di 29 jul 2014 00:29
post thumbnail

VU brengt slaveneigenaren uit 1863 in beeld

82

Nooit eerder was er onderzoek gedaan naar de slaveneigenaren die in Nederland woonden ten tijde van de afschaffing van de slavernij in 1863. Docent geschiedenis van de Vrije Universiteit Amsterdam Dienke Hondius heeft samen met haar studenten en onderzoekers van het Nationaal Archief en het Stadsarchief Amsterdam het initiatief genomen dit wèl te doen.

Veel slaveneigenaren woonden niet op dezelfde plek als hun slaven in Suriname en de Antillen, maar lieten hun zaken regelen door vertegenwoordigers. Die afwezige eigenaren vormen een heel interessante groep: zij brengen de slavernijgeschiedenis, meestal gezien als iets dat ver weg en lang geleden heeft plaatsgevonden, terug in het hart van de Europese steden.

Het onderzoeksteam onder leiding van Dienke Hondius geeft inzicht in de Amsterdamse connecties met de slavernij door middel van een kaart, die zij op basis van hun onderzoek ontwikkelden. Dinsdag 26 juni presenteren de studenten de eerste kaart en overhandigen deze aan prominente spelers op het gebied van slavernijverleden, Amsterdamse historie en erfenis.

82 Reacties | Plaats Reactie

  1. @Anna_z, Waarvan akte.

    @ik vraag me af,
    ik heb de relevantie willen aantonen door de gedachte achter het woord negeren en de behandeling van de tot slaaf gemaakten.

    Tot laterz..

    zaterdag 23 juni 2012 om 17:30 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down 0
  2. Switie anna,

    Er is geen paard dat ons “onthangmatten” kan,..maar v.w.b. de witte afrikanen…tja,..een sprinkhanenplaag :) :)

    zaterdag 23 juni 2012 om 17:30 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -3
  3. @ANNABEL: Ik denk dat je een beetje terughoudend moet zijn met het woord NEGEER, vooral met hoofdletters, want velen zullen een direct verband kunnen leggen met het woord NEGER , vooral de minder geschoolden en lui die last hebben van dyslextie . groet Zucht…

    zaterdag 23 juni 2012 om 17:41 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +1
  4. voor de goede orde; goede informatie is voor mij in ieder geval geen eenzijdige informatie.

    Ik lees graag alle stromingen, voor en tegens en trek dan mijn eigen conclusie.

    Niet goede informatie is voor mij bijvoorbeeld 1 enkele bron. Ik ga liever af op minimaal zes bronnen over een onderwerp, zo ben ik gevormd. Als er niet genoeg bronnen zijn probeer ik altijd de context te zien en lees dan liever bronnen uit die tijd en of over situaties in dat en over dat gebied in de betreffende tijdsvlakken.

    Zo is het bijvoorbeeld interessant te lezen dat rond het jaar 0 de grootste godheid in de regio waar Jezus zou hebben geleefd, de moeder Godin de belangrijkste godheid was en Jahwe niets minder dan een etnische oorlogsgod.

    Dat soort zaken zet voor mij anderen in perspectief. het gaat er dan bij mij om hoe die evolutie tot wereldwijde godsdienst tot stand is gekomen.

    Maar evenzo de essentie van de leer van de eerste groepen christenen en ook Moslims.

    Met Afrika is het niet anders. ik lees graag en doe onderzoek, denk na.

    Afrikaanse geschiedenis begint niet op een slavenblok. In Afrika is de mensheid begonnen, de eerste concepten waar wij als moderne mensen op voortborduren. Astrologie, astronomie, wetenschap, natievorming, godsdienst, alles eigenlijk.

