep?) die een bepaald (?) plafond niet kan bereiken?

10 (edited by Neus 2013-01-04 17:46:50)

Elise wrote:

Hallo Neus,
Ik snap het laatste deel van je reactie niet zo goed.
Kun je mij een voorbeeld geven van een bepaalde groep (welke groep?) die een bepaald (?) plafond niet kan bereiken?

In de directie zie je zelden allochtonen of vrouwen. Is een typische witte mannen wereld.

Je nabestaanden herinneren je niet om je rijkdom maar om je prestaties en realisaties.
DEEDEEDBEE NÉÉ

maar maakt Ali B of ieder ander bekend Marokkaan ook niet van die uitspraken???

en lachen beide partijen er hartelijk om.................................

Jorgen Raymann maakt ook van die opmerkingen................of is dat geen racisme?? nee heh, is een allochtoon die het doet, als een autochtoon het doet, dan pas is het racisme....

sorry was het even vergeten..........

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................

doet me denken aan de comedy wereld, waar zwarten het zowat altijd over blanken hebben........................andersom wordt de komediant uitgemaakt voor racist.

rare wereld leven wij in.........................ik lach om beide!!

Amnesty is not a quest for proving innocence, amnesty is a quest for the guilty to get away with murder........................................