    Dat is dus heel interessant. Het verleden maakt het heden, het heden maakt de toekomst. Als je niet weet waar je vandaan komt, waar ga je dan in vredesnaam naartoe?

    zaterdag 23 juni 2012 om 18:40 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +1
  5. @ik vraag me af
    Je schrijft:”Er zijn genoeg bronnen en nu vooral op Internet waar je goede informatie vandaan kunt halen”.
    -
    Nogmaals is mijn vraag(want die heb je na een hoop koeterwaals en bla bla nog steeds niet beantwoord).
    a.Wanneer is informatie “goed” te noemen?
    b.Wat versta je onder “goede informatie”?
    c.Hoe weet je nou of ik goede of slechte informatie tot me neem?
    d.Hoe weet jij dat de informatie die jij tot je neemt de “goede” informatie is?

    zaterdag 23 juni 2012 om 22:22 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +3
  6. Ach waar maken we ons druk om.
    Niet zo lang geleden heb ik hier op waterkant gelezen dat wanneer men het over ene meneer “B” had, men vooruit moet kijken en niet wat in het verleden gebeurd is.
    Maar is het onderwerp slavernij dan moet men wel in het verleden kijken

    zaterdag 23 juni 2012 om 22:57 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +3
  7. hé medusa,

    Laat mij het maar bij koeterwaals en bla bla houden. Doe jij jouw ding mi brada. Ik heb geen tijd voor grappenmakers als jij.

    Toedeledoki.

    zondag 24 juni 2012 om 00:26 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -1
  8. @MEDUSA

    “a.Wanneer is informatie “goed” te noemen?
    b.Wat versta je onder “goede informatie”?
    c.Hoe weet je nou of ik goede of slechte informatie tot me neem?
    d.Hoe weet jij dat de informatie die jij tot je neemt de “goede” informatie is?”

    Weet je zelf het antwoord op je eigen vragen?

    a: Goede informatie is voor velen informatie die in hun straatje past. Je stelt een vraag die met subjectieve antwoorden ingevuld kan worden.

    b: Goede informatie is voor elk individu anders. Wat men onder goede informatie verstyaat is dus ook weer subjectief.

    c: Niemand kan voor jou bepalen of de informatie die je tot je neemt goed of slecht is. Ook weer zeer subjectief allemaal.

    d: Informatie die in iemands straatje past kan door de persoon goed worden gevonden. Ook weer zeer subjectief.

    Eigenlijk stel je non-vragen.

    zondag 24 juni 2012 om 00:54 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -3
  9. verstyaat = verstaat

    zondag 24 juni 2012 om 00:56 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -3
  10. Wat een schande onder het menselijke ras te praten over racist,

    ”LEVEN EN LATEN LEVEN”

    zondag 24 juni 2012 om 01:01 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +6
  11. @anna_z
    Goed zo anna_z!Je hebt me dus uit de brand geholpen.
    Lees maar een van de laatste reacties van het forumlid “ik vraag me af”.
    Dan begrijp je beter waarom ik deze vragen heb gesteld.
    Want nu los je door onwetendheid een schot in het duister!

    zondag 24 juni 2012 om 01:06 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -2
  12. @anna_z
    Het ging erom dat “ik vraag me af” mij aanraadde om GOEDE INFORMATIE tot mij te nemen.
    Ik had liever dat het lid “ik vraag me af” deze vragen zelf had beantwoord.Het is meer retorisch bedoeld.
    Nu zwijgt hij in alle talen.
    Maar enfin,geen man overboord.
    Zo leert ie het ook!

    zondag 24 juni 2012 om 01:16 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -1
  13. Subsidie voor digitalisering archief over slavenhandel
    Het Zeeuws Archief krijgt ruim €300.000,- subsidie om het eerste deel van een internationaal belangrijk archief over de trans-Atlantische slavenhandel te digitaliseren. Dat heeft Metamorfoze, het nationaal programma voor het behoud van het papieren erfgoed, een samenwerkingsverband van de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief, vandaag 13 juni 2012, bekend gemaakt. De Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) specialiseerde zich in de achttiende eeuw in de handel in tot slaaf gemaakte Afrikanen. De UNESCO verklaarde het MCC-archief in 2011 tot werelderfgoed.

    Met de subsidie gaat het Zeeuws Archief het eerste deel van het archief van de MCC digitaliseren en online publiceren. Dit eerste deel heeft een omvang van 52 meter of 225.000 scans. De totale omvang is 100 meter.

    Uiterste zeldzame bron over slavenhandel
    Het archief van de MCC is uniek omdat hierin de administratie over de slavenhandel vrijwel volledig en intact aanwezig is. Dat maakt dit archief wereldwijd tot een uiterst zeldzame bron van gedetailleerde, administratieve gegevens over de handel in tot slaaf gemaakte Afrikanen.

    Handel in tot slaaf gemaakte Afrikanen
    De Middelburgse Commercie Compagnie werd in 1720 opgericht en bleef tot 1889 bestaan. De onderneming richtte zich op handel tussen havens aan de Oostzee, Frankrijk, het Iberisch schiereiland, de Middellandse Zee, West-Indië en Afrika. Na 1730 kwam de driehoekshandel Afrika – West-Indië – Europa tot stand. De eerste driehoeksreis reedde de MCC uit in 1732. Vanaf het midden van de achttiende eeuw nam het aantal slavenreizen van de MCC sterk toe. In 1807 werd de laatste slavenreis ondernomen. Van de in totaal circa 300 uitredingen van schepen door de MCC ging het in 113 gevallen om een slavenreis.

    Gedetailleerde gegevens over slavenreizen
    Van de slavenreizen werd schip voor schip en reis voor reis een afzonderlijke, gedetailleerde administratie bijgehouden: de inkoop van goederen zoals textiel en buskruit die aan boord meegingen naar de kust van Afrika, de ruil van deze goederen tegen slaven, de verkoop van de slaven aan plantage-eigenaren en handelaren in West-Indië, de inkoop van suiker, cacao en tabak en de verkoop of veiling ervan in Middelburg. Verder zijn de logboeken van de kapiteins aanwezig en in enkele gevallen zelfs de journalen van de scheepschirurgijns die aan boord bemanningsleden en slaven behandelden. Ook zijn de gegevens over de bouw en de uitrusting van de schepen bewaard gebleven.

    Archief MCC benoemd tot Werelderfgoed
    De UNESCO heeft het MCC-archief in mei 2011 op de werelderfgoedlijst voor documentaire werken geplaatst, in het ‘Memory of the World’-Register. Hiermee wil de VN-organisatie de wereld ervan bewust maken dat het documentaire erfgoed toebehoort aan iedereen, dat het volledig moet worden geconserveerd en beschermd en dat het voor iedereen permanent toegankelijk moet zijn. Ook bevordert UNESCO de digitalisering van de documenten. Voorbeelden van andere documentaire werken op de lijst zijn het dagboek van Anne Frank, het tapijt van Bayeux en de negende symfonie van Beethoven.

    Pagina uit het journaal van de reis van het schip Geertruyda en Christina naar Guinee en Suriname (1783-1785). Donderdag 26 augustus 1784 overleed matroos Willem van Heumen uit Rotterdam. In de kantlijn is zijn overlijden in een tekeningetje te zien. Naast zijn hoofd lijken twee vleugeltjes te zijn getekend, onder twee beenderen en zijn naam. Twee dagen later overleed een slaaf. Ook zijn heengaan is aangegeven in de kantlijn. Het getekende hoofdje heeft nu kroeshaar, de vleugeltjes en zijn naam ontbreken; zaterdag 28 augustus 1784 overleed een ‘manslaaf’, nummero 3. Zeeuws Archief, Archief MCC, toegang 20, inv.nr 429.

    De inventaris van het archief van de Middelburgse Commercie Compagnie is online te raadplegen.

    Dat is één van de honderden archieven

    zondag 24 juni 2012 om 08:16 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +2
  14. http://www.gahetna.nl/collectie/archief/ead/index/eadid/1.05.01.01

    http://www.gahetna.nl/collectie/archief/ead/index/eadid/1.05.01.02

    http://www.nationaalarchief.nl/actueel/nieuws/archief-west-indische-compagnie-is-werelderfgoed

    ======
    Nederland en slavenhandel
    Slavenhandel door de Nederlanders gebeurt voornamelijk door de West-Indische Compagnie (WIC). Ook particulieren nemen deel aan deze handel. Soms gebruikt men een handelscompagnie als verenigingsvorm.
    Nederlanders zijn al eerder met slavenhandel in aanraking gekomen. In het begin van de 17e eeuw vindt zo af en toe een transport van slaven door Nederlanders plaats. Men had toen echter nog niet in de gaten dat er met slavenhandel veel geld te verdienen was.
    De WIC weet het alleenrecht op de scheepvaart en handel met Afrika, Amerika en West-Indië te verwerven. Ook krijgt de WIC het beheer van de Nederlandse forten in Afrika. Handel in met name goud en ivoor is de voornaamste bron van inkomsten.
    Zie ook…

    Wat is slavernij?
    De West-Indische Compagnie (WIC)

    Monogram WIC
    De West-Indische Compagnie wordt opgericht in 1621. De WIC is een echt landelijk bedrijf en heeft vijf zogenaamde Kamers ofwel kantoren. Deze zijn te vinden in Amsterdam, Middelburg, Rotterdam, Hoorn en Groningen.
    De WIC drijft handel op de ‘West’. Dit zijn de gebieden die grenzen aan de Atlantische Oceaan: West-Afrika en Amerika.
    West-Indië is de naam voor Berbice , Essequebo en Demerary (nu gelegen in Guyana), alsmede Brazilië, Suriname en de Antillen in Zuid-Amerika.

    De compagnie verdient geld met:
    Goederenhandel (vooral textiel, geweren en buskruit, kaurieschelpen, alcohol, ijzeren staven, goud, ivoor, suiker, koffie en cacao).
    Kaapvaart (het in oorlogstijd veroveren van vijandelijke schepen door particulieren met toestemming van de overheid).
    Slavenhandel (mensen kopen in Afrika en verkopen in West-Indië).
    Na de verovering van Brazilië in 1630 blijkt daar een tekort aan slaven te bestaan op de suikerplantages. Vanaf die tijd komt de slavenhandel door de WIC goed op gang.
    Meer in de collecties over…

    West-Indische Compagnie

    De West-Indische Kamer of het West-Indische Huis aan de Lange Delft te Middelburg, 18e eeuw. (Zeeuws Archief, KZGW Zelandia Illustrata II-463)
    De Tweede West-Indische Compagnie

    De WIC komt in het midden van de 17e eeuw in de problemen door:
    - groeiende concurrentie van Engeland, Denemarken en Zweden;
    - het verlies van Brazilië aan de Portugezen in 1654;
    - toenemende financiële problemen;
    - het grote aantal smokkelschepen;
    - de vele onafhankelijk, particuliere rederijen.

    In 1674 wordt daarom de oude West-Indische Compagnie ontbonden en een nieuwe compagnie opgericht met dezelfde naam. Deze wordt de ‘Tweede WIC’ genoemd.
    Tussen 1674 en 1740 onderneemt deze Tweede WIC 383 driehoeksreizen.
    In 1792 houdt de WIC op te bestaan.

    Bron

    http://www.geschiedeniszeeland.nl/tab_themas/themas/slavernij/nederland/

    Kortom. De gehele boekhouding

    Maar blijf liever brullen en janken i.p.v. e geschriften en boekhouding van de plantages lezen.

    Sprookjes zijn veel leuker dan de waarheid.
    Toedeledoe.

    zondag 24 juni 2012 om 08:25 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -1
  15. @Tedje

    Je beheerst de copy & paste techniek tot in de puntjes. Maar beste Tedje, wat is eigenlijk je punt?

    zondag 24 juni 2012 om 08:56 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -2
  16. http://aqua.geschiedeniszeeland.nl/?q=gallandat

    Niet lezen maar dom blijven trollen. :-)
    Makkelijk vanit je hangmat.

    Maar jouw vriend en moordenaar Bouterse heeft bij zijn aantreden gezegd dat hij de geschiedenis zal herschrijven.
    Hij begon met het vertonen van de film Roots aan de boslandcreolen.
    Gelukkig waren de kapitiens zo slim om hem te vragen wat hij nu eigenlijk kwam doen.

    Wha.

    zondag 24 juni 2012 om 09:49 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +1
  17. Tedje ,
    Nemen jullie ook de ” historische Dossiers Suriname ” die betrekking hebbende met de ” georkestreerde Ollandse Staatsgreep van 1980 ” ook mee in jullie geschiedschrijvingen .
    Waarom moet het nu met 20 lange koude jaren verlengd worden ???
    Het is toch ook een stukje Ollandse geschiedenis ?!!??
    RECHT ER WAARHEID MAKEN VRIJ , DOSSIERS SURINAME VRIJ , NU !!!

    zondag 24 juni 2012 om 10:31 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -2
  18. Tedje ,
    Natuurlijk hebben wij de intentie’s om de geschiedenis te herschrijven .
    Zo zal het ongeveer gaan : De indianen ,oorspronkelijke bewoners van de Republiek Suriname waren niet zwak of lui om voor de blanke bezetters ( piraten en kolonisten )te dienen en het slaven-arbeid te verrichten , zoals in de Ollandse geschiedenis boeken werden beschreven .
    De indianen waren trots en verzetten heftig tegen alle mensonwaardige handelingen van de bezetters en lieten zich ook niet onderwerpen .
    Jullie geschiedenis boeken werden geschreven enkel met het doel om de surinaamse volk te indoctrineren en het blanke ras de status van ” God op Aarde ” te geven !!!
    Elk niet-blanke mens moet voor een blanke-mens buigen !!!
    Ja , wij gaan en zullen de geschiedenis van de Republiek Suriname herschrijven en dat is een must !!!

    FF een geschiedenis-verhaal ;
    Op een christelijke missie-post in een indianen-dorp , waar de priester de dorps-bewoners dwangmatig bekeerden tot christenen had een indiaanse jongen bij toeval de bijbel van de priester weten te bemachtigen .
    Hij begon in de bijbel door te bladeren en plots stuitte hij op een regel in de regel bijbel waarim staat geschreven dat de Almachtige ,GOD dus , de mens naar zijn even-beeld had geschapen en dat iedereen gelijk is .
    Tijdens het lezen werd hij op heterdaad betrapt door de priester en deze vroeg hem of hij in de bijbel had gelezen en welke bladzijde .
    De indiaanse jongen vertelde de priester de waarheid en vroeg tevens aan de priester waarom de blanke bezetters de indianen onmenselijk bejegend .
    De priester gaf geen antwoord op de vraag maar sommeerde een paar indianen om water te koken en liet de arme indiaanse jongen levend koken !!!
    Komt dat ook in jullie geschiedschrijvingen ???
    RECHT EN WAARHEID MAKEN VRIJ , DOSSIERS SURINAME VRIJ , NU !!!

    zondag 24 juni 2012 om 11:16 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -3
  19. Vandaag zijn wij binnen ons sterrenstelsel als daar buiten op zoek naar een alien-beschaving, maar sommigen houden het liever op indianenverhalen :)

    zondag 24 juni 2012 om 12:11 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +1
  20. Het christendom in de Amerika’s, Afrika is in feite niets anders dan genocide!

    Als je de mens zijn cultuur en taal afneemt en hem dwingt jouw cultuur, taal en religie aan te nemen, is die een levende dode.

    Het koloniale bewind heeft via de kerk onderwijs gebracht. Beiden waren en zijn instrumenten voor onderwerping. Als er geen interventie plaatsvind zie je dat het generaties duurt voordat de mensen vrij zullen zijn.

    Sterker nog, die mensen die door dit instrument zijn aangeraakt, worden de grootste advocaten van dat systeem. ze ontlenen er zelfs hun trots aan.

    Het bewijs kun je op dit forum duidelijk zien.

    zondag 24 juni 2012 om 12:22 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +1
  21. @Tedje

    IK snap nog steeds niet wat je punt is. Wauwelen over hangmatten, Bouterse en trollen. Is dat je punt? Kijk beste Tedje, copy & pasten kan elke boerenlul. Maar jij doet het zonder enige logica en dat is weer mijn punt. Comprendo?

    zondag 24 juni 2012 om 16:51 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -2
  22. Sempa was persoonlijk aanwezig om het verhaal van de indianenjongen en de priester te bevestigen. Levend koken maakt het wat spannender …..

    Een indianenverhaal dus….Uit het geschiedenisboek van Sempa persoonlijk.

    zondag 24 juni 2012 om 17:04 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down 0
  23. Ik zeg kom maar op met die lijst van namen die geprofiteerd hebben hiervan.
    Misschien valt er nog wat te halen ..

    maandag 25 juni 2012 om 11:49 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down -2
  24. @Raoul TLS

    En wat als de afstammelingen van die slavenhouders nu zelf bij de voedselbank moeten aan kloppen? Er zijn soms maar weinig generaties nodig om een familienaam in andere kringen te doen belanden.

    maandag 25 juni 2012 om 12:48 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +1
  25. Harvard en het onderzoekinstituut IISG gaan de geschiedenis herschrijven dwz de Europese overbelichting(eurocentrisme) indammen.

    Reden hiervoor is, dat de Europeaan of door ontwetendheid of door moedwilligheid, onjuiste info als waarheid de wereld heeft ingezonden!

    Het doel is oa. de schoolboeken te corrigeren.

    Dus iedereen die zo vastklamt aan “het perfecte verhaal” van de witteman en ze met man en macht verdedigt, zal noodgedwongen ook zijn Eurocompas moeten bijstellen.

    You can fool some people sometimes, but you can’t…..

    maandag 25 juni 2012 om 13:08 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down 0
  26. Raoul TLS: En waar denk jij op grond waarvan geld te krijgen beste Raoul?

    maandag 25 juni 2012 om 18:00 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +1
  27. Wat mij betreft is 99% van de reparations het corrigeren van de geschiedenis. De schade die de vervalsing van de geschiedenis heeft opgeleverd is gigantisch!

    Het herschrijven van de geschiedenis zal echter heel wat voeten in de aarde hebben. Dat alleen al zal de kijk die mensen hebben op de wereld veranderen en dus de wereld ingrijpend veranderen.

    Als verder de handelsbarrières voor derdewereldlanden worden afgebroken, die landen de mogelijkheid hebben eigen productiefabrieken op te bouwen en zij dus eindproducten kunnen leveren zonder hindernissen, is stap twee gezet.

    Als laatste zie ik graag een Afrikaanse/zuid Amerikaanse munteenheid die de basis is voor alle grondstoffen die uit die landen komen. Verder een centrale bank voor Afrika en zuid Amerika.

    Als dat zou gebeuren is 99% van de reparations al voldaan. Het smartengeld dat eveneens zal moeten komen zal niet naar individuen moeten gaan. dat geld zal naar mijn mening in een fonds moeten komen om bijvoorbeeld het onderwijs te vernieuwen, research te doen naar de traumatisering en empowerment programma’s voor zwarten en niet zwarten.

    Niet zwarten, omdat de impact die de valse geschiedenis heeft gehad op de psyche van niet zwarten ook enorm is. Het is verschrikkelijk als je eeuwenlang met een superioriteitsgevoel wordt opgevoed dat werkelijk nergens op gebaseerd is.

    Niet alleen hier op dit forum is die gekte duidelijk zichtbaar maar overal om ons heen is het evident.

    Die misplaatste superioriteit heeft de inheemse bevolking van de Amerika’s gedecimeerd, die van Australië ook. Kortom ze hebben van de hele wereld een puinhoop gemaakt. Daar is reparatie geld voor nodig!

    maandag 25 juni 2012 om 19:46 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +3
  28. Wat een heerlijk kletsverhalen.

    Alle landen van de wereld hebben zich in het verleden met slavernij bezig gehouden.

    Tegenwoordig is er in de meeste landen van de wereld nog slavernij.
    Ook in Suriname die daarvoor nog maar kort geleden is aangeklaagd.

    Afrika maar ook Zuid Amerika is nogsteeds een bolwerk van slavernij.

    De slavernij eindelijk onwettig verklaard !

    RECHTEN VAN DE MENS: De volksvertegenwoordigers van NIGER
    hebben een strenge wetgeving aangenomen
    die de dwangarbeid veroordeelt.
    Dit betreft ongeveer 900.000 personen.

    “Voor mijn meester was ik niet meer dan een voorwerp zoals de stamper, de stoel of de vijzel”, verklaart de vroegere slavin Tumajet Ghousmane.

    Vandaag is ze vrij, deze vrouw van 40 jaar; ze was van haar familie weggehaald op de leeftijd van 5 jaar om als huwelijks geschenk aangeboden te worden aan de jonge echtgenote van een plaatselijke veldwachter in het dorp Inatès.

    Haar gevaarvolle nachtelijke ontsnapping in Juni 2000 stond haar toe de weg naar de vrijheid terug te vinden:
    “Altijd moest ik als eerste ‘s morgens vroeg opstaan, en ging ik ver van het dorp water halen”, herinnert ze zich vandaag. “Dan kwam ik tegen de middag pas terug. Daarna moest ik de gierst stampen voor de dagelijkse maaltijd, het eten klaarmaken en weer vertrekken om voor de twede keer water te gaan halen.

    Bij m’n terugkomst, moest ik de af was doen, en hout gaan zoeken.”
    Geslagen om het minste voorwendsel en nooit betaald voor haar werk, voegt ze er aan toe: “Ik zal nooit vergeten wat ik doorstaan heb bij mijn meester en zijn vrouw; zozeer hebben ze me doen lijden. Maar ik eis niets op als genoegdoening, ik wil ze alleen maar nooit meer terug zien!”

    De slavernij, een praktijk die nog veelvuldig voorkomt in de Sahel-landen, laat zulke diepe sporen na in het gemoed van de slachtoffers dat ze na ontvlucht te zijn, meestal niets meer opeisen.
    Ze zijn getekend voor de rest van hun leven. De schrik bevangt ze dikwijls bij het idee de meester, waaraan ze ontsnapt zijn opnieuw te moeten tegenkomen.

    En ook is er nog dit: waarvoor dient het een klacht in te dienen wanneer men weet dat het gerecht geen gevolg zal geven? Een voorbeeld:

    In Juli 2000,heeft een welgestelde nigérien een van zijn jonge slavinnen verkocht aan een rijke handelaar uit Nigeria. De actiegroep uit Niger “Timidria” (in het Touaregs betekent dit “broederschap”) is als reactie daarop het jonge meisje gaan zoeken, dat vervolgens een klacht heeft ingediend. De twee mannen werden onmiddelijk vrij gelaten door de rechter die “in de transaktie slechts een een simpele vorm van huwelijkssluiting zag” zoals de voorzitter van Timidria moest konstateren !

    Deze actiegroep, opgericht in 1991, heeft vier jaar geleden de strijd aangebonden tegen de slavenhandelaren. In 2000, na grondig de teksten van de het wetboek van strafrecht van Niger bestudeerd te hebben, deed zij voorstellen aan het ministerie van Justitie om de rechterlijke lacunes met betrekking tot schaamteloze en ongestrafte praktijken van slavernij te corrigeren. Op het ogenblik bereidt de regering, die vóór de hervorming is, een wetsvoorstel voor, dat zich laat ginspireren door de voorstellen van Timidria.

    Maar de volksvertegenwoordigers verzetten zich uit alle macht daartegen, en de tekst, reeds vele malen voorgesteld, wordt alsmaar op de lange baan geschoven. “Veel volksvertegenwoordigers, voortkomend uit de traditionele hogere kringen van Niger bedienden zich altijd nog van slaven, en bekeken die nieuwe wet met grote argwaan”, legt Ilguila Weila uit.

    Intussen levert Timidria uitzonderlijke prestaties door b.v.b. te lobbyen bij de buitenlandse ambassades die in Niamey gevestigd zijn; bij de gewone burgers (vooral via de Moslim-verenigingen); of bij de leiders van de politieke partijen, en zelfs de oud ministers van de regering.

    Ieder lid van de gedeputeerde Staten werd opnieuw “bewerkt” door de actieve leden van Timidria, die er uiteindelijk in slaagden dat onneembaar geachte bolwerk te doen vallen : de tekst voor de wetgeving werd tenslotte goedgekeurd op 5 Mei 2003 !

    De nieuwe strafwet voorziet gevangenisstraffen van vijf tot dertig jaar voor de “eigenaren van mensen” en stelt de aanhangers van het zgn “droit de cuissage” bloot aan vervolging wegens verkrachting. (n.b.: het “droit de cuissage” geeft de eigenaar van een slaaf die gaat trouwen, het recht om de eerste nacht met diens vrouw door te brengen…!)

    Dit nieuwe juridische wapen stelt “de personen die gedwongen worden te werken (al of niet gratis) en te leven onder het juk van iemand anders”, in staat een aanklacht in te dienen tegen hun uitbuiters.

    Volgens een onderzoek dat in augustus 2002 gedaan werd door Timidria, zouden ongeveer 870 000 slaven zich tegen hun meesters kunnen keren. Deze laatsten schat men op 580 000 . Evenwel, de nieuwe tekst van de wet was begin januari 2004 nog niet gepubliceerd in de Staatskrant, en dus konden de aanklagers zich nog steeds niet tot het gerechtshof wenden !

    “Met die wet verwerpen wij de ingewortelde gewoonten en gebruiken” zegt de algemeen secretaris van de regering, Lawal Kader Mahamadou. ” Het is natuurlijk zéér zeker dat er veel tegenstand zal komen ! En het zal er onvermijdelijk gaan spannen!”

    Maar sinds 5 Mei gaan al duizenden slachtoffers dóór zich te laten inschrijven bij Timidria; en sommige slavenbezitters hebben vrijwillig hun slaven de vrijheid gegeven; en hen in het gunstigste geval het gebruik latend van de velden die ze bewerkten; of in het ergste geval door ze weg te jagen als waren het loslopende honden.

    In ieder geval zal er nog heel wat werk te verzetten zijn voor de vereniging Timidria, die zich voortaan bij het gerechtshof kan presenteren als aanklager, “de nieuwe wet staat dit toe, zelfs zonder toestemming van het slachtoffer – en dit in geval van duidelijk delict van slavernij”.

    Ze zullen ook waken over de toepassing van de wet in de rechtbanken; en de honderd duizenden vrijgelatenen helpen zich weer aan te passen in de samenleving.

    Weten jullie trouwens dat de Marrons slaven hielden nadat de slavernij in Suriname wa afgeschaft en dat de kolonialeoverheid daar met militairen een eind aan heeft gemaakt.

    Op dit moment werken er slaven in de goudindustrie van Suriname.

    dinsdag 26 juni 2012 om 09:17 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down 0
  29. http://slaveryfootprint.org/

    Zoek nu maar eens uit hoeveel slaven er voor JOU werken.

    dinsdag 26 juni 2012 om 09:25 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down 0
  30. Tedje bagataliseerd. Hij gebruikt de zelfde argumenten als emmer en consorten maar mist het punt.

    Is er tijd en energie om uit te leggen dat alles waar hij het nu over heeft totaal verschilt van de trans-Atlantische slavernij?

    Was de holocaust net zo erg als de vernietiging van de inheemse volken in de Amerika’s, net zo erg als de genocide op de Aboriginals?

    Net zo erg als de genocide die nu plaatsvind door het christendom ten opzichte van Afrikanen in Afrika en ook in de diaspora

    Wat is je punt?

    Dat alles relatief is? Dat het allemaal niets uitmaakt en we niets hoeven te gedenken, herdenken, bespreken omdat er nog steeds shit in de wereld is?

    Iedereen, elk volk, gedenkt haar geschiedenis, eert haar tradities. Zodra Afro Surinamers, Afrikanen, Afrikanen in de diaspora dat doen, heb je halve garen die allerlei non argumenten opvoeren om dat te stoppen.

    Pasen is een feest dat gedenk dat de joden de slavernij hebben overleefd in Egypte ( iets dat wetenschappelijk bewezen is trouwens dat niet klopt, maar dat is weer een ander verhaal)

    De christenen die hebben er een ander feest van gemaakt maar nog steeds elk jaar wordt Pasen door de joden gevierd als herinnering aan slavernij.

    Opdat men niet vergeet! zeggen ze er nog steeds bij. Zwarte mensen wordt opgedragen alles wat van hun is te vergeten, te minachten. iedereen weet dat je jouw geschiedenis MOET kennen, alleen voor zwarte mensen geldt dat niet noh?

    Iedereens leed is erg, alleen die van zwarte mensen niet, wij moeten niet zeuren. We worden verplicht te leren over iedereens leed, wanneer we de onze op de agenda willen zetten, komen er allerlei bezwaren.

    het is toch triest.

    dinsdag 26 juni 2012 om 18:21 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +3
  31. Ik heb enkele minuten geleden een artikel gelezen via RNW over Kaart Amsterdam slaveneigenaren in 1863 gepresenteerd.

    dinsdag 26 juni 2012 om 21:33 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down 0
  32. Fer. E.

    klopt ,dit hoorde ik vanmorgen om 08.OO op Radio 1

    odi

    dinsdag 26 juni 2012 om 22:03 uur
    Beoordeel Thumb up Thumb down +1

82 Reacties | Plaats Reactie

SPECIAL

Bezoek ook:
www.suriname.nl

Adverteer ook op:
www.suritrade.com